Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Det fik pendlerne ikke noget ud af! (Generelt)

af Gæst 20, 6/4 2016, 07:35 (2967 dage siden)

Pendlere i Borup, Hedehusene og Viby har klaget deres nød og der har været politiske møder. Og der er stillet spørgsmål i folketinget, som forventet ikke lover noget:

http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/spm/372/svar/1312927/1616542/index.htm

Det er måske lidt interessant at ministeren hver gang peger på DSBs kontrakt, som indgået af den forrige regering og underforstået - det er dårligt håndværk!

Men den forrige regering og de parter som har lavet aftalen kan vel ikke gennemskue kontrakten og dens betydning, det er vel embedsmændene? Så skyder ministeren sig selv i foden (på sine egne folk i ministeriet)?

Avatar

Det fik pendlerne ikke noget ud af!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/4 2016, 07:53 (2967 dage siden) @ Gæst 20

Det er måske lidt interessant at ministeren hver gang peger på DSBs kontrakt, som indgået af den forrige regering og underforstået - det er dårligt håndværk!

Det er dårlig stil. Han overtager det politiske ansvar uanset hvad. Hvis han ville kunne han jo lave et kontrakttillæg - men det vil jo koste og den nuværende kontrakt er sikkert et balanceret resultat imellem leverance og pris.

Man kan sagtens hæve kravene til DSB, men det vil også hæve prisen. Sådan er det.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Det fik pendlerne ikke noget ud af!

af Gæst1, 6/4 2016, 12:33 (2967 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er nu ret simpelt. De næste 3-5 (måske 7) år handler det om at få fjernet DSBs gæld. DSB kører derfor en mindre produktion, og den forholdsmæssige betaling er så høj, at det er muligt for DSB at afdrage voldsomt på gælden (når man kan afdrage en mia om året, skulle man jo nok mene, at betalingen er lidt vel høj fra både stat og passagerer)

Der kommer ikke til at ske noget som helst før DSBs gæld er væk.

...og jo departementscheferne i Transportministeriet, Finansministeriet og Statsministeriet er vist de samme, som der indgik aftalen med DSB.

Det fik pendlerne ikke noget ud af!

af andersj, Aalborg, 6/4 2016, 14:10 (2967 dage siden) @ Gæst1

Det er nu ret simpelt. De næste 3-5 (måske 7) år handler det om at få fjernet DSBs gæld. DSB kører derfor en mindre produktion, og den forholdsmæssige betaling er så høj, at det er muligt for DSB at afdrage voldsomt på gælden (når man kan afdrage en mia om året, skulle man jo nok mene, at betalingen er lidt vel høj fra både stat og passagerer)

Der kommer ikke til at ske noget som helst før DSBs gæld er væk.

...og jo departementscheferne i Transportministeriet, Finansministeriet og Statsministeriet er vist de samme, som der indgik aftalen med DSB.

Hvis DSB's primære mål er at gælden skal væk så var det muligt i 2015 at fjerne den næsten helt. Man havde i 2015 en egenkapital på 7 mia. og en gæld på 7,2 mia. kr.
Man kan ikke basere ret meget på en virksomheds gæld, for når man i DSB vælger at købe nye tog om et par år så sker det højst sandsynligt ved at stifte gæld igen selvom man kunne betale dem kontant fra egenkapitalen. Det er blot mere fordelagtigt at købe togene på afbetaling istedet for kontant. Især fordi DSB kan låne til yderst fordelagtige vilkår hos staten.

Stort set alle virksomheder har gæld fordi de tjener penge på at have gæld fremfor at betale investeringer kontant fra kassen.

--
Mvh Anders

Det fik pendlerne ikke noget ud af!

af LasseG, 6/4 2016, 16:59 (2966 dage siden) @ andersj

Det er nu ret simpelt. De næste 3-5 (måske 7) år handler det om at få fjernet DSBs gæld. DSB kører derfor en mindre produktion, og den forholdsmæssige betaling er så høj, at det er muligt for DSB at afdrage voldsomt på gælden (når man kan afdrage en mia om året, skulle man jo nok mene, at betalingen er lidt vel høj fra både stat og passagerer)

Der kommer ikke til at ske noget som helst før DSBs gæld er væk.

...og jo departementscheferne i Transportministeriet, Finansministeriet og Statsministeriet er vist de samme, som der indgik aftalen med DSB.


Hvis DSB's primære mål er at gælden skal væk så var det muligt i 2015 at fjerne den næsten helt. Man havde i 2015 en egenkapital på 7 mia. og en gæld på 7,2 mia. kr.
Man kan ikke basere ret meget på en virksomheds gæld, for når man i DSB vælger at købe nye tog om et par år så sker det højst sandsynligt ved at stifte gæld igen selvom man kunne betale dem kontant fra egenkapitalen. Det er blot mere fordelagtigt at købe togene på afbetaling istedet for kontant. Især fordi DSB kan låne til yderst fordelagtige vilkår hos staten.

Stort set alle virksomheder har gæld fordi de tjener penge på at have gæld fremfor at betale investeringer kontant fra kassen.

Du skal vist starte med lige at læse op på hvad en egenkapital er...

--
[image]

Det fik pendlerne ikke noget ud af!

af Nordexpress, 6/4 2016, 23:06 (2966 dage siden) @ andersj

Kære Anders,

Jeg læser altid med stor fornøjelse dine jernbanefaglige svar.

Mht. din term "stort set alle virksomheder" og dine tanker om at drive såkaldt virksomhed uden egenkapital er du på tynd is - jeg kan desværre ikke nære mig for at skrive noget værre vrøvl.

Det fik pendlerne ikke noget ud af!

af gæst 20, 7/4 2016, 06:46 (2966 dage siden) @ Nordexpress

Men DSB har dog i 2015 høvlet godt af gælden. Det betyder vel at de ville kunne være gældfri på 3 -4 år, trods indkøb ef ellokomotiver.

Det fik pendlerne ikke noget ud af!

af Niels Bak, 7/4 2016, 09:33 (2966 dage siden) @ andersj

Jeg synes lige Anders fortjener et ordentligt svar, for det giver han som regel selv.

Egenkapital er ikke nødvendigvis penge en virksomhed har liggende, men en sammentælling af alle dens værdier, inkl. ejendomme, materiel mv.

Så faktisk rammer du lige ned i problemstillingen, om end på en lidt omvendt måde. På papiret har DSB nemlig værdier, der stort set svarer til deres gæld - altså er firmaet det man kalder solvent. Problemet er at pengene er bundet og ikke kan bruges til at betale gæld af med.

Det problem bliver så værre af, at i hvert fald et par af egenkapitalens milliarder er værdien af IC4-tog (jeg har ikke tjekket hvor meget de er bogført til). Problemet er, at den værdi, som formentlig er en eller anden afskrevet værdi af købsprisen, ikke er noget som de tog på nogen måde kunne sælges til og betale gælden tilbage med. På markedet er de med alle deres problemer formentlig tæt på skrotpris værd.

Hvis ellers de kan opnå en brugsværdi for DSB, der svarer til deres bogførte værdi, så er der egentlig ikke noget odiøst i det. Problemet er bare at det har de i hvert fald ind til nu ikke kunnet leve op til med alt for få i drift og alt for mange reparationsudgifter.

Så derfor kunne man sagtens argumentere for at DSB reelt er insolvent, og at deres nuværende regnskab ikke er retvisende/er uredeligt. Det er ledelse og politikere naturligvis godt klar over og det er den situation, som man desperat kæmper for at komme ud af. Alle andre prioriteringer fra begge parter såsom passagerer, udbud, serviceniveau mm er i de her år kun 2. prioritet.

Mit gæt er, at så snart DSB har nedbragt gælden nok, så vil vi se en kraftig nedskrivning af IC4's værdi. Men heller ikke før.

Det fik pendlerne ikke noget ud af!

af L.H. Jensen, 7/4 2016, 10:10 (2966 dage siden) @ Niels Bak

Jeg synes lige Anders fortjener et ordentligt svar, for det giver han som regel selv.

Egenkapital er ikke nødvendigvis penge en virksomhed har liggende, men en sammentælling af alle dens værdier, inkl. ejendomme, materiel mv.

Jeg er enig i, at Anders skal have et ordentligt svar (og at han i øvrigt altid selv giver det) ...
Men det er desværre ikke helt det, han får ovenfor :-(

Egenkapitalen er ikke "en sammentælling af alle dens værdier, inkl. ejendomme, materiel mv." - det er selskabets aktiver. Egenkapitalen er derimod (lidt enkelt sagt) forskellen mellem selskabets aktiver (altså summen af dets værdier) og dets passiver, dvs. gæld.

Måske skulle vi - jf. Morten Flindt Larsens bemærkninger andetsteds om øl- og sporvejsfora - også have et "Bogholderi- og regnskabsforum" ...:-D

Mvh
LH
(mangeårig bogholder og regnskabsfører - både i offentlig og privat virksomhed ...)

Avatar

Det fik pendlerne ikke noget ud af!

af Ove Nygaard, 7/4 2016, 13:14 (2966 dage siden) @ L.H. Jensen

Måske skulle vi - jf. Morten Flindt Larsens bemærkninger andetsteds om øl- og sporvejsfora - også have et "Bogholderi- og regnskabsforum" ...:-D

Mvh
LH
(mangeårig bogholder og regnskabsfører - både i offentlig og privat virksomhed ...)

Som sædvanligt et særdeles udmærket forslag fra L H Jensen. Jeg kunne foreslå, at enten L H Jensen, eller måske Thomas Boberg Nielsen, som jo også er en flittig skribent i forum med mange saglige indlæg om en bred vifte af emner, påtog sig at være moderator på et sådant forum. Hvis der bliver afstemning, vil jeg stemme på sidstnævnte, hvis viden jeg har set afprøvet i den virkelige verden.:-)

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Om fora - og reelt helt OT ... (undskyld!)

af L.H. Jensen, 7/4 2016, 13:47 (2966 dage siden) @ Ove Nygaard

Måske skulle vi - jf. Morten Flindt Larsens bemærkninger andetsteds om øl- og sporvejsfora - også have et "Bogholderi- og regnskabsforum" ...:-D

Mvh
LH
(mangeårig bogholder og regnskabsfører - både i offentlig og privat virksomhed ...)


Som sædvanligt et særdeles udmærket forslag fra L H Jensen. Jeg kunne foreslå, at enten L H Jensen, eller måske Thomas Boberg Nielsen, som jo også er en flittig skribent i forum med mange saglige indlæg om en bred vifte af emner, påtog sig at være moderator på et sådant forum. Hvis der bliver afstemning, vil jeg stemme på sidstnævnte, hvis viden jeg har set afprøvet i den virkelige verden.:-)

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Jeg vil egentlig også hellere være moderator i et eventuelt øl-forum
- med ret til smagsprøver ...:-P

vh
LH

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak