Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC4 køreplan (Generelt)

af Nicolai, 20/8 2015, 15:49 (3174 dage siden)

Hej,

Jeg tænkte på, om det er muligt at finde ud af, hvornår der passerer IC4-tog igennem København H? Er ved at planlægge en tur til København for jernbaneinteresserede bekendte i Norge, og på rejseplanen fremgår det kun, om det er fx Re/IC/ØR, der kører turen, men ikke om det fx er IC3 eller IC4.

Al hjælp er velkommen, da mine bekendte er meget nysgerrige på dette efterhånden berømte (og berygtede!) tog :)

mvh,
Nicolai

IC4 køreplan

af Scharfenberg, 20/8 2015, 17:59 (3174 dage siden) @ Nicolai

Kære Nicolai og dine norske jernbaneinteresserede

Ifølge DSB var der i foråret 2015 45 daglige afgange med IC4 mellem København, Holbæk og Kalundborg. Så det er efterhånden blot et spørgsmål om at stille sig op på Kbh. H. Så skal der nok komme et IC4 inden længe.

Foruden Nordvestbanen kører IC4 stadigvæk fast mellem Kbh. H og Slagelse mandag-fredag (Kbh. ank. 08.41 og afg. 15.59) og Kbh. H-Aarhus som IL Lyn afg. Kbh. H kl. 15.21 og 16.21. IL lyn køres muligvis igen som dobbeltkoblet, men jeg har endnu ikke fået dette bekræftet.

Sikkert er det dog, at IC4 er planlagt som dobbeltkoblet mellem København, Holbæk og Kalundborg efter følgende plan fra og med den 20. august:

4 afgange om dagen og 5 om fredagen.

Kbh - Kalundborg og retur 2 gange og 1 myldretid tog fredag.

5:56 fra København
7:38 fra Kalundborg
17:07 fra Østerport
19:58 fra Kalundborg
15:24 fra København – kun på fredage

IC4 køreplan

af Nicolai, 20/8 2015, 18:58 (3174 dage siden) @ Scharfenberg

Tusind tak - Det var lige det jeg ledte efter!

Avatar

IC4 køreplan

af kenkari ⌂, Roskilde, 20/8 2015, 20:09 (3173 dage siden) @ Scharfenberg

Sikkert er det dog, at IC4 er planlagt som dobbeltkoblet mellem København, Holbæk og Kalundborg efter følgende plan fra og med den 20. august:

4 afgange om dagen og 5 om fredagen.

Kbh - Kalundborg og retur 2 gange og 1 myldretid tog fredag.

5:56 fra København
7:38 fra Kalundborg
17:07 fra Østerport
19:58 fra Kalundborg
15:24 fra København – kun på fredage

I dag fik jeg fanget IC4 sammenkoblet på nordvestbanen: https://www.youtube.com/watch?v=qGmqUoljbTI

IC4 køreplan

af glade-koege ⌂, køge, 20/8 2015, 21:06 (3173 dage siden) @ kenkari

Ser nu egenligt meget godt ud med sammenkoblet... pynter lidt på det hele..

IC4 køreplan

af Nicolai, 20/8 2015, 21:37 (3173 dage siden) @ kenkari

Er problemerne med sammenkobling stadig så store, at det reelt kun er på værkstedet i Århus man kan foretage operationen med dette? Én ting er at køre sammenkoblet, men driftskobling er jo tvingende nødvendigt for at kunne indtage en større rolle på IC-nettet.

IC4 køreplan - driftkobling ikke nødvendig

af Jakob Nielsen, 21/8 2015, 08:48 (3173 dage siden) @ Nicolai

Er problemerne med sammenkobling stadig så store, at det reelt kun er på værkstedet i Århus man kan foretage operationen med dette? Én ting er at køre sammenkoblet, men driftskobling er jo tvingende nødvendigt for at kunne indtage en større rolle på IC-nettet.""

Hej
Hvis IC4 kan kører, er det nødvendigt med sammenkobling for at de kan bruges. Et enkelt togsæt er for lidt til at der er plads nok i mange tog.

Det er selvfølgelig fint nok for DSB hvis bare toget kører til tiden,men som passager er det kun en hjælp, hvis man kan komme ind i toget og det ikke er helt fyldt. Det sidste er selvfølgelig også et problem når ic3 og ir4 ikke kan sammenkoble.

Det er selvfølgelig spild af diesel hvis man ikke kan koble et togsæt af i Fredericia og må tage det med til Aarhus, men efter min mening stadig bedre end at toget ikke kører/ folk ikke kan komme med.

Jeg foretrækker klart at sidde ned og evt skifte tog, når blot der er forbindelse. Fremfor at være med et tog hvor jeg ikke skal skifte efter planen. Jeg har for mange gange været med hvor forsinkelsen blev redet ved at lade et andet togsæt kører rettidigt fx fra Aarhus mod nord inden lyntoget fra syd var ankommet.

Driftkobling er fint men ikke værd at vente 5 min på i Fredericia.

IC4 køreplan - driftkobling ikke nødvendig

af Nicolai, 21/8 2015, 11:22 (3173 dage siden) @ Jakob Nielsen

Problemet er vel også mere, når man skal koble/afkoble togene mellem Sønderborg/Esbjerg og København, hvor de enten kommer fra - eller skal fortsætte til - to forskellige retninger

IC4 køreplan

af Scharfenberg, 20/8 2015, 22:18 (3173 dage siden) @ kenkari

Flotte billeder, Kenkari. Tak for det. Det er tydeligt at se, at Holbæk-Roskilde er blevet hastighedsopgraderet.

IC4 køreplan

af Tonny Brandt Andersen, 2/9 2015, 01:11 (3161 dage siden) @ Scharfenberg

Kbh. H-Aarhus som IL Lyn afg. Kbh. H kl. 15.21 og 16.21. IL lyn køres muligvis igen som dobbeltkoblet, men jeg har endnu ikke fået dette bekræftet.

Jeg stod på Fredericia station kl. 18.32, og holdt øje med spor 4, hvor der stod, at der skulle komme gennemkørende tog. Min overraskelse var stor, da det viste sig at være IC4 der var gennemkørende i Fredericia. Er det, det du kalder IL Lyn Kbh. Aarhus?

MG 5841 Fredericia 1/9/2015 kl. 18.32:
[image]

IC4 køreplan

af Østjyden, 2/9 2015, 15:28 (3161 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Det må være IL 257, som skulle have kørt igennem Fredericia station kl. 18:09.
IL 257 standser IKKE mellem Odense og Vejle.

IC4 køreplan

af Scharfenberg, 2/9 2015, 16:58 (3161 dage siden) @ Scharfenberg

ICL 208 (IL/X lyn) Aarhus-CPH bestod mandag den 31. august af IC4-togsæt 46 og 62.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak