@anders: tak for fine oplæg, men her er du altså på udebane...du mener altså, at der intet nyt materiel skal komme før elektrificering og ERTMS er udrullet. Det kan du umuligt have fagligt belæg for at fastslå - antagelser og holdninger kan du sagtens have, men fagligt belæg er noget andet. Med al respekt, andre lande har tilsvarende investeringer, og det er altså ikke svært. Materiel og infrastrukturarbejder er ikke en hindring for udbud.
På SJs afgange har du helt bestemt husket forkert. SJ bad DSB om takstsamarbejde - endda via ministeren, men fik klart nej. SJ var endda ret åbne med, at de ville udvide til 12 daglige dobbeltture, hvis de kunne få et takstsamarbejde eller rabat på Storebælt....og der er fortsat plads til flere tog i myldretiden.
Jeg er ikke bekendt med planer om at anskaffe materiel før ERTMS og elektrificeringen er udrullet (udover letbanetog, metrotog og Lint tog til Nordjyske Jernbaner). Ifølge publikationen "Beslutningsoplæg Fremtidens Tog" udgivet af DSB den 25. august 2014 forventes det at man vil anskaffe 275 togsæt hvoraf de første kan leveres fra 2021 hvis udbuddet blev igangsat i starten af 2015. Det fremgår også at man må forvente at det ikke kan nås at anskaffe el-togsæt inden en række strækninger er elektrificeret hvorfor der må køres diesel under el i en periode.
Det er realistisk at hyldevarerfjerntog kan leveres på 3-4 år mens hyldevarerregionaltog kan leveres på 2-3 år. I øjeblikket findes kun Stadler KISS og FLIRT som hyldevarerfjerntog med en tophastighed på 200 km/t - Siemens ICE 4, Stadlers EC250 og Bombardier TWINDEXX Express er stadig under udvikling.
Ang. X2000 til Odense så stod der følgende på DSB's Intranet i 2011:
DSB arrangerede erstatningsrejse for SJ's kunder
19-04-2011
SJ måtte onsdag i sidste uge aflyse X2000-toget fra Odense til Stockholm på
grund af en teknisk fejl og kontaktede DSB for at høre, om vi kunne hjælpe
de 70 kunder, der skulle have været med toget til Københavns Hovedbanegård.
Via Kundecenter fik beredskabsvagt og forretningsleder på Odense Banegård
Center Majbrit Christensen arrangeret, at kunderne fik pladsbilletter til
InterCityLyn-tog 6, og at DSB Trafik orienterede togets personale om, de
skulle gøre en undtagelse og acceptere kundernes SJ-billetter.
Halvanden time senere ringede SJ og beklagede, de desværre havde taget fejl
af antallet. Der skulle kun have været 12 kunder med i X2000-toget.
Efter aftale udstedte Specialrejser Vest en faktura på en grupperejse til de
12 kunder, som SJ efterfølgende har måttet betale.
"I den kedelige situation, hvor toget var aflyst, var kunderne, der skulle
have været med X2000-toget, rigtig glade for vores fleksibilitet, og at vi
kunne træde til og hjælpe," forklarer Majbrit Christensen.
Manglende billetsamarbejde
Da SJ i Køreplan 2010, K10, begyndte at køre mellem Odense og Stockholm via
Københavns Hovedbanegård, indbød DSB til et billetteknisk samarbejde, så
SJ's kunder kunne benytte deres billetter i DSB's tog. Det var SJ imidlertid
ikke interesseret, og derfor er det i dag ikke muligt at benytte en
SJ-billet i DSB's tog eller omvendt.