Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Folkemøde for ny Storstrømsbro søndag kl. 14 (Trafikpolitik)

af Nordexpress, 10/4 2016, 08:40 (2963 dage siden)

Iflg. P4 afholdes der i dag søndag kl. 14 folkemøde på Masnedø-fortet for en ny Storstrømsbro nu for at forebygge, at jernbanedriften kan blive indstillet i 4-5 år.

Sydhavsøerne føler sig forfordelt ved ikke at kunne få politikerne i tale i spørgsmålet Storstrømsbro.

Måske er der medlemmer af forummet, der har lyst til at give deres besyv med, og/eller berette her om folkemødet.

Folkemøde for ny Storstrømsbro søndag kl. 14

af en gæst, 10/4 2016, 09:33 (2963 dage siden) @ Nordexpress

Iflg. P4 afholdes der i dag søndag kl. 14 folkemøde på Masnedø-fortet for en ny Storstrømsbro nu for at forebygge, at jernbanedriften kan blive indstillet i 4-5 år.

Sydhavsøerne føler sig forfordelt ved ikke at kunne få politikerne i tale i spørgsmålet Storstrømsbro.

Måske er der medlemmer af forummet, der har lyst til at give deres besyv med, og/eller berette her om folkemødet.

:
De gode folk fra Falster har fået noget galt i halsen. Der er ikke tale om at jernbanetrafikken fra Sjælland til Falster skal indstilles i længere tid, fordi der kommer til at mangle en jernbanebro. Den eksisterende kommer bare til at holde nogle år ekstra. Det eneste de kommer til at undvære, indtil den nye bro står færdig, er kørsel med el-tog. De må nøjes med IC4.

Folkemøde for ny Storstrømsbro søndag kl. 14

af Gæst 20, 10/4 2016, 09:58 (2963 dage siden) @ en gæst

Enig - ingen grund til at råbe "ulven kommer".

Folkemøde for ny Storstrømsbro søndag kl. 14

af UTJ, 10/4 2016, 10:17 (2963 dage siden) @ Gæst 20

Enig - ingen grund til at råbe "ulven kommer".

Nemlig - broers tilstand og navnlig konsekvenserne af tilstanden er en fleksibel størrelse. Nøjagtigt som for den øvrige jernbane. Infrastruktur er kun ved at bryde sammen hvis 1) nogle ønsker nedlæggelse/fjernelse eller2) behov for at påkalde sig politikernes opmærksomhed, så man kan få noget nyt.

Men det vil da være en sensation hvis et tog styrter durk i Storstrømmen - nærmest bibelsk.

Folkemøde for ny Storstrømsbro søndag kl. 14

af Lars madsen, 10/4 2016, 15:48 (2963 dage siden) @ UTJ

Ja heller det pluslig viser sig, at broens tilstand er dårligere end forventet. Så den ikke kan bruges, så er det jo kun 7-8 år uden tog forbindelse. To spor Ringsted - Masnesø- ingen ting, så 2 to spor til rødby så færge. Så ingen grund til ny bro.

En anden ting er så når den kommer bliver det gratis. Mens den ved Frederikssund bliver eb betalings bro. Det har jeg ikke forstået

Folkemøde for ny Storstrømsbro søndag kl. 14

af UTJ, 10/4 2016, 17:27 (2963 dage siden) @ Lars madsen

Ja heller det pluslig viser sig, at broens tilstand er dårligere end forventet. Så den ikke kan bruges, så er det jo kun 7-8 år uden tog forbindelse. To spor Ringsted - Masnesø- ingen ting, så 2 to spor til rødby så færge. Så ingen grund til ny bro.

En anden ting er så når den kommer bliver det gratis. Mens den ved Frederikssund bliver eb betalings bro. Det har jeg ikke forstået

Bropenges størrelse afhænger af broens betydning for hovedstadsområdet. Jo mere betydning desto højere broafgift. Ganske rimeligt, da afgifterne skal dække københavnernes forsøg med bycykler og andet tjams. Værre er det at der er store områder i landet der lider af dette afgiftsregime, herunder Fyn og Vestsjælland. Men det har jo intet med tog at gøre. Sydhavsøerne skal nok få deres velfortjente jernbane. Der er god samfundsøkonomi i at forbedre trafikforbindelserne til Lolland og Falster, for afviklingen kan ikke være dyrere end den er allerede. Og Sydhavsøerne er netop i "togafstand" af København, da køreturen for mange er lige lovlig ulidelig ad motorvejen.

1000 fremmødte for ny Storstrømsbro

af Nordexpress, 10/4 2016, 18:36 (2963 dage siden) @ Nordexpress

Iflg. nyhederne på TV2 Øst var omkring 1.000 personer mødt op for at kræve igangsætning af broprojektet.

MFerne Magnus Heunicke, Soc.demokratiet, og Marcus Knuth, Venstre, lover at støtte kravet.

TV2 Øst

1000 fremmødte for ny Storstrømsbro

af andersj, Aalborg, 10/4 2016, 19:01 (2963 dage siden) @ Nordexpress

Iflg. nyhederne på TV2 Øst var omkring 1.000 personer mødt op for at kræve igangsætning af broprojektet.

MFerne Magnus Heunicke, Soc.demokratiet, og Marcus Knuth, Venstre, lover at støtte kravet.

TV2 Øst

Jeg forstår ingenting. Har der været rapporter eller undersøgelser der viser at broen ikke kan holde til 2024? LO formanden udtaler at man risikere at være uden togforbindelse i 5-6 år. Dvs. allerede i 2019 vil banen skulle lukkes for alt togtrafik? Hvor har han den information fra? Vejdirektoratet har udtalt at det ikke er noget problem at holde broen kørende til 2024, og bare fordi den optisk er grim fordi den ikke er malet i lang tid så betyder det ikke at den akut er ved at falde fra hinanden.

Det er rent lobbyarbejde fra LO for at skaffe arbejdspladser til Sydsjælland/Falster hurtigere end det i øjeblikket er planlagt. Men så længe 122 tons ME'er har lov til at drøne over med op til 300 tons dobbeltdækkere på slæb så er der nok ikke fare på færde.

Der er rigtig mange projekter der er vigtigere at få sat skub i end den nye bro når nu Fehmarn ligger så langt ude i fremtiden.

--
Mvh Anders

1000 fremmødte for ny Storstrømsbro

af Gæst1, 10/4 2016, 20:15 (2963 dage siden) @ andersj

ME vejer nu kun 115 tons, og de må ikke køre i forspand over broen. Det er metervægten, der er mest kritisk. Derfor køres skærvetog heller ikke med fuldt læssede vogne...ingen eksperter er i tvivl om, at broen kan holde til jernbanebrug indtil 2024 (cykelstien lukker nok snart, og man må kun sejle under de tre buefsg grundet nedstyrtningsfare). Men der har endnu ikke været nogle eksperter, der mener broen kan holde til 2026...

Når det er sagt, så er de 5-6 år formentlig mere et udtryk for den samlede anlægstid med store trafikale konsekvenser for Lolland Falster. Husk at dobbeltsporet til Nykøbing F laves færdigt flere år før den nye bro. Dette arbejde medfører en række meget store sporspærringer og erstatningskørsler med busser. Et scenarie der så gentager sig et par år efter, når der skal etableres en bro med tilhørende tilslutninger. Hvis man skulle følge Banedanmarks almindelige regler for store sporarbejder, samt forventeligt kunne høste en pæn økonomisk gevinst, skal en ny bro naturligvis laves samtidig med arbejderne i land. Det er den argumentation, de lokale prøver at kommunikere....der er nok en del mio at spare, men det kræver jo naturligvis, at pengene er der til at starte med.

...og så er det måske også lidt naivt at love dem hurtige 200 km/t forbindelser baseret på IC4...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak