Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

metro, sporforbindelse til resten af nettet

af gamle ole, 1/3 2011, 07:38 (4807 dage siden)

Hej

Havde en ide om der måtte i det mindste være een sporforbindelse til resten af jernbanenettet, og dennemåtte vel ligge i Vanløse, men for mig at se her metroen et totalt lukket system uden nogen form for sporforbindelse med resten af verden?

metro, sporforbindelse til resten af nettet

af andersj, Aalborg, 1/3 2011, 07:45 (4807 dage siden) @ gamle ole

Nej, der er ikke forbindelse fra Metroen til resten af verden, som man også kan se på dette luftfoto: http://map.krak.dk/m/I3FfM

metro, sporforbindelse til resten af nettet

af Thomas de Laine ⌂, København, 1/3 2011, 08:15 (4807 dage siden) @ andersj

Der bliver i øvrigt heller ikke sporforbindelse mellem den kommende cityring og den "gamle" metro.

metro, sporforbindelse til resten af nettet

af Svend, 1/3 2011, 08:46 (4807 dage siden) @ gamle ole

Der er ingen behov ......

--
Svend

metro, sporforbindelse til resten af nettet

af gamle ole, 1/3 2011, 08:52 (4807 dage siden) @ Svend

Måske i forbinelse med extern reperation, og materiellet skulle bugseres ud?

metro, sporforbindelse til resten af nettet

af Niels Munch, 1/3 2011, 09:22 (4807 dage siden) @ gamle ole

Måske i forbinelse med extern reperation, og materiellet skulle bugseres ud?

Det vil formentlig være både smidigere, hurtigere og billigere pr. blokvogn:

[image]
ØSJS Ys 14 kommer retur til Hårlev på blokvogn fra Hans Hansen & Sønner, Hirtshals, efter levetidsforlængelse hos HMK A/S i Hjørring, 23.10.1996 (JT/nm).

Forud for opholdet hos HMK havde styrevognen været udlejet til VLTJ, hvor en styrevogn var skadet ved kollision. På VLTJ havde ØSJS Ys 14 også fået en mindre skade, der blev udbedret hos Hjørring Maskin- og Karossefabrik A/S samtidig med levetidsforlængelsen, alt medens ØSJS Ym 4 blev levetidsforlænget på eget værksted i Hårlev.

M.v.h.
Niels

metro, sporforbindelse til resten af nettet

af Fysikeren, 1/3 2011, 13:57 (4807 dage siden) @ Svend

Der er ingen behov ......

Det eneste behov man i fremtiden kunne forestille sig er flytning af materiel fra den eksisterende metro til cityringen i fremtiden. Her tænker jeg på vedligeholdelsestog, ikke egentlige metrotog. Det kunne nemt gøres med en forbindelse i Vanløse og en ved Godsbanegården.

Lars

metro, sporforbindelse til resten af nettet

af Tramways.dk, 1/3 2011, 14:59 (4807 dage siden) @ Fysikeren

Transport af tog på skinner, nej det går sandelig ikke! Jeg synes det siger meget om danske jernbaneforhold, at (stort set) hver eneste gang noget jernbanemateriel bliver flyttet, uden at være i passagerdrift, så hiver man det op på en lastbil...
Har Metroselskabet ikke bare en Unimog eller noget i den stil, som det eneste arbejdskøretøj?

metro, sporforbindelse til resten af nettet

af re20000, 1/3 2011, 16:00 (4807 dage siden) @ Tramways.dk

Den nuværende minimetro har flere køretøjer, bl.a. et Windhoff rangerlok, der også sendes på strækningen i.f.m. tunnelvask og til at hente nedbrudte tog. De har også en trolje og et batteridrevet "Road/rail-vehicle" (udenlandsk for skinnegående vejkøretøj: en traktor med både jern- og gummihjul), der bruges til at trække ud og ind på værkstedet med når kørestrømmen er afbrudt.
Jeg har en formodning om at der simpelthen ikke må findes sporforbindelse mellem metroerne og andre banesystemer af sikkerheds- og lovgivningsmæssige grunde (BoStrab). De to baners sikkerhedssystemer bliver forskellige og er også forskellige fra de øvrige baners. Og da togene er førerløse kan man forestille sig alverdens ting hvis et tog af vanvare kom et forkert sted hen. Det er jo forekommet på mange andre baner en sjælden gang imellem. Konstruktionsprofilet er også afvigende fra de almindelige baners, tror endda at de bliver forskellige for de to metrosystemer også. Ganske vist bliver det det samme firma (I-ved-nok-hvem), der skal drive de to systemer det første stykke tid, men det kan jo ændre sig ved et udbud.

Nold

metro, sporforbindelse til resten af nettet

af Fysikeren, 1/3 2011, 17:23 (4807 dage siden) @ re20000

Den nuværende minimetro har flere køretøjer, bl.a. et Windhoff rangerlok, der også sendes på strækningen i.f.m. tunnelvask og til at hente nedbrudte tog. De har også en trolje og et batteridrevet "Road/rail-vehicle" (udenlandsk for skinnegående vejkøretøj: en traktor med både jern- og gummihjul), der bruges til at trække ud og ind på værkstedet med når kørestrømmen er afbrudt.
Jeg har en formodning om at der simpelthen ikke må findes sporforbindelse mellem metroerne og andre banesystemer af sikkerheds- og lovgivningsmæssige grunde (BoStrab). De to baners sikkerhedssystemer bliver forskellige og er også forskellige fra de øvrige baners. Og da togene er førerløse kan man forestille sig alverdens ting hvis et tog af vanvare kom et forkert sted hen. Det er jo forekommet på mange andre baner en sjælden gang imellem. Konstruktionsprofilet er også afvigende fra de almindelige baners, tror endda at de bliver forskellige for de to metrosystemer også. Ganske vist bliver det det samme firma (I-ved-nok-hvem), der skal drive de to systemer det første stykke tid, men det kan jo ændre sig ved et udbud.

Nold

Hvad angår profil, tror ikke et metrotog vil ramme ind i ret meget på S-banen, så antager dette.

Sikkerhedssystem og lign. vil være af nyere dato på cityringen, så nok kun arbejdskøretøjer det vil være relevant at flytte, eller måske tog til større vedligehold? Uanset hvad kan det vel ske om natten i en sporspærring?

Lars

metro, sporforbindelse til resten af nettet

af re20000, 2/3 2011, 07:52 (4806 dage siden) @ re20000

Jeg mener at huske at der var en diagonal i Van fra DSB til minimetroen mens den var under konstruktion, kan nogen supplere?
Men blev den nogensinde brugt? Den var ihvertfald taget op da driften begyndte på fase 2B (FB - Van).

Nold

metro, sporforbindelse til resten af nettet

af Svend, 2/3 2011, 09:01 (4806 dage siden) @ re20000

Sporforbindelsen blev - så vidt jeg husker - afbrudt samtidig med at sporområdet på lave bane blev afgivet til den nye bruger/ejer. Der gik jo også nogen tid fra at de oprindelige skinner var fjernet, til de nye for metrotogene blev lagt.

--
Svend

metro, sporforbindelse til resten af nettet

af gamle ole, 2/3 2011, 10:07 (4806 dage siden) @ re20000

ja der er da noget med Vanløse der spøger

Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak