Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trykluftudstyr SNNB 3 ... en lille afstikker fra NSB-vogne

af Jesper Reinfeldt @, 5/2 2011, 18:22 (4830 dage siden) @ Svend

Ole-Jørn har ret, FDSB måtte ikke fremføre personførende tog på vakumbremse og
skruebremse. Skulle maskinen køre, var der ingen vej udenom. DSB´s tilsynsførende var også ked af det, men det var reglerne. Jeg synes selv, vi udførte den ombygning meget nænsomt. Som tidligere nævnt, var den norske styrevogn donor til den 7-erventil
medens resten var dele fra DSB. Vakummanometret var stjålet-formentlig i Tølløse- men
jeg tror nok der var et ekstra. Resten af vakumgrejet blev lagt på lager i Skælskør.
Hvad der er smidt ud efter 1995 ved jeg ikke, men det var i remisen på reolen da jeg rejste.
Det kan da også godt være, at UTJ ikke har dokumentation for træbanerømmere på SNNB. Vi der lavede dem, havde en originaltegning--det beklager jeg. Også her er det nemt
at føre maskinen tilbage, de var blot boltet på!! Spidsploven er ikke original (fra 1911).
Vi pillede heller ikke turbodynamoen af, det gjorde SNNB selv. Men her er der så et problem: Vi havde noget vrøvl med de forreste sæt fjedre. Hvis man ser på billeder af SNNB maskiner, ser man, at de "knæler" noget. Vi fik dem banket op og det hjalp noget. Vores tilsynsførende fandt ud af, at når turbodynamen manglede bagtil og trykluftpumpen sad på røgkammeret, var der ubalance i makinen. Dertil spidsploven, der var rimelig tung. Derfor trækofangerne-eller rettere: også derfor.
SNNB 3 overlevede kun fordi SNNB havde været god ved den. Fyrkassen var ret ny, ca. 1960 så vidt jeg husker, gode bandager osv. Men over 10 år udendørs i Tølløse, kunne
godt ses på den da den kom til Skælskør. Der slemme rustangreb flere steder og mange ting manglede. Vandaler havde forsøgt at fyre den op-uden held- og heldigvis var der ingen der opdagede, at løse ting fra førehuset lå i fyrkassen!.
Det tog 7 år før den, med gode venners hjælp, kørte igen.
Men så kan jeg heller ikke nære mig længere. Svend og UTJ: Hvad med at ofre lidt tid på at gøre maskinen køreklar igen. Den skal da "bare" lige have ny kedelrør og så skal den da "bare" lige føres tilbage med vakumbremse så I ikke må køre med den. Den har stået inde siden 1980, så den er "lige" til at gå til.
Det ER meget nemmere at skrive her i, det ellers udmærkede, forum og underholdningsværdien af jeres bemærkninger i dette emne, er ret høj. Hvad ville I have gjort, hvis I havde været i vores sko i 1979??
Hilsen
Jesper


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak