Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aarhus Letbane nu - fra SHS

af Anders D, 20/4 2016, 15:38 (2929 dage siden) @ Claus E. Hansen

Fin lille præsentation.
Måske det har været drøftet. Men det er ikke klart for mig, hvorvidt traditionel jernbanedrift stadig bliver mulig på de nuværende strækninger til Grenå og Odder, når strækningerne "udstyres som Letbane" som der står i Banedanmarks oversigtskort.

I høringssvar https://www.aarhus.dk/~/media/eDoc/C/1/2/C125711F0048D96EC12578840049AC77attach5.pdf, kan læses at "Grenå havn er grundlæggende positiv overfor et østjysk letbanesystem.
Havnen lægger vægt på, at der sikres lige og gode konkurrencemuligheder på infrastruktursiden, herunder specielt på gods på jernbane. Ser i den forbindelse positivt på, at kommuneplantillægget sikrer en udformning af letbanen, hvor der fortsat er mulighed for kørsel med godstog, og havnen forudsætter, at godstogsbetjeningen er i overensstemmelse
med de vilkår, som allerede gælder for godstransport på Grenaabanen.
I forlængelse heraf påpeger Grenaa Havn., at der fortsat kan være behov for transport af farligt gods på Grenaabanen til og fra havnen, herunder til en planlagt bioethanolfabrik, og opfordrer til, at det i kommuneplantillægget præciseres, at den nuværende status for kørsel med godstog, herunder kørsel med farligt gods i det østlige letbanespor på strækningen Århus H til Østbanetorvet opretholdes. Grenaa Havn ønsker på denne måde at tage højde for de vilkår for godstransport, som det fremtidige letbaneselskab skal overtage ved overdragelse af Grenaabanen".
Så langt så godt. Men er det stadig aktuelt ?
Banen indgår ikke i Signalprogrammet, så en evt. godskørsel; hvordan skal den foregå ? og efter hvilket regelsæt ?

Aarhus Letbane nu - fra SHS

af en gæst, 20/4 2016, 18:18 (2929 dage siden) @ Anders D

Banen indgår ikke i Signalprogrammet, så en evt. godskørsel; hvordan skal den foregå ? og efter hvilket regelsæt ?

Vi må gå ud fra at BOStrab-reglerne kommer til at beskrive dette .... samt at de nye perroner m.v. på Grenåbanen anlægges, så det bliver muligt rent profilmæssigt at køre med konventionelt jernbanemateriel på strækningen. De nye letbanetog er vist lidt smallere end Desiro-togene (korriger venligst hvis det ikke passer).

Aarhus Letbane nu - fra SHS

af en gæst, 20/4 2016, 18:36 (2929 dage siden) @ en gæst

Banen indgår ikke i Signalprogrammet, så en evt. godskørsel; hvordan skal den foregå ? og efter hvilket regelsæt ?


Vi må gå ud fra at BOStrab-reglerne kommer til at beskrive dette .... samt at de nye perroner m.v. på Grenåbanen anlægges, så det bliver muligt rent profilmæssigt at køre med konventionelt jernbanemateriel på strækningen. De nye letbanetog er vist lidt smallere end Desiro-togene (korriger venligst hvis det ikke passer).

Flere informationer:
http://www.letbanen.dk/om-letbanen/real/projekter/

Aarhus Letbane nu - fra SHS

af Brussen, 21/4 2016, 15:30 (2928 dage siden) @ en gæst

I bemærkningerne til lovgrundlaget står der om gods:

"Anlægget mellem Aarhus H og Grenaa er i dag udformet til
kørsel med godstog, men strækningen benyttes ikke i dag til
godstog. Såfremt der i fremtiden skal køre godstog på strækningen
mellem Aarhus H og Grenaa er parterne bag aftalen
indforstået med, at disse kun må køre om natten og samtidig
skal banen være lukket for passagertrafik."

Dette er i praksis nok et fata morgana, da der i forhold til det påkrævede fritrumsprofil mellem perron og letbanetog, sandsynligvis ikke vil kunne levnes plads til godstog. Perronforkanterne må derfor nødvendigvis skulle afmonteres, hver gang et godstog (eller lidt større skinnekørende vedigeholdelsesmateriel) skal passere en perron.

Evt. godskørsel på Grenåbanen vil desuden fordre, at Århus Letbanes godkendelse som infrastrukturvalter også omfatter godskørsel.

Aarhus Letbane nu - fra SHS

af en gæst, 21/4 2016, 15:41 (2928 dage siden) @ Brussen

Dette er i praksis nok et fata morgana, da der i forhold til det påkrævede fritrumsprofil mellem perron og letbanetog, sandsynligvis ikke vil kunne levnes plads til godstog. Perronforkanterne må derfor nødvendigvis skulle afmonteres, hver gang et godstog (eller lidt større skinnekørende vedigeholdelsesmateriel) skal passere en perron.

Vi er vel ikke derude hvor man kan se det som en molbohistorie :-D

Aarhus Letbane nu - fra SHS

af Brussen, 21/4 2016, 15:46 (2928 dage siden) @ en gæst

Vi er vel ikke derude hvor man kan se det som en molbohistorie :-D

Kun hvis nogen skulle få den vanvittige ide at køre med gods ;-)

Aarhus Letbane nu - fra SHS

af Thorbjørn, 21/4 2016, 16:20 (2928 dage siden) @ Brussen

Klip fra Letbanen.dk
Beskrivelse

Med omlægning af Aarhus Nærbane til letbanedrift skal de eksisterende perronforkanter tilpasses de nye letbanetog. Samtidig skal muligheden for at køre med godstog og vedligeholdelseskøretøjer på strækningen bevares.

Aarhus Letbane nu - fra SHS

af en gæst, 21/4 2016, 18:49 (2928 dage siden) @ Thorbjørn

Med omlægning af Aarhus Nærbane til letbanedrift skal de eksisterende perronforkanter tilpasses de nye letbanetog. Samtidig skal muligheden for at køre med godstog og vedligeholdelseskøretøjer på strækningen bevares

Det lyder godt, men de mangler endnu at finde ud, hvordan det løses.
Med mindre løsningen er
[image]

Aarhus Letbane nu - fra SHS

af Jørgen Svedstrup Nielsen, 22/4 2016, 09:14 (2927 dage siden) @ en gæst

I Kassel har de ved hjælp af sporskifter og et spor nærmere perronen løst en tilsvarende opgave.

Aarhus Letbane nu - fra SHS

af en gæst, 22/4 2016, 10:20 (2927 dage siden) @ Jørgen Svedstrup Nielsen

I Kassel har de ved hjælp af sporskifter og et spor nærmere perronen løst en tilsvarende opgave.

Ingen tvivl om det kan lade sig gøre rent teknisk, men er økonomien med også? Der skal jo anlægges sporskifter ved samtlige standsningssteder ... og etableres sikringsanlæg. Det bliver ikke bare dyrt men rasende dyrt, både i anlæg og vedligeholdelse.
Så: Løsningen bliver sikkert en anden ;-)

Aarhus Letbane nu - fra SHS

af gaest, 22/4 2016, 10:29 (2927 dage siden) @ en gæst

I Kassel har de ved hjælp af sporskifter og et spor nærmere perronen løst en tilsvarende opgave.


Ingen tvivl om det kan lade sig gøre rent teknisk, men er økonomien med også? Der skal jo anlægges sporskifter ved samtlige standsningssteder ... og etableres sikringsanlæg. Det bliver ikke bare dyrt men rasende dyrt, både i anlæg og vedligeholdelse.
Så: Løsningen bliver sikkert en anden ;-)

Se bare med terminalen i Hirtshals, der mangler mindre end det der kræves på Letbanen for at godstogene kan køre, og alligevel bliver det (heller) ikke lavet.

Aluminiumstoget døde jo af at der ikke var kapacitet hverken på Grenåbanen, eller på Tønderbanen undtagen i nattetimerne, problemet var bare at man ikke kan køre et godstog fra Tønder til Grenå på én nat, så godstoget måtte holde pause dagen over et eller andet sted. Det gider hverken godskunde eller operatør, og så ved vi hvordan det går.

Aarhus Letbane nu - fra SHS

af en gæst, 22/4 2016, 10:47 (2927 dage siden) @ gaest

I Kassel har de ved hjælp af sporskifter og et spor nærmere perronen løst en tilsvarende opgave.


Ingen tvivl om det kan lade sig gøre rent teknisk, men er økonomien med også? Der skal jo anlægges sporskifter ved samtlige standsningssteder ... og etableres sikringsanlæg. Det bliver ikke bare dyrt men rasende dyrt, både i anlæg og vedligeholdelse.
Så: Løsningen bliver sikkert en anden ;-)


Se bare med terminalen i Hirtshals, der mangler mindre end det der kræves på Letbanen for at godstogene kan køre, og alligevel bliver det (heller) ikke lavet.

Aluminiumstoget døde jo af at der ikke var kapacitet hverken på Grenåbanen, eller på Tønderbanen undtagen i nattetimerne, problemet var bare at man ikke kan køre et godstog fra Tønder til Grenå på én nat, så godstoget måtte holde pause dagen over et eller andet sted. Det gider hverken godskunde eller operatør, og så ved vi hvordan det går.

.
Det er kun politikere og andre uden forstand på jernbane, der ikke ved hvor komplekst det i virkeligheden er. Og enig: Glem alt om godstrafik på Grenå-banen. Det kunne have ladet sig gøre i dagtimerne på den eksisterende jernbane, hvis der var blevet anlagt flere krydsningsstationer, men med letbanen, nej!

Hvem kan for øvrigt forstille sig et godstog med farligt gods passerer under DOKK1 i dagtimerne - eller i det hele taget?

[image]

Aarhus Letbane nu - fra SHS

af Niels Munch, 22/4 2016, 10:49 (2927 dage siden) @ en gæst

I Kassel har de ved hjælp af sporskifter og et spor nærmere perronen løst en tilsvarende opgave.


Ingen tvivl om det kan lade sig gøre rent teknisk, men er økonomien med også? Der skal jo anlægges sporskifter ved samtlige standsningssteder ... og etableres sikringsanlæg. Det bliver ikke bare dyrt men rasende dyrt, både i anlæg og vedligeholdelse.
Så: Løsningen bliver sikkert en anden ;-)


Såvel Karlsruhe- som Kasselløsningen er beskrevet under "Fahrzeugtechnik", næstsidste afsnit her: https://de.wikipedia.org/wiki/Tram-Train#Fahrzeugtechnik .

M.v.h.
Niels

Aarhus Letbane nu - fra SHS

af en gæst, 22/4 2016, 11:01 (2927 dage siden) @ Niels Munch


Såvel Karlsruhe- som Kasselløsningen er beskrevet under "Fahrzeugtechnik", næstsidste afsnit her: https://de.wikipedia.org/wiki/Tram-Train#Fahrzeugtechnik .

Ja, der er flere løsninger som også beskrevet her

Eisenbahnwagen sind breiter als Stadt- und Straßenbahnfahrzeuge, beim Einsatz von Stadtbahnwagen auf Eisenbahnstrecken bleibt deshalb ein ca. 20–30 cm breiter Spalt zwischen Fahrzeug und Bahnsteig, der durch technische Anpassungen überbrückt wird. Üblich sind ausfahrbare Trittstufen: So können die Karlsruher Stadtbahnen mit ihren wahlfrei passend zu 34 oder 55 cm ausfahrbaren Trittstufen sowohl an alten niedrigen Straßenbahnsteigen mit 1,35 m Abstand zur Gleismitte, an Niederflurbahnsteigen mit 34 cm Höhe und 1,58 m Abstand und an Mittelflurbahnsteigen mit EBO-konformer Höhe von 55 cm in 1,65 m Abstand halten. In Kassel wurden dagegen Gleisverschlingungen im Bahnsteigbereich angelegt, so dass die schmaleren Straßenbahnfahrzeuge näher an den Bahnsteig herangeführt werden können, während die breiteren Eisenbahnfahrzeuge ein eigenes Schienenpaar in üblichem Abstand zum Bahnsteig benutzen.

Med mindre man vælger ikke at gøre noget ("Mind the gap") er der vist kun Karlsruhe løsningen tilbage, altså trin der kan skydes ud. Men det er måske også den løsning der er valgt?

Aarhus Letbane nu - fra SHS

af gaest, 21/4 2016, 21:47 (2928 dage siden) @ Brussen

"Såfremt der i fremtiden skal køre godstog på strækningen
mellem Aarhus H og Grenaa er parterne bag aftalen
indforstået med, at disse kun må køre om natten og samtidig
skal banen være lukket for passagertrafik."

Det var godsoperatøren så ikke tilfreds med I Hirtshals, og der er "spærretiden" for godstog endda mindre.

Aarhus Letbane nu - fra SHS

af Finalisten, 21/4 2016, 22:13 (2928 dage siden) @ gaest

Gods på jernbane - my ass!!

Aarhus Letbane - hvad med veterantog?

af Jacob Jørgensen, 22/4 2016, 13:50 (2927 dage siden) @ Anders D

Hvad med veterantog?

Vil der i fremtiden kunne køre veterantog på strækningen Odder-Aarhus-Grenå eller noget af den?

Aarhus Letbane - hvad med veterantog?

af Per @, 22/4 2016, 15:18 (2927 dage siden) @ Jacob Jørgensen

Var det ikke mere logisk at gods der aflæsses i Grenå, til transport mod Århus, sejles til en container havn i stedet? Veterantog med røg og damp? Næppe:-( :-(

Aarhus Letbane - hvad med veterantog?

af emil nielsen @, struer, 22/4 2016, 18:49 (2927 dage siden) @ Per

uha da hvem kunne få den ide med veterantog så risikere vi bare der kommer turiter til området

Aarhus Letbane - hvad med veterantog?

af Gæst, 22/4 2016, 19:14 (2927 dage siden) @ emil nielsen

uha da hvem kunne få den ide med veterantog så risikere vi bare der kommer turiter til området

Der bliver ikke behov for veterantog men for veteransporvogne ;-) ;-)

Aarhus Letbane nu - fra SHS

af Ottoemil, Rødovre, 28/4 2016, 04:52 (2921 dage siden) @ Claus E. Hansen

Goddag i forummet!

Jeg var kort i Århus d. 22.4. og fik et par billeder af letbanebyggeriet.

[image]
Nørrebrogade


[image]
Nørreport


[image]
Lisbjerg

v.h.
Ottoemil

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak