Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Togdrømme i Randers (Trafikpolitik)

af BoergeOf61, Randers C, 3/9 2013, 11:08 (3895 dage siden) @ LasseG

Ok.

I den ene artikel står bl.a. "Siddepladserne har ladet vente på sig, fordi DSB ikke ønskede at leve op til politikernes løfte om at investere i flere dobbeltdækkervogne." og "I nærmeste fremtid underskriver DSB en kontrakt med togproducenten Bombardier om levering af 15 nyproducerede øresundstog til levering i 2015."

I den anden artikel står bl.a. "Købskontrakten er ikke skrevet under endnu, men hvis det går, som Transportministeriet ønsker, skal en gammel kending i spil som Danmarks nye elektriske intercitytog."

Hvor er nyheden om, kontrakten er underskrevet? I den anden artikel henvises endda til Transportministeriets ønsker, mens den første artikel fortæller, at DSB ikke ønskede at leve op til et andet af Transportministeriets ønsker. Beklager, jeg læser det som visioner, som måske - måske ikke - bliver ført ud i livet.

I øvrigt må vi ikke glemme at 4g s-tog er færdig monteret i Randers så der er massere af muligheder :)

Jeg var heller ikke opmærksom på disse S-tog, men var derimod opmærksom på dels et formodet stort behov for tog i Østeuropa i forbindelse med de seneste års store opgradering af jernbanenet, og det forhold, at flere europæiske højhastighedstog efterhånden må nærme sig tid for udskiftning. Disse muligheder er tydeligvis ikke udnyttet i Randers. Generelt er mit indtryk fortsat, at Danmark er langt bagefter i forhold til jernbaner, og nu mest ønsker togproduktion i Randers som følge af en blanding af nostalgi og et nutidigt ønske om arbejdspladser.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar

Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.

Læs mere

Jernbanebøger

Postautomobilet Gennem 100 År

Postautomobilet Gennem 100 År. Pris 360 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak