Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ID-kontrol - risiko for misbrug af scannet pas

af PD Hansen, 28/12 2015, 12:01 (3063 dage siden) @ Svend

DSB skriver at de tager billeder af legitimation fx pas. På pressemøde blev det omtalt som en scanning.

Uanset metode bliver det let for svage sjæle at udnytte dette til identitetstyveri - fx til at optage lån i andres navn i online banker.

Jo flere steder ens pas ligger scannet, desto større risiko - uanset alverdens påstande om "sikker" opbevaring.

Og:

Hvis en passager ankommet i Sverige pludselig ikke længere har et pas, hvordan vil transportøren så i praksis dokumentere at vedkommende havde et pas ved afrejsen fra Danmark?

Gennemser man manuelt billederne på tusindvis af pas i håb om at finde et match på udseendet? Eller viser man bare en bunke tilfældige scanninger som en sandsynliggørelse af at man har gennemført tilstrækkelig kontrol?

Det første er vel ikke realistisk - og hvis det sidste er tilfældet synes det at være overkill at tage billeder/scanne. Transportøren får jo bøden uanset scanning af alle de andre, så længe de ikke kan dokumentere kontrol af den ene som pludselig mangler.

Avatar

ID-kontrol - risiko for misbrug af scannet pas

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/12 2015, 13:14 (3063 dage siden) @ PD Hansen

Hvis en passager ankommet i Sverige pludselig ikke længere har et pas, hvordan vil transportøren så i praksis dokumentere at vedkommende havde et pas ved afrejsen fra Danmark?

Gennemser man manuelt billederne på tusindvis af pas i håb om at finde et match på udseendet? Eller viser man bare en bunke tilfældige scanninger som en sandsynliggørelse af at man har gennemført tilstrækkelig kontrol?

Det første er vel ikke realistisk - og hvis det sidste er tilfældet synes det at være overkill at tage billeder/scanne. Transportøren får jo bøden uanset scanning af alle de andre, så længe de ikke kan dokumentere kontrol af den ene som pludselig mangler.

Du har jo et rimeligt lille tidsinterval inden for hvilket du skal søge og imod en bøde på nogen og 20.000 kr kan man sikkert godt bruge en kontorassistent i nogen timer til at kigge billederne igennem.
Og så må ID papirerne jo befinde sig på toget, på perronen i Kastrup eller Hyllinge.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

ID-kontrol - risiko for misbrug af scannet pas

af Casper, 28/12 2015, 18:19 (3063 dage siden) @ PD Hansen

Hvis DSB scanner eller fotograferer de foreviste rejsedokumenter, er det et elektronisk register, og sådanne skal anmeldes til datatilsynet og overholde persondataloven - så vidt jeg ved.

Det kunne jeg godt tænke mig at gå videre med.

ID-kontrol - risiko for misbrug af scannet pas

af UTJ, 29/12 2015, 08:23 (3062 dage siden) @ Casper

Hvis DSB scanner eller fotograferer de foreviste rejsedokumenter, er det et elektronisk register, og sådanne skal anmeldes til datatilsynet og overholde persondataloven - så vidt jeg ved.

Det kunne jeg godt tænke mig at gå videre med.

Det skal du bare gøre, interessant at se hvad resultatet bliver......

ID-kontrol - risiko for misbrug af scannet pas

af PD Hansen, 29/12 2015, 22:56 (3061 dage siden) @ Casper

DR: DSB-registrering af Sverige-rejsende måske ulovlig

samt

Version2: DSB vil gemme billeder af din legitimation...
- se også kommentarerne, flere humoristiske som denne:

"De "ansvarlige" har forsikret at serveren er sikker. Så er der ikke noget problem. Når det så viser sig at serveren ikke var sikker alligevel, så foreligger der en ny situation, som ingen kunne forudsige (heller ikke dig)."

ID-kontrol - risiko for misbrug af scannet pas

af Gæst 21, 30/12 2015, 15:20 (3061 dage siden) @ PD Hansen

DR: DSB-registrering af Sverige-rejsende måske ulovlig

samt

Version2: DSB vil gemme billeder af din legitimation...


Rygsvømning ?


Ja, og mere hos DR:

"Svensk minister: DSB behøver ikke lave et register"
http://dr.dk/nyheder/indland/svensk-minister-dsb-behoever-ikke-lave-et-register

Hvis DSB skal kunne bevise overfor de svenske myndigheder, at de har set ID på personer, som hævder at have mistet sin ID under togturen til Sverige, er der ingen vej udenom.
Men svenskerne kan jo bare bede om en "tro og love" erklæring fra DSB, altså stole på at alle passagerer har vist ID inden de stiger ind i toget - det vil også spare de rejsende for en masse tid. Men det synes som om at de svenske myndigheder har uld i mund - mon det er ved at gå op for beslutningstagerne i Stockholm, at det er en værre møgsag, de har fået sat i gang?

ID-kontrol - risiko for misbrug af scannet pas

af Gæst, 30/12 2015, 15:23 (3061 dage siden) @ PD Hansen

Hvis DSB skal kunne bevise overfor de svenske myndigheder, at de har set ID på personer, som hævder at have mistet sin ID under togturen til Sverige, er der ingen vej udenom.
Men svenskerne kan jo bare bede om en "tro og love" erklæring fra DSB, altså stole på at alle passagerer har vist ID inden de stiger ind i toget - det vil også spare de rejsende for en masse tid. Men det synes som om at de svenske myndigheder har uld i mund - mon det er ved at gå op for beslutningstagerne i Stockholm, at det er en værre møgsag, de har fået sat i gang?

ID-kontrol - risiko for misbrug af scannet pas

af Gæst, 30/12 2015, 17:54 (3061 dage siden) @ Rolf Berg

Dette er lige landet i den Svenske postvagnen :

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=981903

mvh Rolf Berg

Det bliver værre og værre - og muligvis mere og mere tidskrævende.
Læs: https://polisen.se/ImageVault/Images/id_9581/scope_0/filename_/storage_Original/ImageVa...

Om alle har forstået - eller kommer til at forstå - hvad det svenske politi skriver og mener (på svensk), får vi at se på mandag.
Der skal, hvis jeg forstår det rigtigt, udfærdiges forskellige papirer for hvert tog. Hvis det er tilfældet, er det ikke ligegyldigt hvilket tog man tager med, man skal altid tage det første. Det kan give nogle udfordringer i forbindelse med togafgang, idet der da skal være en tæt kontakt mellem kontrolpersonalet og togpersonalet for at sikre at alle der er kontrolleret til det pågældende også virkelig sidder i toget.

Besynderligt er det, at der skal arbejdes efter svensk lovgivning og svenske instruktioner (udfærdiget af svenske jurister) på dansk jord. De kunne da i det mindste oversætte det til dansk :-|

ID-kontrol - risiko for misbrug af scannet pas

af Harald Nordius @, 30/12 2015, 22:35 (3060 dage siden) @ Gæst

Den skrivelsen är en instruktion till den svenska polisen, som säger hur den ska kontrollera. Det är inte en instruktion till DSB. I Danmark arbetar man naturligtvis enligt dansk lag. Om den säger att man inte får registrera så kan man inte registrera. Blir det tvist om saken så får det väl göras upp mellan svenska och danska myndigheter. Kan de inte komma överens så får man gå till EU-domstolen. Ska vi gissa att den inte kommer att döma till Sveriges fördel.

Scanning af pas er overdrevet

af Casper, 28/12 2015, 23:45 (3062 dage siden) @ PD Hansen


Gennemser man manuelt billederne på tusindvis af pas i håb om at finde et match på udseendet? Eller viser man bare en bunke tilfældige scanninger som en sandsynliggørelse af at man har gennemført tilstrækkelig kontrol?

Det første er vel ikke realistisk - og hvis det sidste er tilfældet synes det at være overkill at tage billeder/scanne. Transportøren får jo bøden uanset scanning af alle de andre, så længe de ikke kan dokumentere kontrol af den ene som pludselig mangler.

Jeg synes under alle omstændigheder det er overdrevet. Når kontrollen er indført, har den præventiv effekt - man forsøger sig ikke den vej, da man ved der bliver kontrolleret pas. Det ser man jo fra færgerne.

Færgeselskaberne siger de kun har afvist 30 passagerer på 6 uger. Der er ingen udtalelser om hvorvidt de har måttet betale bøder, men formentlig ingen, ellers havde de vel sagt det.

Det vil sige at der ikke er væsentlig grund til at tro at rejsende vil smide deres pas væk på turen mellem Kastrup og Hyllie, sådan som DSB frygter.

Det er meget besværende for kontrollen at scanne alle dokumenter. Det koster også penge til udstyr og en persondata-godkendt lagringsløsning. Hvor mange bøder à 50.000 skal der spares før det er tjent ind? Jeg tror ikke engang én sparet bøde pr. dag (en højt sat prognose) er nok til at give "overskud".

Dertil kommer det krænkende for passagererne og problemet med at opbevare billederne korrekt. Hvis alle kontrollanterne udstyres med en mobil, kan man ret nemt tage billeder, men er det en godkendt måde at lagre dem på? De må ikke ligge i "skyen", da skyen er i udlandet.

Hvis en af disse mobiler, eller anden håndholdt dingenot, bliver stjålet eller bortkommer, er der hundreder eller tusinder af personoplysninger inkl. CPR på den. Ikke smart.

DSB skriver på deres side at scanningen er et krav fra svenske myndigheder, idet kontrollen skal kunne dokumenteres, men det er som sædvanligt DSB's fordrejning af sandheden. Det er for at undgå bøden.

I lufthavne scanner man IKKE passet, selv om flyselskaberne kan pålægges bøder.

De svenske myndigheder har naturligvis også en skyld i dette, de kunne bare sige at de stoler på at DSB kontrollerer korrekt. Men måske er det dårlig kommunikation? Vi ved jo at DSB ikke er så skarpe til at kommunikere og forhandle med udlandet.

Scanning af pas er overdrevet

af Depot26, 29/12 2015, 08:42 (3062 dage siden) @ Casper

I lufthavne scanner man IKKE passet, selv om flyselskaberne kan pålægges bøder.

Det er korrekt, at man indenfor Schengen ikke scanner ID. Dog kan et Schengen medlemsland indføre midlertidig kontrol der indebære visning af ID ved flyafgang. Det har Frankrig valgt at gøre pt men altså ikke Sverige (endnu).

Rejser man til eksempelvis UK (non-Schengen) kræves APIS, hvilket kræver et pas swipe. Her valideres passet altså og biodata gemmes. Det kræves af de engelske myndigheder.

Scanning af pas er overdrevet

af gæst, 29/12 2015, 08:57 (3062 dage siden) @ Casper


Gennemser man manuelt billederne på tusindvis af pas i håb om at finde et match på udseendet? Eller viser man bare en bunke tilfældige scanninger som en sandsynliggørelse af at man har gennemført tilstrækkelig kontrol?

Det første er vel ikke realistisk - og hvis det sidste er tilfældet synes det at være overkill at tage billeder/scanne. Transportøren får jo bøden uanset scanning af alle de andre, så længe de ikke kan dokumentere kontrol af den ene som pludselig mangler.


Jeg synes under alle omstændigheder det er overdrevet. Når kontrollen er indført, har den præventiv effekt - man forsøger sig ikke den vej, da man ved der bliver kontrolleret pas. Det ser man jo fra færgerne.

Færgeselskaberne siger de kun har afvist 30 passagerer på 6 uger. Der er ingen udtalelser om hvorvidt de har måttet betale bøder, men formentlig ingen, ellers havde de vel sagt det.

Det vil sige at der ikke er væsentlig grund til at tro at rejsende vil smide deres pas væk på turen mellem Kastrup og Hyllie, sådan som DSB frygter.

Det er meget besværende for kontrollen at scanne alle dokumenter. Det koster også penge til udstyr og en persondata-godkendt lagringsløsning. Hvor mange bøder à 50.000 skal der spares før det er tjent ind? Jeg tror ikke engang én sparet bøde pr. dag (en højt sat prognose) er nok til at give "overskud".

Dertil kommer det krænkende for passagererne og problemet med at opbevare billederne korrekt. Hvis alle kontrollanterne udstyres med en mobil, kan man ret nemt tage billeder, men er det en godkendt måde at lagre dem på? De må ikke ligge i "skyen", da skyen er i udlandet.

Hvis en af disse mobiler, eller anden håndholdt dingenot, bliver stjålet eller bortkommer, er der hundreder eller tusinder af personoplysninger inkl. CPR på den. Ikke smart.

DSB skriver på deres side at scanningen er et krav fra svenske myndigheder, idet kontrollen skal kunne dokumenteres, men det er som sædvanligt DSB's fordrejning af sandheden. Det er for at undgå bøden.

I lufthavne scanner man IKKE passet, selv om flyselskaberne kan pålægges bøder.

De svenske myndigheder har naturligvis også en skyld i dette, de kunne bare sige at de stoler på at DSB kontrollerer korrekt. Men måske er det dårlig kommunikation? Vi ved jo at DSB ikke er så skarpe til at kommunikere og forhandle med udlandet.


Er dette indlæg i virkeligheden skrevet af Hans Christian Schmidt og ikke en eller anden "Casper"?
Det lyder lige så forvrøvlet :-D

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af Svend, 28/12 2015, 13:28 (3063 dage siden) @ Svend

På Ekstrabladets hjemmeside http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/dsb-id-kontrol-vil-koste-1-million-om-dagen/5887049 udtaler DSBs pressechef Tony Bispeskov, at det på et senere tidspunkt kan komme på tale, at ekstraudgifterne til kontrol skal betales af de passagerer, der passerer Øresundsforbindelsen. Samme fremgår af en pressemeddelelse udsendt af DSB:

"Det vil ifølge DSB koste en million kroner om dagen at kontrollere id i tog mod Sverige.

- Det kommer til at betyde en tabt indtjening og øgede udgifter på ca. 30 mio. kroner om måneden.

- I første omgang vil DSB og Skånetrafikken stå for udgiften, men jeg kan ikke love, at der ikke på et tidspunkt bliver indført et gebyr, der skal dække omkostninger til id-kontrol, krævet af den svenske regering, siger Tony Bispeskov.

Hvis kravet er gældende i mere end en måned, kan det medføre, at togrejser til Sverige herefter bliver pålagt et gebyr, der skal dække de ekstraordinære omkostninger til den omfattende id-kontrol, skriver DSB i en pressemeddelelse
"

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af Nordexpress, 28/12 2015, 13:31 (3063 dage siden) @ Svend

Som stort set svarer til det beløb på 300 mio.dkr., finansministeren strøg fra DSB på finanslov 2016!

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af Henrik, 28/12 2015, 19:12 (3063 dage siden) @ Nordexpress

Ref DR og TV2 er omkostningsniveauet nu reduceret til 9 mil om måneden. Iht transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt, da vil de 9 mil deles ligeligt imellem DSB og Skånetrafikken de første 6 måneder. En daglig udgift for DSB på 150.000 burde ifølge ministeren ikke være noget problem set i lyset af, at virksomheden sidste år havde et overskud på 6-700 mil kr.

:-D

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af Gæst, 28/12 2015, 19:23 (3062 dage siden) @ Henrik

Ref DR og TV2 er omkostningsniveauet nu reduceret til 9 mil om måneden. Iht transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt, da vil de 9 mil deles ligeligt imellem DSB og Skånetrafikken de første 6 måneder. En daglig udgift for DSB på 150.000 burde ifølge ministeren ikke være noget problem set i lyset af, at virksomheden sidste år havde et overskud på 6-700 mil kr.

:-D


I den sidste ende bliver det den danske stat som kommer til at bære halvdelen af omkostningerne for indrejsekontrollen til Sverige. Så betal bare ved kasse 1, Hans Christian ;-)
Lige gyldig hvordan man vender og drejer sig, vender bagdelen som bekendt bagud ..... :-D

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af Gæst 20, 28/12 2015, 20:19 (3062 dage siden) @ Gæst

Man kan selvfølgelig sige at skatteyderne betaler, når DSB får 4 mia kr i tilskud og kun giver 700 mio. kr i overskud.

Pointen er at det er DSBs pengekasse der betaler og ikke at ministeren skal rende til Finansudvalget, for at få pengene.

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af Gæst, 28/12 2015, 21:17 (3062 dage siden) @ Gæst 20

Man kan selvfølgelig sige at skatteyderne betaler, når DSB får 4 mia kr i tilskud og kun giver 700 mio. kr i overskud.

Pointen er at det er DSBs pengekasse der betaler og ikke at ministeren skal rende til Finansudvalget, for at få pengene.


Pengene kommer det samme sted fra, uanset hvordan beløbet bogføres.

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af h087 ⌂, køge, 28/12 2015, 14:09 (3063 dage siden) @ Svend

:-)

og hvad så med de danske statsbogere der IKKE har et pas eller aldrig har haft et kørekort ?

mvh
henning ho87

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af Nordexpress, 28/12 2015, 14:13 (3063 dage siden) @ h087

I den nordiske pasunion er der så vidt jeg forstår ikke krav om besiddelse af pas, men om at kunne identificere sig - et bankkort med billede burde række - men et abonnementskort til S-toget accepteres sædvanligvis ikke som fuldgyldigt.

Ellers må de enten nyde de danske landskaber eller blive helt hjemme :-)

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af h087 ⌂, køge, 28/12 2015, 14:18 (3063 dage siden) @ Nordexpress

:-)

der er heller ikke billede på mit bankkort !

og i Danmark mht til politi er det tilstrækkeligt med Sundhedsbeviset og skulle også være det mht til det svenske politi !

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af Svend, 28/12 2015, 15:26 (3063 dage siden) @ h087

:-)

der er heller ikke billede på mit bankkort !

og i Danmark mht til politi er det tilstrækkeligt med Sundhedsbeviset og skulle også være det mht til det svenske politi !


Der er ingen vej udenom, Henning:
https://www.borger.dk/Sider/legitimation-og-id-kort.aspx

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af h087 ⌂, køge, 28/12 2015, 16:15 (3063 dage siden) @ Svend
redigeret af h087, 28/12 2015, 16:30

:-)

et sådan har jeg

men bemærk

ID-kortet anvendes oftest af unge under 18 år, som har brug for at vise, at de er gamle nok til at købe øl og vin med en alkoholvolumenprocent op til 16,5.

Du skal dog være opmærksom på, at der ikke er cpr-nummer eller et andet løbenummer på kortet som fx på pas og kørekort. Derfor kan du blive bedt om yderligere legitimation, hvis du ønsker at bruge kortet som billedlegitimation i andre tilfælde end til at vise, at du er gammel nok til at købe øl og vin med en alkoholvolumenprocent op til 16,5.

og der oplyses fra kommunen at det ikke er gyldigt billed-ID -

så goddag mand økseskaft

men mange steder godtages det ikke ( har været udsat for det ) selvom jeg har på mig

sundhedsbevis
bibliotekslånerkort med foto og cpr nummer på
bankkort
Dåbsattest
togkort med foto
og nu
pensionsbevis
P-togkort med foto

og konduite og sund fornuft er ikke et særligt udbredt fænomen - har jeg oplevet

men ok - fører befal - vi følger

velkommen til østblokken

men da var det jo helt galt set fra vores øjne - bare ikke når det gælder os selv - føj for S....

mvh
henning h087

Ps - men nu får vi at se hvad der sker når jeg skal til Sverige i første uge i Januar 2016 :-D

men

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af Svend, 28/12 2015, 16:49 (3063 dage siden) @ h087
redigeret af Svend, 28/12 2015, 17:27

Derfor kan du blive bedt om yderligere legitimation, hvis du ønsker at bruge kortet som billedlegitimation i andre tilfælde end til at vise, at du er gammel nok til at købe øl og vin med en alkoholvolumenprocent op til 16,5.


Det kan jeg garantere, at du ikke får problemer med :-D

Men ellers må nøjes med at synge med her

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af Casper, 28/12 2015, 18:17 (3063 dage siden) @ h087

men mange steder godtages det ikke ( har været udsat for det ) selvom jeg har på mig

sundhedsbevis
bibliotekslånerkort med foto og cpr nummer på
bankkort
Dåbsattest
togkort med foto
og nu
pensionsbevis
P-togkort med foto

Hvis der er ledige sæder omkring dig, kan du lægge de nævnte dokumenter parat som en lille kunstudstilling, parat til inspektion for svensk politi i Hyllie ...

Jeg har kun været i Sverige én gang siden kontrollen, og jeg slap ind med sygesikringskort. Jeg ville af princip kun vise så lidt som muligt.

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af Casper, 28/12 2015, 18:12 (3063 dage siden) @ Nordexpress

I den nordiske pasunion er der så vidt jeg forstår ikke krav om besiddelse af pas, men om at kunne identificere sig - et bankkort med billede burde række - men et abonnementskort til S-toget accepteres sædvanligvis ikke som fuldgyldigt.

Den nordiske pasunion er formentlig suspenderet (hvilket man har ret til ifølge aftalen) - det er jo netop derfor at der er paskontrol både i Hyllie og ved indrejse til Norge for tiden.

Men jeg har aldrig fundet det officielle dokument fra den svenske regering (og den norske) der kundgør dette, selv om jeg har søgt.

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af John, 28/12 2015, 14:25 (3063 dage siden) @ h087

Uanset hvad den svenske regering forlanger, har DSB næppe hjemmel til at kræve at se ID med billede og personnummer, endsige at lade det skanne af et privat vagtværn som Securitas. Svensk Politi i togene og de kan så udføre myndighedsopgaven når toget har passeret demarkationslinjen midt på broen.

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af Niels M H @, 28/12 2015, 15:13 (3063 dage siden) @ John

Uanset hvad den svenske regering forlanger, har DSB næppe hjemmel til at kræve at se ID med billede og personnummer, endsige at lade det skanne af et privat vagtværn som Securitas. Svensk Politi i togene og de kan så udføre myndighedsopgaven når toget har passeret demarkationslinjen midt på broen.

DSB kan godt anmode om at se det, og så nægte dig adgang til toget hvis du ikke kan/vil. Derfor man skal stå af toget på Kastup Lufthavn, og så skifte over til den anden perron, for så kan de afvise dig i døren.

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af Stefan @, Hørsholm, 28/12 2015, 17:10 (3063 dage siden) @ Svend

Senest, jeg fik et stempel "Inrest", var i 1949 i Hälsingborg.
Jeg agter ikke at udsætte mig for besværligheder pga. forfejlet svensk politik.
Det er strengt for pendlerne, men alle andre kan da blive på denne side af Øresund indtil svenskerne kommer til fornuft :-(
Anbefales: Tog til Helsingør og Sundbus/Færge til Helsingborg - derfra er der glimrende og hurtige togforbindelser til hele Sverige ;-)
Med nordiske hilsner
Stefan

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af Gæst20, 28/12 2015, 17:23 (3063 dage siden) @ Svend

Jeg tænkte på, hvorledes håndteres "tog til tiden" - vil togene køre til tiden og derfor skal der spærres til perronen?

Eller vil man fløjte og lukke dørene, mens folk hele tiden stimler til?

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af Lars Jensen @, 28/12 2015, 17:51 (3063 dage siden) @ Svend

Jeg har læst at der bliver firmaet Securitas der skal stå for kontrollen. Det har man gode erfaringer med andre steder.

Hilsen Lars

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af Henrik, 28/12 2015, 18:07 (3063 dage siden) @ Svend

så nu behøver vi ikke at gætte længere


Vi mangler vel fortsat at se en opgørelse over, hvilke typer af id der accepteres som "billed-ID".

I skrivende stund må et lånerkort med billede fra biblioteket i Homs være gyldigt?

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af gæst, 28/12 2015, 19:18 (3062 dage siden) @ Henrik

Vi mangler vel fortsat at se en opgørelse over, hvilke typer af id der accepteres som "billed-ID".

I skrivende stund må et lånerkort med billede fra biblioteket i Homs være gyldigt?

Ja, bare der er billede på. Man skal (og kan) ikke engang checke om det er den rigtige person :-D :-D :-D

Må persontog køre uden om Cph?

af Casper, 28/12 2015, 18:51 (3063 dage siden) @ Svend

Så kom den officielle udmelding fra DSB om ID-kontrol i Københavns Lufthavn fra den 04.01.2016

http://www.dsb.dk/kampagner/id-kontrol/
http://www.dsb.dk/Documents/IDkontrol2016_flyer.pdf


DSB skriver:

ID-kontrollen i Københavns Lufthavn betyder, at der kan køre færre tog til og fra lufthavnen, fordi spor 1 er optaget til ID-kontrollen. Derfor har det været nødvendigt at erstatte IC-Bornholm togene med busser.

Er det fordi shunten udenom stationen (der bruges til godstog) ikke må befares med persontog?

Må persontog køre uden om Cph?

af gæst, 28/12 2015, 19:15 (3062 dage siden) @ Casper

Er det fordi shunten udenom stationen (der bruges til godstog) ikke må befares med persontog?

Det er fordi kontrollen skal foregå i Københavns Lufthavn. Kontrol er ikke mulig på København H - der er ikke plads.
Men der må gerne - under normale omstændigheder - køre personførende tog gennem spor 11 og 12. Det er sket før.

Kapacitet på godssporene ved CPH?

af Nordexpress, 29/12 2015, 19:03 (3062 dage siden) @ LasseG

Egentlig er det eneste, der rigtigt aflyses, jo SJ X2000 til/fra Stockholm og IC Bornholm. Der bliver jo 10-minutters drift med Øresundstog såvel ankommende til hhv. spor 1/2 som afgående i retningen fra CPH til København-Kystbanen.

I hvilket omfang MF/ER togsættenes kørsel til klargøringscentret kan reduceres har jeg ikke set omtalt. Men jeg undres egentlig over, at ingen har diskuteret kapacitetsbegrænsning ved at såvel alle disse tog som godstogene dels skal krydse banen, dels skal passere det enkeltsporede sted på godstogsbanen.

Udgør det mon ikke et kapacitetsproblem?

Avatar

Kapacitet på godssporene ved CPH?

af BoergeOf61, Randers C, 29/12 2015, 19:37 (3061 dage siden) @ Nordexpress

Kommer der flere tog, end der er nu? Jeg kan kun se, nogle tog er aflyst, og andre tog kører uden passagerer på en strækning.

Kapacitet på godssporene ved CPH?

af Rask Ingemann Lambertsen, 30/12 2015, 00:42 (3061 dage siden) @ Nordexpress

I hvilket omfang MF/ER togsættenes kørsel til klargøringscentret kan reduceres har jeg ikke set omtalt. Men jeg undres egentlig over, at ingen har diskuteret kapacitetsbegrænsning ved at såvel alle disse tog som godstogene dels skal krydse banen, dels skal passere det enkeltsporede sted på godstogsbanen.

Udgør det mon ikke et kapacitetsproblem?

Skulle det blive et problem, kan tomt materiel (der skulle have kørt som intercity- eller lyntog) køre til klargøringscenteret via spor 1, der kun vil være i brug i få minutter ad gangen hvert 20. minut. Men jeg kan som allerede pindet ud ikke se nødvendigheden af at aflyse intercity- og lyntogene, hvis blot man bruger spor 2 til tog mod Sverige og ekspederer resten i spor 1, dvs. omvendt af DSBs plan.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Kapacitet på godssporene ved CPH?

af gæst, 30/12 2015, 07:56 (3061 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Men jeg kan som allerede pindet ud ikke se nødvendigheden af at aflyse intercity- og lyntogene, hvis blot man bruger spor 2 til tog mod Sverige og ekspederer resten i spor 1, dvs. omvendt af DSBs plan.

Mon ikke du bedre kan forstå det, når du ser hvordan hele cirkus´et forløber, nåt vi kommer frem til den 4. januar?

Kapacitet på godssporene ved CPH?

af Nordexpress, 30/12 2015, 16:33 (3061 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Tak for dine beregninger, som jeg nu har læst.

Tilbage står vel trods alt med DSBs øjne, at der bliver afgang fra sædvanligt spor i lufthavnen, spor 2, til Københavns Hovedbanegård hvert 10. minut for flypassagerer og andet godtfolk.

Og når nu scanning opgives - forhåbentligt endeligt - kommer adgangskontrollen til at flyde lettere. Og da daglige pendlere næppe har bagage kan de derved forhåbentlig komme med først afgående tog over broen.

Kapacitet på godssporene ved CPH?

af Gæst, 30/12 2015, 18:09 (3061 dage siden) @ Nordexpress

Og når nu scanning opgives

Tvært om .......

Kapacitet på godssporene ved CPH?

af Depot26, 4/1 2016, 19:42 (3055 dage siden) @ Gæst

Et af de tidlige morgentog fra Sverige blev ledt udenom Københavns Lufthavn, Kastrup Station og stoppede først ved Tårnby Station... Spor 1+2 var angiveligt optaget. Det gav lidt "udfordringer" for ansatte og rejsende der egentlig skulle til CPH.

IC Bornholm uden om Cph?

af Nordexpress, 28/12 2015, 20:39 (3062 dage siden) @ Casper

Indtil Stockholm kommer på bedre tanker - eller hele Skåne vender hjem - kører IC Bornholm gennem Sverige.

Som tog vil passagerer til Rønne fra den 4. januar også skulle gennem en udrejsekontrol. Om det så kunne være på kh eller på CPH Lufthavn. Nu bliver det så ved chaufføren og ved indrejsen i Lernacken.

DSB reserverer CPH Lufthavn til Øresundssystemets tog.

IC Bornholm uden om Cph?

af Østjyden, 28/12 2015, 20:57 (3062 dage siden) @ Nordexpress

Indtil Stockholm kommer på bedre tanker - eller hele Skåne vender hjem - kører IC Bornholm gennem Sverige.

Som tog vil passagerer til Rønne fra den 4. januar også skulle gennem en udrejsekontrol. Om det så kunne være på kh eller på CPH Lufthavn. Nu bliver det så ved chaufføren og ved indrejsen i Lernacken.

DSB reserverer CPH Lufthavn til Øresundssystemets tog.


Så har du åbenbart ikke lige fulgt helt med:
http://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-d...

IC Bornholm uden om Cph?

af Gæst, 28/12 2015, 20:59 (3062 dage siden) @ Nordexpress

Indtil Stockholm kommer på bedre tanker - eller hele Skåne vender hjem - kører IC Bornholm gennem Sverige.

Som tog vil passagerer til Rønne fra den 4. januar også skulle gennem en udrejsekontrol. Om det så kunne være på kh eller på CPH Lufthavn. Nu bliver det så ved chaufføren og ved indrejsen i Lernacken.

DSB reserverer CPH Lufthavn til Øresundssystemets tog.

DSB: "IC Bornholm er erstattet af Togbusser, der kører direkte mellem København H og Ystad uden stop undervejs"

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af Gæst 20, 28/12 2015, 20:22 (3062 dage siden) @ Svend

Den grafiske fremstilling indebærer en del tomkørsel, idet togene mod Sverige starter i Kastrup og togene til Danmark havner på København H! Der skal således som minimum køres tom København H - Kastrup!

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af gæst, 28/12 2015, 20:55 (3062 dage siden) @ Gæst 20

Den grafiske fremstilling indebærer en del tomkørsel, idet togene mod Sverige starter i Kastrup og togene til Danmark havner på København H! Der skal således som minimum køres tom København H - Kastrup!


Flot set. Det er jo det hele indlægget drejer sig om ;-) :-)

Togene Helsingør-Malmö kører tomme - altså uden passagerer - fra København H til Københavns Lufthavn.

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af Gæst 20, 28/12 2015, 21:11 (3062 dage siden) @ gæst

Måske - men min pointe var måske om det var rigtigt?

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 29/12 2015, 13:29 (3062 dage siden) @ Gæst 20

Det er korrekt, at Helsingørtogene kører tomme mellem Hovedbanen og Lufthavnen i retning mod Sverige. Det kan undre, hvorfor togene ikke kører til Tårnby som normalt, men det ville give lige lovlig lille margin, hvis nogen nægter at forlade toget el.lign.

Jeg antager, at togene kører i deres normale tognumre fra Helsingør til Hovedbanen, så i materieltogsnumre igen fra Hovedbanen til Lufthavn og så tilbage til de normale derfra og mod Sverige. Det skal stå nogen frit for at søge aktindsigt, men man kan først, når de første tog er kørt tomme den fjerde.

Helsingørtogene har et 4 minutter langt ophold på Hovedbanen, og der går dermed 22 minutter, fra de ankommer til Nørreport, til de kører fra Lufthavnen. Metroen er kun 15 minutter om den tur, så det kan lade sig gøre at rejse til Sverige uden forsinkelse, hvis bare man er hurtig nok.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af LasseG, 29/12 2015, 14:05 (3062 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Helsingørtogene har et 4 minutter langt ophold på Hovedbanen, og der går dermed 22 minutter, fra de ankommer til Nørreport, til de kører fra Lufthavnen. Metroen er kun 15 minutter om den tur, så det kan lade sig gøre at rejse til Sverige uden forsinkelse, hvis bare man er hurtig nok.

Så skal du godt nok være hurtig! Hvis du både skal nå to skift og ID-kontrol på 7 minutter og det er endda under forudsætning at Metroen til Lufthavnen kommer med det samme på Nørreport!

--
[image]

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af jmp ⌂, Vejle, 29/12 2015, 14:14 (3062 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Jeg antager, at togene kører i deres normale tognumre fra Helsingør til Hovedbanen, så i materieltogsnumre igen fra Hovedbanen til Lufthavn og så tilbage til de normale derfra og mod Sverige.


Ja. ØP 20xx - ØM 187xx - ØP 10xx.

Nivå - Lufthavnstogene har også fået forlænget køretiden Tårnby - Københavns Lufthavn, da man er nødt til at vente på, at Øresundståget mod København har forladt spor 2.

Jan

Id-kontrol: Flere metroer til Lufthavnen

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 29/12 2015, 13:32 (3062 dage siden) @ Svend

Der kommer flere tog på M2 Vanløse-Lufthavnen i følgende tidsrum mellem 06 og 07 og igen mellem 09 og 14.

Se her.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

DSB ivrige for at høste pas/ID - data-læk er gratis

af PD Hansen, 2/1 2016, 14:26 (3058 dage siden) @ Svend

DSB er så ekstremt ivrige efter at høste billeder af kundernes pas, at DSB nu har hyret advokat til at sige god for registreringen. Altså efter at en svensk minister allerede har bekræftet at DSB slet ikke behøver at affotografere pas.

"Ifølge DSB er beslutningen truffet, efter at de har fået udarbejdet et eksternt juridisk responsum fra advokatfirmaet Bech-Bruun"
http://www.dr.dk/nyheder/indland/dsb-vil-opbevare-id-oplysninger-i-op-til-en-maaned

"Svensk minister: DSB behøver ikke lave et register"
http://www.dr.dk/nyheder/indland/svensk-minister-dsb-behoever-ikke-lave-et-register

Identitetstyveri og data-læk er måske begreber som DSB ikke har hørt om - eller også er DSB ligeglade, fordi den slags er kundernes problem og “gratis” for DSB.

Andre transportselskaber mener tilsyneladende at de klarer sig fint uden at høste identitetspapirer.

(Mig bekendt er det muligt at notere ID-type og nummer (fx pas og pasnummer) UDEN at affotografere passet. Måske "besværligt" uden det rette udstyr, men sikrere for kunderne.)

DSB ivrige for at høste pas/ID - data-læk er gratis

af Direktøren, 2/1 2016, 15:25 (3058 dage siden) @ PD Hansen

DSB er så ekstremt ivrige efter at høste billeder af kundernes pas, at DSB nu har hyret advokat til at sige god for registreringen. Altså efter at en svensk minister allerede har bekræftet at DSB slet ikke behøver at affotografere pas.

"Ifølge DSB er beslutningen truffet, efter at de har fået udarbejdet et eksternt juridisk responsum fra advokatfirmaet Bech-Bruun"
http://www.dr.dk/nyheder/indland/dsb-vil-opbevare-id-oplysninger-i-op-til-en-maaned

Nu er det heldigvis hverken DSB eller nogle 'hot-shot' advokater fra Bech-Bruun, der har den endelig afgørelse på DSBs-registerkløe, men derimod Datatilsynet og i sidste ende en domstol.

DSBs troværdighed er i forvejen ganske lav, og denne 'sag' med unødvendig opsamling af ID-oplysninger underbygger desværre kun at DSB åbenbart befinder sig godt med denne lave troværdig, ellers kan man jo altid forsøge sig med lidt damage-control, ved at sende DSB's svar på et tågehorn på skærmen - han vil jo så gerne.....

DSB ivrige for at høste pas/ID - data-læk er gratis

af andersj, Aalborg, 2/1 2016, 16:48 (3058 dage siden) @ PD Hansen

DSB er så ekstremt ivrige efter at høste billeder af kundernes pas, at DSB nu har hyret advokat til at sige god for registreringen. Altså efter at en svensk minister allerede har bekræftet at DSB slet ikke behøver at affotografere pas.

"Ifølge DSB er beslutningen truffet, efter at de har fået udarbejdet et eksternt juridisk responsum fra advokatfirmaet Bech-Bruun"
http://www.dr.dk/nyheder/indland/dsb-vil-opbevare-id-oplysninger-i-op-til-en-maaned

"Svensk minister: DSB behøver ikke lave et register"
http://www.dr.dk/nyheder/indland/svensk-minister-dsb-behoever-ikke-lave-et-register

Identitetstyveri og data-læk er måske begreber som DSB ikke har hørt om - eller også er DSB ligeglade, fordi den slags er kundernes problem og “gratis” for DSB.

Andre transportselskaber mener tilsyneladende at de klarer sig fint uden at høste identitetspapirer.

(Mig bekendt er det muligt at notere ID-type og nummer (fx pas og pasnummer) UDEN at affotografere passet. Måske "besværligt" uden det rette udstyr, men sikrere for kunderne.)

DSB (og øvrige tog, færge og busselskaber) skal ifølge en officiel skrivelse fra Polisen kunne dokumentere hvilken slags ID der er fremvist, at indehaveren af ID'et er den rigtige samt serienummer på ID'et.

Jeg tvivler på at det er nok at hakke nogle kragetæer ned i en linieret A4 blok.

Skrivelsen fra 30/12 2015 kan læses her: https://polisen.se/ImageVault/Images/id_9581/scope_0/filename_/storage_Original/ImageVa...

--
Mvh Anders

DSB ivrige for at høste pas/ID - data-læk er gratis

af Gæst, 2/1 2016, 18:25 (3058 dage siden) @ andersj

DSB (og øvrige tog, færge og busselskaber) skal ifølge en officiel skrivelse fra Polisen kunne dokumentere hvilken slags ID der er fremvist, at indehaveren af ID'et er den rigtige samt serienummer på ID'et.

Jeg tvivler på at det er nok at hakke nogle kragetæer ned i en linieret A4 blok.

Skrivelsen fra 30/12 2015 kan læses her: https://polisen.se/ImageVault/Images/id_9581/scope_0/filename_/storage_Original/ImageVa...


Denne skrivelse er et internt svensk papir, hvor det svenske politi fortæller det svenske politi, hvordan de skal forholde sig.
Hvad der findes af korrespondance mellem de svenske og de danske myndigheder, har vi ikke hørt om endnu. Man kan få den opfattelse, at der ikke findes noget, siden der ændres igen og igen. Svensker har formentlig overset, at der gælder dansk lovgivning i Danmark, som der skal rettes ind efter.

Bortset fra det kan DSB vel tage truslen om betaling ved (svensk) kasse 1, hvis der dukker personer op uden ID-papirer (af hvilken som helst nationalitet) ved ankomsten til Hyllie, ganske roligt. Personerne er da allerede inde på svensk område, hvor den svenske operatør Transdev og Skånetrafikken der må slås om, hvem der i den sidste ende skal betale bøden (eller afgiften?).

Smart nok er det operatøren DSB der har hele bøvlet i Danmark, mens det i Sverige er Skånetrafiken. Hvor er Movia henne i den sag?

DSB ivrige for at høste pas/ID - data-læk er gratis

af andersj, Aalborg, 2/1 2016, 18:37 (3058 dage siden) @ Gæst

DSB (og øvrige tog, færge og busselskaber) skal ifølge en officiel skrivelse fra Polisen kunne dokumentere hvilken slags ID der er fremvist, at indehaveren af ID'et er den rigtige samt serienummer på ID'et.

Jeg tvivler på at det er nok at hakke nogle kragetæer ned i en linieret A4 blok.

Skrivelsen fra 30/12 2015 kan læses her: https://polisen.se/ImageVault/Images/id_9581/scope_0/filename_/storage_Original/ImageVa...

Denne skrivelse er et internt svensk papir, hvor det svenske politi fortæller det svenske politi, hvordan de skal forholde sig.
Hvad der findes af korrespondance mellem de svenske og de danske myndigheder, har vi ikke hørt om endnu. Man kan få den opfattelse, at der ikke findes noget, siden der ændres igen og igen. Svensker har formentlig overset, at der gælder dansk lovgivning i Danmark, som der skal rettes ind efter.

Bortset fra det kan DSB vel tage truslen om betaling ved (svensk) kasse 1, hvis der dukker personer op uden ID-papirer (af hvilken som helst nationalitet) ved ankomsten til Hyllie, ganske roligt. Personerne er da allerede inde på svensk område, hvor den svenske operatør Transdev og Skånetrafikken der må slås om, hvem der i den sidste ende skal betale bøden (eller afgiften?).

Smart nok er det operatøren DSB der har hele bøvlet i Danmark, mens det i Sverige er Skånetrafiken. Hvor er Movia henne i den sag?

Internt dokument eller ej, det er sådan Polisan tolker forordningen om transportøransvaret og det er de retningslinjer Polisan kommer til at agere efter. DSB har også opdateret kravene til ID efter indholdet i skrivelsen.

Hvordan aftalerne mellem DSB og Skånetrafikken ser ud ved jeg ikke, men Skånetrafikken har tidligere meldt ud at de har ansvaret for kontrollen mens DSB udfører den.

--
Mvh Anders

DSB ivrige for at høste pas/ID - data-læk er gratis

af Gæst, 2/1 2016, 19:28 (3057 dage siden) @ Gæst

Nu er man ved at gå helt op i limningen på den svenske forum Postvagnen

Det svenske Securitas har åbenbart sagt nej til at udføre ID-kontroller, men - bortset fra en enkelt - er det den almindelige opfattelse på Postvagnen, at det er svenske vagtfolk som skal stå for kontrollen i Københavns Lufthavn. Det er ikke nemt ......

DSB ivrige for at høste pas/ID - data-læk er gratis

af Niels Munch, 2/1 2016, 19:47 (3057 dage siden) @ Gæst

Smart nok er det operatøren DSB der har hele bøvlet i Danmark, mens det i Sverige er Skånetrafiken. Hvor er Movia henne i den sag?


Nu har Movia jo ingen opgaver i henseende til den kollektive trafik over Øresund.

V.h.
Niels

DSB ivrige for at høste pas/ID - data-læk er gratis

af Gæst, 2/1 2016, 20:23 (3057 dage siden) @ Niels Munch

Smart nok er det operatøren DSB der har hele bøvlet i Danmark, mens det i Sverige er Skånetrafiken. Hvor er Movia henne i den sag?

Nu har Movia jo ingen opgaver i henseende til den kollektive trafik over Øresund.

Men det har Skånetrafiken?

DSB ivrige for at høste pas/ID - data-læk er gratis

af Niels Munch, 2/1 2016, 22:45 (3057 dage siden) @ Gæst

Smart nok er det operatøren DSB der har hele bøvlet i Danmark, mens det i Sverige er Skånetrafiken. Hvor er Movia henne i den sag?

Nu har Movia jo ingen opgaver i henseende til den kollektive trafik over Øresund.


Men det har Skånetrafiken?


Ja, se f.eks.: https://da.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A5netrafiken og https://www.skanetrafiken.se/om-oss/vart-uppdrag1/ .

V.h.
Niels

DSB ivrige for at høste pas/ID - data-læk er gratis

af Gæst, 2/1 2016, 23:19 (3057 dage siden) @ Niels Munch

Tak for forklaringen!

Samarbete i tågtrafiken

Många aktörer samarbetar för att tågtrafiken inom Skåne och till de övriga sydlänen samt över Bron till Danmark ska fungera.

Trafikverket ansvarar för det svenska järnvägsnätets spår, kontaktledningar, växlar, signaler och plattformar. Det är Trafikverket som gör tidtabellerna för alla tågbolag med hänsyn till hur många tåg som får plats på spåren.
Trafikverket styr trafiken, sköter skyltar och monitorer samt utropen på stationerna.

Järnvägsstyrelsen har ett övergripande säkerhetsansvar. Den beviljar trafiktillstånd för företag som vill köra tåg och utreder vad som skett vid tillbud eller olyckor.

Skånetrafiken är huvudman för Pågatågen, det vill säga bestämmer biljettpriser, beställer trafiken av Trafikverket och informerar om den i tidtabeller.

Öresundstågen är ett gemensamt tågtrafiksystem i Sydsverige och Danmark. Bakom Öresundstag AB står Blekingetrafiken, Hallandstrafiken, Länstrafiken Kronoberg, Kalmar Läns Trafik, Skånetrafiken, Västtrafik och danska Trafikstyrelsen.

Kommunerna driver de flesta stationerna förutom Hässleholm och Malmö C som Jernhusen äger och driver.

ArrivaTåg AB kör Pågatågen på uppdrag av Skånetrafiken. Arriva tåg har säkerhetsansvaret för Pågatågen gentemot Järnvägsstyrelsen och Trafikverket.

Transdev Sverige AB kör Öresundstågen i Sverige och fram till Peberholm på uppdrag av Öresundståg AB.


I Danmark är det DSB Öresund som kör Öresundstågen. Transdev kör även Krösatågen mellan Hässleholm och Växjö.

Jeg undrer mig bare (eller fortsat) over at Movia slet ikke er med i dette Øresundssamarbejde.

DSB ivrige for at høste pas/ID - data-læk er gratis

af Niels Munch, 3/1 2016, 00:10 (3057 dage siden) @ Gæst

Jeg undrer mig bare (eller fortsat) over at Movia slet ikke er med i dette Øresundssamarbejde.


Det ligger som nævnt ikke i Movias opgaver. De eneste jernbaner, Movia har ansvar for, er kørslen på Lokaltogs strækninger. Movias takstsystem omfatter ikke trafikken over Øresund. Fjernbustrafikken over Øresund er uden for Movias ansvarsområde.

V.h.
Niels

DSB ivrige for at høste pas/ID - data-læk er gratis

af PD Hansen, 3/1 2016, 11:06 (3057 dage siden) @ andersj

(Mig bekendt er det muligt at notere ID-type og nummer (fx pas og pasnummer) UDEN at affotografere passet. Måske "besværligt" uden det rette udstyr, men sikrere for kunderne.)


DSB (og øvrige tog, færge og busselskaber) skal ifølge en officiel skrivelse fra Polisen kunne dokumentere hvilken slags ID der er fremvist, at indehaveren af ID'et er den rigtige samt serienummer på ID'et.

Jeg tvivler på at det er nok at hakke nogle kragetæer ned i en linieret A4 blok.

I princippet jo. Men ellers findes der - som allerede antydet ovenfor - vist udstyr som blot registrerer fx pasnummer.

Men for DSB kommer kundernes sikkerhed åbenbart i anden række. Og min bekymring er ikke uden grund:

"Let at købe en dansk identitet for 98 kroner"
http://dr.dk/nyheder/indland/let-koebe-en-dansk-identitet-98-kroner

Avatar

DSB ivrige for at høste pas/ID - data-læk er gratis

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/1 2016, 22:03 (3057 dage siden) @ PD Hansen

DSB er så ekstremt ivrige efter at høste billeder af kundernes pas,

DSB har mig bekendt entreret med en entreprenør (vagtfirma) til den praktiske udførsel. Det er dette selskabs IT løsning og udstyr der skal dokumentere opgavens udførsel i første omgang overfor DSB.
Entreprenøren ejer data og da de i forvejen løser lignende opgaver og formentlig har en eksisterende løsning de benytter, er de formentlig allerede godkendt af Datatilsynet og har alle procedurer på plads.
DSB vil formentlig kun kunne få billeder af ID udleveret fra entreprenøren ved en "sag" - f.eks. hvis en asylansøger ved ankomst til Hyllie ikke længere har sit ID.
Mine formodninger bygger jeg på at samme entreprenør står for videoovervågningen på min arbejdsplads, og der ved jeg positivt at vi f.eks. ved hærværk på P-pladsen ikke bare kan gå ned i vagten og se hvad man evt. kan se på overvågningsvideoen. Der skal mindst en politianmeldelse til.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DSB sender iPhone-foto af alle pas til TDC-server?

af PD Hansen, 4/1 2016, 23:09 (3055 dage siden) @ Michael Deichmann

"Private vagter fotograferer passagerers id i lufthavnen på en mobiltelefon"

"Men it-sikkerheden er der tænkt på, bedyrer TDC, der har udstyret de private vagter med en telefon til formålet. På telefonen er der installeret en speciel software, der sender et billede af de rejsendes id til en server. Herefter bliver fotoet slettet fra telefonen."

http://www.dr.dk/nyheder/indland/dsb-om-mobilfotos-af-pas-it-sikkerheden-er-i-orden

Og stadig:
Let at købe en dansk identitet for 98 kroner

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af Lars Jensen @, 8/4 2016, 11:13 (2961 dage siden) @ Svend

Så kom den officielle udmelding fra DSB om ID-kontrol i Københavns Lufthavn fra den 04.01.2016

og nu vil man ikke tage flere billeder, jf. nordjyske.dk

DSB: Der indføres ID-kontrol i Københavns Lufthavn .....

af UTJ, 8/4 2016, 13:20 (2961 dage siden) @ Lars Jensen

Så kom den officielle udmelding fra DSB om ID-kontrol i Københavns Lufthavn fra den 04.01.2016


og nu vil man ikke tage flere billeder, jf. nordjyske.dk

Nej, for man har sandsynligvis fået en forståelse af, at svenske myndigheder ikke vil sagsøge DSB, som er et dansk statsforetagende - så langt går den svenske imperialisme trods alt ikke.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak