Nyt navn til Åmarken? Skelbækgade (Generelt)
Lidt uklart hvem der har ansvaret for den benævnelse. (Se teksten på kortet).
http://www.dr.dk/nyheder/indland/omfattende-sporarbejde-endnu-en-omgang-togbusser-til-s...
af Lars Kongshøj, 21/1 2016, 16:44 (3043 dage siden)
Lidt uklart hvem der har ansvaret for den benævnelse. (Se teksten på kortet).
http://www.dr.dk/nyheder/indland/omfattende-sporarbejde-endnu-en-omgang-togbusser-til-s...
af Niels Munch, 21/1 2016, 17:00 (3043 dage siden) @ Lars Kongshøj
Banedanmark nævner selv "Skelbækgade" i sin pressemeddelelse af d.d.: http://www.bane.dk/visNyhed.asp?artikelID=23973 , hvor man bl.a. skriver (min fremhævelse):
"Køge Bugt Banen
Hen over sommeren fra den 4. juli og frem til den 28. august fornyer Banedanmark jernbanen på Køge Bugt Banen fra Skelbækgade til Køge Station - en strækning, der benyttes af omkring 76.000 passagerer dagligt. Sporet fornyes fra Hundige til Køge, ligesom broerne på strækningen renoveres, og kørestrømsanlægget på hele strækningen bygges om."
Mon ikke man mener den signaltekniske station "Skelbæk" lige vest for Dybbølsbro Station? Men den kender publikum jo ikke ..... Til gengæld kender mange sikkert Skelbækgade .
M.v.h.
Niels
af Lars Kongshøj, 21/1 2016, 19:02 (3043 dage siden) @ Niels Munch
Banedanmark nævner selv "Skelbækgade" i sin pressemeddelelse af d.d.: http://www.bane.dk/visNyhed.asp?artikelID=23973 , hvor man bl.a. skriver (min fremhævelse):
"Køge Bugt Banen
Hen over sommeren fra den 4. juli og frem til den 28. august fornyer Banedanmark jernbanen på Køge Bugt Banen fra Skelbækgade til Køge Station - en strækning, der benyttes af omkring 76.000 passagerer dagligt. Sporet fornyes fra Hundige til Køge, ligesom broerne på strækningen renoveres, og kørestrømsanlægget på hele strækningen bygges om."Mon ikke man mener den signaltekniske station "Skelbæk" lige vest for Dybbølsbro Station? Men den kender publikum jo ikke ..... Til gengæld kender mange sikkert Skelbækgade .
Jo, det er nok det der menes. Men der laves åbenbart ikke så meget mellem "Skelbækgade" og Åmarken at det er nødvendigt at aflyse:
I perioden vil strækningen være spærret fra 4. juli til 20. juli mellem Åmarken og Køge ...
af Niels Munch, 21/1 2016, 19:46 (3043 dage siden) @ Lars Kongshøj
Det er primært kørestrømsarbejde, herunder nye master med indbyrdes kortere afstand, se: http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=23877 .
M.v.h.
Niels
af Tonny Brandt Andersen, 21/1 2016, 17:03 (3043 dage siden) @ Lars Kongshøj
Skelbækgade er ved Dybbølsbro Station, og der kan ikke parkeres med togbusser på Dybbølsbro, så togbusser er vel nød til at holde i Skelbækgade. Ingerslevgade er der heller ikke for meget plads i og Dybbølsgade er lukket af i den ende ud mod stationen.
af BBK, 21/1 2016, 19:58 (3043 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen
Skelbækgade er ved Dybbølsbro Station, og der kan ikke parkeres med togbusser på Dybbølsbro, så togbusser er vel nød til at holde i Skelbækgade. Ingerslevgade er der heller ikke for meget plads i og Dybbølsgade er lukket af i den ende ud mod stationen.
Det er et meget fint gæt. Men for det første så er der ikke noget der hedder Dybbølsbro station og det er meget utænkeligt at A- og E- togene skal læsse passagerer af der. Hvis strækningen var spærret Skelbæk-Køge så skulle togene vendes i Valby, Glostrup eller Vanløse og det vil ikke ske.
Det er ganske enkelt bare en fejl der har sneget sig ind. Den første fase bliver med totalspærringe Åmarken-Køge og anden fase er med totalspærring Hundige-Køge.
af Niels Munch, 21/1 2016, 20:21 (3043 dage siden) @ BBK
Strækningen Skelbæk/Dybbølsbro - Åmarken berøres af kørestrømsarbejde:
"Tidsplan for kørestrømsarbejdet 2016-17
De forberedende arbejder starter i foråret 2016, og arbejdet intensiveres under totalspærringen.
Herefter vil arbejdet foregå i nattetimerne fra kl. 20-04 frem til slutningen af 2017. Weekenderne vil være undtaget, så der arbejdes om natten fra søndag til torsdag."
Tidsplan for hele projektet: http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=23829 .
M.v.h.
Niels
af Gæst, 21/1 2016, 22:52 (3043 dage siden) @ BBK
Men for det første så er der ikke noget der hedder Dybbølsbro station
For de fleste hedder stationen Dybbølsbro
af andersj, Aalborg, 21/1 2016, 23:18 (3043 dage siden) @ BBK
Skelbækgade er ved Dybbølsbro Station, og der kan ikke parkeres med togbusser på Dybbølsbro, så togbusser er vel nød til at holde i Skelbækgade. Ingerslevgade er der heller ikke for meget plads i og Dybbølsgade er lukket af i den ende ud mod stationen.
... Men for det første så er der ikke noget der hedder Dybbølsbro station ...
Det kan være du skal kontakte DSB og meddele dem den information så de kan ændre det i Rejseplanen.
--
Mvh Anders
af OLL, Ballerup, 21/1 2016, 23:39 (3043 dage siden) @ andersj
Mener at, i højtalerne, i toget, bliver der sagt "Næste station: Dybbelsbro, ved Fisketorvet".
Mvh. Oliver
--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup
af OLL, Ballerup, 22/1 2016, 00:55 (3043 dage siden) @ OLL
Dybbølsbro*
--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup
af andersj, Aalborg, 22/1 2016, 01:39 (3043 dage siden) @ OLL
Mener at, i højtalerne, i toget, bliver der sagt "Næste station: Dybbelsbro, ved Fisketorvet".
Mvh. Oliver
Men den hedder officielt stadig kun "Dybbølsbro". "Fisketorvet" står også kun med småt på perronskiltene ligesom "Kongres- og kulturby" gør det i Aalborg.
--
Mvh Anders
af Østjyden, 21/1 2016, 23:48 (3043 dage siden) @ BBK
Men for det første så er der ikke noget der hedder Dybbølsbro station .......
Så har du ikke læst TKS, hvori der helt tydeligt står "Dybbølsbro" og stationsforkortelse "Dbt".
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 22/1 2016, 09:33 (3042 dage siden) @ Østjyden
Men for det første så er der ikke noget der hedder Dybbølsbro station .......
Så har du ikke læst TKS, hvori der helt tydeligt står "Dybbølsbro" og stationsforkortelse "Dbt".
Er vi nu ude i noget insektsex med at det ikke er en station men et trinbrædt?
--
Venligst
Michael Deichmann
af Gæst, 22/1 2016, 11:32 (3042 dage siden) @ Michael Deichmann
Men for det første så er der ikke noget der hedder Dybbølsbro station .......
Så har du ikke læst TKS, hvori der helt tydeligt står "Dybbølsbro" og stationsforkortelse "Dbt".
Er vi nu ude i noget insektsex med at det ikke er en station men et trinbrædt?
For almindelige mennesker som ikke interesserer sig for jernbane og som ikke har kendskab til sikkerhedsreglementet, er er "Dybbølsbro" en station ligesom Skovlunde, Virum osv er det. De fleste vil sige eller spørge "jeg går lige ned på stationen" eller "i hvilken retning ligger stationen". Spørger man om vej til Virum trinbræt eller Virum togekspeditionssted, vil de fleste nok ikke forstå hvad der spørges om.
af Fysikeren, 22/1 2016, 11:34 (3042 dage siden) @ Gæst
Men for det første så er der ikke noget der hedder Dybbølsbro station .......
Så har du ikke læst TKS, hvori der helt tydeligt står "Dybbølsbro" og stationsforkortelse "Dbt".
Er vi nu ude i noget insektsex med at det ikke er en station men et trinbrædt?
For almindelige mennesker som ikke interesserer sig for jernbane og som ikke har kendskab til sikkerhedsreglementet, er er "Dybbølsbro" en station ligesom Skovlunde, Virum osv er det. De fleste vil sige eller spørge "jeg går lige ned på stationen" eller "i hvilken retning ligger stationen". Spørger man om vej til Virum trinbræt eller Virum togekspeditionssted, vil de fleste nok ikke forstå hvad der spørges om.
Såvidt jeg ved, så løser problemet sig vist med det nye signalsystem, hvor grænsen mellem stationer og fri bane ophæves.
af andersj, Aalborg, 22/1 2016, 16:15 (3042 dage siden) @ Gæst
Men for det første så er der ikke noget der hedder Dybbølsbro station .......
Så har du ikke læst TKS, hvori der helt tydeligt står "Dybbølsbro" og stationsforkortelse "Dbt".
Er vi nu ude i noget insektsex med at det ikke er en station men et trinbrædt?
For almindelige mennesker som ikke interesserer sig for jernbane og som ikke har kendskab til sikkerhedsreglementet, er er "Dybbølsbro" en station ligesom Skovlunde, Virum osv er det. De fleste vil sige eller spørge "jeg går lige ned på stationen" eller "i hvilken retning ligger stationen". Spørger man om vej til Virum trinbræt eller Virum togekspeditionssted, vil de fleste nok ikke forstå hvad der spørges om.
Det startede med at brugeren "BBK" skrev at der ikke var noget der hed "Dybbølsbro station" uden at skrive hvad den så hedder - længere er den ikke.
Overfor publikum er alle steder hvor DSB foretager passagerudveksling stationer, og derfor kan man korrekt sige "Dybbølsbro" eller "Dybbølsbro station"
Jernbaneteknisk er Dybbølsbro et trinbræt = et holdested uden sikring.
--
Mvh Anders
af Insektdirektøren, 22/1 2016, 18:52 (3042 dage siden) @ andersj
trinbræt = et holdested uden sikring.
I dette forum interesserer vi os jo for detaljerne og om noget er pinligt korrekt.
Definitionerne er følgende:
Så spørgsmålet er, om et holdested med såkaldt "sikring" ikke også - i visse situationer - kan være et trinbræt.
af Erik Olsen , Ishøj, 22/1 2016, 19:32 (3042 dage siden) @ Insektdirektøren
Så spørgsmålet er, om et holdested med såkaldt "sikring" ikke også - i visse situationer - kan være et trinbræt.
Hvad forstår du ved sikring i denne sammenhæng?
--
Venlig hilsen
Erik Olsen
af Insektdirektøren, 22/1 2016, 19:34 (3042 dage siden) @ Erik Olsen
Så spørgsmålet er, om et holdested med såkaldt "sikring" ikke også - i visse situationer - kan være et trinbræt.
Hvad forstår du ved sikring i denne sammenhæng?
Det spørgsmål vil jeg i første omgang lade gå videre til Anders, der i første bragte termen på bane.
af andersj, Aalborg, 22/1 2016, 19:35 (3042 dage siden) @ Erik Olsen
Så spørgsmålet er, om et holdested med såkaldt "sikring" ikke også - i visse situationer - kan være et trinbræt.
Hvad forstår du ved sikring i denne sammenhæng?
Ja det er jo lige det. For et holdested kan ikke have sin egen sikring men vil altid være dækket af enten den station holdestedet ligger på, de to stationer holdestedet ligger imellem eller ved linjeblok.
--
Mvh Anders
af Erik Olsen , Ishøj, 22/1 2016, 19:41 (3042 dage siden) @ andersj
Ja det er jo lige det. For et holdested kan ikke have sin egen sikring men vil altid være dækket af enten den station holdestedet ligger på, de to stationer holdestedet ligger imellem eller ved linjeblok.
Det ved du altså ikke.
--
Venlig hilsen
Erik Olsen
af Timolsen93, 22/1 2016, 20:52 (3042 dage siden) @ andersj
Et holdested kan godt have egen sikring. Det ser vi f.eks på Tib-23 hasselager.
Hasselager er et sidespor på fri bane med tilhørende dækningssignal (AM/DS).
Snakkes der om holdesteder uden dækningssignal, dækkes sidesporet af U-signalerne på de pågældende nabotogfølgestationer der afgrænser banestykket.
Et Trinbræt som også er et holdested, og har ingen sikring.
af Nordexpress, 22/1 2016, 11:48 (3042 dage siden) @ Lars Kongshøj
Det er jo godt der stadigvæk er tid til, at DSB kan meddele hvor og hvornår S-togene faktisk vil trafikere Køgebugtbanen. Det er jo en lukning, der godt nok vil genere mange mennesker.
Men selv Københavns Radio P4 slugte jo Banedanmarks melding om lukningen af strækningen Skelbækgade-Køge råt uden at stille modspørgsmål "on air".
Men bevares, man kan måske ikke forlange, at Københavns Radio kender stationerne/standsningsstederne på S-banen
af Nordexpress, 22/1 2016, 12:13 (3042 dage siden) @ Nordexpress
Iflg. Banedanmark skal Carlsberg station (trinbrædt?) åbne den 3. juli 2016.
Men hvad sker der med driften i den anledning? Standser man på Enghave den 2. juli hele dagen og på Carlsberg den 3. juli fra morgenstunden sådan uden videre dikkedarer?
Eller åbner man den 3. juli for så at lukke for trafik til Dybbølsbro den 4. juli?
af steenth, 22/1 2016, 12:46 (3042 dage siden) @ Nordexpress
Iflg. Banedanmark skal Carlsberg station (trinbrædt?) åbne den 3. juli 2016.
Uden af vide det. Men når de vil mærkede det, så kunne det være det sker i løbet af den 3. juli efter nogle taler.... hvorefter først tog stopper på stationen i stedet for Enghave. Sådan gjorde man ved Ny Ellebjerg åbning, hvor det skete midt på dagen...
Mvh
Steen
af marrix, Valby, 22/1 2016, 13:47 (3042 dage siden) @ Nordexpress
Eller åbner man den 3. juli for så at lukke for trafik til Dybbølsbro den 4. juli?
Hvorfor skulle de lukke for forbindelse til Dybbølsbro den 4 Juli?
Sporarbejderne drejer sig ifølge avisartiklerne og info på bane.dk om Køge Bugt banen hvor det berører linie A og E - altså ikke linierne over den nye Carlsberg station til Høje Taastrup.
- Martin
af Nordexpress, 22/1 2016, 14:24 (3042 dage siden) @ marrix
OK, Banedanmark synes at have ryddet lidt op i deres egne tekster. Enhver omtale af Skelbæk er væk.
Man må nu ud fra teksten antage, at opsætning af nyt køreledningsanlæg mellem Åmarken og Dybbølsbro er det, der skal udføres i 2017. Banen forbi Carlsberg og Valby berøres dermed ikke i år.
Hvor skæringsdagene plejer at være weekenderne hedder det, at der lukkes mandag den 4. juli til onsdag den 20. juli for strækningen nord for Hundige, og helt frem til og med søndag 28. august for strækningen mellem Hundige og Køge.
Kan man arbejde på stationerne Hundige og Køge i to tempi, altså udskifte køreledninger til en halv station samtidig med at der kører tog? Det ser i hvert fald sådan ud.
af Niels Munch, 22/1 2016, 15:27 (3042 dage siden) @ Nordexpress
Jeg prøver at gentage mit tidligere indlæg i denne tråd:
Strækningen Skelbæk/Dybbølsbro - Åmarken berøres af kørestrømsarbejde:
"Tidsplan for kørestrømsarbejdet 2016-17
De forberedende arbejder starter i foråret 2016, og arbejdet intensiveres under totalspærringen.
Herefter vil arbejdet foregå i nattetimerne fra kl. 20-04 frem til slutningen af 2017. Weekenderne vil være undtaget, så der arbejdes om natten fra søndag til torsdag."
Tidsplan for hele projektet: http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=23829 .
Ved "totalspærring" forstår Banedanmark spærring i hele driftsdøgnet af en given delstrækning - og ikke spærring af hele strækningen.
Om hele projektet på Køgebanen: http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=23823 .
M.v.h.
Niels