Jeg synes lige Anders fortjener et ordentligt svar, for det giver han som regel selv.
Egenkapital er ikke nødvendigvis penge en virksomhed har liggende, men en sammentælling af alle dens værdier, inkl. ejendomme, materiel mv.
Så faktisk rammer du lige ned i problemstillingen, om end på en lidt omvendt måde. På papiret har DSB nemlig værdier, der stort set svarer til deres gæld - altså er firmaet det man kalder solvent. Problemet er at pengene er bundet og ikke kan bruges til at betale gæld af med.
Det problem bliver så værre af, at i hvert fald et par af egenkapitalens milliarder er værdien af IC4-tog (jeg har ikke tjekket hvor meget de er bogført til). Problemet er, at den værdi, som formentlig er en eller anden afskrevet værdi af købsprisen, ikke er noget som de tog på nogen måde kunne sælges til og betale gælden tilbage med. På markedet er de med alle deres problemer formentlig tæt på skrotpris værd.
Hvis ellers de kan opnå en brugsværdi for DSB, der svarer til deres bogførte værdi, så er der egentlig ikke noget odiøst i det. Problemet er bare at det har de i hvert fald ind til nu ikke kunnet leve op til med alt for få i drift og alt for mange reparationsudgifter.
Så derfor kunne man sagtens argumentere for at DSB reelt er insolvent, og at deres nuværende regnskab ikke er retvisende/er uredeligt. Det er ledelse og politikere naturligvis godt klar over og det er den situation, som man desperat kæmper for at komme ud af. Alle andre prioriteringer fra begge parter såsom passagerer, udbud, serviceniveau mm er i de her år kun 2. prioritet.
Mit gæt er, at så snart DSB har nedbragt gælden nok, så vil vi se en kraftig nedskrivning af IC4's værdi. Men heller ikke før.