Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nattemøde (Generelt)

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 15/6 2013, 10:44 (4018 dage siden)

Goddag i "Herreværelset". Ses vi i nat ? (og det er ikke underlødigt) :-D

Nattemøde

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 15/6 2013, 10:47 (4018 dage siden) @ Steen Nielsen

ja det ka du godt regne med vi gør - du slipper ikk!

Avatar

Nattemøde

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 15/6 2013, 11:25 (4018 dage siden) @ Steen Nielsen

Goddag i "Herreværelset". Ses vi i nat ? (og det er ikke underlødigt) :-D

Kan du være lidt mere konkret? Er der noget specielt du hentyder til? :)

Nattemøde

af andersj, Aalborg, 15/6 2013, 11:29 (4018 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Goddag i "Herreværelset". Ses vi i nat ? (og det er ikke underlødigt) :-D


Kan du være lidt mere konkret? Er der noget specielt du hentyder til? :)

Dette møde finder sted mellem Nyborg og Sprogø - det er dog for langt væk fra Nordjylland til at jeg deltager.

Avatar

Nattemøde

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 15/6 2013, 11:44 (4018 dage siden) @ andersj

Dette møde finder sted mellem Nyborg og Sprogø - det er dog for langt væk fra Nordjylland til at jeg deltager.

Kylling andersj ;-) Men jeg og nogle medstuderende vil også være at finde i Nyborg over midnat :)

Nattemøde

af MortenLarsen94, Aarhus, 15/6 2013, 12:48 (4018 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Jeg gør det samme. Vi ses! :-D

--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
- Webmaster og medlem af driftsudvalget i Limfjordsbanen (LFB)
[image]

Nattemøde

af Sydbanen, Sydsjælland, 16/6 2013, 00:16 (4018 dage siden) @ MortenLarsen94

Og jeg er på vej. Vi ses :)

--
Mvh Mikkel

Avatar

Nattemøde

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/6 2013, 08:15 (4017 dage siden) @ Steen Nielsen

Goddag i "Herreværelset". Ses vi i nat ? (og det er ikke underlødigt) :-D

"Herreværelset" er ovre i det andet forum. :-P

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Nattemøde

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 16/6 2013, 10:07 (4017 dage siden) @ Steen Nielsen

Goddag i "Herreværelset". Ses vi i nat ? (og det er ikke underlødigt) :-D

Her er lidt billeder fra nattens øvelse. Desværre var situationen ikke til spejlreflekskameraet, da man helst ikke skulle stå stille for lang tid, så det blev billeder der hurtigt er taget med mobiltelefonen:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Nattemøde

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 16/6 2013, 11:35 (4017 dage siden) @ Kaj Aage Holdt
redigeret af hjeriksen, 16/6 2013, 11:46

fine billeder der afspejler situationen og ja spejlrefleksen kom på overarbejde arbejde selv med hævet niveau på ISOen -- lægger alle billederne op på vores blog senere.

en særdeles interessant oplevelse dog med visse skønhedsfejl.

[image]

[image]

[image]

det regnede og var mørkt

Nattemøde

af glade-koege ⌂, køge, 16/6 2013, 13:09 (4017 dage siden) @ hjeriksen

Det førstebillede har man vidst hugget noget inventar fra et 2-gen s-tog og smidt ind..

Nattemøde - inventar

af PD Hansen, 16/6 2013, 13:37 (4017 dage siden) @ glade-koege

Det førstebillede har man vidst hugget noget inventar fra et 2-gen s-tog og smidt ind..

Trods alt også en bedre ide end at splitte et fungerende IC3-tog ad for at få "rekvisitter".

Men måske kunne man have taget noget fra et IC4? ;-)

Avatar

Nattemøde

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 16/6 2013, 19:41 (4017 dage siden) @ hjeriksen

en særdeles interessant oplevelse dog med visse skønhedsfejl.

Helt enig og der er plads til forbedringer. Men meningen med øvelsen er vel også at finde de mulig brister og så sørge for disse fejl ikke sker igen ved en "alvor alvor alvor"-ulykke. Der var mange ordrer og informationer der gik i forskellige retninger stort set samtidig.

Jeg sad i mellemvognen i det bageste togsæt og der var der ikke ret mange alvorligt tilskadekomne (3-4 stykker). Vi kunne ikke se hvad der skete i det forreste togsæt der var "afsporet", men det virkede bare på os som om der ikke skete det helt store.

Alarmen gik kl. 02:10.
- 02:25 blev der over togets højtalere spurgt efter en læge eller andet relevant skadesuddannet personale.
- 02:40 begyndte de første redningskøretøjer at ankomme.
- 02:50 Så vi den føste brandmand komme ind fra bagerste førerrum.
- 03:35 blev vi evarkueret til et bagvedholdende togsæt.
- 04:35 blev vi sat af ved redningspladsen ved Nyborg st.

Som sagt så var jeg passager i det mindst berørte togsæt og havde ingen anelse om hvilken aktivitet der var foran.

Nattemøde

af andersj, Aalborg, 16/6 2013, 19:47 (4017 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

en særdeles interessant oplevelse dog med visse skønhedsfejl.


Helt enig og der er plads til forbedringer. Men meningen med øvelsen er vel også at finde de mulig brister og så sørge for disse fejl ikke sker igen ved en "alvor alvor alvor"-ulykke. Der var mange ordrer og informationer der gik i forskellige retninger stort set samtidig.

Jeg sad i mellemvognen i det bageste togsæt og der var der ikke ret mange alvorligt tilskadekomne (3-4 stykker). Vi kunne ikke se hvad der skete i det forreste togsæt der var "afsporet", men det virkede bare på os som om der ikke skete det helt store.

Alarmen gik kl. 02:10.
- 02:25 blev der over togets højtalere spurgt efter en læge eller andet relevant skadesuddannet personale.
- 02:40 begyndte de første redningskøretøjer at ankomme.
- 02:50 Så vi den føste brandmand komme ind fra bagerste førerrum.
- 03:35 blev vi evarkueret til et bagvedholdende togsæt.
- 04:35 blev vi sat af ved redningspladsen ved Nyborg st.

Som sagt så var jeg passager i det mindst berørte togsæt og havde ingen anelse om hvilken aktivitet der var foran.

En responstid på 40 minutter er godt nok meget i forhold til hårdt tilskadekomne.

Avatar

Nattemøde

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/6 2013, 19:52 (4017 dage siden) @ andersj

En responstid på 40 minutter er godt nok meget i forhold til hårdt tilskadekomne.

Et god grund til at lære førstehjælp! Der liggter ikke nogen Falckstationer lige rundt hjørnet - og der går også tid fra der ringes fra toget til der går alarm på de berørte falckstationer.

Nu tror jeg faktisk ikke sådan en øvelse her går på at teste hvor hurtigt man er fremme, men nøje følge instrukserne for at checke om de er de rigtige.

Når det er alvor kan det godt være at der er ting der sker hurtigere - bl.a. fordi de er øvet.

Det ser ud til at der holder ambulancer på Vestbroens motorvejsdel. Var Motorvejen så spærret? Evt. den ene retning (mod Fyn)?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nattemøde

af MZ1411, 16/6 2013, 20:07 (4017 dage siden) @ Michael Deichmann

En responstid på 40 minutter er godt nok meget i forhold til hårdt tilskadekomne.

Et god grund til at lære førstehjælp! Der liggter ikke nogen Falckstationer lige rundt hjørnet - og der går også tid fra der ringes fra toget til der går alarm på de berørte falckstationer.

Der er Falck station i både Nyborg og Korsør, så en responstid på MAKS. 10 minutter må være forventelig. En responstid på 40 minutter er under AL kritik - uanset om det er en øvelse eller det er virkelighed!

Nattemøde

af Rolf Jensen, Nexø, 16/6 2013, 20:09 (4017 dage siden) @ MZ1411

Der var også Brandfolk helt fra Middelfart. Så de skulle jo også lidt frem til skadesstedet.

Nattemøde

af MZ1411, 16/6 2013, 20:15 (4017 dage siden) @ Rolf Jensen

Der var også Brandfolk helt fra Middelfart. Så de skulle jo også lidt frem til skadesstedet.

Det var IKKE det jeg svarede på. Michael Deichmann skrev, at der IKKE var nogen Falck station "lige om hjørnet", og det er der altså, når både Nyborg og Korsør har en!

Nattemøde

af Henrik C, Kolding, 16/6 2013, 20:10 (4017 dage siden) @ MZ1411


Der er Falck station i både Nyborg og Korsør, så en responstid på MAKS. 10 minutter må være forventelig. En responstid på 40 minutter er under AL kritik - uanset om det er en øvelse eller det er virkelighed!

Der skal da bare laves en psykolog-guide... :-| (undskyld)

--
mvh. Henrik C

Nattemøde

af Jens V, 16/6 2013, 20:41 (4017 dage siden) @ MZ1411

En responstid på 40 minutter er godt nok meget i forhold til hårdt tilskadekomne.

Et god grund til at lære førstehjælp! Der liggter ikke nogen Falckstationer lige rundt hjørnet - og der går også tid fra der ringes fra toget til der går alarm på de berørte falckstationer.


Der er Falck station i både Nyborg og Korsør, så en responstid på MAKS. 10 minutter må være forventelig. En responstid på 40 minutter er under AL kritik - uanset om det er en øvelse eller det er virkelighed!

Responstiden var nok ikke en (seriøs) parameter i øvelsen, bl.a. af den grund, at der ikke måtte køres udrykningskørsel til eller fra skadesstedet.

Nattemøde

af Winther, Karlskov, 16/6 2013, 22:32 (4017 dage siden) @ MZ1411

Dav
Nu er det jo ikke en ulykke på en landevej man øvede sig i !
1´ste ting man lærer ved første hjælp kursus er at begrænse skaden, hvilket vil sige at der ikke er flere der kommer til skade.
Så når der sker en ulykke på jernbanen skal man sikre sig, før rednings personalet kan begynde at arbejde ved toget at:
Der ikke er risiko for at komme i berørring med kørestrøms anlæget.
Der ikke kommer tog i det andet spor.
Så alarmerings kæden er længere end ved en ulykke på vejen.
Mvh.
Bent Winther

Nattemøde

af MZ1411, 16/6 2013, 22:49 (4017 dage siden) @ Winther

Gode Bent Winther

Du behøver IKKE at fortælle mig alt det, du der remser op, for det kender jeg udmærket ALT til fra min DSB-tid! :-(

Nattemøde

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 16/6 2013, 23:40 (4017 dage siden) @ Winther

Alarmeringskæden er bestemt afgørende men at påberåbe sig at der er længere alarmerings tid (LÆS 20 minutter) er bestemt ikke i tråd med de moderne kommunikations midler man anvender herunder er SINE projektet.
Hvis man lige overvejer hvem der skal montere kortslutnings tropperne ( det er der tilsyneladende forskellige meninger om) ja så burde dette være sket længe inden at de første beredskabs kørtøjer var på stedet,

Der plads til forbedring også her.

Iøvrigt er det min opfattelse at LKI vagten kan afbryde strømmen - måske er det på storebæltsforbindelsen sund og bælt der hersker men lur mig om ikke man kan styre hele køretråds nettet via et SRO anlæg placeret centralt og kortslutningsstropperne alene er en ekstra foranstaltning.

man kan se og læse om disse kortslutningsstropper her http://www.malus.dk/jernbanemateriel-salg.asp

Hvis man på alle skinnekørende køretøjer skal have kortslutningsstropper er det selvfølgeligt således at dem der kører skal og kan montere disse altså en opperation der kræver

  • man finder sstropperne i toget
  • man forlader toget
  • man monterer stropperne og vender tilbage til togsættet

En opperation der maksimalt bør tage 5 minutter - dette er første skridt i at standse ulykken - toget er jo falde af sporet så det flytter sig nok ikke og skulle de forekomme kan lokofører ikke holde på det alligevel ;-)

Avatar

Nattemøde

af BoergeOf61, Randers C, 17/6 2013, 09:57 (4016 dage siden) @ hjeriksen

Det forudsætter en simpel ulykke som den, der indgik i øvelsen. En evt. hårdt kvæstet lokomotivfører kan ikke løse opgaven, og kortslutningsstropper kan være vanskelige at finde, hvis de ligger et sted, der er ødelagt.

Nattemøde

af Gjæst, 17/6 2013, 10:03 (4016 dage siden) @ hjeriksen

Iøvrigt er det min opfattelse at LKI vagten kan afbryde strømmen - måske er det på storebæltsforbindelsen sund og bælt der hersker men lur mig om ikke man kan styre hele køretråds nettet via et SRO anlæg placeret centralt og kortslutningsstropperne alene er en ekstra foranstaltning.

Det forekommer mig at du blander tingene sammen her. Kortslutningsstropper og jordingsudstyr til kørestrømsanlægget er to forskellige ting.

Nattemøde

af A. Nissen, 17/6 2013, 13:48 (4016 dage siden) @ hjeriksen

Ak, ja. Du har ret i meget af det du skriver.
Der bare meget teori i det. På virkelige katastrofesteder hersker kaos. Bl.a. virker mange af de teknisk "dimser" og tiltænkte procedurer ikke. Mobilnet kan gå ned, men de er nok de mest robuste, fordi de er uafhængige af f.eks. DSBs og Banedanmarks "dimser" og procedurer, der jo netop i en sådan øvelse/real situation er slået ud.

Nattemøde

af MH-B, 18/6 2013, 19:20 (4015 dage siden) @ hjeriksen

Jeg håber ikke de har brugt for lang tid på de kortslutnings stropper, for de virker ikke der ude. :-) der er ikke sporisolationer, men akseltællere.
Mvh. Martin

Nattemøde

af A. Nissen, 17/6 2013, 13:43 (4016 dage siden) @ Winther

Desværre er jeg ikke helt enig i dine prioriteringer.
Det allerførste må være at alarmere - det er nemlig ikke sikkert, at det kan lade sig gøre senere.
Derefter kan de øvrige ting begynde. Redningsfolkene ved godt, at de bl.a. skal passe på nedfaldne ledninger og passagererne bør jo få det at vide inde i toget.

Nattemøde

af Rolf Jensen, Nexø, 16/6 2013, 20:08 (4017 dage siden) @ Michael Deichmann

Vestbroens højre kørebane (i retningen fra Fyn mod Sprogø) var blevet lavet til landevej med hastighedsgrænse på max 80km/t. Det så jeg da bussen kørte fra Nyborg til Korsør st imorges.

Ang. det med brandfolkene. togføreren havde været nede i 1 kl på bagerste togsæt, og til al held havde hun låst yderdøren op, da hun stod og snakkede med noget politi. Herefter så vi ikke noget til togpersonalet, før end vi blev evakueret fra toget.
Jeg var på et tidspunkt ude og åbne den ulåste dør, da politiet stod udenfor og bankede på.

Avatar

Nattemøde

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 16/6 2013, 20:46 (4017 dage siden) @ andersj

En responstid på 40 minutter er godt nok meget i forhold til hårdt tilskadekomne.

Det var det jeg prøvede at skrive. De første rednigskøretøjer ankom efter ca. 20 minutter, men der gik yderligere 20 minutter til vi så den første brandmand inde i vores vogn. Som sagt så sad jeg i 2F2 og de værst tilredte var i det forreste togsæt og det var nok her indsatsen var koncentreret mest i de første hektiske minutter.

Nattemøde

af Sydbanen, Sydsjælland, 16/6 2013, 21:12 (4017 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Jeg var med i bagerste togsæt også. Og der gik somsagt lang tid før vi så skyggen af politi, brandvæsen m.m.
Jeg hørte efterfølgende ved morgenmaden på skolen, en politimand snakke om at kørestrømmen først skulle jordes og det var der slet ingen der gav Info om i toget.
Desuden var der ikke helt styr på om os der ikke var tilskadekomne skulle læsses af på behandlerpladsen eller Nyborg st.
Men ellers var den en fin øvelse på trods af vejret.

--
Mvh Mikkel

Avatar

Nattemøde

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/6 2013, 21:51 (4017 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

En responstid på 40 minutter er godt nok meget i forhold til hårdt tilskadekomne.


Det var det jeg prøvede at skrive. De første rednigskøretøjer ankom efter ca. 20 minutter, men der gik yderligere 20 minutter til vi så den første brandmand inde i vores vogn. Som sagt så sad jeg i 2F2 og de værst tilredte var i det forreste togsæt og det var nok her indsatsen var koncentreret mest i de første hektiske minutter.

Se, der vil jeg så sige at det er en fejl. Nu har jeg engang i en fjern fortid (forrige århundrede) aftjent værnepligt i CF og det første der skal ske er at der skal skabes overblik hos indsatslederen. Det har man altså ikke hvis man ikke straks får sendt nogen igennem toget - også det bagerste togsæt.

Det kunne være interessant at se den rapport der må blive udarbejdet.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nattemøde

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 16/6 2013, 21:59 (4017 dage siden) @ Michael Deichmann

vi må se om det tør lægge den samlede evaluering ud offentligt.

Og du har ret der skal skabes et overblik ikke nødvendigvis af indsats lederen personligt men af folk der straks får tildelt eksempelvis en vogn hvor de så skal gennemgå den og rapportere til indsats lederen.

Nattemøde - flere billeder

af Henrik PS ⌂, Brøndby, 16/6 2013, 14:40 (4017 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Her er lidt flere billeder. Desværre blev jeg evakueret uden hverken jakke eller kamera, så det er alene billeder fra den indledende fase af øvelsen.

[image]
Figuranter klar til indsats.


[image]
Der var omkring 30 figuranter og ca. 200 evakuenter.

[image]
Passagerer hjalp de tilskadekommende i toget.

[image]
Personale fra Beredskabet var klar ved uheldsstedet på lavbroen. Men der gik en del tid inden det egentlige redningsberedskab ankom.

Avatar

Nattemøde

af Sune, Tønder, 16/6 2013, 13:14 (4017 dage siden) @ Steen Nielsen

Gad vide om man kunne være med engang.???

--
Sune Nielsen
Tønder

Nattemøde

af Kaspar Larsen, 16/6 2013, 13:18 (4017 dage siden) @ Sune

Gad vide om man kunne være med engang.???

Der blev svjh. 'reklameret' her på forum for, hvor man kunne rette henvendelse hvis man ønskede at deltage. Dette var for et par uger siden.

Nattemøde

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 16/6 2013, 21:56 (4017 dage siden) @ Kaspar Larsen

Sad i det bagerste togsæt, og som jeg tidligere skrev var der visse skønhedsfejl.

Vi har samlet vore billeder her Redningsøvelse Storebælt 2013

Nogle af dem er nævnt i ovenstående indlæg men vil tillade mig at opsummere:

En responstid fra alarm til de første folk er på skadestedet og derefter stort set samme tid fra deres ankomst til de tilskadekommende inde i toget det er ikke optimal.

Det faktuelle at man IKKE kører med horn og lygter gør at man fra indsatsmandskabets side nok tager det lidt mere roligt end ellers - lyden og de blå blink virker mentalt også selvom det er en øvelse.

Når man iscenesætter så syore øvelser handler det om at teste hele indsatsen d.v.s. fra alarmen går til den sidste kop kaffe er fordelt og øvelsen afblæses.

Forhold som at der kommer assistance fra mange steder og flere mere end 100 km væk har intet med indsatsen at gøre - hurtig hjælp er dobbelt hjælp - i dette tilfælde var de beredskaber der kom længst væk fra, tilkørt i god tid og opmarcheret i nyborg og formoder jeg korsør, disse indsatsenheder blev afsendt men forskydning svarende til den estimerede køretid.

I toget blev der da man erkender at der er svært tilskadekommende over højtalerne anmodet om at læger og sygeplejersker skulle kontakte togpersonalet - alle andre bedes blive på deres pladser. I en virkelig situation havde jeg og sikkert også andre med førstehjælpserfaring set stort på denne manglende annoncering efter folk med førstehjælps kundskaber - vi havde straks taget aktion på de nærmeste tilskadekommende og ikke siddet passivt hen.

Den nye opsamlerplads i Nyborg må jeg sende mange rosende bemærkninger, her er kun en mindre mangel det er gelænder i begge sider af trappen eller flot arbejde.

Der var adskillige figuranter sminket og instrueret, ikke dem alle var lige gode til at "spille" rollen, og det faktum at vi ( det ikke tilskadekomne) blev bedt om at rykke ned i den ende af toget der var nærmest Nyborg undrede mig meget. Man skulle træde hen over mindst 3 alvorligt tilskadekomne, havde jeg ydet første hjælp til en af dem havde jeg ikke ladet folk i "hobetal" træde hen over en skadet person.

Det ville iøvrigt aldrig kunne forventes at folk sidder stille og afventer hvis der virkeligt skete en ulykke - de ville fare rundt - lede efter venner, søge udgange og græde råbe og agere meget ukontrolleret

Men alt i alt en udmærket øvelse hvor indsats ledelsen skal evaluere og hvis de er kloge sender de et evaluerings skema ud til alle indbudte passagerer for det vi oplever kan selvfølgeligt bruges i det samlede billede.
Tak til DSB beredskaberne og politiet for at vi måtte deltage - opfordrer dem til næste gang at tage et 5 sæts tog fylde det op og lade 300 være alvorligt tilskadekomne og 200 være lettere skadet og så instruere alle i ulykkes toget om at agere - så ville de få en uforglemmelig opgave at løse.

Nattemøde

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 16/6 2013, 22:21 (4017 dage siden) @ hjeriksen

Jeg kan supplere med, at de første redningsfolk ankomne ikke bare må fare ind i toget, derfor afventer de den person som skal give dem lov. Hvad hans stillingsbetegnelse er, er jeg i tvivl om. Tit og ofte vil køreledninger være nedrevet og så skal man afvente at strømmen fjernes. Her på Storebælt hvor der er dobbeltspor skal man ud og påsætte kortslutningstropper, så signaler "går på stop" ! Og vi var mange der sad og var "passive", jeg havde personligt forsøgt at yde førstehjælp i en "rigtig" situation. Her handler det om, at finde ud af om "procedurene" er fornuftige og rationelle, hvis der skal reddes menneskeliv.

Nattemøde - fra DSB Intranet

af andersj, Aalborg, 17/6 2013, 13:02 (4016 dage siden) @ Steen Nielsen

Blødende sår og forbindinger. Politimænd, brandmænd, ambulancefolk, hjemmeværnsfolk, DSB-medarbejdere i gule veste og DSB-medarbejdere i blå veste. Alle sidder de og spiser en velfortjent morgenmad i gymnastiksalen på Danehofskolen i Nyborg.

Solen er kun lige stået op søndag morgen, og årets beredskabsøvelse på Storebæltsbroens vestbro er netop overstået. Et tog mod Jylland med 206 passagerer afsporede midt på broen og forårsagede cirka 30 tilskadekomne passagerer. Afsporingen kastede folk og togets interiør rundt mellem hinanden. Nogle blev fastklemt, og andre blev spidet med skarpe metalgenstande. Skrig, gråd og blod var alle vegne.

Togpersonalet får ros
Ulykken skete klokken 02.10 natten til søndag, og knap fire timer efter er de mange deltagere sikkert evakueret til Danehofsskolen. Der er blevet kortere og kortere tid mellem deres gab, og de har efterhånden meget små øjne. Det afholder dem dog ikke fra at evaluere på nattens øvelse.

”Ros til togføreren,” siger Carsten Lindholm fra Hjemmeværnet og fortsætter: ”Hun spurgte efter læger og folk, der kunne førstehjælp. Da jeg meldte mig, sendte hun mig straks ned i den anden ende, hvor de fleste tilskadekomne var.”

Camilla Mulvad, som også er fra Hjemmeværnet, var en af de tilskadekomne. Hun havde slået hovedet, da toget afsporede og var derefter konfus og forvirret. Hendes læber var blå, mens ansigtet havde grålige nuancer.

”I toget blev jeg behandlet professionelt efter omstændighederne,” siger hun. Men sådan blev det desværre ikke ved:

”Da vi blev evakueret, blev jeg sat i et hjørne i et telt helt alene. Jeg fik ingen behandling,” siger hun og fortæller, at hun på et tidspunkt var gået ud af teltet og fortsat i retning af Køge, hvor hun bor. Hun var konfus, forstås.

Efter et stykke tid kom en af ambulancefolkene løbende og fik hende sikkert ind i teltet igen, hvor hun endelig fik professionel behandling.

Ventede længe på hjælp
Ulykken skete klokken 02.10 natten til søndag, men først 55 minutter senere, klokken 03.05, kom ambulance, politi og brandfolk til undsætning. Det er umiddelbart lang tid at vente for de mange passagerer i toget, men på grund af togpersonalets tackling af situationen, føltes ventetiden ikke helt så lang.

”Selvfølgelig var ventetiden kedelig for os, der ikke var kommet til skade, men vi fik mange gode informationer over højtaleren,” siger Mathilde Grønlund fra de grønne spejdere i Odense. Hendes spejderfæller omkring morgenmadsbordet er enige.

”Det virkede meget realistisk, at togføreren gentog informationerne og sagde, at hun ikke vidste, hvad der var sket,” siger Christoffer Answood, som også er grøn spejder.

At togføreren var ærlig og meddelte passagererne, at hun ikke vidste, hvad der var sket, var lige efter bogen, mener forhenværende togfører Finn Jørgen Nielsen. Han kunne sagtens leve sig ind i rollen, selvom han i øvelsen agerede passager.

”Togførerne klarede det godt. Man skal ikke sige for meget over højtaleren, for det kan forvirre folk og skabe panik. Så hellere sige, at man ikke ved så meget,” forklarer han.

I løbet af denne uge skal det deltagende beredskab evaluere nattens øvelse på Storebælt. Næste skridt lige nu skal dog kun gå i én retning – nemlig mod en seng.

Nattemøde - fra DSB Intranet

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 17/6 2013, 15:14 (4016 dage siden) @ andersj

Denne meddelelse fra DSB viser med de udtalelser der er fra de forskellige at folk ikke "hører" det samme og erfaringer viser at udtalelser umiddelbart efter en alvorlig hændelse ikke er identiske med dem der kommer efter 24 timer, 5 døgn og 4 uger.

Togpersonalet får ros
Ulykken skete klokken 02.10 natten til søndag, og knap fire timer efter er de mange deltagere sikkert evakueret til Danehofsskolen. Der er blevet kortere og kortere tid mellem deres gab, og de har efterhånden meget små øjne. Det afholder dem dog ikke fra at evaluere på nattens øvelse.

”Ros til togføreren,” siger Carsten Lindholm fra Hjemmeværnet og fortsætter: ”Hun spurgte efter læger og folk, der kunne førstehjælp. Da jeg meldte mig, sendte hun mig straks ned i den anden ende, hvor de fleste tilskadekomne var.”

Camilla Mulvad, som også er fra Hjemmeværnet, var en af de tilskadekomne. Hun havde slået hovedet, da toget afsporede og var derefter konfus og forvirret. Hendes læber var blå, mens ansigtet havde grålige nuancer.

”I toget blev jeg behandlet professionelt efter omstændighederne,” siger hun. Men sådan blev det desværre ikke ved:

”Da vi blev evakueret, blev jeg sat i et hjørne i et telt helt alene. Jeg fik ingen behandling,” siger hun og fortæller, at hun på et tidspunkt var gået ud af teltet og fortsat i retning af Køge, hvor hun bor. Hun var konfus, forstås.

Efter et stykke tid kom en af ambulancefolkene løbende og fik hende sikkert ind i teltet igen, hvor hun endelig fik professionel behandling.

Ros til togføreren: hmm jeg og andre der sad samlet - har alle førstehjælp på forskellige niveauer, personligt agerer jeg altid. I denne øvelse var meldingen klar fra togføreren ...... hun efterlyste læger og sygeplejersker og anmodede alle andre om at tage det rolig og blive på vore pladser...... netop denne efterlysning hæftede jeg mig ved.

Til gengæld stor ros til figuranten der ved manglende behandling gik mod Køge --- da vi ankom med evakuerings toget hæftede jeg mig ved de mange indsats folk der stod udenfor teltene - her viser det tydeligt at man vil få særdeles store vanskeligheder ved et rigtigt uheld.

Nattemøde - fra DSB Intranet

af A. Nissen, 17/6 2013, 19:49 (4016 dage siden) @ hjeriksen

Du skrev:
"Ros til togføreren [fra en hjemmeværnsperson]: hmm jeg og andre der sad samlet - har alle førstehjælp på forskellige niveauer, personligt agerer jeg altid. I denne øvelse var meldingen klar fra togføreren ...... hun efterlyste læger og sygeplejersker og anmodede alle andre om at tage det rolig og blive på vore pladser...... netop denne efterlysning hæftede jeg mig ved."

Jeg var også tilstede i vognen i øvelsen og du har helt ret i, at det netop var dette, der blev sagt.
Og den anvendte formulering var netop fatal. Der var mindst en lægefaglig, 4-8 kvalificerede spejdere og et antal velkvalificerede 1. hjælpere, der blev siddende på deres pladser pga. netop denne fomulering.

Gad vide, hvordan de(n) omtalte hjemmeværns-øvelsesdommere på den baggrund kunne give den gode bedømmelse for denne del af indsatsen ???

Nattemøde - fra DSB Intranet

af Leif Jørgensen, København Ø., 17/6 2013, 21:04 (4016 dage siden) @ A. Nissen

I en rigtig nødsituation vil der oftest slet ikke være så mange kvalificerede personer tilstede. Her vil det være vigtigere at sikre, at folk ikke render i vejen for hinanden og redningsmandskabet og dermed gør tingene værre, end de er i forvejen.

Noget andet er så, at automatreaktionen hos de fleste almindelige mennesker - forudsat de ikke er gået i panik - simpelthen er: "Er der en læge tilstede?" Det er måske ikke logisk, men i en nødsituation handler mange folk desværre netop alt andet end logisk.

Med venlige logiske hilsner
Leif Jørgensen

Nattemøde - fra DSB Intranet

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 17/6 2013, 21:39 (4016 dage siden) @ Leif Jørgensen

I en rigtig nødsituation vil der oftest slet ikke være så mange kvalificerede personer tilstede. Her vil det være vigtigere at sikre, at folk ikke render i vejen for hinanden og redningsmandskabet og dermed gør tingene værre, end de er i forvejen.

Fakta er, man kan ikke sætte nogen standard forudsætninger ved en nødsituation, men kan kun håbe, at der er både kvalificerede og handlekraftige folk til stede. I det netop udspillede scenarie på vestbroen kan jeg forstå, at en forudsætning var at togpersonalet var uskadt og kunne 'tage styring' i de første kaos-minutter - men hvem siger, at togpersonalet ikke er blandt de sårede ???

Ved mange nødsituationer ser man ofte, at der 'vælges' en leder iblandt de ramte personer - en person der har overblik til at danne sig et indtryk af situationen og kan handle derefter indtil redningspersonalet kommer frem - og der kan jo godt gå et stykke tid.

Endelig, så ser jeg det som en stor fejl ved øvelsen, at man forventer at folk bliver siddende stille og roligt på deres plads, som de får besked på og venter på at redningspersonalet kommer frem - i det virkelig liv vil der være kaos og folk der instinktivt forsøger at komme væk fra ulykken.

Nattemøde - fra DSB Intranet

af A. Nissen, 18/6 2013, 00:47 (4016 dage siden) @ Leif Jørgensen

Pointen var, at der slet ikke var redningsfolk på stedet i lang tid. Så der var ikke ret mange at gå i vejen for.

Avatar

Nattemøde - fra DSB Intranet

af BoergeOf61, Randers C, 18/6 2013, 10:52 (4015 dage siden) @ A. Nissen

Togets passagerer kunne da gå i vejen for hinanden, især hvis der lå tilskadekomne i gangene. Det var noget med udendørs katastrofer.

Avatar

Nattemøde - fra DSB Intranet

af BoergeOf61, Randers C, 17/6 2013, 21:41 (4016 dage siden) @ A. Nissen

En læge el. en sygeplejerske kan måske foretage en prioritering af tilskadekomne, end samarittere kan. Derudover gør det vist mere skade end gavn at have 50-100 mennesker til at gå rundt og yde førstehjælp til 20-30 tilskadekomne.

Nattemøde - fra DSB Intranet

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 17/6 2013, 22:44 (4016 dage siden) @ BoergeOf61

Med den responstid vi her, så ville al den hjælp de tilskadekomne kunne få gøre markant forskel på om folk gik i chok eller i værste flad afgår ved døden.

Du mener at få er bedre end mange der går rundt og yder 1.st hjælp, ved ikke om du har kendskab til katastrofeførstehjælp men man forlader ikke en tilskadekommen medmindre det er "småskader, dem ed alvorlige skader - i dette tilfælde liggende på gulvet i vognene og afdækket dem forlader man ikke.

I en virkelig situation var det gået helt galt hvis man agerede som i denne øvelse - en klar overvejelse når man evaluerer.

Der er ikke brug for roseklub men seriøst udarbejdede evalueringsark retur fra alle der deltog ville i dette tilfælde give værdifuld viden.

Avatar

Nattemøde - fra DSB Intranet

af BoergeOf61, Randers C, 17/6 2013, 23:03 (4016 dage siden) @ hjeriksen

Du mener at få er bedre end mange der går rundt og yder 1.st hjælp, ved ikke om du har kendskab til katastrofeførstehjælp men man forlader ikke en tilskadekommen medmindre det er "småskader, dem ed alvorlige skader - i dette tilfælde liggende på gulvet i vognene og afdækket dem forlader man ikke.

Nej, jeg ved intet om katastrofeførstehjælp. De tilskadekomne skal jo lige findes, og jeg formoder, det nemt bliver kaotisk, hvis fx. 50-100 mennesker prøver at komme rundt i et IC3-togsæt, især hvis der ligger tilskadekomne på gulvet. Hvordan ville I komme til for hinanden?

Iflg. bl.a. TV2 Øst og Fyns Stiftstidende blev i øvrigt afprøvet en ny mobil trappeovergang mellem jernbanebroen og vejbroen, så passagererne lettere kan blive evakueret.

Nattemøde - fra DSB Intranet

af A. Nissen, 18/6 2013, 00:42 (4016 dage siden) @ hjeriksen

Jeg er helt enig med dig i både det om 1.hjælp og det om øvelses-evalueringen.

Det undrer mig meget, at øvelsesledelsen ikke har sørget for indsamling af observationer fra øvelsen fra "almindelige" deltagere. Jeg har derfor efterlyst det, fra et sted, der burde kunne gøre noget ved det. Nu får vi se, hvad der så sker.
Som du nævner, er det ikke godt med "roseklubber" - og jeg synes, jeg kan spore en svag tendens til at noget sådant sker.

Det er OK, at øvelsen har nogle begrænsninger - f.eks. at hjælpen når sent frem pga. ikke-brug af udrykningskørsel. Men det skal deltagerne jo have lidt at vide om før starten, så der ikke sker ubegrundet kritik under og efter øvelsen. Men den information blev ikke givet.

Den indsats, det har været, at afvikle øvelsen, burde udnyttes mere optimalt i retning af nyttiggørelse af resultatet. Og jeg tror ikke nogen bare kan sige: "Jamen, alt det ved vi godt." Der er mange uventede fakta gemt i sådan en stor øvelse.

Nattemøde - fra DSB Intranet

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 18/6 2013, 18:52 (4015 dage siden) @ A. Nissen

Du rammer noget essentiel man kan nemlig ikke sige det ved vi godt - for det gør man ikke der er uanset 1000 træninger aldrig 2 der ligner hinanden 100 %.

og roseklubben er der ganske rigtigt en duft af - dette er ikke heldigt
Endeligt laver jeg / vi uopfordret en evaluering set fra vores vinkel -- der var rigtigt mange gode ting men desværre meget vigtige ting der ikke fungerede.

Hvas man ønsker et så rigtigt billede af beredskabets formåen så skal der horn, lygter og et realistisk antal passagerer der så er instrueret i hvad de skal gøre.....

Endeligt så er det almen viden at man for at blive gode til noget - ja så skal der arbejdes - trænes igen og igen og igen - det er ikke tilstrækkeligt at man øver en gang om året ---

Når man ønsker at teste beredskabets formåen så skal vi op på tæt på live selv i trænings situationer.

Man skal tage en øvelse alvorligt - og det handler fra alarmen går til øvelsen afblæses -- man kunne få det indtryk - når der står 8 brandfolk udenfor på vejbroen uden at de gør noget som helst andet end at vente --- i en virkelig situation ville folk gå amok over den slags. Min 8 søn spurgte faktisk ... hvad laver det de skal jo hjælpe de sårede - de har jo ondt - klart set !!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak