Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DSB trækker sig fra konkurrence om togdrift (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/3 2014, 08:47 (3712 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det, der ikke fremgår helt tydeligt af den artikel, jeg har linket til, men som fremgår af et par andre artikler om samme emne i den trykte udgave af Jyllands-Posten i dag, er, at DSB, foreslår at dele sig selv op i to dele: En del der skal tage sig at "stationer, køreplan, billetter, planlægning og (investering i) materiel" og en del, der skal være en ren operatørdel.

Målet er - angiveligt - "at sikre sammenhæng i togdriften".

Opsplitningen er jo unægteligt nye toner; men er (vel) ret godt set af DSB, der p.t. ejer 298 stationer, hvoraf 112 er bevaringsværdige. Unægteligt noget af "en klods om benet", hvis man sammenligner med busmarkedet, hvor de enkelte operatører ikke ejer andet end busserne og "ejer" medarbejderne og ikke har kapital bundet i "stationer", billetkontorer og lignende.

Hvem ved: Måske vil opsplitningen betyde "en ny chance for det åbne billetsalg med den gode service"?

Spørgsmålet er så til sidst: Kunne man så ikke bare lade den tiloversblevne ikke-operatørdel af DSB blive et kontor i Trafikstyrelsen? For i bund og grund er der jo ikke andre arbejdsopgaver tilbage end de, der på f.eks. busområdet varetages af de såkaldte "trafikselskaber".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak