Gennemser man manuelt billederne på tusindvis af pas i håb om at finde et match på udseendet? Eller viser man bare en bunke tilfældige scanninger som en sandsynliggørelse af at man har gennemført tilstrækkelig kontrol?
Det første er vel ikke realistisk - og hvis det sidste er tilfældet synes det at være overkill at tage billeder/scanne. Transportøren får jo bøden uanset scanning af alle de andre, så længe de ikke kan dokumentere kontrol af den ene som pludselig mangler.
Jeg synes under alle omstændigheder det er overdrevet. Når kontrollen er indført, har den præventiv effekt - man forsøger sig ikke den vej, da man ved der bliver kontrolleret pas. Det ser man jo fra færgerne.
Færgeselskaberne siger de kun har afvist 30 passagerer på 6 uger. Der er ingen udtalelser om hvorvidt de har måttet betale bøder, men formentlig ingen, ellers havde de vel sagt det.
Det vil sige at der ikke er væsentlig grund til at tro at rejsende vil smide deres pas væk på turen mellem Kastrup og Hyllie, sådan som DSB frygter.
Det er meget besværende for kontrollen at scanne alle dokumenter. Det koster også penge til udstyr og en persondata-godkendt lagringsløsning. Hvor mange bøder à 50.000 skal der spares før det er tjent ind? Jeg tror ikke engang én sparet bøde pr. dag (en højt sat prognose) er nok til at give "overskud".
Dertil kommer det krænkende for passagererne og problemet med at opbevare billederne korrekt. Hvis alle kontrollanterne udstyres med en mobil, kan man ret nemt tage billeder, men er det en godkendt måde at lagre dem på? De må ikke ligge i "skyen", da skyen er i udlandet.
Hvis en af disse mobiler, eller anden håndholdt dingenot, bliver stjålet eller bortkommer, er der hundreder eller tusinder af personoplysninger inkl. CPR på den. Ikke smart.
DSB skriver på deres side at scanningen er et krav fra svenske myndigheder, idet kontrollen skal kunne dokumenteres, men det er som sædvanligt DSB's fordrejning af sandheden. Det er for at undgå bøden.
I lufthavne scanner man IKKE passet, selv om flyselskaberne kan pålægges bøder.
De svenske myndigheder har naturligvis også en skyld i dette, de kunne bare sige at de stoler på at DSB kontrollerer korrekt. Men måske er det dårlig kommunikation? Vi ved jo at DSB ikke er så skarpe til at kommunikere og forhandle med udlandet.