Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Privatbaner og rutebilejere (Generelt)

af Niels Munch, 26/10 2013, 16:54 (3858 dage siden) @ Holger Sørensen

Da Storstrøms Trafikselskab (STS) blev etableret i 1979, var antallet af entreprenører relativt stort, idet de vognmænd/busselskaber, der hidtil havde udført kørsel, fik tilbudt entreprenørkontrakt. Det gjaldt såvel dem, der havde udført rutekørsel på baggrund af tilladelse fra amtets trafikudvalg, som de mange - hovedsagelig mindre - vognmænd, der havde udført skolebuskørsel for kommunerne.

De var af meget forskellig størrelse, lige fra enkeltmandsvirksomheder med en eller to busser til de større foretagender, såsom Lollandsbanen, DSB Rutebiler (Næstved), Møns Omnibusser og Østbanen.

Da jeg indtrådte i STS' Driftsråd i 1988, var der over 30 entreprenører, der udførte kørsel for STS. Inden man i 1995 overgik til at udbyde kørslen, var der 22, og da jeg i 2002 flyttede til Hovedstadens Lokalbaner, havde STS (efter 5 udbudsrunder) 5 entreprenører.

Interesserede anbefales at læse "Storstrøms Trafikselskab 1979 - 22. juni - 2004, STS 25 år" udgivet af J-bog 2004 (ISBN 87-988327-4-3).

M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok
Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak