Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MR destinationsskilte (Generelt)

af Gæst, 5/11 2015, 15:07 (3095 dage siden)

Hej alle,

Jeg ved godt, at det måske er en banalt spørgsmål, men jeg har længe undret mig over, hvordan destinationsskiltene på MR/MRD virkede? I ved, dem, der sidder under vinduerne forrest i toget. Er der nogen, der vil/kan uddybe for mig? :-)

MR destinationsskilte

af Poul Andersen, 5/11 2015, 15:49 (3095 dage siden) @ Gæst

Hej alle,

Jeg ved godt, at det måske er en banalt spørgsmål, men jeg har længe undret mig over, hvordan destinationsskiltene på MR/MRD virkede? I ved, dem, der sidder under vinduerne forrest i toget. Er der nogen, der vil/kan uddybe for mig? :-)


Et ganske simpelt rulle (gardin) skilt, der drejes med et håndtag.

Mvh.
Poul.

Avatar

MR destinationsskilte

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/11 2015, 18:46 (3095 dage siden) @ Poul Andersen

Hej alle,

Jeg ved godt, at det måske er en banalt spørgsmål, men jeg har længe undret mig over, hvordan destinationsskiltene på MR/MRD virkede? I ved, dem, der sidder under vinduerne forrest i toget. Er der nogen, der vil/kan uddybe for mig? :-)

Et ganske simpelt rulle (gardin) skilt, der drejes med et håndtag.


Supplerende: Som jeg husker det, er rulleteksterne mindst én gang på et tidspunkt mellem 1986 og 1997 blevet "opdateret", dvs. suppleret med nye destinationer og servicetekster. Men hvornår det skete, kan jeg ikke huske. Teksterne er muligvis blevet opdateret mere end den ene gang, jeg mener at kunne huske?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

MR: Destinationsskilte

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 5/11 2015, 21:16 (3095 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Supplerende: Som jeg husker det, er rulleteksterne mindst én gang på et tidspunkt mellem 1986 og 1997 blevet "opdateret", dvs. suppleret med nye destinationer og servicetekster. Men hvornår det skete, kan jeg ikke huske. Teksterne er muligvis blevet opdateret mere end den ene gang, jeg mener at kunne huske?

De må være blevet opdateret engang i starten af nullerne, for "Lindholm" kan vælges.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

MR: Destinationsskilte

af cvk, 6/11 2015, 10:24 (3094 dage siden) @ Thomas Rasmussen


De må være blevet opdateret engang i starten af nullerne, for "Lindholm" kan vælges.

De er løbende blev opdateret, de nyeste har faktisk mørkeblå skrift i stedet for sort.

Jeg husker, vi havde nogle med destinationen "Lolliken", vistnok et morgentog fra Nakskov.

MR destinationsskilte

af cm, 5/11 2015, 20:50 (3095 dage siden) @ Gæst

Hej alle,

Jeg ved godt, at det måske er en banalt spørgsmål, men jeg har længe undret mig over, hvordan destinationsskiltene på MR/MRD virkede? I ved, dem, der sidder under vinduerne forrest i toget. Er der nogen, der vil/kan uddybe for mig? :-)

Der er også noget med at Englænderen som MR/MRD havde helt sit eget skilt, hvilket afstedkom at "Englænderen" af og til bumlede rundt et sted syd for Roskilde - som følge af materielfordeling....

mvh
Chr

--
[image]

MR destinationsskilte

af Jimmy, 5/11 2015, 21:18 (3095 dage siden) @ cm

Ja teksten er ændret, man kan ikke mere vise Thisted i disse rulleskilte.

MR destinationsskilte

af andersj, Aalborg, 5/11 2015, 23:03 (3095 dage siden) @ Jimmy

Ja teksten er ændret, man kan ikke mere vise Thisted i disse rulleskilte.

Hvilket er lidt komisk eftersom der dagligt er et MR løb Struer-Thisted-Struer. (Re 3719/3716)

--
Mvh Anders

MR destinationsskilte

af Jimmy, 6/11 2015, 23:23 (3094 dage siden) @ andersj

Man bruger nogle plasticskilte hvor der er skrevet Thisted på, der passer i sidevinduerne på MR.

MR destinationsskilte (1 foto)

af Niels Munch, 5/11 2015, 22:12 (3095 dage siden) @ cm

[image]Museet for Søfart, DSB Englænderen 1986. Filnummer: 000036049.

Foruden rullefilmen fandtes et plasticskilt, man forventedes at pille ned, når materiellet betjente Lille Syd.

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak