Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

dsb-rutebiler, Sjælland

af gamle ole, 21/2 2011, 12:58 (4806 dage siden)

Jeg hører jo til de suspekte typer der også sysnes at rubil-specielt banerutebilsdrift- er interesswant.

Sad og undrede mig over DSB.rutebilsruterne på Sjælland.
I store træk fulgte rfuterne banerne mere eller mindre parallelt og med små afstikkere.
I Norssjælland Kbh (Hans knudsens pl), til Helsingør via Hørshol, Hillerød og Frensborg, stort set af de gamle hovedveje.
of til Frederikssund, fra Farum.
Vestpå fr Langgade St, via Tåsrrup, Roskilde og helt til Korsørn(siden afkortet til Roskilde),
Og sydpå (Valby St) via Køge og til Stege.
Men tilsyneladende i nyere tid ikke langs NV-banen til Kalundborg og Sydbanen til Vordingborg.
Kan det mon være rigtigt

dsb-rutebiler, Sjælland

af Svend, 21/2 2011, 13:55 (4806 dage siden) @ gamle ole

Og sydpå (Valby St) via Køge og til Stege.
Men tilsyneladende i nyere tid ikke langs NV-banen til Kalundborg og Sydbanen til Vordingborg.
Kan det mon være rigtigt

Nej, der er ikke rigtigt.
DSBs rutebiler (rutebilområde) Skælskør kørte på følgende strækninger (og flere endnu, men det er det du spørger om):

- Roskilde-Holbæk
- Holbæk-Kalundborg
- Ringsted-Næstved
- Næstved-Vordingborg
- Vordingborg-Nr Alslev-Maribo (denne rute i samarbejde med LJ)

--
Svend

dsb-rutebiler, Sjælland

af gamle ole, 21/2 2011, 14:21 (4806 dage siden) @ Svend

ok og tak. Så gir dtt jo mening. Så er alle banestrækningerne jo dækket ind plus alle "biruterne" i nmellem disse. Og nu husker jeg det som du skriver, at det var Skælskør der var hovdkvater for hele Sjælland minus HT-området.

dsb-rutebiler, Sjælland

af Michael, 21/2 2011, 14:57 (4806 dage siden) @ gamle ole

[image][image]
Lige et par gamle DSB rutebiler

dsb-rutebiler, Sjælland

af gamle ole, 21/2 2011, 15:50 (4806 dage siden) @ Michael

skønne billeder. har du flere af dem?
Kan den øverste være en Leyland, eller måske Volvo, og den nederste en Scandia-vabis?
Der burde jo findes en bog om rutebiler, omend ikke for hele landet så dog for DSB-og privatbanerutebiler.
Burde måske skrive den selv, men kender stort set kun Hovedstadsområdet rutebiler, altså DSB, AB(KS), LNJ, GDS, HFHJ, HHGB og så de fleste private og eller kommunale ditto.

dsb-rutebiler, Sjælland

af Thomas de Laine ⌂, København, 21/2 2011, 16:00 (4806 dage siden) @ gamle ole

Der burde jo findes en bog om rutebiler, omend ikke for hele landet så dog for DSB-og privatbanerutebiler.
Burde måske skrive den selv, men kender stort set kun Hovedstadsområdet rutebiler, altså DSB, AB(KS), LNJ, GDS, HFHJ, HHGB og så de fleste private og eller kommunale ditto.

Der er skrevet lidt spredt om DSBs rutebiler, bl.a. i bogen "Vestegnen og jernbanen" om Roskilde-banen fra 1997 og i "Jernbanehistorisk årbog '07". Om begyndelsen på DSBs rutebiltjeneste i Skælskør findes lidt i "Toget går via Dalmose" fra 1992. Men du har ret i, at det store værk mangler.

dsb-rutebiler, Sjælland

af Svend, 21/2 2011, 18:10 (4806 dage siden) @ Thomas de Laine
redigeret af Svend, 21/2 2011, 18:42

Der burde jo findes en bog om rutebiler, omend ikke for hele landet så dog for DSB-og privatbanerutebiler.

Et par af mine kolleger/gode bekendte har - hver for sig - haft tanker om at udgive bøger om bl a DSB rutebiler, men er desværre kommet fra det. De kunne sagtens udgive hver deres bog, da de trods alt ikke overlapper hinanden fuldstændigt.

Begge har tidligere udgivet bøger om busser og biler, så hel tom snak er det ikke. Desværre har han, der har alle billederne - og en stor og specifik viden om DSBs rutebiler - desværre kastet sin interesse over på brandbiler, men jeg rykker/opfordrer hver gang jeg ser dem.

Mens vi venter på de andre, kan vi da lige nyde et HBDS-foto af en typisk "DSB-landbus"

[image]

Se også http://www.tommyrolfnielsen.dk/danish/arriva/dsb-combus/dsb-rtb1932-1957.htm

--
Svend

dsb-rutebiler, Sjælland

af gamle ole, 22/2 2011, 11:35 (4805 dage siden) @ Svend

Ja det er jo en sand "landevejsperle"!
Det med bogen må vi aqu ha gjort noget ved.
Som jeg skrev andetsteds kunne man jo begrænse sig til bane-ruterbilerne som en start.
(i øvrigt interesser jeg mig i bedste Rislund-stil også for gamle udrykningskøretøjer/brandbiler. Det må vi ku bruge som salgsargument for den gode ide!)

dsb-rutebiler, Sjælland

af gamle ole, 8/7 2011, 15:37 (4669 dage siden) @ Svend

Hej Svend

Er der noget nyt om "rykningen" på busserne?

Hilsen ole

dsb-rutebiler, Sjælland

af Svend, 8/7 2011, 22:21 (4669 dage siden) @ gamle ole

Intet nyt .......

--
Svend

dsb-rutebiler, Sjælland

af gamle ole, 10/7 2011, 11:56 (4667 dage siden) @ Svend

Tak. Ok. Vi håber.
Også noget i gang om temaet på bussnak.dk, hvis nogen skulle være interesseret.
Der er kommet spændende ting frem, og mere er sikkert på vej.

Hilsen Ole:-)

dsb-rutebiler, Sjælland

af gamle ole, 22/2 2011, 11:38 (4805 dage siden) @ Thomas de Laine

Ja, og det er dødærgeligt, både driftteknisk og lokal kulturhistorisk, jvnf. f.ex. min tråd om privatbanerutebiler i Nordsjælla

dsb-rutebiler, Sjælland

af michael, 21/2 2011, 16:18 (4806 dage siden) @ gamle ole

den til venstre er en gammel volvo,det er den samme som på sort hvid fotoet ,
Det er DSB bus nr 536,med 36 personers karosseri årgang 1955,I 1965 skulle den være overgået til banetjenste,og fik nr B1-17.
:-)

dsb-rutebiler, Sjælland

af gamle ole, 22/2 2011, 11:32 (4805 dage siden) @ michael

a-ha! Formodentlig derfor den grå overdel. Ville netop spørge om ikke jeg huskede rigtigt at rutebiler overgået til internt brug netop fik denne grå overdelsfarve, lidt a la de grå tjenestevogne på banen

dsb-rutebiler, Sjælland

af Aleman, 22/2 2011, 14:06 (4805 dage siden) @ gamle ole

Måske falder mit indlæg en smule uden for emnet, men jeg prøver alligevel: I 1960'erne kørte to-tre røde rutebiler rundt i Københavns Frihavn som 'intern transport' med havnearbejdere. Var dette tidligere DSB-rutebiler - og har nogen blandt dette forums brugere billeder af rutebilerne?

Med venlig hilsen,
Aleman

dsb-rutebiler, Sjælland

af Tramways.dk, 24/2 2011, 17:55 (4803 dage siden) @ Aleman

Her er en liste over forhenværende DSB busser, som har tilhørt Københavns Frihavns Aktieselskab (KFA): kwmosgaard.dk/busarkivet
Klik på de enkelte, for detaljer. ;-)

dsb-rutebiler, Sjælland

af Aleman, 24/2 2011, 18:46 (4803 dage siden) @ Tramways.dk

Tak for henvisningen - det var dejligt at få dem på plads. Det var jo påfaldende at se disse røde rutebiler fra S-toget mellem Nordhavn og Østerport, når det indre København ellers var KS-domineret område med hvid/gule busser - og Lars Iversens blå samt de karryfarvede fra Ama'r. Røde DSB-rutebiler hørte til Valby og Langgade - samt Hans Knudsens Plads.

Med venlig hilsen,
Aleman

dsb-rutebiler, Sjælland

af Aleman, 24/2 2011, 18:52 (4803 dage siden) @ Svend

Til Svend.

Tusind tak for filmklippet. Det er jo pragtfuldt - mon den cykelanhænger ville gå gennem syn i dag? I øvrigt - stod der noget på siden af ex-rutebilerne? KFA eller andet?

Med venlig hilsen,
Aleman

DSB-rutebiler, Sjælland - litteratur m.v.

af Niels Munch, 25/2 2011, 11:48 (4802 dage siden) @ Aleman

Bussen i filmen er en "snudebus" med karosseri fra Triangel, hvilket røbes af den karakteristiske bagrude.

Jeg erindrer også snudebusser af typen Büssing/NAG fra DAB, og jeg mener, busserne var forsynet med "KFA"-logo bestående af disse bogstaver kombineret med nogle bølgelinier (lidt á la Den kongelige Porcelænsfabrik), men kan ikke lige finde forlæg.

Vedr. DSBs busser er jeg enig i, at vi stadig savner et samlende værk. Der er imidlertid lidt af finde på dette website:

http://www.tommyrolfnielsen.dk/danish/buses/index.htm

bl.a. gengivelse af 25-års jubilæumsheftet for DSB Rutebiler 1932-57, samt en del fotos af ældre og nyere DSB-busser, herunder "Røde Orm" og todækkerbusserne fra Køgevejen.

Et lille indslag om sættevognsbusser findes her:

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4846232 .

Desuden er der et summarisk, illustreret afsnit om DSB Rutebiler i Niels-Folke Vallin's "Danske Busser", Forlaget Stavnsager 1986 (ISBN 87-7275-083-9.

Endelig findes datablade m.v. for de DSB-busser (og andre, herunder privatbanernes), der blev overtaget af HT, i SHS publikationen "10 år med HT busser" af Kai W. Mosgaard, SHS 1984 (ISBN 87-87589-48-6), 254 rigt illustrerede sider.

Frihavnen havde også sine egne godsvogne; men det er vist en helt anden sag:

[image]
Frihavnen 1965 (nm).

M.v.h.
Niels

DSB-rutebiler, Sjælland - litteratur m.v.

af gamle ole, 25/2 2011, 13:17 (4802 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels for den gode hnvisning til Tommy Nielsens hjemmeside. Den kendte jeg ikke. Det er simpelthen noget af det bedste jeg længe har set mht. fotos af busser/rutebiler!!!:-) :-) :-)

DSB-rutebiler, Sjælland - litteratur m.v.

af Svend, 25/2 2011, 15:15 (4802 dage siden) @ gamle ole

En bog om DSB rutebiler vil nok bleve mere fyldig end f eks SHS-bøgerne om "De Forenede Rutebiler" og "Herlev-Ruterne". En (eller måske flere) af disse forfattere vil nok være et godt bud på, hvem der vil være i stand til at skrive historien - og mindst en af dem har også billedmaterialet (og som sagt rykker jeg hver gang jeg ser ham).

--
Svend

DSB-rutebiler, Sjælland - litteratur m.v.

af gamle ole, 26/2 2011, 10:02 (4801 dage siden) @ Svend

ja du har ret i det nok ville blive temmelig omfattende. måske kunne man starte med Hovedstadsområdet, der vel egentlig ville være rimelig repræsentativ og samtidig medtage eksperimenter på 121-ruten?

DSB-rutebiler, Sjælland - litteratur m.v.

af Thomas de Laine ⌂, København, 27/2 2011, 08:27 (4800 dage siden) @ gamle ole

Det ville være stort, hvis Svend kunne få overtalt sin ven til at gå i gang med en DSB-rutebilbog. :-)

Om netop linje 121 er der skrevet en del i bogen "Hvidovre Rutebiler" fra 1991 af Kim Thinggaard - dels om forhistorien hos den private vognmand, dels et afsnit bagest om DSB- og HT-tiden. I anledning af linjens 90 års jubilæum sidste år, skrev jeg selv en artikel om linjen:
Linje 121 - Valby-Køge-ruten gennem 90 år

DSB-rutebiler, Sjælland - og et billede

af Aleman, 25/2 2011, 17:54 (4802 dage siden) @ Niels Munch

Til Niels.

Tak for henvisningen til den interessante side - som nær tog hele aftenen. Og jo, gerne mere om Frihavnens banevogne, som vist er et ret ukendt kapitel - selv lagde jeg kun mærke til lokomotiverne dengang i 1960'erne, når jeg stod og ventede ved baneoverskæringerne for at se, hvad der nu kom forbi.

For lige at dvæle lidt mere ved rut'bilerne vedhæfter jeg et billede fra august 2001, hvor Mogens Bøgelund kom 'dalrende' forbi Danmarks Jernbanemuseum med denne DSB-dobbeltdækker, som han var i gang med at renovere. Køjn, det var den nu itt', for at sige det mildt. Og det var forbundet med en vis risiko at betræde 1. sal.
[image]
Jeg husker desværre ikke, hvilken DSB-vogn, der er tale om her, men det kan kendere jo nemt finde ud af. Det er den vogn, der var indsat på Trekantruten i sin tid.

Med venlig hilsen,
Aleman

DSB-rutebiler, Sjælland - og et billede

af Thomas de Laine ⌂, København, 25/2 2011, 18:11 (4802 dage siden) @ Aleman

Jeg husker desværre ikke, hvilken DSB-vogn, der er tale om her, men det kan kendere jo nemt finde ud af. Det er den vogn, der var indsat på Trekantruten i sin tid.

Med venlig hilsen,
Aleman

Det er DSB vogn 304, en Leyland årgang 1950. DSB havde den i drift til 1962, og den kom til turistforeningen i 1964.

DSB-rutebiler, Sjælland - og et billede

af Aleman, 25/2 2011, 18:25 (4802 dage siden) @ Thomas de Laine

Tak til Thomas de Laine - så er endnu en brik faldet på plads. Jeg kvitterer med et 'rigtigt' jernbanebillede fra Frihavnen - eller rettere uden for Frihavnen, for jeg var på den forkerte side af gitteret, da dette 'LGB'-lokomotiv rangerede på sporene ved Sundkrogsgade. Og endnu en gang - jeg har ingen data om dette lokomotiv, andet end at billedet er taget den 21. marts 1995.
[image]

Med venlig hilsen,
Aleman

DSB-rutebiler, Sjælland - og et billede

af Aleman, 26/2 2011, 13:48 (4801 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Tak for de uddybende bemærkninger. Jeg har ikke haft tid til at følge med på dette forum hele vinteren, så derfor var jeg ikke klar over, at der havde været en del om Københavns Frihavn. Jeg tillader mig at supplere med et billede af Sentinel-traktoren, slumrende i sit trygge mørke domicil en sommerdag i 1983.
[image]
Den noget utraditionelle remise blev fotograferet ved samme lejlighed.
[image]
Med venlig hilsen,
Aleman

DSB-rutebiler, Sjælland - litteratur m.v.

af Claus Frost, 26/2 2011, 05:31 (4801 dage siden) @ Niels Munch

Og så vil jeg ikke undlade at henvise til denne side:

http://www.danskebusser.dk

Den største guldgrube af information og billeder om danske busser !

DSB-rutebiler, Sjælland - litteratur m.v.

af gamle ole, 28/5 2011, 11:31 (4710 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels.

Ja jeg havde jo forsøgt på forum, men åbenbart ikke godt nok. Til gengæld lykkedes det ad diverse omveje på Google:-)

DSB-rutebiler, Sjælland - litteratur m.v.

af Jean Henrik ⌂ @, 3/4 2012, 16:40 (4399 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Sjovt at læse om din oplysning om en Triangel sam en Bussing/DAB - jeg kender dem
den ene - Bussing har jeg set på en ophug lige uden for Køge - tror nok
det var KFA 6 g den omtalte Triangel har jeg noget papir på et sted.

Gad gerne vide om du har set de omtalte busser i drift????? - evt. sup. oplysninger
bag det du husker.

Hilsen Jean Henrik

DSB-rutebiler, Sjælland - litteratur m.v.

af Niels Munch, 3/4 2012, 21:02 (4399 dage siden) @ Jean Henrik

Gad gerne vide om du har set de omtalte busser i drift????? - evt. sup. oplysninger
bag det du husker.

Hej Jean Henrik,

Når jeg i perioder i min grønne ungdom kørte med S-toget mellem Lyngby og Østerport, var det altid interessant at observere, hvad der rørte sig "bag gitteret". Det virker, som KFA var aftager af ældre DSB-busser, og foruden de nævnte er også observeret f.eks. fladnæsede busser med karosserier fra Aabenraa og DAB.

P.g.a. skrabet fotobudget og deraf følgende hårde prioritering fik jeg aldrig fotograferet busserne, ligesom jeg savner en fortegnelse over, hvad der havnede hos KFA.

M.v.h.
Niels

DSB-rutebiler, Sjælland - litteratur m.v.

af Jean Henrik ⌂ @, 3/4 2012, 22:46 (4399 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Interessant nok, problemet med foto prioritering er jo nok noget vi alle
kender og tænker på hvad vi ikke fik i "kassen".

KFA 6 var en Bussing/DAB og så var der 2 DSB GUY busser måske vg.nr.206+207 fra 1950 KFA 32+33? . samt 2 DSB Europa busser 306+ 308 som KFA 34+35 fra 1951.
Ud over det var der også busser fra nr.36 - 40 tror jeg nok- har fotos og de kommer senere. mm. forbehold for Nr. info. - skal lige åbne arkivet.:-)

Jeg ved ikke hvornår KFA begyndte at køre med busser i Frihavnen og spørgsmålet er
om der var almindelige lastvogne ejet af KFA med Nr. ellers ville det jo være en
hel del busser.

en af dagene følger jeg op på disse oplysninger.

hilsen Jean Henrik

DSB-rutebiler, Sjælland - litteratur m.v.

af Jean Henrik ⌂ @, 4/4 2012, 13:43 (4398 dage siden) @ Jean Henrik

Nyt fra KFA

Nu har jeg listen over nogle af KFA busserne (Frihavnen).

xxxxxxx -xx. Triangel ex.DSB 40 (måske første bus hos KFA)
xxxxxxx -xx. Bussing ex.DSB.
xxxxxxx -32. GUY ex.DSB 206
xxxxxxx -33. GUY ex.DSB 207
KA79047 -34. GUY ex.DSB 308 (Europabus)
xxxxxxx -35. GUY ex.DSB 309 (Europabus)
KA79192 -36. SCV ex.DSB 437
KA79218 -37. SCV ex.DSB 446
AC53241 -38. SCV ex.DSB 444
AC51342 -39. SCV ex.DSB 505
AC53526 -40. SCV ex.DSB 445
xxxxxxx -xx. VOL ex DSB 991

Det var 1´omgang af oplysninger som jeg har arvet. se fotos.
der skulle være et par vogne mere et sted i negativerne- jeg har
yderligere nogle org. doc. fra KFA/DSB på 3 af vognene- kommer en af dagene.

Her et link til vognlister for DSB busser
http://mirefilm.eu/bus/dk/dsb/liste/51.htm
siden er under re-design og ikke så god omkring busser og sporvogne.

hilsen Jean Henrik
.
[image]
#6-KFA BUS
[image]
#6-KFA BUS
[image]
31-KFA BUS
[image]
32-KFA BUS
[image]
34-KFA BUS
[image]
35-KFA BUS
[image]
38-KFA BUS
[image]
39-KFA BUS

DSB-rutebiler, Sjælland - litteratur m.v.

af Niels Munch, 4/4 2012, 14:26 (4398 dage siden) @ Jean Henrik
redigeret af Niels Munch, 4/4 2012, 14:54

Hej Jean Henrik,

Tak for oversigt og fotos! Og også for, at du fik min hukommelse på gled f.s.v.a. GUY-vognene, både de engelskbyggede fra Køgevejen og Ørum P.s "Europabusser", der var karakteristiske bl.a. ved døren i baggavlen.

Disse bustyper har i øvrigt tidligere været omtalt i forum.

Jeg skynder mig at indsætte et link: http://images.kb.dk/image?id=dt003124

til et foto fra Langgade Station, der bl.a. viser en franskbygget Chausson-bus og en Büssing-DAB (Det kongelige Bibliotek).

M.v.h. & go' påske
Niels


Tante Edit har indsat link.

DSB-rutebiler, Sjælland - litteratur m.v.

af Jean Henrik ⌂ @, 4/4 2012, 17:57 (4398 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Hermed lidt papir på et par vogne fra KFA ..

M.v.h. Jean Henrik
og god påske

[image]
1-Triangel KFA
[image]
2-Triangel KFA
[image]
3-Triangel KFA - ex. DSB 308 - Europabus
[image]
4-Triangel KFA - ex. DSB 308 - Europabus
[image]
5-KFA 36 ex DSB 437
-**-

DSB-rutebiler, Sjælland - litteratur m.v.

af gamle ole, 5/4 2012, 14:45 (4397 dage siden) @ Jean Henrik

Det var godt bus-guf! med de fotos

:-P
hilsen Ole

DSB-rutebiler, Sjælland - litteratur m.v.

af gamle ole, 4/4 2012, 12:33 (4398 dage siden) @ Jean Henrik

--og nok engang, hvor ville det dog være herligt hvis projektet som nogle af os pønser på, ju komme med en bog om DSB-rutebiler, evt. kun HT-området, plus/minus provatbanerutebiler mm.:-)


Hilsen Ole

DSB-rutebiler, Sjælland - litteratur m.v.

af gamle ole, 5/4 2012, 14:42 (4397 dage siden) @ gamle ole

Der kører til orientering en tråd på bussnak.dk om temaet.


hilsen Ole

DSB-rutebiler, Sjælland - litteratur m.v.

af Jean Henrik ⌂ @, 7/4 2012, 12:54 (4395 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole
[image]

Jeg har set på bussnak dk - der findes også et sporvejsforum dk som er et forum
af samme design, tja 2 steder jeg ikke finder særligt inspirerende eller motiverende,
det er websites som godt kunne være Re-disignet og mere smart,jeg ved godt min mening
er en kritik af en web site men det er jo bare "brød tekst" uden struktur.

Selv lider jeg under mine meninger på min website, det er aldrig godt nok og så har
jeg jo en baggrund for at kunne skrive Html, udvikling kan vi aldrig springe over, det
er noget som kommer "trin for trin" hvis vi selv vil det.

De to nævnte websites skulle se på Jernbanen dk og blive lidt inspireret.

hilsen Jean

DSB-rutebiler, Sjælland - litteratur m.v.

af Jean Henrik ⌂ @, 7/4 2012, 12:59 (4395 dage siden) @ Jean Henrik

Hej Forum - jernbanen dk

jeg modtager gerne et par gode råd til hvordan man vedhæfter sit foto
ude til højre det jeg brugte herover er et lille et eller hvad skal der
til for at få det på en ordentlig måde !!!

Det brugte image var på 80x80

Kom nu ..... med nogle gode råd ,... ik´

hilsen Jean henrik

Avatar

Maksimumstørrelsen på profilbilleder

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 7/4 2012, 15:36 (4395 dage siden) @ Jean Henrik

jeg modtager gerne et par gode råd til hvordan man vedhæfter sit foto
ude til højre det jeg brugte herover er et lille et eller hvad skal der
til for at få det på en ordentlig måde !!!

Maksimumstørrelsen på profilbilleder er 80x80 pixels.
Hvis du i din profil uploader et billede, bliver det automatisk skaleret til 80x80 pixels.

--
[image]

Maksimumstørrelsen på profilbilleder

af Jean Henrik ⌂ @, 7/4 2012, 16:32 (4395 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy


Det ID foto jeg brugte på tidligere link/svar var 80x80 men noget ser ud
til at være gået galt - eller noget jeg ikke forstår

se -http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=40522

nåå men jeg må jo se og så prøve mig frem. - jeg bruger funktion
Billed - miniature billed højre

hilsen Jean Henrik

DSB rutebiler / Maksimumstørrelsen på profilbilleder

af Svend, 7/4 2012, 16:59 (4395 dage siden) @ Jean Henrik

Brug i stedet funktionen "Upload" og indsæt billedet derfra. Det må højst være 800 pixel på den ene led. Dette (ikke specielt gode billede = et udsnit af et større billede) er skaleret ned til 800x284 pixel (og ikke 80 pixel som omtalt tidligere - så bliver det meget lille):

[image]

--
Svend

DSB rutebiler / Maksimumstørrelsen på profilbilleder

af gamle ole, 7/4 2012, 18:38 (4395 dage siden) @ Svend

Ellers et lækkert foto! Volvoguf med vingehjul.


hilsen Ole

DSB rutebiler / Maksimumstørrelsen på profilbilleder

af Jean Mire maison ⌂ @, 7/4 2012, 19:16 (4395 dage siden) @ Svend

Hej [image]

Prøver lige en gang til...

hilsen Jean Henrik

DSB rutebiler / Maksimumstørrelsen på profilbilleder

af Svend, 7/4 2012, 20:48 (4395 dage siden) @ Jean Mire maison

Ups - jeg læste kun "billeder" og ikke "profilbilleder". Undskyld, de skal jo behandles på en helt anden måde.

--
Svend

Avatar

Maksimumstørrelsen på profilbilleder

af T. Rithmester ⌂, Struer, 7/4 2012, 19:20 (4395 dage siden) @ Jean Henrik

Hej Tommy


Det ID foto jeg brugte på tidligere link/svar var 80x80 men noget ser ud
til at være gået galt - eller noget jeg ikke forstår

se -http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=40522

nåå men jeg må jo se og så prøve mig frem. - jeg bruger funktion
Billed - miniature billed højre


Du skal ind i dine brugerindstillinger (klik på dit navn øverst til højre) og så vælge "rediger avatar" her følger du så de anvisninger du får.
Håber det hjælper dig :)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Maksimumstørrelsen på profilbilleder

af Jean Henrik ⌂, 8/4 2012, 09:24 (4394 dage siden) @ T. Rithmester

hej

er nu logget ind og så skulle mit images 80x80 jo være med

(ifgl. beskrivelse i brugeropsætning.)

hilsen jean

Avatar

Maksimumstørrelsen på profilbilleder

af T. Rithmester ⌂, Struer, 8/4 2012, 17:47 (4394 dage siden) @ Jean Henrik

hej

er nu logget ind og så skulle mit images 80x80 jo være med

(ifgl. beskrivelse i brugeropsætning.)

Det ser godt godt ud :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

dsb-rutebiler, Sjælland

af Ole Nissen, 12/12 2011, 16:40 (4512 dage siden) @ gamle ole

Det er ikke rigtigt at DSB Skælskør var driftkontor for hele Sjælland minus Hovedstadsområdet. Driftområde Langgade styrede ruten fra Langgade til Korsør og fra Valby station til Stege samt ruten fra Langgade station via Roskilde og Holbæk til Juelsmindefærgen i Kalundborg. Ud over værkstedet i Valby Langgade styrede området garagen i Tåstrup og værkstedet i Ringsted.

Ole Nissen

Privatbanernes rutebiler - litteratur m.v.

af Niels Munch, 26/2 2011, 09:09 (4801 dage siden) @ gamle ole

Hej Gamle Ole - og andre businteresserede,

Du skrev bl.a. i denne tråd: "Der burde jo findes en bog om rutebiler, omend ikke for hele landet så dog for DSB- og privatbanerutebiler".

Efterhånden findes der mange beskrivelser af danske rutebilvirksomheder. Fra SHS' forlag findes en række bogudgivelser, ligesom forlaget J-Bog har udgivet forskelligt, herunder også om busmærker/karosserifabrikker i Danmark. "Bushistorisk Selskab" og "Foreningen BUSFRONTEN" har i deres medlemsblade ofte beskrivelser af vognmandsforretninger m.v.

Når det drejer sig om privatbanernes rutebilvæsen, er det værd at nævne, at der i diverse DJK- og bane bøger-udgivelser om privatbaner som oftest findes afsnit om pgl. banes rutebiltjeneste, såfremt banen har haft en sådan.

Disse afsnit kan have større eller mindre detaljeringsgrad. Som et eksempel på ét af de i den henseende grundigere værker vælger jeg at nævne Jens Bruun-Petersens "Trafikken til Møn" om Kalvehavebanen og andre trafikforbindelser til Møn, bane bøger 1991 (ISBN 87-88632-35-0).

Fra SHS' bogserie kan jeg nævne:

- "LNJ Sølvbusserne" af Jens Birch, SHS 1995 (ISBN 87-97589-81-8).

- "Amagerbanens Omnibusruter" af Per Goe Jacobsen, SHS 2001 (ISBN 87-87589-74-5).

- "Busrafik i Helsingør - dengang" (incl. HHGBs busser) af Jens Birch og Michael Sinding, SHS 2003 (ISBN 87-91109-00-0).

J-Bog har i 2003 udgivet "Busserne ved Køge-Ringsted Jernbane" af Jens Birch (ISBN 87-988327-3-5).

Foreningen BUSFRONTEN har i tidens løb udgivet særnumre af medlemsbladet under temaet "privatbanerne som rutebilvognmænd". Her skal jeg selvfølgelig nævne "Østbanen Rutebiler 1926-1931-1991" af Jens Birch (ISSN 0109-8284), som jeg selv var involveret i. En del af disse særhæfter kan stadig fås.

Endelig kan jeg nævne følgende eksempler på andre forlags bogudgivelser:

- "Rutebiltrafik i 75 år" Landsforeningen Danmarks Bilruter 1998 (ISBN 87-986911-0-4). Privatbaner med busser var medlemmer af LDB.

- "DAB - hele Danmarks busfabrik" af Jens Jessen, GT Forlag 2008 (ISBN 978-87-989725-6-3).

- "TRIANGEL De forenede Automobilfabriker A/S" af Erland Egefors, Forlaget Motorploven 2009 (ISBN 978-87-91427-21-3).

- "En dansk bushistorie" Aabenraa Karosserifabrik 1930-2004 af Jørgen Burchardt, Forlaget Kulturbøger 2005 (ISBN 87-88327-15-9).

Disse fabrikker var blandt de, der også leverede rutebiler til privatbanerne.

Herunder ét af mine privatbanebusfotos:

[image]
OHJ Bus 35 (Bedford/J. Ørum P. 1953) i Nykøbing S. 28.08.1971 (nm).

..... som appetitvækker til denne glimrende hjemmeside om Odsherredsbanens Busafdeling: http://www.s-o-c.dk/20670298 .

Ovenstående oversigt foregiver på ingen måde at være dækkende for emnet, men er snarere, hvad min bogreol umiddelbart kunne inspirere til. Men via de indlagte links skulle det være muligt at udforske de litterære muligheder yderligere f.s.v.a. rutebilvæsen i DK.

Bedste hilsener & go' fornøjelse
Niels

Privatbanernes rutebiler - litteratur m.v.

af Thomas de Laine ⌂, København, 27/2 2011, 08:49 (4800 dage siden) @ Niels Munch

Udmærket liste!

Når det gælder DSB- og privatbanerutebiler bør bogen "BAT - historien om rutebilerne på Bornholm" fra 2007 af Ove Nielsen også nævnes. Den dækker både DBJ- og DSB-tiden og kan fås hos J-bog. Om de sidste par års udvikling på Bornholm med busselskabets konkurs og offentlig overtagelse af driften kan der henvises til Carl Ottos trafikside.

Privatbanernes rutebiler - DBJ (link)

af Niels Munch, 24/11 2012, 18:05 (4164 dage siden) @ Thomas de Laine
redigeret af Niels Munch, 24/11 2012, 18:30

Når det gælder DSB- og privatbanerutebiler bør bogen "BAT - historien om rutebilerne på Bornholm" fra 2007 af Ove Nielsen også nævnes. Den dækker både DBJ- og DSB-tiden og kan fås hos J-bog.

Yep, der kom så lidt om DBJs busser her:

[image]

M.v.h.
Niels

Privatbanernes rutebiler - i "herreværelset" (link)

af Niels Munch, 23/11 2012, 18:17 (4165 dage siden) @ Niels Munch

Puttede lige et par fotos & lidt snak om emnet på her:

[image]

M.v.h.
Niels

Privatbanernes rutebiler - i "herreværelset" (link)

af gamle ole, 24/11 2012, 16:50 (4164 dage siden) @ Niels Munch

Og hvor ville det sog være rart med en bog om banerutebiler. Har været inde på det før, men et kæmpearbejde

Ole

dsb-rutebiler, Sjælland

af thomas bordal ⌂ @, Danmark, 22/5 2013, 17:37 (3985 dage siden) @ gamle ole

jeg kan huske dsb linier 184 185 kørte fra hans knudsens plads til usserød og hillerød samt linie 121 valby st.køge

dsb-rutebiler, Sjælland

af Bent Jensen, 22/5 2013, 21:49 (3985 dage siden) @ thomas bordal

og bus 123 fra Valby Langgade station til Roskilde/Slagelse og husker jeg forkert også Korsør,

Bent Jensen

dsb-rutebiler, Sjælland

af Thorbjørn, 22/5 2013, 22:04 (3985 dage siden) @ Bent Jensen

og bus 123 fra Valby Langgade station til Roskilde/Slagelse og husker jeg forkert også Korsør,

Bent Jensen

Du husker ikke forkert, der stod Korsør på skiltet.

dsb-rutebiler, Sjælland

af thomas bordal ⌂ @, Danmark, 26/6 2013, 18:28 (3950 dage siden) @ Thorbjørn

kan det passe at der kørte en dsbbus fra jægersborg st.via kgs.lyngby til helsingør måske linie 377 senere linie 353

dsb-rutebiler, Sjælland

af Thomas de Laine ⌂, København, 26/6 2013, 19:25 (3950 dage siden) @ thomas bordal

kan det passe at der kørte en dsbbus fra jægersborg st.via kgs.lyngby til helsingør måske linie 377 senere linie 353

Ja, det var linje 353. Det sydligste stykke til Jægersborg blev dog først kørt af linje 314, som DSB overtog sammen med De Gule Omnibusser i 1957, og efterfølgende forlængede DSB sin egen i 1949 oprettede linje 353 til Jægersborg i stedet for linje 314. Efter HTs overtagelse blev linje 353 omlagt til Lyngby st., men det er samme linje som den nuværende Movia-linje 353.

dsb-rutebiler, Sjælland

af Svend, 26/6 2013, 21:19 (3950 dage siden) @ Thomas de Laine

Danmarks Rejseforbindelser 1962 og 1966 (tilfældigt udvalgt):

Linje 314: Jægersborg st.-Hørsholm-Fredensborg-Hillerød
Linje 353: Hørsholm-Helsingør

En del af afgangene kørte direkte Jægersborg st.-Hørsholm-Helsingør (og omvendt)

--
Svend

dsb-rutebiler, Sjælland

af Thomas de Laine ⌂, København, 26/6 2013, 22:06 (3950 dage siden) @ Svend

Linje 314 og 353:

En del af afgangene kørte direkte Jægersborg st.-Hørsholm-Helsingør (og omvendt)

Det vidste jeg ikke, men det giver jo god mening. For at præcisere det hele lidt: Det var først fra 27. september 1970, at linje 353 blev forlænget sydpå til Jægersborg, og samtidig blev linje 314 nedlagt. HT overtog DSBs ruter 1. oktober 1974, og linje 353 blev omlagt fra Jægersborg til Lyngby st. 25. april 1976.

dsb-rutebiler, Sjælland

af gamle ole, 3/4 2015, 12:09 (3304 dage siden) @ Thomas de Laine

Og egentlig var DSB-rutebiler ikke særligt godt repræsenteret i Nord(øst)sjælland bortset fra netop 353 til Helsingør, indtil de overtog de Gulke Omnibusser.
I øvrigt slår det mig at DSB-rutebilerne mig bekendt aldrig kom i nærheden af Birkerød St, idet 185 blev oppe på Hovedvejen/Kongevejen, selvom DSB-rutebilsruterne som regel passerede stationerne, f.ex Kvistgård St med 353.

Hilsen Ole

dsb-rutebiler, Sjælland

af Niels Munch, 3/4 2015, 14:05 (3304 dage siden) @ gamle ole

Som før nævnt, Ole, så hører det absolut med til historien om DSBs ekspansion i Nordsjælland,

- at DSB Rutebiler fik tilladelse til at oprette den parallelle rute Ballerup-Frederikssund fra 1953,

- at DSB Rutebiler etablerede sig i Slangerup, da jernbanen Farum-Slangerup nedlagdes i 1954,

- at DSB overtog kørslen på ruten Hillerød-Roskilde over Slangerup fra private i 1954.

M.v.h.
Niels

dsb-rutebiler, Sjælland

af gamle ole, 3/4 2015, 17:48 (3304 dage siden) @ Niels Munch

Ja, men det var jo Øst-nordsjælland- øst for Nordbanen ca.,jeg mente

Hilsen Ole

Avatar

dsb-rutebiler, Sjælland

af Jean Henrik ⌂, 4/4 2015, 09:58 (3303 dage siden) @ gamle ole

Her et par køreplaner - ved ikke om det hjælper

[image]

hilsen Jean Mire Maison

dsb-rutebiler, Sjælland

af gamle ole, 4/4 2015, 10:22 (3303 dage siden) @ Jean Henrik

Tak. Mange år siden jeg så sådanne sidst. Meget beskedne små "smudsige" hæfter der vist eksisterede for alle driftslederes områder, her Nordsjælland.
Ren nolstagi:-P


Hilsen Ole

dsb-rutebiler, Sjælland

af gamle ole, 5/4 2015, 12:56 (3302 dage siden) @ gamle ole

Og faktisk kom DSB linie 185 heller ikke ind til Allerød St, men blev også oppe på Hoved/Komgevejen som i Birkerød.
I Allerød var det jo kun de vestgående ruter Farum/Slangerup mm, som Niels jo også omtaler.


Hilsen Ole

dsb-rutebiler, Sjælland

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 26/6 2013, 21:01 (3950 dage siden) @ Bent Jensen

og bus 123 fra Valby Langgade station til Roskilde/Slagelse og husker jeg forkert også Korsør,

Bent Jensen

- Hold da helt ferie - har Linie 123 været Så lang i tidernes morgen?! - den er reduceret til i dag at údgå fra Glostrup St til Roskilde.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

dsb-rutebiler, Sjælland

af Svend, 26/6 2013, 21:12 (3950 dage siden) @ mhv_vsvt

[image]

--
Svend

dsb-rutebiler, Sjælland

af gamle ole, 18/8 2013, 14:32 (3897 dage siden) @ gamle ole

Hej

Vi har jo haft dette og beslægtede emner oppe i flere tråde her og på Bussnak, bl.a.
tråden om Valby 1967 og flere andre.
Nu har jeg jo fået fat i nogle gamle køreplaner, Den grønne,, og jeg tror jeg muligvis har fundet en slags svar på spcielt 121s køreplan og driftsforhold i øvrigt, også for resten af H-området.
På et tidspunkt indfører man stiv køreplan med 20 m8n. drift på 121, samt div ekstrakørsel og afstikkere til Karlslunde mf.
Tar man udgangspunkt i den stive 20 min. drift forventer man vel 3 afgange i timen, men det man faktisk altid oplevede i Valby, var at man afsendte en hel sværm af busser til forsjellige destinationer og i nogen grad gennemgående busser. Altså skulle køreplanen forstås som afsendelse af flere busser på de relevante tidspunkter.
Senere bliver planen diffenteret til 10 min stiv køreplan plus det løse til ihvertfald Vallensbæk Str, Jesie Str og Køge, og vist også andre/flere.
Og ligeledes omtalt i beslægtede tråde forekom DSB Rutebiler at være mindre "bureaukratiske" end andre grene af genereldirektoratet, og 121 nærmest lidt "småanarkisktisk/Wild Westagtig"
I det hele taget var driften i H-området nok afvigende fra resten af DSB rutebilsdrift i resten af landet. Busser fra 50erne og frem var tyåisk større og bybusagtige med 2 døre/midterdør, og 121 var berømt for mange alternative typer. Den stive kørfeplan brugtes jo også i nogen grad på ruterne fra Hansk Knudsens pl og Valby Langgade, og dette fænomen var vist ikke brugt på den tid i resten af landet.

Hilsen Ole

Avatar

dsb-rutebiler, Sjælland

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 18/8 2013, 17:18 (3897 dage siden) @ gamle ole

I det hele taget var driften i H-området nok afvigende fra resten af DSB rutebilsdrift i resten af landet. Busser fra 50erne og frem var typisk større og bybusagtige med 2 døre/midterdør, og 121 var berømt for mange alternative typer.

Her er en vognliste, jeg har modtaget fra Lars Christensen

OVERSIGT OVER DSB RUTEBILER, DECEMBER 1956.

DIESELVOGNE:

Volvo 513
Volvo 615 og 617
Volvo 63508 og 638
Volvo 65508 og 658
Volvo LV/P6
Scania Vabis 21 og 22
Scania Vabis 63
Scania Vabis 7159
Leyland Titan og Beav.
Leyland PS/I
Leyland TC Comet
AEC Mk 1
AEC 6821 A
AEC 9631 E
AEC Mk IV
Guy Arab FD
Guy Arab LHUF
Büssing 650
Büssing TU
Bedford OB
Morris OP og CVF
Austin CXDL
Triangel O31
Dodge 101C
Daimler (2-etages)
Seddon
Reo 122E/Leyland Comet

BENZINVOGNE:

GMC ECS og FCS
DodgeB1P og WH 49
Dodge 101 C
Bedford OB og SB
Chevrolet Px og Qx
Morris CVF
Austin AO
Triangel
Guy Vixen/Bedford
Federal/JXD
Reo 122 E

--
[image]

dsb-rutebiler, Sjælland

af gamle ole, 18/8 2013, 18:08 (3897 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak Tommy. Interessant liste. (Er der mere af den slags?)

Ole

dsb-rutebiler, Sjælland

af gamle ole, 18/8 2013, 18:11 (3897 dage siden) @ gamle ole

-og som sædvanæig en lille gejl.
Ej 10min drift på 121 efter omlægning af køreplan, men 2 gange 20 min. drift, altså to afgange 3 gange i timen, men som sagt reelt mange flere=gruppeafgang.


Ole

dsb-rutebiler, Sjælland

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 4/4 2015, 20:31 (3303 dage siden) @ gamle ole

Hej

.

Og ligeledes omtalt i beslægtede tråde forekom DSB Rutebiler at være mindre "bureaukratiske" end andre grene af genereldirektoratet, og 121 nærmest lidt "småanarkisktisk/Wild Westagtig"
I det hele taget var driften i H-området nok afvigende fra resten af DSB rutebilsdrift i resten af landet.

Hilsen Ole

Hej

Var sporvognsudrydderen KS' direktør K.N. Andersen ikke driftsleder derude før han kom til KS.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

dsb-rutebiler, Sjælland

af Niels Munch, 5/4 2015, 09:32 (3302 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Var sporvognsudrydderen KS' direktør K.N. Andersen ikke driftsleder derude før han kom til KS.


Han kom vist oven i købet fra stillingen som chef for hele DSBs rutebiltjeneste.

M.v.h.
Niels

dsb-rutebiler, Sjælland

af gamle ole, 11/4 2015, 18:04 (3296 dage siden) @ Niels Munch

Og nu vi er ved det administrative.
Driftslederen i Skæskør kunne åbenbart styre hele Sjælland og Lolland/Falster, mens der skulle 4 stks til H-området.
Valby-syd
Valby Langgade-vest
Hørsholm-nord
Slangerup-resten

Hilsen Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak