Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokaltog MY 105 i Nakskov (Jernbanen i dag)

af Jan Pedersen, Nakskov, 6/10 2015, 15:52 (3127 dage siden)

Lokaltog MY 105 var i Nakskov med IC2 sæt 46, som skulle på værksted. Der skulle to sæt med retur.

Se lidt billeder på www.lollandsbanen-privat.dk under nyheder.

Videoen blev ikke så god, desværre megen blæst, øv.

Men i er velkommen til at kigge på den.

https://www.youtube.com/watch?v=xZJHA-NveqU

Hilsen Jan.

Lokaltog MY 105 i Nakskov

af ulca, 6/10 2015, 16:08 (3127 dage siden) @ Jan Pedersen

Videoen er ganske vist ikke så god, men i betragtning af vejret så alligevel okay. Men billederne er til gengæld rigtig flotte.

Du nævner på din side, at "skoletoget" skal køres med 3 sæt. Hvor har du hørt det henne ? Og er der virkelig så mange med? Jeg tager selv det tog til Maribo hver morgen og sidder normalt i forreste sæt, og her lader der ikke til af være så fyldt. Men okay, nu er Maribo og Sakskøbing trods alt en kenne større end Søllested og Ryde, så der er nok en del som stiger på der.

Jeg kan huske for 15 år siden, hvor det fra skolestart i August til juleferien var nødvendigt med 3 sæt, og alligevel kneb det ofte med siddepladser når toget kørte fra Sakskøbing. Når man så tænker på, at IC2 har 124 siddepladser, så siger ovennævnte eksempel lidt om antallet af elever til det daværende I&H i Nykøbing, selvom nogle af de faste rejsende vist var folk med arbejde og lidt senere mødetid.

3xIC2

af ulca, 8/10 2015, 07:06 (3126 dage siden) @ Jan Pedersen

Hej Ulca.

Kender en del af Lkf'erne og de er flinke med en besked.
Der var en gruppe som havde bestilt et sæt til dem selv.

Billede her fra Nakskov. 7/10 2015.
http://www.lollandsbanen-privat.dk/Nyheder/Lokaltog%2007.10.15%20003.JPG

Hilsen Jan.

Hej Jan,

Okay, det er en fordel at have gode forbindelser inden for et sådant område.

Jeg er i øvrigt i gang med "benarbejdet" til en hjemmeside, som skal fokusere primært på jernbanerne her på Lolland og Falster; som bekendt var det oprindelige selskab bag Lollandsbanen (Det Lolland-Falsterske Jernbaneselskab") en meget stor operatør). Der vil dog blive diverse sidespor omkring f.eks. Fugleflugtslinjen og forbindelser mod Tyskland.
Der bliver en blanding af historisk materiale baseret på diverse kilder, naturligvis med kildeangivelser og hvad der ellers er påkrævet, samt nyt materiale baseret på nyhedsstof fra aviser og tidsskrifter (f.eks. DJKs Jernbanen).
Og ja, det er et stort projektet. Og netop derfor er jeg ved at forberede noget materiale, så jeg ikke starter en næsten tom side.

3xIC2

af Jan Pedersen, Nakskov, 8/10 2015, 16:15 (3125 dage siden) @ ulca

Lyder skam spændende og held og lykke med det projekt.

3xIC2

af ulca, 8/10 2015, 19:48 (3125 dage siden) @ Jan Pedersen

Lyder skam spændende og held og lykke med det projekt.

Det var skam netop derfor at jeg er begyndt på. Jeg har altid været meget interesseret i alt hvad der har med jernbaner at gøre. Og de sidste 5 år, måske også mere, har især det historiske aspekt været endnu spændende for mig.

Jeg kan allerede nu afsløre, at som noget af det første bliver historien omkring det første forsøg på at etablere en jernbaneforbindelse København - Hamburg. Et projekt der som bekendt ikke blev til virkelighed før noget senere, og da i til dels anderledes form.

Avatar

Lokaltog MY 105 i Nakskov

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/10 2015, 18:12 (3127 dage siden) @ Jan Pedersen

Hvorfor kører de 2 IC2 sæt ikke ved egen hjælp?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Lokaltog MY 105 i Nakskov

af Poul Andersen, 6/10 2015, 18:20 (3127 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvorfor kører de 2 IC2 sæt ikke ved egen hjælp?

P.g.a. manglende ATC, som MY 105 til gengæld har.

Mvh.
Poul.

Avatar

Lokaltog MY 105 i Nakskov

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/10 2015, 18:26 (3127 dage siden) @ Poul Andersen

Hvorfor kører de 2 IC2 sæt ikke ved egen hjælp?


P.g.a. manglende ATC, som MY 105 til gengæld har.

Ahhhh - OK! Tak. De er på "udebane" :-D

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Lokaltog MY 105 i Nakskov

af Thomas, 7/10 2015, 00:52 (3127 dage siden) @ Michael Deichmann

Her passerer toget Kværkeby i kraftig blæst og finregn. Vejret var tilsyneladende bedre på Lolland.[image]

Lokaltog MY 105 i Nakskov

af ulca, 8/10 2015, 08:54 (3125 dage siden) @ Thomas

Her passerer toget Kværkeby i kraftig blæst og finregn. Vejret var tilsyneladende bedre på Lolland.[image]

Og uden en bremsevogn bagved, som der ellers var forrige gang, hvor ét sæt skulle på værksted. Så åbenbart kan IC2s bremser styres med trykluft, hvor jeg ellers havde forstået at styringen foregik elektronisk via nogle magnet- eller motor-ventiler.

Lokaltog MY 105 i Nakskov

af Poul Andersen, 8/10 2015, 09:26 (3125 dage siden) @ ulca

Her passerer toget Kværkeby i kraftig blæst og finregn. Vejret var tilsyneladende bedre på Lolland.[image]


Og uden en bremsevogn bagved, som der ellers var forrige gang, hvor ét sæt skulle på værksted. Så åbenbart kan IC2s bremser styres med trykluft, hvor jeg ellers havde forstået at styringen foregik elektronisk via nogle magnet- eller motor-ventiler.


Den nævnte kørsel med bremsevogn, skyldes vel, at togsættet dengang havde været udsat for en brand i det elektriske system og derfor var uden virksom bremse.

Mvh.
Poul.

Lokaltog MY 105 i Nakskov

af ulca, 8/10 2015, 12:19 (3125 dage siden) @ Poul Andersen

Her passerer toget Kværkeby i kraftig blæst og finregn. Vejret var tilsyneladende bedre på Lolland.[image]


Og uden en bremsevogn bagved, som der ellers var forrige gang, hvor ét sæt skulle på værksted. Så åbenbart kan IC2s bremser styres med trykluft, hvor jeg ellers havde forstået at styringen foregik elektronisk via nogle magnet- eller motor-ventiler.

Den nævnte kørsel med bremsevogn, skyldes vel, at togsættet dengang havde været udsat for en brand i det elektriske system og derfor var uden virksom bremse.

Mvh.
Poul.

Det kan da godt være, men hvis bremsen styres, ełler også kan styres, med trykluft som normale vogne (hvor bremsen aktiveres ved fald i lufttrykket), skulle en fejl i det elektriske system vel ikke have indflydelse på bremsen?

I øvrigt, så burde bremserne kunne styres vha. lufttrykket, da en nødkobling vel kun overfører luft og trækkraft; så ethvert lokomotiv burde kunne hjælpe et strandet togsæt.

Lokaltog MY 105 i Nakskov

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 9/10 2015, 15:17 (3124 dage siden) @ Poul Andersen

Hvorfor kører de 2 IC2 sæt ikke ved egen hjælp?


P.g.a. manglende ATC, som MY 105 til gengæld har.

- Og det mener jeg også er en af grundende til at Privatbane-IC2erne ikke kører direkte løb Nykøbing Sjælland - København, jeg mener ikke at BaneDanmark gav Odsherredbanen lov til at køre til Kbh. uden ATC.

Og Regionstog har ikke syntes endnu at det er bekostningen værd.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Avatar

Lokaltog MY 105 i Nakskov

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/10 2015, 18:21 (3124 dage siden) @ mhv_vsvt

Hvorfor kører de 2 IC2 sæt ikke ved egen hjælp?


P.g.a. manglende ATC, som MY 105 til gengæld har.


- Og det mener jeg også er en af grundende til at Privatbane-IC2erne ikke kører direkte løb Nykøbing Sjælland - København, jeg mener ikke at BaneDanmark gav Odsherredbanen lov til at køre til Kbh. uden ATC.

Og Regionstog har ikke syntes endnu at det er bekostningen værd.

...eller også synes de ikke det hænger sammen hvis de kun må køre 70 km/t - bl.a. fordi det vil betyde at de skal holde ind flere gange for at blive overhalet.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Lokaltog MY 105 i Nakskov

af Niels Munch, 9/10 2015, 18:43 (3124 dage siden) @ Michael Deichmann

..... eller også er der ingen, der har bestilt gennemgående togtrafik Nykøbing S - København.

M.v.h.
Niels

Lokaltog MY 105 i Nakskov

af ulca, 10/10 2015, 18:34 (3123 dage siden) @ mhv_vsvt

Hvorfor kører de 2 IC2 sæt ikke ved egen hjælp?


P.g.a. manglende ATC, som MY 105 til gengæld har.


- Og det mener jeg også er en af grundende til at Privatbane-IC2erne ikke kører direkte løb Nykøbing Sjælland - København, jeg mener ikke at BaneDanmark gav Odsherredbanen lov til at køre til Kbh. uden ATC.

Og Regionstog har ikke syntes endnu at det er bekostningen værd.

Ganske sandsynligt, og så vidt jeg umiddelbart husker at det eneste sted at Privatbane-IC2 godt nok skulle have en topfart på 140 km/t, i følge deres fine lille mærkat ved døren nærmest motorvognens førerrum. Men om et af disse 13 togsæt nogensinde har kørt så hurtigt under f.eks. en prøvekørsel, eller om det er beregnet; umiddelbart ved jeg kun af, at det er på Lollandsbanen at de de dagligt når en største hastighed på 100 km/t.

En meget sandsynlig grund til at man sparede udgiften, kan vel være at man ikke havde et behov for at forlade sine egne strækninger, hvor der ikke var ATC på strækningen, ret ofte. I så fald, og så frem at Banedanmark ville godkende tog uden ATC på ATC-strækninger op til en vis fart og hastighed, kunne man sig uden.

Lokaltog MY 105 i Nakskov

af Poul Andersen, 10/10 2015, 21:38 (3123 dage siden) @ ulca

Slagelse - Høng og Ruds Vedby - Tølløse samt Holbæk - Svinninge, er strækningshastigheden 120 km/t.

Mvh.
Poul.

Lokaltog MY 105 i Nakskov

af ulca, 10/10 2015, 22:09 (3123 dage siden) @ Poul Andersen

Slagelse - Høng og Ruds Vedby - Tølløse samt Holbæk - Svinninge, er strækningshastigheden 120 km/t.

Mvh.
Poul.

Ok, det var jeg ikke umiddelbart klar over.

I øvrigt arbejdede Regionstog tidligere på planer om at opgradere Lollandsbanen til en højere strækningshastighed end de 100 km/t den har i dag. Om så det nye selskab, Lokaltog, som opstod efter Regionstog og Lokalbanen fusionerede arbejder videre på disse planer ved jeg ikke.
Det seneste jeg har hørt om disse planer var for ca. et halvt år siden, da den lokale avis berettede om at Regionstog ønske om at nedlægge en overgang for fodgængere og cyklister mødte kraftig modstand fra kommunen og borgerne. Om så man efterhånden er nået til enighed, har jeg ikke hørt noget om. Der findes vel umiddelbart to muligheder for at kunne lade fodgængere og cyklister krydse banen sikkert, enten en bro over banen (som banen nok foretrækker da det formentlig er det billigste), eller en tunnel/viadukt under banen (som nok er foretrukket af trafikanterne, da de slipper en elevator til cykler og andre køretøjer).

Lokaltog MY 105 i Nakskov

af Anders Madsen, 11/10 2015, 17:01 (3122 dage siden) @ ulca

Slagelse - Høng og Ruds Vedby - Tølløse samt Holbæk - Svinninge, er strækningshastigheden 120 km/t.

Mvh.
Poul.


Ok, det var jeg ikke umiddelbart klar over.

I øvrigt arbejdede Regionstog tidligere på planer om at opgradere Lollandsbanen til en højere strækningshastighed end de 100 km/t den har i dag. Om så det nye selskab, Lokaltog, som opstod efter Regionstog og Lokalbanen fusionerede arbejder videre på disse planer ved jeg ikke.
Det seneste jeg har hørt om disse planer var for ca. et halvt år siden, da den lokale avis berettede om at Regionstog ønske om at nedlægge en overgang for fodgængere og cyklister mødte kraftig modstand fra kommunen og borgerne. Om så man efterhånden er nået til enighed, har jeg ikke hørt noget om. Der findes vel umiddelbart to muligheder for at kunne lade fodgængere og cyklister krydse banen sikkert, enten en bro over banen (som banen nok foretrækker da det formentlig er det billigste), eller en tunnel/viadukt under banen (som nok er foretrukket af trafikanterne, da de slipper en elevator til cykler og andre køretøjer).

Inden debatten køre helt væk fra den oprindelige tråds tema, så kan hele problematikken vedr. nedlægning af overgange læses i nedenstående tråd om baneoverkørsler på LJ:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=74244

Lokaltog MY 105 i Nakskov

af ulca, 12/10 2015, 05:59 (3122 dage siden) @ Anders Madsen

Inden debatten køre helt væk fra den oprindelige tråds tema, så kan hele problematikken vedr. nedlægning af overgange læses i nedenstående tråd om baneoverkørsler på LJ:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=74244

Den debat kan jeg ærligt talt ikke mindes at have set før nu, men den virker da helt klart interessant. Jeg håber ærligt på, at Lokaltog og Lolland Kommune får taget sig sammen til at videreføre projektet.
Men det var i øvrigt ikke min mening at afspore debatten, blot et mindre sidespor.


Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak