Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Slut med " Hundehovederne " (Jernbanen i dag)

af Per Andersen, 26/12 2015, 13:45 (3066 dage siden)

Når December rinder ud er det slut med " Hondekop " i Holland. Det er typen Plan V der takker af. De blev sat i drift 1966 og moderniseret i år 2000. Det hollandske Transportministeriet har forbudt en fortsættelse af driften med " Hondekop ".

Slut med " Hundehovederne "

af Johnni, 26/12 2015, 18:30 (3066 dage siden) @ Per Andersen

Det hollandske Transportministeriet har forbudt en fortsættelse af driften med "

Hondekop"

Er der nogen sikkerhedsmæssig årsag til dette eller ønsker de bare vognparken udskiftet?

Slut med " Hundehovederne "

af Per Andersen, 26/12 2015, 19:14 (3066 dage siden) @ Johnni

Sådan som jeg læste det er det nok alderen der trykker " Hondekop ". Tiden er nok løbet fra dem på selvom de fik en foryngelses tur i 2000. Såfremt der her er nogen der ved bedre så er jeg da lydhør!!

Slut med " Hundehovederne "

af gaest, 27/12 2015, 03:00 (3066 dage siden) @ Per Andersen

Sådan som jeg læste det er det nok alderen der trykker " Hondekop ". Tiden er nok løbet fra dem på selvom de fik en foryngelses tur i 2000. Såfremt der her er nogen der ved bedre så er jeg da lydhør!!

Ifølge Wikipedia skulle de sidste Plan V først løbe ud af revision i 2017. Det angives endda at de er mere vinterhårdføre end visse nyere togsæt, hvilket også har givet dem en ekstra tjans i ny og næ.

Slut med " Hundehovederne "

af Frank, 27/12 2015, 11:11 (3066 dage siden) @ Per Andersen

Det er mærkeligt med belgisk og nederlandsk jernbanemateriel. Min puls er aldrig blevet påvirket, når jeg så disse landes lokomotiver eller togsæt. Alligevel fotograferede jeg nogle af slagsen i Maastricht i maj måned 2011.

[image]

[image]

Med venlig hilsen og godt nytår

Frank Kruse

Slut med " Hundehovederne "

af Niels Bak, 27/12 2015, 11:54 (3066 dage siden) @ Frank

Halvdelen af det er for mig den uelegante bemaling. Den gule er både grel og signalerer discount.

Man kan have lange debatter om hvad man foretrækker af DSB's brune, røde, blå, hvide og grå perioder, men det er som regel lykkedes dem at komme op med noget der er rimeligt stilfuldt. Det kan man ikke beskylde NS for...

Slut med " Hundehovederne "

af Eriksen, 27/12 2015, 12:25 (3066 dage siden) @ Frank

Det samme gælder mange andre landes jernbanemateriel.

Danmark og Tyskland har nogle pæne tog også designmæssige.

Men England, Holland, Sverige, Norge, Polen, Italien. Og ikke mindst USA og Rusland, efter min smag har de nogle meget grimme tog. Kan godt være de er praktiske og effektive men kønne er de ikke. Det værste land her på vores breddegrader med grimme tog er så afgjort England.

Slut med " Hundehovederne "

af Nordexpress, 27/12 2015, 14:20 (3065 dage siden) @ Eriksen

Jamen så mangler dette jernbaneforum da kun også at kunne læse din mening om kvinder og biler.

låst
1506 visninger

Slut med " Hundehovederne "

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 27/12 2015, 18:16 (3065 dage siden) @ Per Andersen

Når December rinder ud er det slut med " Hondekop " i Holland. Det er typen Plan V der takker af. De blev sat i drift 1966 og moderniseret i år 2000. Det hollandske Transportministeriet har forbudt en fortsættelse af driften med " Hondekop ".

Hej

Strengt taget er det kun mat 54' og Benelux-Hondekop som kaldes "Hondekops". De sidste af dem forsvandt fra omløb den 12. januar 1996. Mat 54' omfatter Plan F, G, M, P og Q.

[image]

Plan V omtales som "de standaard stoptrein" eller mat 64', i materiale fra NS.

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Slut med " Hundehovederne "

af esni, Frederikssund, 27/12 2015, 18:29 (3065 dage siden) @ Niels Bak

Halvdelen af det er for mig den uelegante bemaling. Den gule er både grel og signalerer discount.

Man kan have lange debatter om hvad man foretrækker af DSB's brune, røde, blå, hvide og grå perioder, men det er som regel lykkedes dem at komme op med noget der er rimeligt stilfuldt. Det kan man ikke beskylde NS for...

Jeg ved ikke hvornår NS fik gul feber.

I 1964 var lokomotiver lyseblå eller mørkeblå, personvogne mørkeblå, og togsæt en klar græsgrøn.
Jeg synes det var flot med de farver.

Da jeg besøgte landet næste gang, ca 1975, da var alt gult....

Slut med " Hundehovederne "

af Georg Schmidt, 27/12 2015, 18:32 (3065 dage siden) @ Per Andersen

Et par fotos fra Enschede august 1974.

[image]

[image]

[image]
Fotos Georg Schmidt

Mvh
Georg

Slut med " Hundehovederne "

af ASN, 28/12 2015, 00:11 (3065 dage siden) @ Eriksen

Det værste land her på vores breddegrader med grimme tog er så afgjort England.

- sikke da noget sludder! ;-)

[image]

Slut med " Hundehovederne "

af Henrik Tolderlund, 28/12 2015, 18:57 (3064 dage siden) @ Per Andersen

Når December rinder ud er det slut med " Hondekop " i Holland. Det er typen Plan V der takker af. De blev sat i drift 1966 og moderniseret i år 2000. Det hollandske Transportministeriet har forbudt en fortsættelse af driften med " Hondekop ".


Her en video med fotos af Mat'64-togene:

https://www.youtube.com/watch?v=QXukD8Oj1wQ

Mvh Henrik

Slut med " Hundehovederne "

af re20000, 28/12 2015, 23:05 (3064 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Englænderne har dog i det mindste en fornuftig forklaring på deres gule fronter.

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak