Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MR-tog i spor 6a i Odense

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 27/1 2011, 12:33 (4841 dage siden) @ William Hansen

Det bedste persontog i Danmark kan jo kun være én ting i øjeblikket. ME med dobbeltdækkere :-) Men det bedste at sidde i vil jeg nok sige er en ER med MF-sæder i stillezonen, da der er ikke særlig meget støj fordi det er et El-tog og det rykker heller ikke hver gang det starter fordi det skal skifte gear. Det gør MF nemlig og det er virkelig irriterende. Sæderne er også rimelig gode at sidde i fordi man kan lægge dem lidt ned ved at hive i håndtaget. I stillezonen er der også mere plads mellem sæderne hvilket helt klart er en stor fordel.

Generelt syntes jeg at plads er en mangel i flere af vores nuværende tog. Derudover er 'standardstørrelsen' på en DSB passagerer vidst heller ikke gearet til os i den øvre ende af de forskellige kategorier.

Jeg ville også gerne have bedre borde. De er selvfølgelig et problem ved mange af og påstigninger, hvorfor fx SA ikke har borde overhovedet. Men de små hylder der sidder i MR, er da hverken bevendt til laptops, læsestof eller endda 4 kopper kaffe.
I MF er de bedste borde selvfølgelig dem på første klasse, hvor den lille klap man vipper ned sikrer at man både kan bevæge sig ved ind og udstigning, samt at man bekvemt kan have 4 laptops stående på bordet, endda med en kop kaffe eller to.

Jeg har ikke prøvet Desiro, men Lint som Arriva kører med mangler efter min mening borde. Mange borde. Jeg forstår ikke at man har lavet lavtgulvssektioner i begge togdele. Hvorfor ikke lave en ende med borde i hele vognens længde og så lave lavtgulv med plads til cykler og hadikaptoilet i den anden ende?

Med hensyn til miljø, så kan man vel sætte Euro 5 eller 6 motorer i MR? Hvis man kan lave en Scania med 730 hk som Euro 5 kan man vel også få 322 hk i en MR til at køre som Euro 5 motor?
Acceleration er lidt sværere at gøre noget ved. MR er et tungt togsæt. Hvis man virkeligt vil have gode accelerationsevner med korte afstande mellem stoppene burde man dog smække en 3. skinne op langs Svendborg, Grenå og Odderbanen, og så skaffe nogle eltog i stedet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak