Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

normering af togpersonale i "gamle dage"

af gamle ole, 27/2 2011, 14:37 (4808 dage siden)

Et lidt sært spørgsmål, men alligevel.Var der en slags normeringsplan for DSB-persontog i f.ex 50, 60, og 70erne?
Har indtyk af at det nærmest myldrede med togbetjente mm. Formodentlig en togfører pr tog og en togbetjent pr hvad??? 8har en fornemmelse af ca 1 personale pr 3 vogne?, eller var det forskelligt på forskellige togtyper på forskellige strækninger?
Mener f.e. at huske en 3-4 mand på 7-vogns nordbanetog omkring 1960???
8<må i øvrigt næppe være populært med lange CL-tog med dobbelt antal døre der jo alle skulle lukkes og låses manuely?)

Avatar

normering af togpersonale i "gamle dage"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/2 2011, 15:05 (4808 dage siden) @ gamle ole

Jeg var togbetjent og togfører ved DSB fra 1. februar 1980 og til efteråret 1986 i København, Aarhus og Aalborg. De sidste år var jeg tillidsrepræsentant ("områdegruppeformand") for togpersonalet i Aalborg og en af mine opgaver i den anledning var at forhandle togenes bemanding på strækningen Frederikshavn-Fredericia (togpersonalet i Aalborg kunne ikke uden overtrædelse af arbejdstidsreglerne nå at køre til stationer øst for Fredericia på én arbejdsdag).

Togenes bemanding forhandledes to gange om året og det skete forud for køreplanskift. Der forhandledes særskilt for hhv øst- og vestområdet. Forhandlingerne for vestområdet fandt typisk sted i Fredericia. Under mødet i Fredericia forhandledes alle strækninger under ét med deltagelse af tillidsrepræsentanter fra samtlige togpersonaledepoter i vestområdet.

På det tidspunkt, jeg forhandlede, bestod kørslen typisk af lokotrukne Intercitytog med 5-9 vogne, MA-lyntog og MR-tog.

Der var ikke på det tidspunkt nogle nedskrevne regler for, hvad bemandingen skulle være. Men der var oftest tale om, at bemandingen blev fastsat ud fra passagerantal, vognantal og antal udskrevne togbilletter. Et ”tyndt” besat IC-tog med 5 vogne (A+B+Bk+B+B) kunne nøjes med togføreren som bemanding, medens et tilsvarende 5-vogns tog fyldt med passagerer kunne have både togfører og togbetjent.

Antallet af udskrevne togbilletter var nogle gange ”skyld” i at der blev medgivet en ekstra togbetjent. Det skete typisk, hvis toget havde et højt passagertal, mange standsninger over en kortere strækning og standsede ved standsningssteder uden åbent billetsalg. Til at imødegå behovet for at medgive en ekstra togbetjent fandtes der såkaldte ”blokbilletter”, som var meget hurtige for togpersonalet at udstede, idet disse billetter kun skulle ”udfyldes” ved at togføreren ”klippede” blokbilletten med sin ”Makomattang”, der angav dato og tognummer. I ”min” tid fandtes der blokbilletter for strækningen Hammerum-Herning, hvor der i visse tog var mange påstigende passagerer og få minutter til at udstede billetter.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

normering af togpersonale i "gamle dage"

af gamle ole, 27/2 2011, 16:42 (4808 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

tak. fint svar. men mon ikke man kan formode at bemandingen var højere tidligere hvor lønningerne formodentlig også var lavere?:-)

Avatar

normering af togpersonale i "gamle dage"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/2 2011, 17:22 (4808 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 27/2 2011, 18:06

Uden at jeg har dokumentation for det, tror jeg godt, at du kan gå ud fra, at bemandingen har været større "i gamle dage". Hvis det skal beskrives "videnskabeligt", skal man have fat i publikationen "Togenes bemanding", der var en intern oversigt over togenes bemanding fordelt på det enkelte togs løbestrækning. F.eks Fh-Ab 1, Ab-Ar 2, Ar-Fa 3, Fa-Ng 3. Jeg har en ikke-videre-ordentligt-arkiveret samling fra K79V til K86V, men mon ikke andre eller Danmarks Jernbanemuseum har flere?

Hvis man så sammenholder "Togenes bemanding" med oprangeringsplanerne kan man danne sig et overblik.

Det var i øvrigt mit indtryk fra de 6½ år som togbetjent/togfører, at bemandingen stille og roligt blev "mindre og mindre" uden at man dog kan tale om en decideret forringelse. Der er vel nærmere tale om den generelle 2% besparelse, som alle statsinstitutioner opererer med årligt. Men sikkert ikke alle vil være enige med mig heri.

Da IC3 kom ud at køre, var der en tommelfingerregel om, at der skulle være én togmedarbejder (dvs. togbetjent eller togfører) pr. togsæt. Men det er ikke en oplysning, jeg kan dokumentere, idet jeg på det tidspunkt ikke mere var ved togtjenesten. De, der har styr på det rullende materiels indretning, kan så lave et regnestykke, der sammenligner et ordinært lokotrukket IC-tog med 9 vogne (A+B+Bk+6B) med et tog med 5 IC3-togsæt. Et sådan regnestykke vil vel vise, at med indsættelsen af IC3 skulle hver enkelt togmedarbejder servicere et færre antal passagerer. Hvilket på den ene side er en omkostningsudvidelse men som på den anden side også var en serviceudvidelse set fra passagerernes side. Og det sidste var vist nok tilsigtet fra DSB’s side.

I dit oprindelige indlæg var du inde på, at antallet af døre, kunne have en betydning. Og det har du ret i. Jeg har ikke overblik over, hvornår de forskellige personvognslitra blev udstyret med døre, som togføreren kunne lukke ”automatisk”; men jeg kan huske, at argumentet om ”mange manuelle døre” blev brugt fra tid til anden. Jeg mener, at kunne huske, at jeg har været togfører på IC-tog, hvor lokalvognene til/fra Nyborg Færge var litra Bg uden automatisk dørlukning. I starten af 1980’erne var der, så vidt jeg husker, et ”skoletog” (3906?) på strækningen Herning-Århus (eller også var det omvendt) oprangeret af 5 ”gamle” vogne uden automatisk dørlukning og her var bemandingen ”kun” 1 togmedarbejder. Det afstedkom en vis ”kreativitet” fra togpersonalets side, hvor man gav ”færdigmelding” til lokomotivføreren, selv om man manglede at lukke dørene i 1½ vogn. Det kunne give lidt sved på panden, hvis der blev accelereret hurtigt og der dermed var god fart på den bagerste vogn, hvor man skulle ”hoppe på”.

Går man længere tilbage i tiden eksisterede der også en togmedarbejderkategori, der hed ”pakmester”, som typisk (kun?) passede pakvognen i de tog, som dengang medførte pakvogn.

Afslutningsvist: Da prototypelyntoget kørte togene 120 Ab-Fa-(Kh) og 183 (Kh)-Fa-Ab var det Aalborg-personale, der kørte med dem Ab-Fa og Fa-Ab. I det omfang, der var lokalvogne med Ab-Ngf og Ngf-Ab, var disse ikke betjent af togpersonale. Der var som bekendt ikke overgang mellem prototypelyntoget og lokalvognene og togpersonalet havde ikke tjenestekupé i lokalvognene. Men engang imellem blev der billetteret i lokalvognene, således at ingen skulle få den gode idé at køre uden billet i disse vogne. Togene 120 og 183 var de fleste ugedage kun betjent af 1 togmedarbejder og hvis man som togfører stod på perronen længst væk fra de eventuelle lokalvogne og skulle give afgang, ja så var det surt, hvis en passager "havde taget nødåbningen" i en af lokalvognene. Så måtte man vandre "6-7 vogne ned og 3 tilbage", inden den kunne gives afgang. Og det var ikke befordrende for regulariteten.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Blokbillet Hammerum-Herning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/4 2011, 14:18 (4765 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Antallet af udskrevne togbilletter var nogle gange ”skyld” i at der blev medgivet en ekstra togbetjent. Det skete typisk, hvis toget havde et højt passagertal, mange standsninger over en kortere strækning og standsede ved standsningssteder uden åbent billetsalg. Til at imødegå behovet for at medgive en ekstra togbetjent fandtes der såkaldte ”blokbilletter”, som var meget hurtige for togpersonalet at udstede, idet disse billetter kun skulle ”udfyldes” ved at togføreren ”klippede” blokbilletten med sin ”Makomattang”, der angav dato og tognummer. I ”min” tid fandtes der blokbilletter for strækningen Hammerum-Herning, hvor der i visse tog var mange påstigende passagerer og få minutter til at udstede billetter.

"Må vi ikke godt få lov til at se sådan en blokbillet", kan jeg høre mange spørge ;-)

Og jo, det må I da godt. Her har vi et nydeligt eksemplar af slagsen. Jeg kan se på tangens nummer (816), at det er mig selv, der har udstedt billetten.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Blokbillet, serie 475, Hammerum-Herning, udstedt i tog 3945, 04.06.1981. Original størrelse: 10 x 6 cm. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak