Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dagens Nohab

af Langelandsbanen, 27/2 2011, 17:07 (4809 dage siden)

Eller resterne af den:-(

[image]
(Sylvest Trading) Ex. DSB My 1129 - Fåborg Februar 2011

[image]
(Sylvest Trading) Ex. DSB My 1129 - Fåborg Februar 2011

Avatar

Dagens Nohab

af Per Hauberg, 27/2 2011, 17:12 (4809 dage siden) @ Langelandsbanen

H E L L I G B R Ø D E ! ! ! :-(

Dagens Nohab

af Peter H, Nærum, 27/2 2011, 17:30 (4809 dage siden) @ Langelandsbanen

Hejsa

Tænkt jeg troede da at den stod på jernbanemuseet?

Hilsen
Peter

Dagens Nohab

af Langelandsbanen, 27/2 2011, 17:35 (4809 dage siden) @ Peter H

Det er det også :-) , men den anden ende :-P

Dagens Nohab

af Peter H, Nærum, 27/2 2011, 17:43 (4809 dage siden) @ Langelandsbanen

Ok, så er jeg med...

Jeg troede at resten af 1129 var skrottet..

Begge snuder er altså bevaret:-)

Hilsen
Peter

Dagens Nohab

af Georg Schmidt, 27/2 2011, 18:25 (4809 dage siden) @ Langelandsbanen

Ja, der var bedre tider.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Århus H 1975.
Mvh
Georg

Dagens Nohab

af Peter H, Nærum, 28/2 2011, 05:47 (4808 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Hvis man ser nederst på 2-tallet kan man se at det er opmalet lidt utraditionelt.

Ellers flotte billeder af 1129 i Aarhus. Den må have været udlånt til vest da den jo hørte hjemme i øst. Men det kan jo også have noget at gøre med at den har fået genopbygget snuden hos Frichs og derefter opmalet hos cva A..?

Hilsen
Peter

Dagens Nohab

af Georg Schmidt, 28/2 2011, 07:03 (4808 dage siden) @ Peter H

Hej Peter
Ja, 2-tallet er lidt utraditionelt. 1129 var ankommet til Århus for reparation den 31/5 1975 trukket af MZ 1403. MZ 1443 som var den anden part i uheldet i Borup var kommet for egen kraft den 26/5. 1443 sendt til øst efter rep den 12/7 og 1129 i fsp den 21/7.
Mvh
Georg

Dagens Nohab

af 17K:.E.Jørgensen, 28/2 2011, 08:36 (4808 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]

Georg

kom 1106 ikke med ovre den dag ( 31.05 ) hilsen kej

Dagens Nohab

af Georg Schmidt, 28/2 2011, 10:39 (4808 dage siden) @ 17K:.E.Jørgensen

Hej KEJ
Jo, 1106 var også med. Oprang tog M 8439 var: MZ 1403 MY 1106 og MY 1129. 1106 var delvis køreklar og 1129 død med kun kobling i den ene ende, afg Ng 15.00 ank Ar 18.51 den 31/5. De tre maskiner blev overført på fg 7461 (Asa T). Fører af 144 kørte i land og 8439. Tak for billede.
Vh
Georg

Dagens Nohab

af Georg Schmidt, 1/3 2011, 07:48 (4807 dage siden) @ Georg Schmidt

Skader på MY 1129 i forbindelse med uheldet i Borup. Optagelser fra mdt Århus juni 1975.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

Dagens Nohab

af Peter H, Nærum, 1/3 2011, 11:11 (4807 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Det ser grimt ud... den har fået tæsk!

Var der ikke noget med at den kørte op bagi et godstog, eller tager jeg fejl..?

Hilsen
Peter

Dagens Nohab

af Peter H, Nærum, 1/3 2011, 11:14 (4807 dage siden) @ Peter H

Bemærk lige trinene, de er revet helt af:-|

Dagens Nohab

af Georg Schmidt, 9/5 2011, 19:59 (4738 dage siden) @ Georg Schmidt

Vejret ikke det bedste, rigtigt aprilsvejr.
[image]
MZ 1435 somewhere mellem Hobro og Aalborg 1985.
Mvh
Georg

Dagens Nohab

af Georg Schmidt, 12/5 2011, 19:41 (4735 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
MZ 1404 med IC nord for Bjerregrav mellem Hobro og Randers 1985.
Mvh
Georg

Dagens Nohab

af Georg Schmidt, 16/5 2011, 20:03 (4731 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Krydsning i Sindal 1974.

Dagens Nohab

af Georg Schmidt, 25/5 2011, 13:00 (4722 dage siden) @ Georg Schmidt

MZ 1428 i "originalversionen" på godsbanegårdens maskindepot 1973.
[image]
[image]
Mvh
Georg

Dagens Nohab

af Georg Schmidt, 24/6 2011, 00:19 (4692 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
MV 1144 i Fredericia august 1977.
Mvh
Georg

Dagens Nohab

af Georg Schmidt, 27/6 2011, 13:01 (4689 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
MX 1021 i stærk sol i Langå 1975.
Mvh
Georg

Dagens Nohab

af Peter H, Nærum, 27/6 2011, 15:43 (4689 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Mx1021 er virkelig flot og frisk nymalet rød her! og så har den selvfølgelig "blodtud" efter jysk skik;-)

Det er sjovt at al det her med omlakeringen af GM lokomotiverne. De jyske Mx (og to My) fik "blodtud". På Sjælland var det kun ITC Mx'erne 1011-1020 der straks blev omlakeret til rød/sort så de var klar til K74! Ellers kørte Mx 1001-1010 i oprindelig forklædning til slutningen af 70'erne - dog med med DIN skrift på fronter og sider.

Det kan da ikke altid have været tilfældigt...

Hilsen
Peter

Dagens Nohab

af Georg Schmidt, 9/7 2011, 00:44 (4677 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
MV 1144 i Aalborg 1976.
Mvh
Georg

Avatar

Dagens Nohab

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 9/7 2011, 01:42 (4677 dage siden) @ Georg Schmidt

Det er godt nok nogle fine billeder du finder frem. MV 1144 var en hyggelig fætter, det rumlede rundt med mindre tog. Det blev jo dens død at den blev forsynet med B-motor, men til gengæld 1104's overlevelse. Her ses den 7 år senere i Fredericia i "smartere" farver:

[image]

--
[image]

Dagens Nohab

af Georg Schmidt, 9/7 2011, 10:14 (4677 dage siden) @ Henrik Thomsen

Ja, 1144 fik jo et langt otium ude hos Henriksen. Ophuggerpladsen er i dag en nydelig græsmark. Billedet i Aalborg er optaget en lørdag og det er tog 945 Aalborg-Frederikshavn afg. 14.48 med oprangering ABh-B. Toget havde forbindelse med IC 127 fra Århus, som også om lørdagen blev fremført med MV. Tog 127 var denne dag lidt forsinket som det ses. 1144 kom tilbage med 592 fra Frederikshavn for at holde pause til søndag aften og IC 184 til Århus. 1109 kørte tilbage til Århus med IC 184 for senere på aftenen at køre Århus havn-Struer med Intercity 783 over Herning.
[image]
Aalborg 1976.
[image]
Aalborg 1976.
Mvh
Georg

Dagens Nohab

af Morten P, 9/7 2011, 10:51 (4677 dage siden) @ Georg Schmidt

Kanon gode skud Georg, jeg selv er startet i 1990 med fotografere, så jeg nyder de gode gamle skud af GM´erne som du disker op med, forsæt endelig i samme stil :-)

Mvh Morten P

Dagens Nohab

af Georg Schmidt, 9/8 2011, 11:14 (4646 dage siden) @ Georg Schmidt

Et par billeder fra 1975.
[image]
MZ af nr 1402-10 passerer Viby J(HHJ) med IC.
[image]
MZ ankommer med IC 105 til Århus h.
Mvh
Georg

Dagens Nohab

af Georg Schmidt, 19/8 2011, 16:49 (4636 dage siden) @ Georg Schmidt

MZ 1413 i Langå 1973.
[image]
Med leveringen af MZ 1413 i foråret 1970 kunne DSB sige farvel til den sidste rest af dampdriften.
Mvh
Georg

Avatar

Dagens Nohab

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 19/8 2011, 18:52 (4636 dage siden) @ Georg Schmidt

Herligt at se Mz 1413 i sine velmagtsdage. 11 år senere rumsterede 1413 rundt med klaptog på kystbanen, og havde standsning og igangsætning hvert 5. minut. Nu er den da kommet i gang med det den er bedst til: slævere på lange skinner.

[image]
[image]

--
[image]

Dagens Nohab

af Georg Schmidt, 20/8 2011, 00:18 (4635 dage siden) @ Henrik Thomsen

Ja, de lange skinner kunne MZ'erne lide. Her MZ 1422 med fuld skrue mellem Brabrand og Mundelstrup 1971 med eksprestog Nordpilen.
[image]
Mvh
Georg

Avatar

Dagens Nohab

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 20/8 2011, 10:50 (4635 dage siden) @ Georg Schmidt

Herligt syn, jeg kan sagtens forestille mig lydtrykket. Navnlig når man stod lidt nede i forhold til maskinen, kunne hele kroppen ryste i takt med motoren. Der var så meget fart på, at den var lige ved at smutte.
Kort efter Julen 81, dukkede den så op her i København. Her har den da fået en tur med Hansa-ekspress, den 19. novenber 83.
[image]


I 1985 kom den så tilbage til hovedlandet. Her var den på hjemmebane, og er ved at trykke stammen fra IC 109 ud fra Perronen i Aarhus den 28. december 85.
[image]

Georg, du skulle vel ikke have noget med 1417? Den fik jeg ikke så meget af. Her ankommet til Kh med toget fra Stokholm. 29. juni 83.
[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

Dagens Nohab

af Georg Schmidt, 31/8 2011, 23:34 (4623 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
MY 1108 netop ankommet med IC 113 og MA 470 holder klar til afgang med lyntog 176 "Limfjorden" Frederikshavn 1976.
[image]
Foto var ikke planlagt, men det blev alligevel til et snapshot, MZ 1425 aldeles ny passerer Viby J 14/11 1970.
Mvh
Georg

Avatar

Dagens Nohab

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 1/9 2011, 01:03 (4623 dage siden) @ Georg Schmidt

Dine billeder kan da få blodtrykket til at stige og forsinke nattesøvnen. Det er uhyre sjældent at se billeder af Mz 2'erne fra 1970. Mz 1425 er simpelt hen leveret dagen før i Helsingør, så det er sikkert første gang den ruller ned mod Aarhus. Det billede er da lidt af et lykketræf hvis det ikke var planlagt.

Her ses 1425 i den anden ende i sit liv som vinrød, få måneder før omlakering.
Klampenborg den 28. oktober 1984.
[image]

Og her i Rødby den 23. juni 1985
[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

Dagens Nohab

af Georg Schmidt, 2/9 2011, 22:06 (4621 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
MZ 1422 med tog 70 ved Hasselager 1973.
Mvh
Georg

Avatar

Dagens Nohab

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 7/3 2013, 19:29 (4069 dage siden) @ Georg Schmidt

Ja, de lange skinner kunne MZ'erne lide. Her MZ 1422 med fuld skrue mellem Brabrand og Mundelstrup 1971 med eksprestog Nordpilen.
[image]
Mvh
Georg

Jeg "puster lige støvet af" denne herlige (og lange) tråd, for er det mon rigtigt, at mit gamle Øie skuuer en Halbspeisewagen som tredie vogn i Nordpilen på Georgs billede ?.
(Vi havde også fat i emnet Halbspeisewagen i Nordpilen i denne tråd - hvor det også drejede sig om et af Georgs herlige billeder og omtrent samme oprangering).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Dagens Nohab

af Steen H Nielsen, 28/2 2011, 09:57 (4808 dage siden) @ Langelandsbanen

Hej fandt lige dette billede.[image]MY1129 i Grindsted d.4-9.1987.

Dagens Nohab

af Aleman, 1/3 2011, 04:32 (4807 dage siden) @ Steen H Nielsen

For pænt mange år siden - det er vel en ti års tid siden - tog jeg dette billede, da My 1129 forlod Danmarks Jernbanemuseum på en blokvogn (Banestyrelsen-varevognen har ikke noget med transporten at gøre). Den nøjagtige dato har jeg desværre forlist.
[image]
Tilbage på museet stod den anden forende (eller bagende?) lidt ensomt tilbage.
[image]
Dette billede er fra 2002, så mon ikke det første også er fra dette tidspunkt?

Med venlig hilsen,
Aleman

Dagens Nohab

af K E Jørgensen @, 17/5 2011, 05:32 (4730 dage siden) @ Aleman

[image]

Mx 1013 Bn Bns Mx 1019 Mz 1424 16.06.85 Fredrikssund kej

Dagens Nohab ....MZ i Fs

af Svend, 17/5 2011, 06:42 (4730 dage siden) @ K E Jørgensen

Den stamme må da siges at være velforsynet med trækkraft. I øvrigt interessant med MZ på Frederikssundbanen. Jeg har dagligt benyttet banen fra 1982 til 1989, altså mens der kørste dieseltog uden nogensinde at have set en MZ´er. Hvad var anledningen?

(Til gengæld har jeg en enkelt gang haft "fornøjelsen" af at have kørt med et tog udelukkende oprangeret af Bg/Bgh-materiel, men det har jo ikke noget med sagen at gøre....)

--
Svend

Dagens Nohab ....MZ i Fs

af K E Jørgensen @, 17/5 2011, 09:41 (4730 dage siden) @ Svend

Måske retur fra militær tog ?????? kej

Avatar

Dagens Nohab ....4 billeder fra 1983

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 17/5 2011, 14:07 (4730 dage siden) @ K E Jørgensen

Ja, Mz'erne har deres særlige charme. Her nogle billeder fra 1983.
Først Mz 1401 fra den 16. juni i Fredericia. Allerede her lidt slidt at se på. Jeg havde ikke regnet med at den stadig var igang her i 2011.
[image]

Jamen dog - hvor er den fin. 1403 lige rullet ud fra malerværkstedet den 8. november.
[image]

Her er 1412 klar til afgang på Kh. den 30. december.
[image]

Sidst ses Mz 1417 kort efter afgang fra Skodsborg sydover i juni måned.
[image]

Hilsen Henrik

--
[image]

Dagens Nohab ....MZ i Fs

af Peter Christensen @, 17/5 2011, 15:49 (4730 dage siden) @ K E Jørgensen

Lugter mere af nedbrud og så var der kun en Mz som reserve for nedbrud.
Uanset årsag - meget sjældent med Mz eller Me mellem Ballerup og Fs inden S-togets ankomst.

Dagens Nohab ....MZ i Fs

af K E Jørgensen @, 17/5 2011, 18:37 (4730 dage siden) @ Peter Christensen

[image]

Også den 29.06.85 var 1426 med militær tog i Fredrikssnd kej

Dagens Nohab ....MZ i Fs

af Svend, 17/5 2011, 19:25 (4730 dage siden) @ K E Jørgensen

Den (helt) gamle station i Frederikssund (station, pakhus, remise ....) fra banens åbning er forøvrigt også en billedserie værd :-)

--
Svend

Avatar

Dagens Nohab + 2 billeder fra 1980

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/5 2011, 15:26 (4730 dage siden) @ Langelandsbanen

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

MY 1114 i Gedser 17. juli 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

[image]

MY 1148 og MY 1114 i Gedser 17. juli 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

Dagens Nohab + 2 billeder fra 1980

af Peter H, Nærum, 17/5 2011, 15:49 (4730 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas


Finde billeder fra danmarks sydligeste punkt!

Lidt sjovt er det at malingen havde tendens til at skalle af på snuden på My 1145-1159...:-|

Hilsen
Peter

Avatar

Dagens Nohab + 1 foto fra 1982

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/5 2011, 18:40 (4722 dage siden) @ Langelandsbanen

I maj 1982 boede jeg i Støvring i Himmerland og skulle hver fredag nat og lørdag nat bi-jobbe i Koldings natteliv. Det gav nogle lange ture i bil, for køreplanen passede ikke til mine mødetider eller fyraftenstider.

Men jeg havde da taget fotografiapparatet med til Kolding og fangede MZ 1432 på vej sydpå med et godstog.

Ak ja, nu kører den nok rundt i Australien

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

MZ 1432 i sydgående godstog nord for Kolding, maj 1982. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Dagens Nohab

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/6 2011, 13:05 (4690 dage siden) @ Langelandsbanen

[image]

MV 1134 brager gennem spor 1 på Hørning station søndag den 1. oktober 1978 med tog ic 113 med sandsynligvis 120 km/t på vej mod Aarhus. De, der har prøvet at stå "så tæt" på en arbejdende MV, kan blot lukke øjnene og genkalde sig både lyd, lugt og jordens rysten. Hørning "station" var på dette tidspunkt publikumsmæssigt et trinbræt og blev som sådan nedlagt det efterfølgende forår ved overgangen til sommerkøreplanen. Stationen var og er fjernstyret station med midtliggende overhalingsspor. Stationen er senere blevet genåbnet som trinbræt. Stationsbygningen blev nedrevet i 1983 (Kilde: "Forsvundne stationer"). Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Dagens Nohab

af MY1146, 26/6 2011, 18:26 (4690 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

MY 1158 i Lk Fredag den 17 juni
[image]

--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
[image][image]

Dagens Nohab

af ljbanen, 26/6 2011, 19:12 (4690 dage siden) @ MY1146

Hej Jacob.

Flot MY og billede. :-)

Avatar

Dagens Nohab

af Johnni Lassen ⌂, 30/6 2011, 18:39 (4686 dage siden) @ MY1146

[image]
ContecRail MY 1158 + 10 Res i Lunderskov + CFL Cargo MX 1023 + 266'eren med cement toget den 24 juni 2011.
Det kan altså godt lade sig gøre at se flotte Nohabs i drift med godstog i dagens danmark, selvom der er langt mellem snapsene;-)

Videoklip kan ses her: http://www.youtube.com/watch?v=Iij3pYtlr-0

Dagens Nohab

af K E Jørgensen @, 2/7 2011, 13:37 (4684 dage siden) @ Johnni Lassen

[image]

Mx 1024 Esbjerg 6.6.63 kej

Dagens Nohab + efterlysning af foto 1109, 1110,1116,1123

af h087 ⌂, køge, 20/8 2011, 13:06 (4635 dage siden) @ K E Jørgensen

Hej allesammen

herlige foto at GM - i den forbindelse efterlyser jeg foto af MY 1109, 1116 og 1123 med rilleudstødning, meget gerne med foto set oppefra således at man kan se rilleudstøgningen. Der skulle jo være, ifølge mine rygter forskel på udstødningen på 1116 - som jo fik forsøgudstødningeh fra DTH/Lydex - og på 1109 og 1123 som fik fra serien som der var på 1145 - 1159. Et andet spørgsmål er at jeg har nogle notater hvor der er skrevet at 1110 også skulle have eller have haft rilleudstødning - kan det be - eller afkræftets af dette dygtige forum. Desværre har jeg aldrig fotograferet ret meget - så jeg vil bidrage med et foto af 1123, væltet i Helsingør i 1966 - fotograferet af Arne Kirkeby / OMJK

[image]

og et af MX 1002 før den fik stor rist på siden - Odense 1960 med noget af en blandet vognstamme - foto af Arne Kirkeby / OMJK

[image]

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Dagens Nohab + efterlysning af foto 1109, 1110,1116,1123

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/8 2011, 14:06 (4635 dage siden) @ h087

så jeg vil bidrage med et foto af 1123, væltet i Helsingør i 1966 - fotograferet af Arne Kirkeby / OMJK

Kære Henning

Fantastisk billede af 1123 liggende på siden.

Jeg er stødt på en ungarsk(?) hjemmeside, der indeholder nogle - synes jeg - fantastiske billeder af bl.a. DSB MY'er under produktion på NOHAB i Trollhätten i 1950'erne. Så vidt jeg kan se, er hjemmesiden ikke tidligere omtalt her i Forum. Og hvis den er, gør det vel ikke noget at henlede opmærksomheden på den igen. Her er to små smagsprøver:

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

9 Bulldog-noses for DSB, at NOHAB in 1957. Photo: NOHAB / P. Matsson, Sweden. Kilde: http://gigant.chem.elte.hu/pix/NOHAB/NOHAB/

[image]

DSB MY 1109, 1108 and 1106 in 1956. Photo: NOHAB / P. Matsson, Sweden. Kilde: http://gigant.chem.elte.hu/pix/NOHAB/NOHAB/

Dagens Nohab + efterlysning af foto 1109, 1110,1116,1123

af Holger Sørensen, Hedehusene, 1/9 2011, 21:05 (4622 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

"Fødegangen" hos NoHaB må det vel nærmest være!!

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Avatar

Dagens Nohab + efterlysning af foto 1110

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/8 2011, 14:25 (4635 dage siden) @ h087

Et andet spørgsmål er at jeg har nogle notater hvor der er skrevet at 1110 også skulle have eller have haft rilleudstødning - kan det be - eller afkræftets af dette dygtige forum.

Kære Henning

Der er et billede af MY 1110 set "lidt oppefra" her. Men om billedet viser det, du efterlyser, har jeg ikke forudsætninger for at kunne bedømme;-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Dagens Nohab + efterlysning af foto 1123

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/8 2011, 14:36 (4635 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Et andet spørgsmål er at jeg har nogle notater hvor der er skrevet at 1110 også skulle have eller have haft rilleudstødning - kan det be - eller afkræftets af dette dygtige forum.


Kære Henning

Der er et billede af MY 1110 set "lidt oppefra" her. Men om billedet viser det, du efterlyser, har jeg ikke forudsætninger for at kunne bedømme;-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

.....og et af 1123 her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Dagens Nohab + efterlysning af foto 1109, 1110,1116,1123

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 20/8 2011, 15:04 (4635 dage siden) @ h087

Der ligger nogle udmærkede billeder af My 1116 og My 1123 her på Jernbanen.dk i materieloversigten. My 1116 fik fjernet sin rille omkring 1981, eller måske i forbildelse med designmaling i 1982. Af udseende er My 1145-1159's riller noget bredere i åbningen, end de gamles. My 1123 lyder da heller ikke som 1145-59. Den har knap så dyb en brummen. Det høres let her:

http://www.youtube.com/watch?v=HN1566jhJgw

Den er derimod mere spids i lyden, som Mx. Jeg kan også huske 1109 som lydende på samme måde. Det forhold at den kørte med B-motor, havde ingen betydning for lyden.

Jeg har aldrig set eller hørt om at 1110 skulle have haft rille, men den norske Di 3.610 har rilleudstødning. Det ses her på dette klip:

http://www.youtube.com/watch?v=t-kPdI0jtig

[image]

[image]
1123 ved Eltang 1991

Hilsen Henrik

--
[image]

Dagens Nohab + efterlysning af foto 1109, 1110,1116,1123

af h087 ⌂, køge, 20/8 2011, 16:45 (4635 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hej til "jernbanerne"

tak for de forskellige der er kommet med oplysninger og flere herlige GM foto
det blev klar at 1110 ikke har rille - så ? kan fjernes
grunden til 1116 og de andre er noget med at den er anderledes i udseende og det synes ligesom at ses på foto at den er mere markant - men den skulle være breddere end de andre - og derfor spørgsmål om ovenfoto
men tak de Herrer og så har jeg et sjovt billede, hapset fra LSmodel magasin
[image]

nogen der har mere info om dette

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Dagens Nohab + efterlysning af foto 1109, 1110,1116,1123

af Peter Christensen @, 20/8 2011, 18:00 (4635 dage siden) @ Henrik Thomsen

Da jeg for snart en del år siden gennemgik temmelig mange arkivalier i forbindelse med MM5, var det lidt surt at konstatere at ikke alt var komplet omkring lyddæmpningscirkuset på My.
Dog står det fast at 1116 var første forsøgskanin. Lidt på basis af denne dæmper blev dæmperen i Mx strikket sammen. Men med en kæmpe forskel: på My var dæmperen retrofit (eftermontering), hvor det på Mx var en del af nybygningsprojektet.
Hvorfor 1123 og 1109 senere får nye lyddæmpere - det aner jeg ikke.
En forklaring på 1123 kunne være at der havde været klager over røggas i førerrummet og kombineret med nye forsøg i forbindelse med leveringen af 1145-1159, så kunne 1123 være pillet ud som forøgskanin.
Dermed efterlades 1109 som noget af et mysterirum.

Omkring B-diesel og 1109, så har 1109 haft B-diesel siden 12/65 (hvor lokomotivet udgik fra hovedeftersyn) og hele vejen til ophug.
Den mændge larm som en given dieselmotor frembringer er direkte afhænig af belastningen, idet volumenstrømmen af gas gennem dæmperen har ret meget at skulle have sagt. Heraf følger også at havde 1109 fået C-diesel og beholdt rilledæmperne, så ville lydniveuet (målt i dB) stige.
En C-diesel yder ca. 250 hk mere end en B-diesel (og jeg forudsætter samme virkningsgrader), så brænder C-motoren lidt mere olie af pr. tidsenhed.
Hermed stiger luftbehovet også og grundet den øgede gasmængde, ja så stiger lydniveauet.
Hvormeget lydniveauet stiger har jeg ikke forudsætninger for at beregne.

Dagens Nohab + efterlysning af foto 1109, 1110,1116,1123

af h087 ⌂, køge, 20/8 2011, 20:32 (4634 dage siden) @ Peter Christensen

Hej Peter

det har jeg læst noget om et sted - det skulle være omkring 10dB
også at det betød at personalet på Fredericia der plejede at kunne høre MY på stigningerne ved Lillebæltsbroen - ikke kunne høre 1116 mere på lang afstand
men det kan jo godt være en DSB historie

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Dagens Nohab + efterlysning af foto 1109, 1110,1116,1123

af Peter Christensen @, 20/8 2011, 22:38 (4634 dage siden) @ h087

det har jeg læst noget om et sted - det skulle være omkring 10dB
også at det betød at personalet på Fredericia der plejede at kunne høre MY på stigningerne ved Lillebæltsbroen - ikke kunne høre 1116 mere på lang afstand
men det kan jo godt være en DSB historie

Det var dengang 1116 gik fra original EMD dæmper til Frederiksen model rille.
Da 1116 aldrig har haft en B-diesel, så kan ovenstående oplysning ikke rigtig bruges til at belyse hvad der sker, når en 16-567B byttes ud med en 16-567C OG rilleudstødningen bibeholdes.

På stående fod kan ikke huske hvad hvilke betegnelser Eyvind Frederiksen gav dæmperne, men ofte var det EF xxxxx, hvor xxxx var et tal.
Omkring 1995 havde jeg den store fornøjelse at snakke en del med Frederiksen, men jeg tvivler på at han lever i dag - hans helbred var ikke specielt godt dengang.
Dog forsatte hans lille firma - Silentor - og det er stadig i markedet.
I øvrigt mente Frederiksen at det hedder ikke en lydpotte for "det lyder så latrinært". OK, point taken og det har jeg holdt på lige siden.

Dagens Nohab + efterlysning af foto 1109, 1110,1116,1123

af Georg Schmidt, 20/8 2011, 19:18 (4635 dage siden) @ Henrik Thomsen

Vedlagt et billede af MY 1123 ved passage af Viby J i begyndelsen af juli 1975 på vej hjem til Sjælland i forspand med den ordinære MY efter noget montagearbejde på Cvk Århus.
[image]
Jeg erindrer, at 1123 havde meget nær den samme kraftfulde dybe lyd som 1145-59 havde. 1123's lyd på videoen er anderledes end i 1975. 1109 og 1116 havde en mere skarp mellemfrekvens a la MX som jeg nu husker det. Til Henrik desværre ikke noget 1417, det var en af dem der "undslap" mit kamera:-D . Jeg er glad for den gode dokumentation du har af MZ'erne i perioden fra sneploven og til den nye maling, de så godt nok ret "brugte" ud i den periode. Der var god lyd da de to på billedet passerede.:-)

Avatar

Dagens Nohab

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/9 2011, 21:19 (4612 dage siden) @ Langelandsbanen

I 1982 sejlede min nordjyske kæreste som stewardesse på DFDS-skibene mellem Amsterdam og Göteborg og det var ikke meget, vi så til hinanden. Jeg var ansat som togbetjent/togfører i Aalborg og havde derfor en enkelt frirejse om året med tog til udlandet. Dét år brugte jeg den på at tage "uanmeldt" til Amsterdam og sejle med fra Amsterdam til Göteborg.

Min rejserute var: Aalborg-Fredericia-København-Rødby Færge-Hamburg-Amersfoot-Amsterdam-Göteborg-Frederikshavn-Aalborg.

Undervejs kom der disse Nohab'er i kassen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

MZ 1453 i tog 232 "Nord Express"/236 "Nord-West Express", København, onsdag den 14. april 1982 kl. ca. 21.

[image]

Destinationsskilt i ovennævnte tog.

[image]
[image]

MY 1105 i tog 592, Frederikshavn, fredag den 16. april 1982 kl ca. 17.35-17.41. Jeg noterede ikke oprangeringen, men i følge den dengang gældende oprangeringsplan skal toget være oprangeret MY+Dh+Dh+Bgh+Bgh+Pmh+G. Der flages i anledning af Dronningens fødselsdag.

Alle fotos: Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Dagens Nohab - et forslag

af re20000, 11/9 2011, 21:26 (4612 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu er den tråd snart så lang at det tager flere minutter at tage den ned for at læse eller finde det seneste nye indlæg. Kunne vi ikke godt oprette en Dagens Nohab II ?

Venligst

Nold

Dagens Nohab - et forslag

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 11/9 2011, 22:27 (4612 dage siden) @ re20000

Nu er den tråd snart så lang at det tager flere minutter at tage den ned for at læse eller finde det seneste nye indlæg. Kunne vi ikke godt oprette en Dagens Nohab II ?

Venligst

Nold

Eventuelt kan du gå tilbage til oversigten i forum og trykke 'emnevisning' i toppen.
Så får du et tree view, hvor du kan klikke ind på de enkelte indlæg.
På den måde henter du ikke hele tråden hver gang.

Det bruger jeg meget, når jeg sidder på mobil bredbånd rundt i landet :)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Dagens Nohab - et forslag

af re20000, 12/9 2011, 16:26 (4612 dage siden) @ BlackThorneDK

tja, når alt andet fejler: tænk dig om...
Tak for ideen.

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak