Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Om veteranbanekørsel og bevaring af jernbanemateriel.

af Poul Erik Bjerre, 26/2 2011, 17:05 (4811 dage siden)

Hej.

Jeg har i nogen tid haft et indlæg om vores hobby liggende i skuffen - og jeg har ikke rigtigt kunnet tage mig sammen til at offentliggøre det - men jeg synes, det trænger sig mere og mere på at få gang i en konstruktiv debat om hvordan man bedst muligt fremmer vores hobby - så her kommer den altså. Jeg vil lige tilføje, at indlægget er skrevet lige efter starten af "forum" - jeg er ikke helt så "naiv" længere, som indlægget giver udtryk for :-D :


Jeg har med forundring fulgt med i debatten om veteranbanekørsel – og vedligeholdelsen af materiellet. Jeg var så naiv, at jeg troede da ”bare” alle havde en fælles interesse i at bevare så meget som muligt og at kunne køre så meget veterantogskørsel som muligt flest mulige steder i Danmark.
Men ved nærmere eftertanke, kan jeg godt se, at det VAR naivt. Alle andre steder i livet – hvad enten vi taler om arbejde eller fritidsinteresse, er der forskellige interesser, holdninger, ambitioner, som kommer til udtryk. Så naturligvis også her.
Jeg vil med det samme kraftigt understrege, at jeg ikke er tilknyttet nogen form for veteranbaneklub eller gruppering (bortset fra et rimeligt passivt medlemskab af DJK), så hvad jeg nu skriver, står 100% for egen regning.
Derimod er jeg en flittig læser af jernbanen.dk.
Jeg har fuld forståelse for, at der rundt omkring er folk, som har knoklet for at skabe mulighed for at kunne køre veteranbane i større eller mindre målestok – og at man slider og slæber med at istandsætte det ”gamle skrammel”, som de fleste af os holder så meget af. Også, at nogen kan få et specielt forhold til den vogn eller trækkraft, som de har gået og puslet med i årevis. Jeg har stor respekt for dem, som orker og har mulighed for at bruge mange timer og penge på dette.
Men – som vi alle ved – hænger hverken penge eller brugbare jernbanestrækninger, for ikke at tale om frivillig arbejdskraft - på træerne. Og med de nuværende krisetider, bliver det bestemt ikke bedre fremover.
Jeg tror derfor, at Danmark simpelthen er for lille til mange små veteranbaneklubber. Man læser jo om det ene sted efter det andet, hvor der ikke længere kan køres veteranbane, hvor nedlagte jernbanestrækninger, som kunne være potentielle veteranbaner, nu fjernes helt (efter at de har fået lov til at ligge uvirksomme i op til omkring 40 år – egentlig utroligt, at de har fået lov til det!). Man læser om, at diverse restaureringsprojekter går i stå på grund af penge- eller personalemangel, materiel får lov til at stå ude og forfalde osv, osv.
Jeg tror i høj grad, det drejer sig om at samle kræfterne om færre projekter, færre steder, hvor man vil køre veterantog – og så virkelig gøre en indsats for at få gennemført de udvalgte projekter.
Det kræver flere ressourcer og solide organisationer at hamle op med politikere og bevilligende myndigheder, hvis man skal have held til at få gennemført noget.
Egentlig skulle man måske nøjes med en enkelt organisation, som både omfattede DJK, DSB museumstog og de mindre klubber – men det er måske for stort et skridt? Så 2 foreninger, da!? Jeg kender ikke til organiseringen af DSB Museumstog - gives der nogen form for statsligt tilskud, som kunne besværliggøre en sammenslutning med de øvrige klubber?

Det behøver jo ikke gå ud over det, som man rundt omkring har gang i diverse småprojekter – bare man i nogen grad koordinerer, hvad der arbejdes på.
Man skal naturlig vis ikke bare standse lokale initiativer. Det er vigtigt, at folk fortsat brænder for deres egne projekter. Men det er efter min mening bare vigtigt, at man har en stærk organisation i ryggen, som kan sørge for plads til at køre og opbevare materiel samt skaffe tilstrækkelige økonomiske midler.
En anden fordel ved at have færre og større organisationer kunne være, at man måske havde større mulighed for at gøre mere ud af at reklamere for klubbernes virksomhed – og dermed få mere betalende publikum.
Det er dejligt, at der i Danmark er bevaret 3 DSB K maskiner – og at de oven i købet kan køre alle 3. Men det havde vel egentlig været lidt sjovere, hvis der i stedet havde været 3 forskellige køreklare maskintyper? Sådan noget kunne man måske passende koordinere mere centralt. Ikke sådan at forstå, at man skal standse initiativer, hvor folk brænder for netop DEN maskine. Men nogle gange kunne man måske overveje, om det ikke var lige så interessant at få gang i en D-maskine eller måske en P-maskine og så måske nøjes med 1 eller 2 K maskiner. Man skal naturligvis stadig så vidt muligt bevare alt bevaringsværdigt materiel.
Nogen går meget op i, at materiellet restaureres så historisk korrekt som muligt. Det er jeg for så vidt enig i. Men jeg synes hellere, man skulle indgå nogle små kompromisser, hvis det er det, der skal for at få materiellet ud at køre, så fred være med det. Hvis det kommer så vidt som at begynde at oliefyre nogle af de gamle damplokomotiver – eller lave nye helsvejsede kedler til dem - så synes jeg måske nok, grænsen er overskredet. Det må komme an på en nøje overvejelse i det enkelte tilfælde. Men det er ikke konstruktivt at slå hinanden oven i hovedet med om man er ”pernittengryn” overfor det historiske – eller om man er ligeglad.
Det er faktisk forstemmende at opleve de til tider ret ophidsede diskussioner, der foregår her på forum. Der ryger opfattelser om ”skrankepaver”, ”amatører” og meget andet mindre flatterende gennem luften (jeg ved ikke lige, om jeg bruger de rigtige udtryk her, men det er noget i den retning, jeg har fornemmet?). En del interne halvt uudtalte og indforståede beskyldninger, som os udenforstående kun vagt kan fornemme hvad drejer sig om.

UPS - indlægget bliver for langt - I får resten om et øjeblik.

Om veteranbanekørsel og bevaring af jernbanemat. (fortsat)

af Poul Erik Bjerre, 26/2 2011, 17:07 (4811 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Helt ærligt venner! Tag jer dog sammen! Vi er sgu da ikke (forhåbentligt!) hinandens fjender. ”Fjenden” er politikere, som vil af med det gammel skrammel, der kører rundt i ”deres by” og som efter deres opfattelse absolut ikke pynter og som koster en ”frygtelig” masse penge – her kunne i stedet laves cykelstier eller andre anlæg, som måske oven i købet kunne pynte på vedkommende politikeres image. ”Fjenden” er mangel på penge. ”Fjenden” er vejr og vind, som nedbryder materiellet. Osv. Da det er fritidsinteresse med frivillig arbejdskraft, vi taler om, er der naturligvis mange forskellige slags mennesker – og der skal være plads til alle.
I øvrigt kommer jeg selv nogle gange i dilemma omkring cykel- og gangstier – jeg holder meget af naturen og af at færdes på disse stier. Det er der sikkert også mange af I andre, der gør. Men det understreger jo bare endnu mere, at der skal planlægges og prioriteres, således at flest mulige interesser bliver tilgodeset. Man skal ikke partout bevare ethvert par jernstænger med 1435 mm afstand for evigt.
Ja, ja, jeg ved godt det er let at stå lidt udenfor og betragte, hvad der foregår og gøre sig klog.
Jeg vil slutte min lille svada med endnu en stor ros til de, der stadig orker og kan bruge tid og penge på vores noget besværlige hobby. Det var lidt enklere at samle på frimærker.
Og en stor ros til de initiativer, der rundt omkring langt om længe har fået etableret haller til en del af det materiel, der ellers ville rådne op ved at stå udendørs.
Jeg håber dette kan være et oplæg til en ny diskussion om veteranbanekørslen på en mere konstruktiv måde, end den ind imellem har været ført her på forum.
Lad være med at betragte mig som læreren, der prøver at diktere, hvordan det skal være. Bare sig mig imod.

M.v.h. Poul Erik.

Om veteranbanekørsel og bevaring af jernbanemateriel.

af andersj, Aalborg, 26/2 2011, 17:33 (4811 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Da jeg er tilknyttet Limfjordsbanen, vil nedenstående selvfølgelig være udfra hvad jeg ved om os.

Endnu et problem der opstod i 2009 og til dels 2010 var alt for få passagere, og især de tyske turister har svigtet hos LFB og MHVJ. Derfor lægges der nu også ressourcer i markedsføring, hvordan kommer vi ud til turisterne, hvordan konkurrere vi med alle de andre tilbud der er for turisterne om sommeren, hvad skal gøres for at "gæsterne" kommer igen?

Mangel på lokomotivførere er også et problem hos Limfjordsbanen hvor anmodninger om særtog må afvises, og plantog kører på yderste spids mht. loko-personale - også kører vi endda ikke med damp.

Mht. projekter er der i øjeblikket hos LFB gang i 1 hovedprojekt og 1 biprojekt. Nemlig FFJ 34 og AHJ DC 72. Muligvis kommer en D maskine til Aalborg fra Holstebro (kan ikke huske om det er 826 eller 825) når FFJ 34 er klar igen.

Om veteranbanekørsel og bevaring af jernbanemateriel.

af Peter Roland Hansen, 26/2 2011, 18:34 (4811 dage siden) @ andersj

Er der ikke en OHJ nr 5 som er under restaurering hos LFB ?

Om veteranbanekørsel og bevaring af jernbanemateriel.

af andersj, Aalborg, 26/2 2011, 18:43 (4811 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Er der ikke en OHJ nr 5 som er under restaurering hos LFB ?

Lige nu er FFJ Nr. 34 under revision på vist nok 5. eller 6. år, og derfor arbejdes der ikke på OHJ Nr. 5 i øjeblikket. Man er ved at forhandle med D-maskinegruppen om at få den D maskine herop når FFJ Nr. 34 er færdig, men eftersom sporret til remisen hvor maskinen står i Holstebro er fjernet, kan det bliver en svær - måske umulig opgave at få den ud.

Om veteranbanekørsel og bevaring af jernbanemateriel.

af jmp, 27/2 2011, 03:04 (4810 dage siden) @ andersj

... Man er ved at forhandle med D-maskinegruppen om at få den D maskine herop ...

D-maskinegruppen findes ikke mere. Først blev Veterantog Vest (VtV, Bramming) splittet ud og for nogle år siden skiftede den sjællandske del navn til Vestsjællands Veterantog (VSVT, Høng).

D 825 i Holstebro har det efter sigende fint og skulle være lige til at gå til. Det er min opfattelse, at den hører under Vognhallen i Marslev, og kan som sådan bare overtages af en baneforening (under DJK), der vil gøre noget ved den.

D 825 hørte sidst under VtV; men VtV har barberet sit materiellager ned, så det passer med foreningens formål og antallet af aktive.

Jan

Om veteranbanekørsel og bevaring af jernbanemateriel.

af andersj, Aalborg, 27/2 2011, 04:40 (4810 dage siden) @ jmp

... Man er ved at forhandle med D-maskinegruppen om at få den D maskine herop ...


D-maskinegruppen findes ikke mere. Først blev Veterantog Vest (VtV, Bramming) splittet ud og for nogle år siden skiftede den sjællandske del navn til Vestsjællands Veterantog (VSVT, Høng).

D 825 i Holstebro har det efter sigende fint og skulle være lige til at gå til. Det er min opfattelse, at den hører under Vognhallen i Marslev, og kan som sådan bare overtages af en baneforening (under DJK), der vil gøre noget ved den.

D 825 hørte sidst under VtV; men VtV har barberet sit materiellager ned, så det passer med foreningens formål og antallet af aktive.

Jan

Der stod bare "D-maskine arbejdsgruppen" i det referat jeg modtog i september 10, men nok om det.

De to største problemer med D 825 er som sagt tidligere, at den står uden sporforbindelse til resten af skinnenettet i en remise, hvilket gør det umuligt at flytte lokomotivet, selv med blokvogn, og det andet mindre problem er at den er for lang til skiven i Aalborg.

Om veteranbanekørsel og bevaring af jernbanemateriel.

af Futtemofut @, Danmark, 27/2 2011, 05:44 (4810 dage siden) @ andersj

Det undrer mig så lidt at netop d825 tidligere har været i ålborg der gik det fint nok med dreje skiven . Og hvad angår sporet i holstebro så er det jo ikke permanent at det er væk . Det er såmænd ved at blive lagt i igen . Har kun ligget stille pga frost i jorden . Mon ikke de folk der står bag ideen med d825 har helt styr på det . Så vidt jeg har ladet mig fortælle er det vist temmelig kyndige folk der alle har stor erfaring med damp og veteran tog . Og ikke mindst de samme folk som lfb kan takke for at no 34 bliver gjort færdig . Og ikke mindst de eneste folk der vil være i stand til at køre den når den er færdig

Avatar

Om veteranbanekørsel og bevaring af jernbanemateriel.

af Per Hauberg, 26/2 2011, 18:53 (4811 dage siden) @ andersj

Mon ikke det med turisterne, der svigter, er fælles for alle turistattraktioner ?
Tyskerne kommer ikke til Danmark i samme tal som tidligere, fordi her er blevet for dyrt. En overnatning her i landet (ihvertfald i og i nærheden af større byer) koster let det dobbelte af, hvad den koster i deres hjemland, uden at det er kvaliteten, der gør, at Danmark er dyrere. Sommerhusudlejerne forærer så vidt jeg ved heller ikke noget væk i højsæsonen.
Derudover kan man efterhånden se veterantog overalt. -De ligger måske nok ikke så tæt som privatbanerne i halvtredserne, men der er mange, og dermed er sensationen ikke længere den samme, når man får øje på en fane af røg og damp i horisonten.
Jo flere udbydere om det samme antal turister, jo færre til hver. Og det er skidt, eftersom vedligeholdelsen af alle de prægtige køretøjer, som trådstarter skriver, ikke kun koster oceaner af arbejdstimer, men også rigtig mange penge.
Jeg håber meget, det må lykkes at få turiststrømmen til at stige, så der bliver nok til, at alle veteranbanerne kan fortsætte, så de mennesker, der har evnerne, og knokler løs i deres fritid på at bevare baner og køretøjer må se deres slid bære frugt, men det bliver næppe lettere fremover.
Jeg har et splittet forhold til store contra små klubber/museer: Jeg kan godt finde på at sige, at med for mange små kan der blive indbyrdes krig om såvel køretøjer som meninger, men samtidig betyder de små måske, at der reddes - og fremvises ( ! ) - materiel som, hvis det var havnet et stort sted, kun ville blive registreret og nummereret, og derefter lagt i kasser i et magasin. -Bevaret, ja - men gemt og glemt... Den tredie variant er, når opgaven bliver for stor - når noget af det bevarede materiel viser sig for kostbart og for tidkrævende at vedligeholde, -ja så går det til, eller måske bliver man ligefrem nødt til at hugge det op. Bare tanken er skrækkelig. Gennem billeder på jernbanen.dk har vi set eksempler på, hvordan det kan gå i begge retninger: Een af de skinnebusser, som berettiget har været fremhævet i tråden "Danmarks smukkeste skinnebus" er i dag et vrag, som næppe står til at redde, mens et unikt diesellokomotiv, som var ved at smuldre bort, nu er underkastet den helt store renovering i Odense, og formentlig snart vil komme til at kalde smilet frem hos nye generationer jernbaneentusiaster.

Alle gode ønsker til ildsjælene, og tak, for de mange store oplevelser, I med Jeres indsats giver os !

vh

Per

Om veteranbanekørsel og bevaring af jernbanemateriel.

af Futtemofut @, Danmark, 27/2 2011, 06:41 (4810 dage siden) @ andersj

Det største problem ved lfb er jo nok også at man ikke har nogen vision og at man bliver ved med at kun vil køre på østhavnen hvilket stort set kun kan trække folk til ved jule tog . Det er jo en absolut uinteressant bane uden nogen former for faciliteter af nogen art . I stedet for at satse på noget udebane kørsel . Der er jo velvilje til det fra operatørerne omkring lfb. Og så længe man kun satser på havnen så vil lfb blive ved med at have det svært . For at køre til havnen med diesel og tro det er en god forretning det er dødsdømt

Om veteranbanekørsel og bevaring af jernbanemateriel.

af Georg Schmidt, 27/2 2011, 07:10 (4810 dage siden) @ Futtemofut

Nu der tales om Lfb.
[image]
Fra 70'erne.
Mvh
Georg

Avatar

Om veteranbanekørsel og bevaring af jernbanemateriel.

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 28/2 2011, 06:28 (4809 dage siden) @ Georg Schmidt

Nu der tales om Lfb.
[image]
Fra 70'erne.
Mvh
Georg

Hej Georg

Lidt sjovt at du netop viser et billede fra den tur, da jeg faktisk den anden dag "faldt" over toganmeldelsen. Så datoen må være søndag d. 14-12-1975.

Mvh

Michael

[image]

Om veteranbanekørsel og bevaring af jernbanemateriel.

af Georg Schmidt, 28/2 2011, 07:15 (4809 dage siden) @ Michael Julsrud

Hej Michael
Stærkt du lige kan fremdrage Ta'en. Det var med taxa fra Sø og ned til åen og på gåben langs banen tilbage. Det er en flot bro, men det er vist groet noget op siden i området.
Vh
Georg

Om veteranbanekørsel og bevaring af jernbanemateriel.

af andersj, Aalborg, 27/2 2011, 15:25 (4810 dage siden) @ Futtemofut

Det største problem ved lfb er jo nok også at man ikke har nogen vision og at man bliver ved med at kun vil køre på østhavnen hvilket stort set kun kan trække folk til ved jule tog . Det er jo en absolut uinteressant bane uden nogen former for faciliteter af nogen art . I stedet for at satse på noget udebane kørsel . Der er jo velvilje til det fra operatørerne omkring lfb. Og så længe man kun satser på havnen så vil lfb blive ved med at have det svært . For at køre til havnen med diesel og tro det er en god forretning det er dødsdømt

Ja, vi kan vist godt alle være enige i at det er en kedelig strækning.

Men tidligere ture til fx. Brønderslev har ikke været nogen succes, og Skørping kan kun nås ved at køre godt til, og kun om søndagen. Nordjyske Jernbaner er interesseret i at "leje" LFB hele juli i weekenderne, men det er der åbenbart ikke interesse for hos LFB.

Om veteranbanekørsel og bevaring af jernbanemateriel.

af 1146Repratør, 27/2 2011, 19:00 (4810 dage siden) @ andersj

Anders

Jeg tror nu nok at det er noget for LFB men problemet kommer i at have fører der kan og vil kører turene..
og så længe 34 ikke kører der der jo som sagt ingen passergere til det.. så kan det jo være ligegodt..

Om veteranbanekørsel og bevaring af jernbanemateriel.

af Futtemofut @, Danmark, 28/2 2011, 01:45 (4809 dage siden) @ 1146Repratør

Her skal man så lige huske at der ved lfb rent faktisk er folk der godt vil kunne køre sådanne ture . Der er bare lige det ved det at det er de samme folk som står bag ideen med d825 og de samme folk der de sidste 2 år har sørget for at fra oktober til april at lfb kan gøre brug af hv3 fra mhvj. Og for at det ikke skal være løgn så også de samme folk som sørger for at ffj no 34 snart er ude at køre igen . . Man har som nævnt de sidste 2 år haft hv3 til rådighed fra oktober til april . Men man har ikke formået at få noget effektivt ud af den andet en jule tog og efterårs ferie tog til østhavnen . Man mangler stadig vision og vilje til at få tingene til at ske . Istedet går man og dvæler ved drømmen om skandale projektet ohj no 5 som er lige til at starte forfra . Da det er ren hærværk det der er lavet på den . Omend det er et ret så dyrt hærværk .

Om veteranbanekørsel og bevaring af jernbanemateriel.

af KimC, 28/2 2011, 03:06 (4809 dage siden) @ Futtemofut

Her skal man så lige huske at der ved lfb rent faktisk er folk der godt vil kunne køre sådanne ture . Der er bare lige det ved det at det er de samme folk som står bag ideen med d825 og de samme folk der de sidste 2 år har sørget for at fra oktober til april at lfb kan gøre brug af hv3 fra mhvj. Og for at det ikke skal være løgn så også de samme folk som sørger for at ffj no 34 snart er ude at køre igen . . Man har som nævnt de sidste 2 år haft hv3 til rådighed fra oktober til april . Men man har ikke formået at få noget effektivt ud af den andet en jule tog og efterårs ferie tog til østhavnen .

Hvor meget er der at køre med i vinterhalvåret udover jule og efterårsferierne? Der skal altså være nogen passagerer i toget bagved før der er økonomi i at sende en damper af sted.
Det med at hvis der er et tog kommer passagererne også holder ikke helt.
Det er muligt at man kunne køre andre steder hen end til østhavnen. Men det er ikke så ligetil at køre på de store skinner, og der skal være luft i køreplanen, også i tilfælde af at det gamle materiel ikke helt kan følge køreplanen.
Banen til østhavnen har man stort set for sig selv.

Man mangler stadig vision og vilje til at få tingene til at ske . Istedet går man og dvæler ved drømmen om skandale projektet ohj no 5 som er lige til at starte forfra . Da det er ren hærværk det der er lavet på den . Omend det er et ret så dyrt hærværk .

Hvilket hærværk er der efter din mening lavet på OHJ 5 ?
Mon ikke de folk der går og arbejder med tingene har føling med hvilket materiel der egner sig bedst til istandsætning og de opgaver man skal bruge lokomotivet til?

Om veteranbanekørsel og bevaring af jernbanemateriel.

af Futtemofut @, Danmark, 28/2 2011, 03:34 (4809 dage siden) @ KimC

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over om det er kyndige folk der har lavet den eller ej . Men så vidt jeg er orienteret er der brugt næsten 700.000. Og maskinen er langt fra køre klar . Og der har vist ikke været arbejdet på den længe . Så den for nogle år siden og det så ikke for kønt ud. Ny kedel jo . Men den passer ikke . Men håber da selvfølgelig oprigtigt på at man finder en løsning . Og hvad angår kørsler har der været flere konkrete forslag på bordet efter hvad jeg har ladet mig fortælle og forspørgsler på særtog som man har afvist alene fordi man ikke turde binde an på udebane kørsler . Er selvfølgelig altid pest eller kolera . Men når man kommer hjem gang på gang uden indtjening på alm plantog til østhavnen er det på tide at tænke i andre baner. Om man så må sige . Men man må selvfølgelig håbe at det at no 34 snart er ude og køre igen kan give et frisk pust til lfb

Om veteranbanekørsel og bevaring af jernbanemateriel.

af KimC, 27/2 2011, 04:02 (4810 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Jeg har med forundring fulgt med i debatten om veteranbanekørsel – og vedligeholdelsen af materiellet. Jeg var så naiv, at jeg troede da ”bare” alle havde en fælles interesse i at bevare så meget som muligt og at kunne køre så meget veterantogskørsel som muligt flest mulige steder i Danmark.

Man kan have en vis interesse i at bevare så meget som muligt. Men at købe noget er ikke det samme som at det er bevaret. Tager man skridtet til at købe noget bevaringsværdigt materiel, må man også have gjort sig tankerne om hvor og hvordan det kan opbevares så videre forfald kan undgås. Jeg ahr i min aktive veteranbanetid set masser af eksempler på at man har kunet få tegnebogen op af lommen på kassereren hvis man skulle købe noget materiel, og der kunne lægges mange penge til noget materiel som reelt var værdiløst. Men der var ikke penge til at købe finerplader til døre og vinduer, og presenning.
Der hvor jeg var aktiv havde man et remiseområde og en vognhal hvor driftsmateriellet stod. Foran vognhallen stod alt skramlet. Der vr ingen lys og ingen "grav" i vognhallen, skulle der arbejedes på driftsmateriellet, skulle det ud af vognhallen, og først skulle skramplet foran hallen rangeres væk først. det gav noget af et rangerpuslespil hver gang, som tog en masse tid. Men man købte mere materiel, som der ikke var plads til. Så fundere bestyrelsen over begrebet "længde over puffer", og gav derefter besked på at pufferne skulle skrues af noget aff materiellet foran vognhallen, for så kune der stå en vogn mere.
Det er absolut livsfarligt at rangere med vogne hvor pufferne er skruet af, også selv om det kun er på den ene af vognene, men flyttes skulle skrampet jo fortsat hvis vi skulle arbejde på driftsmateriellet. Det var på det tidspunkt at jeg opgav det aktive veteranbanearbejde.
Der må findes en balance med hvad der kan bevares, hvad der kan bruges, og hvem der skal gøre det. Jeg har læst et indlæg på usenet med en der ville bevare en MZ af hver serie køreklar, MZ I/II endvidere en i hver bemaling. Det mener jeg ikke er realistisk.
En ting som klubberne har været for lidt opmærksomme på er at deres materielsamlinger, især dem der er meget forfaldne, ikke pynter i landskabet eller bybilledet, og nok desværre har avlet en del modvilje blandt naboer, kommuner og BaneDanmark. Det medførte den berygtede "operation oprydning", og lignende aktioner kan komme igen.

Jeg tror derfor, at Danmark simpelthen er for lille til mange små veteranbaneklubber. Man læser jo om det ene sted efter det andet, hvor der ikke længere kan køres veteranbane, hvor nedlagte jernbanestrækninger, som kunne være potentielle veteranbaner, nu fjernes helt (efter at de har fået lov til at ligge uvirksomme i op til omkring 40 år – egentlig utroligt, at de har fået lov til det!).

Både og. Det kommer an på målestokken. Tag som eksempel Bryrupbanen på den lille lokale klub, hvor lokale gik ind for at bevare en stump bane, med "små" privatbanetog kørende. Den klub bygger meget på de lokale kræfter, og man har samlet sit virke et sted. Materiellet er meget enkelt og ligetil, og det kræver ikke den store specialviden for at kunne medvirke på et eller andet plan.
Banens afsondrethed gør materielanskaffelser besværlige, og måske har det været en fordel - man har undgået uoverlagte materielanskaffelser.

Modsat f.eks MY Veterantog, der har "store" tog kørende på de lange skinner, og materiel der kræver en del kendskab til vedligehold og fylder helt godt på sidesporene. Deres aktive medlemmer kommer fra et stort område, hvilket også betyder at nogen må rejse langt for at komme til arbejdsdagene. Tror ikke at dem der arbejder med MYeren har lyst til at bytte til en triangel. På den måde er der noget for enhver smag.

KLK har valgt at blive en del af Museumstog. Det skyldes bl.a. at man er afhængige af at køre på BDK's skinner, og det kræver en masse papir som igen kræver at man nærmest er professionel på området. Og det er Museumstog jo nok dem der er nærmst til at være.

(fortsættes)

Om veteranbanekørsel og bevaring af jernbanemateriel.

af KimC, 27/2 2011, 04:02 (4810 dage siden) @ KimC

Man læser om, at diverse restaureringsprojekter går i stå på grund af penge- eller personalemangel, materiel får lov til at stå ude og forfalde osv, osv.
Jeg tror i høj grad, det drejer sig om at samle kræfterne om færre projekter, færre steder, hvor man vil køre veterantog – og så virkelig gøre en indsats for at få gennemført de udvalgte projekter.

Det er korrekt. For nogle år siden var der nogen gutter fra Esbjerg der bare ville have en MH, og du godeste hvor de førte krig mod de andre klubber, og DSB og DJK i særdeleshed. Det foregik på usenet, og man kan fnde nogle af de indlæg endnu.
Det blev påpeget at der jo sådan set var en klub i Bramming som havde en MT, men nej, man ville lave sit eget. Man samlede kræfter og penge, og fik sig en MH - den skulle endda have været køreklar eller tæt på da de fik den. Da man havde fået den slap kræfterne og pengene op, så den står og forfalder på Esbjerg havn. Tænker ikke de har gjort sig de store tanker om at en ting erat have et tog, noget andet er at være operatør og få den ud at køre.

Det kræver flere ressourcer og solide organisationer at hamle op med politikere og bevilligende myndigheder, hvis man skal have held til at få gennemført noget.
Egentlig skulle man måske nøjes med en enkelt organisation, som både omfattede DJK, DSB museumstog og de mindre klubber – men det er måske for stort et skridt? Så 2 foreninger, da!? Jeg kender ikke til organiseringen af DSB Museumstog - gives der nogen form for statsligt tilskud, som kunne besværliggøre en sammenslutning med de øvrige klubber?

Man har jo DVF som allerede bruges til formålet, men måske kunne udbygges ydereligere.

Det er dejligt, at der i Danmark er bevaret 3 DSB K maskiner – og at de oven i købet kan køre alle 3. Men det havde vel egentlig været lidt sjovere, hvis der i stedet havde været 3 forskellige køreklare maskintyper? Sådan noget kunne man måske passende koordinere mere centralt. Ikke sådan at forstå, at man skal standse initiativer, hvor folk brænder for netop DEN maskine. Men nogle gange kunne man måske overveje, om det ikke var lige så interessant at få gang i en D-maskine eller måske en P-maskine og så måske nøjes med 1 eller 2 K maskiner. Man skal naturligvis stadig så vidt muligt bevare alt bevaringsværdigt materiel.

Man skal også tænke på maskinernes egnethed til at udføre kørselsopgaver. Det er ikke uden grund at K maskinen har været en udbredt persontogsmaskine i Danmark.
Jeg har oplevet P917 i drift, og godt nok er det en imponerende maskine, men det er kun indtil den skal ud at køre. Jeg fik indtryk af at det var en slags skinnepudsemaskine.
Holger F Sørensen skriver i sin erindringer (tror jeg det er) at P maskinen da er en meget pæn maskne, men ikke specielt velegnet til noget som helst.

Nogen går meget op i, at materiellet restaureres så historisk korrekt som muligt. Det er jeg for så vidt enig i. Men jeg synes hellere, man skulle indgå nogle små kompromisser, hvis det er det, der skal for at få materiellet ud at køre, så fred være med det.

Man kan vende det argument på hovedet og tage eksemplet med "Thomas The Tank Engine". Jernbaneenthusiaster tager sig til hovedet over den slags. Men man kan ikke sige andet end at Thomas har tjent penge til sin klub, og formået at henlede en ung generations interesse på dampdriften - en generation der aldirg har oplevet damplok i drift. Generelt er det et problem at den nye generation mangler i klubberne. Set i det perspektiv var ideen med Thomas ikke dårlig, og der er ikke sket ændringer på det lokomotiv som ikke kan bringes tilbage i oprindelig tilstand når Thomasdillen lægger sig.

Det er faktisk forstemmende at opleve de til tider ret ophidsede diskussioner...

Man bliver ikke altid populær af at påpege problemer som ellers fortrinsvis forties, eller hvis man skyder luftkasteller ned. Sådan må det vel være.

Indsend billeder
Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak