Mere Vejstrup Station fra SFJ-tiden
Efter at have kigget lidt i Bays "dampbibel" og i Lars Viinholt-Nielsens bog "Odense-Svendborg Banen 1876-1976", har jeg fundet ud af at maskinen på det første foto kun kan være en af SNB Nr. 19-22. En evt. nærscanning af førerhuset kan måske afsløre nummeret?
SNB Nr. 19-21 blev bygget 1897 hos Jung, mens SNB Nr. 22 blev bygget i 1898. De blev bygget til Svendborg-Nyborg Banens åbning i 1897. Efter at DSB overtog SFJ i 1949, fik maskinerne litra AF Nr. 119-122. De blev udrangeret igen i 1952, mens SNB Nr. 22 nu AF Nr. 122, blev udrangeret så sent som i 1954.
I begyndelsen havde maskinerne hjulstillingen 1-B og her noterer Bay at de næppe var velegnede til hurtige tog pga. forløberens ringe afstand til drivhjulene, som må have givet maskinerne en urolig gang i sporet. Som så mange andre 1B-koblede maskiner, havde de større akseltryk på forløberen end på de koblede hjulsæt. Men i 1902 blev alle maskiner ombygget til 2-B maskiner og fik her en større hjulafstand mellem forløberen og drivhjulene, og mon ikke det har hjulpet på problemerne?
Mvh
Claus