Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvis du vil med toget fra Arden, så spring på i farten! (Jernbanen i dag)

af Ole Olesen @, 7/4 2016, 14:45 (2962 dage siden)

Nu stopper lyntoget så i Arden, jf. nordjyske.dk

Sådan da, det stopper to gange om morgenen.

Hilsen Ole

Hvis du vil med toget fra Arden, så spring på i farten!

af Tja..., 7/4 2016, 21:26 (2962 dage siden) @ Ole Olesen

Man må da håbe, det er tvangskunder, der sidder i de to "lyntog".

Hvis du vil med toget fra Arden, så spring på i farten!

af Mogens H, 7/4 2016, 21:58 (2962 dage siden) @ Tja...

Hvorfor dropper man ikke betegnelserne Lyntog og Intercitytog, de holder jo stort set ved alle stationer alligevel.

Når man tager med Intercitytog-toget til Struer fra Vejle, Århus til Struer eller Intercityroget fra Struer til Thisted. Så holder man ved hver en flække, sågar Vejle sygehus standser man ved. Men mærkeligt nok det gør Regionaltogene ikke de er gennemkørende ved Vejle sygehus?????

Hvis du vil med toget fra Arden, så spring på i farten!

af Gæst., 7/4 2016, 22:30 (2962 dage siden) @ Mogens H

Hvorfor dropper man ikke betegnelserne Lyntog og Intercitytog, de holder jo stort set ved alle stationer alligevel.

Når man tager med Intercitytog-toget til Struer fra Vejle, Århus til Struer eller Intercityroget fra Struer til Thisted. Så holder man ved hver en flække, sågar Vejle sygehus standser man ved. Men mærkeligt nok det gør Regionaltogene ikke de er gennemkørende ved Vejle sygehus?????

>

Man kan jo også vælge at kalde alle tog Intercitytog, også de tog der kører Nyborg-Odense-Ringe-Svendborg (jeg ved godt at de ikke kører hele vejen, men er delt op i flere togsystemer). På den måde vil de mange erhvervsfolk i Langeskov og nærmeste omegn få deres ønsker og drømme opfyldt ..... og måske endda få dem til at bruge toget selv.

Hvis du vil med toget fra Arden, så spring på i farten!

af gaest, 8/4 2016, 08:57 (2961 dage siden) @ Mogens H

Hvorfor dropper man ikke betegnelserne Lyntog og Intercitytog, de holder jo stort set ved alle stationer alligevel.

Når man tager med Intercitytog-toget til Struer fra Vejle, Århus til Struer eller Intercityroget fra Struer til Thisted. Så holder man ved hver en flække, sågar Vejle sygehus standser man ved. Men mærkeligt nok det gør Regionaltogene ikke de er gennemkørende ved Vejle sygehus?????

Gennem mange år har regionaltgene mellem Fredericia og Århus ikke standset i Skanderborg, også et lille kuriosum.

Måske skal togkategorierne se således ud:

Regionaltog: Tog oprangeret med forældet eller fejlkøbt materiel med ringe accelerationsevne. Derfor er regionaltogene nødt til at springe nogle stop over.

Intercitytog: Tog der standser ved alle stationer.

Lyn: Standser ikke ved en række større stationer, men har hidtil standset ved diverse AM og I signaler i stedet. Det ændres nu til at Lyn standser ved en række mindre jordperroner i stedet. Måske en forberedelse til et kommende signalsystem, hvem ved?

Hvis du vil med toget fra Arden, så spring på i farten!

af andersj, Aalborg, 8/4 2016, 09:19 (2961 dage siden) @ gaest

Hvorfor dropper man ikke betegnelserne Lyntog og Intercitytog, de holder jo stort set ved alle stationer alligevel.

Når man tager med Intercitytog-toget til Struer fra Vejle, Århus til Struer eller Intercityroget fra Struer til Thisted. Så holder man ved hver en flække, sågar Vejle sygehus standser man ved. Men mærkeligt nok det gør Regionaltogene ikke de er gennemkørende ved Vejle sygehus?????


Gennem mange år har regionaltgene mellem Fredericia og Århus ikke standset i Skanderborg, også et lille kuriosum.

Der var ikke plads på strækningen til at standse i Skanderborg uden at forsinke næste tog.


Måske skal togkategorierne se således ud:

Regionaltog: Tog oprangeret med forældet eller fejlkøbt materiel med ringe accelerationsevne. Derfor er regionaltogene nødt til at springe nogle stop over.

Intercitytog: Tog der standser ved alle stationer.

Lyn: Standser ikke ved en række større stationer, men har hidtil standset ved diverse AM og I signaler i stedet. Det ændres nu til at Lyn standser ved en række mindre jordperroner i stedet. Måske en forberedelse til et kommende signalsystem, hvem ved?

Nogle steder giver kapaciteten på banen og antallet af kunder ikke mulighed for at køre regionaltog i halvtimedrift parallelt med fjerntogene, derfor standser fjerntogene flere steder der hvor der ikke er alternativer.
Man kan selvfølgelig også gøre som i Vendsyssel hvor en række direkte ICL tog til/fra København ændre tognummer til/fra et regionaltog i Aalborg. Fx. afgang 14:31 fra Frederikshavn som søndagen hedder "Re 3256" indtil Aalborg hvor det så skifter tognummer til ICL 58.

--
Mvh Anders

Hvis du vil med toget fra Arden, så spring på i farten!

af gaest, 8/4 2016, 11:14 (2961 dage siden) @ andersj

Gennem mange år har regionaltgene mellem Fredericia og Århus ikke standset i Skanderborg, også et lille kuriosum.


Der var ikke plads på strækningen til at standse i Skanderborg uden at forsinke næste tog.

Nej. Regionaltogene køre med MR eller IC4, der har dårligere accelerationsevne end IC3.

Regionaltog: Tog oprangeret med forældet eller fejlkøbt materiel med ringe accelerationsevne. Derfor er regionaltogene nødt til at springe nogle stop over.

Nogle steder giver kapaciteten på banen og antallet af kunder ikke mulighed for at køre regionaltog i halvtimedrift parallelt med fjerntogene, derfor standser fjerntogene flere steder der hvor der ikke er alternativer.
Man kan selvfølgelig også gøre som i Vendsyssel hvor en række direkte ICL tog til/fra København ændre tognummer til/fra et regionaltog i Aalborg. Fx. afgang 14:31 fra Frederikshavn som søndagen hedder "Re 3256" indtil Aalborg hvor det så skifter tognummer til ICL 58.

Det er derfor timemodellen aldrig kommer til at fungere i Danmark. Der skal hurtigere tog til, og der skal rettes bane ud. Det koster mange penge, men man fortæller politikerne at så kan der køres timemodel. Det kan der så ikke alligevel, for nu skal lyntoget altså liiiige standse i Knoldstrup. Så der skal rettes mere bane ud, ellers kan vi ikke køre timemodel. Nå, så skal der rettes mere bane ud. Heldigvis ejer en stor statslig operatør jorden omkring stationen i Storkøbing, den jord kan sælges, det pynter på regnskabet. Så bliver banen lagt om, og Storkøbing får en ny barmarksstation ude på Lars Tyndskids mark. Ikke noget problem, de kan da bare tage bybussen ud til den nye station. Ja, de kan jo ikke tage regionaltoget til Knoldstrup for at komme på lyntoget, for regionaltoget standser ikke i Storkøbing. Det er jo det med accelerationsevnen, ik? Måske er dem i Storkøing heldige at der en dag kommer en letbane ud til barmarksstationen, eller til Knoldstrup. Nå, ikke så smart for dem i Storkøbing, men nu kan vi køre timemodel igen. Det vil sige, det kan vi så ikke, for stærke kræfter i Lilleby slår sig i tøjret og vil have superlyntoget til at standse i Lilleby. Det er ikke fordi der er så mange passagerer der skal med, men man kender jo nogen, og logebroderen er da heldigvis ansat i et eller andet ministerium.
Nå, nu kniber det igen med timemodellen, men så skal der investeres en milliard her og der, så kan vi igen køre timemodel. Desuden bortfalder der et stop i Storeby, de havde ikke nogen folkevalgte der gad at protestere over forringelser i offentlig trafik.
Men - men - men I mellemtiden har man fået en ny trafik/transportminister. Selv om denne er blå, har han en rød blyant.
Han tæller passagerer. Folk i Storeby og Storkøbing er holdt op med at bruge toget, og der er kun tre passagerer fra Knoldstup og Lilleby - tilsammen. Det er for dyrt, siger han, og spidser den røde blyant.

Hvis du vil med toget fra Arden, så spring på i farten!

af Stefan @, Hørsholm, 8/4 2016, 14:50 (2961 dage siden) @ gaest

:-D :-D :-D
Min weekend-griner er hjemme!

Hvis du vil med toget fra Arden, så spring på i farten!

af re20000, 8/4 2016, 22:13 (2961 dage siden) @ gaest

Du glemte lige at skrive at for a få alt dette til at fungere er man nødt til at lukke banen ca 4 uger/år for at anlægge dobbeltspor alternativt 4 spor, hastighedsopgradere og skifte signalsystem samt immunisere det nye signalsystem for nye togtyper der kommer om fem år (altså hvis planen holder)
(FNIS)

Hvis du vil med toget fra Arden, så spring på i farten!

af gaest, 9/4 2016, 08:28 (2961 dage siden) @ re20000

Du glemte lige at skrive at for a få alt dette til at fungere er man nødt til at lukke banen ca 4 uger/år for at anlægge dobbeltspor alternativt 4 spor, hastighedsopgradere og skifte signalsystem samt immunisere det nye signalsystem for nye togtyper der kommer om fem år (altså hvis planen holder)
(FNIS)

Ork, hvis ikke den blå minister med den røde blyant var kommet på tværs kunne jeg have fortsat længe!
Den timemodel kommer aldrig til at fungere!

Sem nu mangle rman jo nogle minutter på grund af det nye ekstra stop. Men det findes der en løsning på. I Mellemby har man et overhalingsspor. Her bliver regionaltoget overhalet af lyntoget, sommetider også et godstog. Men, sporskifterne begrænser gennemkørselshastigheden, ved at fjerne alle sporskifter i Mellemby kan genemkørselshastigheden øges. Det giver de manglende minutter.
Men det betyder nu at regionaltoget ikke kan overhales i Mellemby, så det bliver også nødt til at køre igennem. Det er ikke fordi der er mange der tager toget fra Mellemby, for de kan jo ikke komme af i Storkøbing hvor regionaltoget ikke stopper (det med accelerationsevnen ved i). Men nu har man jo altså en kontrakt, og der skal Mellemby altså betjenes. Eftersom lyntoget efter overhalingssporets bortfald nu ligger og triller i blokken bag regionaltoget, er det oplagt at lade lyntoget standse i Mellemby.
Der var jo også et godstog der blev overhalet i Mellemby, men dets operatør fik af infrastrukturforvalteren besked på at køre om natten. Af godskunderne fik godsoperatøren at vide at det vil de ikke vente på, så nu kører godset med lastbil. Det er jo godt nok, for så slap vi af med det godstog.
Men, det giver et nyt problem. Hvad nytter vekselspor hvis transversalerne ikke kan bruges. Dem har godstoget kørt rust på hidtil, men det kan man jo ikke med lastbilerne! Regionaltoget er rigeligr på røven i forvejen, sådan rent køreplandsmæssigt, så det kan man ikke bruge til at køre rust i de transversaler. Men lyntoget...!
Nu opnåede man så ikke den tidsbesparelse på lyntoget som skulle til for at timemodelem kan hænge sammen, trods forbedringerne i Mellemby.
Det er så ikke engang det eneste problem. I Storhus er man i færd med at anlægge en letbane. Den skal køre i pendulfart, men for at dens køreplan kan hænge sammen, kan den ikke standse ved Prinslund, desuden ligger letbanesporet uhensigtsmæssigt til placering af en perron. Eftersom man gerne vil have togbetjening af Prinslund, og letbanen følger fjernbanen over en længere strækning, og der desuden er plads til perron ved fjernsporene er problemet løst, lige bortset fra at regionaltoget alstå stadig er på skideren rent køreplandsmæssigt. Så må lyntoget standse i stedet. Nu kan man så bare ikke komme fra fjernbanen til letbanen i Prinslund, fordi der ikke er nogen perron ved letbanen. Men det er der i Osby, ca en kilometer derfra. Her vil det være muligt at skifte fra fjernbane til letbane, uden at skulle med ind til Storhus, hvis banegåard pladsmæssigt er noget overbelastet.
Desuden arbejde rman med planer om at anlægge en nu barmarksstation, eller skal vi kalde det barmosestation i Storhus. Der kommer letbanen ikke forbi, så det er oplagt.
Nu er lyntoget så også på skideren rent timeplansmæsssigt, så vi bygger en bro. Vi har masser af erfaring med at bygge broer i Danmark! Det samme gælder dog ikke det konsortium der vinder licitationen, men sådan går det jo. Broen kan lede superlyntoget uden om et tæt befolket udviklingsområde, det sparer tid. På grund af budgetoverskridelser bliver broen der var betilt til at være dobbeltsporet nu kun enkeltsporet, så der skal bremses og krydses lidt, fordi køreplandslæggerne naturligvis har fået det til at passe med at superlyntogene fra hver retning helst skulle kunne mødes på broen. Men alligevel passer timemodellen igen, men så skal superlyntoget altså også rubbe sig ganske meget.
Men, men. De mange nedbremsninger får lyntogets bremser til at overophede, og en dag går det næsten galt. Ingen ved hvordan problemet skal løses, for superlyntoget er jo slet ikke lavet til alle disse stop. Trafikstyrelsen befaler derfor at superlyntogets topfart sættes ned, så nu er timemodellen igen sendt til tælling.
Og så videre, og så videre...

Hvis du vil med toget fra Arden, så spring på i farten!

af gæst.., 9/4 2016, 09:28 (2960 dage siden) @ gaest

Det er en "munter" historie som man kunne grine højt og længe over, hvis den ikke lå så tæt på sandheden som den gør.
Du glemmer - men der kommer vel et kapitel mere - at nogle politikere i en kommune derude hvor alt kan lade sig gøre, har fundet ud af, at letbaner er vejen frem, men er dog med på, at det at lægge spor er noget dyrt noget. Man kan derfor - og de har det fra borgmesterens søn som har læst en artikel om det i et udenlandsk blad - køre letbanetogene ud på fjernbanens skinner. Nogle rådgivere hyres ind - man tager selvfølgelig ikke de bedste for de er for dyre - og de bekræfter, at det sagtens kan lade sig gøre. På Wikipedia har de læst sig til, at sporvidden er den samme, så der er ikke problemer overhovedet. At letbanetogene ikke kører så hurtigt som de øvrige tog (og der sikkert også bliver "lidt" med strømstyrker og signalsystemer) står ikke i vejen for drømmene og rådgiverne har slet ikke været så dybt i deres undersøgelser. Men digt selv videre ......

Hvis du vil med toget fra Arden, så spring på i farten!

af Krabsen @, 9/4 2016, 11:01 (2960 dage siden) @ gæst..

Seriøsiteten af indlæg er tydeligvis fortsat omvendt proportional med trangen til anonymitet..

Hvis du vil med toget fra Arden, så spring på i farten!

af gaest, 9/4 2016, 13:34 (2960 dage siden) @ Krabsen

Seriøsiteten af indlæg er tydeligvis fortsat omvendt proportional med trangen til anonymitet..

Hvorimod den hvasse tone der kendetegner det her forum åbenbart er proportional med manglen på anonymitet.
Der er nogen her der mere går efter personerne end det de skriver, og hvæser og sprutter ad alt og alle. Det er mere diffus med diverse "gæster", som ikke er så nemme at ramme, men hvæs du bare videre.

Jernbanen af i dag er produktet af en hel masse katastrofale beslutninger, omend dem der befinder sig mit i al den galimatias tenderer til at synes at det da skal være sådan. Man kan vælge at le eller græde. Vi er alle tvunget til at være med til at betale fadæsen, og døje med et transportsystem der koster mere og mere, og kan mindre og mindre. Medmindre man er den depressive type, hvilket rigtige jernbanefolk åbenbart tenderer mest til - tror da pokker med den arbejdsplads - kan det være ganske befriende at tage det hele fra den humoristiske side.

Hvis du vil med toget fra Arden, så spring på i farten!

af UTJ, 9/4 2016, 15:52 (2960 dage siden) @ gaest

Jernbanen af i dag er produktet af en hel masse katastrofale beslutninger, omend dem der befinder sig mit i al den galimatias tenderer til at synes at det da skal være sådan. Man kan vælge at le eller græde. Vi er alle tvunget til at være med til at betale fadæsen, og døje med et transportsystem der koster mere og mere, og kan mindre og mindre. Medmindre man er den depressive type, hvilket rigtige jernbanefolk åbenbart tenderer mest til - tror da pokker med den arbejdsplads - kan det være ganske befriende at tage det hele fra den humoristiske side.

Kunne være mine ord. Der er alt for meget snak som går udenom de egentlige problemer med jernbanen af i dag. For eksempel er der ingen der tænker over hvilken dyr forrentning det er at have en jernbane liggende i ti år og som ikke bliver udnyttet bedre, fordi man har et elendigt, dyrt og ufleksibelt monopolbilletsystem (rejsekortet kan bruges, men burde være i åben konkurrence med andre, billigere systemer), et krav om afskrivningstid på nogle i praksis ubrugelige tog, samt et elprojekt som bliver forhalet på grund af et signalprojekt. Ti års forrentning af jernbanens anlægsmasse svarer til omkring 1/4 til 1/5 af den samlede kapital bundet i de faste anlæg, da de fleste anlægsdele har en gennemsnitlig levetid på ikke over 40-50 år.

Men vanetænkning er ganske udbredt inden for denne branche, herunder indgroede dogmer om hvordan der skal tales om det.

Hvis du vil med toget fra Arden, så spring på i farten!

af en anden gæst, 9/4 2016, 22:21 (2960 dage siden) @ Krabsen

Seriøsiteten af indlæg er tydeligvis fortsat omvendt proportional med trangen til anonymitet..

Stort set alle indlæg i denne tråd er anonyme på den måde, at det er mere end svært at identificere, hvem der står bag. Det gælder også navne som f.eks. "Krabsen".
At man skriver et navn, som kan være opdigtet, eller præsenterer sig som Gæst, gæst, gæsten eller lignende, kan vel således være hip som hap. Det samme gælder angivelse af en mailadresse, som kan være lige så anonym som navnet Krabsen.
Webmasteren kan vælge at gøre det obligatorisk at skrive under sit eget og rigtige navn og mailadresse. Om skribenterne bliver mere seriøse af den grund, vil tiden (eventuelt) vise, men der kommer sikkert færre indlæg. Nogle vil nok sige, at alene det forhold vil får seriøsiteten til at stige. Andre vil måske beklage, at de professionelle jernbanefolk og rådgivere, som gemmer sig bag et dæknavn, vil holde sig væk fra at kommentere. Det er ikke bare pedantiske jernbaneentusiaster der af og til himler op over indholdet i indlæggene, "arbejdsgiverne" (DSB, Trafik- og Byggestyrelsen, Transportministeriet, Arriva, Banedanmark osv) læser også med her og bryder sig ikke om kritik eller at der siver noget ud, som helst skal holdes i det skjulte.

Hvis du vil med toget fra Arden, så spring på i farten!

af UTJ, 10/4 2016, 05:51 (2960 dage siden) @ en anden gæst

..... Andre vil måske beklage, at de professionelle jernbanefolk og rådgivere, som gemmer sig bag et dæknavn, vil holde sig væk fra at kommentere. Det er ikke bare pedantiske jernbaneentusiaster der af og til himler op over indholdet i indlæggene, "arbejdsgiverne" (DSB, Trafik- og Byggestyrelsen, Transportministeriet, Arriva, Banedanmark osv) læser også med her og bryder sig ikke om kritik eller at der siver noget ud, som helst skal holdes i det skjulte.

Du rammer noget meget centralt. Det er ikke usandsynligt at diskussionerne her på dette forum både læses af arbejdsgivere og fx journalister. Blot det at få et hint om en sag her eller en anden udlægning end den ministerium eller styrelse/SOV gerne vil have frem er vigtig. Populært sagt meningsdannelse, leaders og followers, hvoraf sidstnævnte blot gentager den officielle tekst. Med navn vil der ikke komme alternative udlægninger frem. Så må vi leve med lidt flis, brok og useriøsitet engang imellem.

Hvis du vil med toget fra Arden - noget om anonyme indlæg

af Hans T. Møller, Risskov, 11/4 2016, 18:35 (2958 dage siden) @ UTJ

Anonyme indlæg kan ifølge sagens natur være skrevet af hvem som helst. Det kan være folk med insider-viden, og det kan være trolls. De kan være skrevet af transportministeren, og de kan stamme fra en 14-årig, som sidder og keder sig foran sin computer.

Jeg kan godt se UTJs pointe: De anonyme bringer af og til nye synsvinkler og oplysninger frem. Disse kan i princippet komme fra en ”whistle blower”, som afslører overvejelser og beslutninger på topplan, men ophavsmanden kan også være en fantast, som bare vil have opmærksomhed.

Hvem kan afgøre, hvad der er hvad?

Mange udmærkede og vidende folk står frem ved deres navn her i forum. Nogle kender jeg personligt - andre ved jeg hvem er. Nogle er eksperter på et bestemt område, nogle er professionelle jernbanefolk, nogen er berejste, nogle har skrevet artikler og bøger om jernbaner.

Fælles for dem er, at de står ved, hvad de skriver. De tager ansvar for det.

Det gør de anonyme ikke.

Hvis du vil med toget fra Arden - noget om anonyme indlæg

af Anonym, 11/4 2016, 22:06 (2958 dage siden) @ Hans T. Møller

Anonyme indlæg kan ifølge sagens natur være skrevet af hvem som helst. Det kan være folk med insider-viden, og det kan være trolls. De kan være skrevet af transportministeren, og de kan stamme fra en 14-årig, som sidder og keder sig foran sin computer.

Jeg kan godt se UTJs pointe: De anonyme bringer af og til nye synsvinkler og oplysninger frem. Disse kan i princippet komme fra en ”whistle blower”, som afslører overvejelser og beslutninger på topplan, men ophavsmanden kan også være en fantast, som bare vil have opmærksomhed.

Hvem kan afgøre, hvad der er hvad?

Mange udmærkede og vidende folk står frem ved deres navn her i forum. Nogle kender jeg personligt - andre ved jeg hvem er. Nogle er eksperter på et bestemt område, nogle er professionelle jernbanefolk, nogen er berejste, nogle har skrevet artikler og bøger om jernbaner.

Fælles for dem er, at de står ved, hvad de skriver. De tager ansvar for det.

Det gør de anonyme ikke.


Det kan du have helt ret i. Men prøv at se indlæggene i denne tråd: bortset fra et par stykker er indlæggene anonyme og de fleste er ikke engang tilmeldt som brugere. At kalde sig andersj, Krabsen, Østersen eller andet er jo ikke det samme som at tilkendegive sig under eget fulde navn. Måske man skulle tilføje sin adresse for at kunne betragtes som en rigtig og sand bidragsyder - på samme måde som læserbreve og debatindlæg i dagbladene?

Hvis du vil med toget fra Arden - noget om anonyme indlæg

af MortenLarsen94, Aarhus, 11/4 2016, 23:06 (2958 dage siden) @ Anonym

Skulle vi ikke lægge diskussionen om anonyme brugere på hylden og i stedet fokusere på jernbane relaterede ting?

--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
- Webmaster og medlem af driftsudvalget i Limfjordsbanen (LFB)
[image]

Hvis du vil med toget fra Arden, så spring på i farten!

af Østersen, 10/4 2016, 07:26 (2960 dage siden) @ Krabsen

Seriøsiteten af indlæg er tydeligvis fortsat omvendt proportional med trangen til anonymitet..

Dette indlæg/denne tråd har indeholdt fis og skæg fra begyndelsen, så hvorfor skulle det pludseligt blive seriøst???

Hvis du vil med toget fra Arden, så spring på i farten!

af Morten Flindt Larsen, 9/4 2016, 10:06 (2960 dage siden) @ gaest

Du glemte lige at skrive at for a få alt dette til at fungere er man nødt til at lukke banen ca 4 uger/år for at anlægge dobbeltspor alternativt 4 spor, hastighedsopgradere og skifte signalsystem samt immunisere det nye signalsystem for nye togtyper der kommer om fem år (altså hvis planen holder)
(FNIS)


Ork, hvis ikke den blå minister med den røde blyant var kommet på tværs kunne jeg have fortsat længe!
Den timemodel kommer aldrig til at fungere!

Sem nu mangle rman jo nogle minutter på grund af det nye ekstra stop. Men det findes der en løsning på. I Mellemby har man et overhalingsspor. Her bliver regionaltoget overhalet af lyntoget, sommetider også et godstog. Men, sporskifterne begrænser gennemkørselshastigheden, ved at fjerne alle sporskifter i Mellemby kan genemkørselshastigheden øges. Det giver de manglende minutter.
Men det betyder nu at regionaltoget ikke kan overhales i Mellemby, så det bliver også nødt til at køre igennem. Det er ikke fordi der er mange der tager toget fra Mellemby, for de kan jo ikke komme af i Storkøbing hvor regionaltoget ikke stopper (det med accelerationsevnen ved i). Men nu har man jo altså en kontrakt, og der skal Mellemby altså betjenes. Eftersom lyntoget efter overhalingssporets bortfald nu ligger og triller i blokken bag regionaltoget, er det oplagt at lade lyntoget standse i Mellemby.
Der var jo også et godstog der blev overhalet i Mellemby, men dets operatør fik af infrastrukturforvalteren besked på at køre om natten. Af godskunderne fik godsoperatøren at vide at det vil de ikke vente på, så nu kører godset med lastbil. Det er jo godt nok, for så slap vi af med det godstog.
Men, det giver et nyt problem. Hvad nytter vekselspor hvis transversalerne ikke kan bruges. Dem har godstoget kørt rust på hidtil, men det kan man jo ikke med lastbilerne! Regionaltoget er rigeligr på røven i forvejen, sådan rent køreplandsmæssigt, så det kan man ikke bruge til at køre rust i de transversaler. Men lyntoget...!
Nu opnåede man så ikke den tidsbesparelse på lyntoget som skulle til for at timemodelem kan hænge sammen, trods forbedringerne i Mellemby.
Det er så ikke engang det eneste problem. I Storhus er man i færd med at anlægge en letbane. Den skal køre i pendulfart, men for at dens køreplan kan hænge sammen, kan den ikke standse ved Prinslund, desuden ligger letbanesporet uhensigtsmæssigt til placering af en perron. Eftersom man gerne vil have togbetjening af Prinslund, og letbanen følger fjernbanen over en længere strækning, og der desuden er plads til perron ved fjernsporene er problemet løst, lige bortset fra at regionaltoget alstå stadig er på skideren rent køreplandsmæssigt. Så må lyntoget standse i stedet. Nu kan man så bare ikke komme fra fjernbanen til letbanen i Prinslund, fordi der ikke er nogen perron ved letbanen. Men det er der i Osby, ca en kilometer derfra. Her vil det være muligt at skifte fra fjernbane til letbane, uden at skulle med ind til Storhus, hvis banegåard pladsmæssigt er noget overbelastet.
Desuden arbejde rman med planer om at anlægge en nu barmarksstation, eller skal vi kalde det barmosestation i Storhus. Der kommer letbanen ikke forbi, så det er oplagt.
Nu er lyntoget så også på skideren rent timeplansmæsssigt, så vi bygger en bro. Vi har masser af erfaring med at bygge broer i Danmark! Det samme gælder dog ikke det konsortium der vinder licitationen, men sådan går det jo. Broen kan lede superlyntoget uden om et tæt befolket udviklingsområde, det sparer tid. På grund af budgetoverskridelser bliver broen der var betilt til at være dobbeltsporet nu kun enkeltsporet, så der skal bremses og krydses lidt, fordi køreplandslæggerne naturligvis har fået det til at passe med at superlyntogene fra hver retning helst skulle kunne mødes på broen. Men alligevel passer timemodellen igen, men så skal superlyntoget altså også rubbe sig ganske meget.
Men, men. De mange nedbremsninger får lyntogets bremser til at overophede, og en dag går det næsten galt. Ingen ved hvordan problemet skal løses, for superlyntoget er jo slet ikke lavet til alle disse stop. Trafikstyrelsen befaler derfor at superlyntogets topfart sættes ned, så nu er timemodellen igen sendt til tælling.
Og så videre, og så videre...

Løsningen er at forære de togrejsende i Arden en bil hver. Det vil være langt billigere for samfundet og en klar forbedring af rejsekvaliteten. :-D :-P :-)

Hvis du vil med toget fra Arden, så spring på i farten!

af gaest, 8/4 2016, 08:24 (2962 dage siden) @ Ole Olesen

Hvad med også at lade ICLyn standse i Ellidshøj?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak