Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer (Generelt)

af andersj, Aalborg, 28/4 2016, 20:26 (2922 dage siden)

Signalprogrammet på teststrækningen Frederikshavn-Langå er forsinket med 2 år og indtil da er det ikke muligt at gennemføre alt planlagt trafik når Region Nordjylland overtager regionaltogstrafikken mellem Skørping og Frederikshavn. Signalsystemet skulle have været udrullet mellem Frederikshavn og Langå i efteråret i år men er indtil videre er planen at det bliver færdigt i sommeren 2018 hvilket betyder at man føst i 2019/20 kan køre med det planlagte system.

Læs mere her: http://www.rn.dk/Service/Nyhedsliste-RN/Nyhed?id=54c8ab32-6fda-4169-9bd5-fc80fee4394e

--
Mvh Anders

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 28/4 2016, 22:11 (2922 dage siden) @ andersj

Signalprogrammet på teststrækningen Frederikshavn-Langå er forsinket med 2 år og indtil da er det ikke muligt at gennemføre alt planlagt trafik når Region Nordjylland overtager regionaltogstrafikken mellem Skørping og Frederikshavn. Signalsystemet skulle have været udrullet mellem Frederikshavn og Langå i efteråret i år men er indtil videre er planen at det bliver færdigt i sommeren 2018 hvilket betyder at man føst i 2019/20 kan køre med det planlagte system.

Læs mere her: http://www.rn.dk/Service/Nyhedsliste-RN/Nyhed?id=54c8ab32-6fda-4169-9bd5-fc80fee4394e

Hej

Stakkels vendelboer, de er hårdt prøvede.
Hvis man bliver ved på den måde behøver man ikke det nye signalsystem for tættere trafik
- der er jo god plads på motorvejene i den ende af landet.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af Lars Jensen @, 29/4 2016, 08:27 (2921 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Stakkels vendelboer, de er hårdt prøvede.

Så stakkels er vi nu heller ikke, bilen er jo opfundet !

- der er jo god plads på motorvejene i den ende af landet.

jaee, nogle få timer om natten, ellers er der godt fyldt op. Ammestuehistorien om tomme motorveje stammer fra dengang at den første delstrækning (Hjørring-Bjergby svjh) åbnede; den gik fra ingenting til ingenting, så den var der jo ingen der kørte på, vi er ikke så dumme som kjøvenhaunere går og tror :-P

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af Bent Toftgaard, 29/4 2016, 08:37 (2921 dage siden) @ Lars Jensen

Der er vist nogen der ikke, gang på gang, først har holdt i kø ved indfletningen E45/E39, og derefter i/ved tunnelen på grund af trafikpropper. Limfjordstunnelen er stadig den mest trafikerede vejstrækning i dette land.

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af Bjarke Hvass, Valby, 29/4 2016, 11:57 (2921 dage siden) @ Bent Toftgaard

Limfjordstunnelen er stadig den mest trafikerede vejstrækning i dette land.

Ifølge Danmarks Statistik kommer E45 Limfjordstunnellen først ind som den 11. mest trafikerede motorvejsstrækning. Men det er den mest trafikerede motorvejsstrækning nord for Aarhus.

Se mere på dette link

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af Gæst., 29/4 2016, 19:03 (2921 dage siden) @ Bjarke Hvass

Limfjordstunnelen er stadig den mest trafikerede vejstrækning i dette land.


Ifølge Danmarks Statistik kommer E45 Limfjordstunnellen først ind som den 11. mest trafikerede motorvejsstrækning. Men det er den mest trafikerede motorvejsstrækning nord for Aarhus.

De der udtaler sig sådan, har ikke prøvet at køre i bil ind mod Københavns centrum om morgenen - og retur om eftermiddagen. Her kan man tale om mange biler ;-) ;-)

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af Fysikeren, 29/4 2016, 11:58 (2921 dage siden) @ Bent Toftgaard

Der er vist nogen der ikke, gang på gang, først har holdt i kø ved indfletningen E45/E39, og derefter i/ved tunnelen på grund af trafikpropper. Limfjordstunnelen er stadig den mest trafikerede vejstrækning i dette land.

Ifølge Vejdirektoratet, så er Limfjordstunnelen en statsvej, men ikke den mest trafikkerede statsvej.

Tunnelen har mellem 60.000 og 80.000 daglige køretøjer. Køgebugtmotorvejen, Amagermotorvejen og Motorringvejen ligger alle over 80.000

Kilde: http://www.vejdirektoratet.dk/DA/viden_og_data/publikationer/Lists/Publikationer/Attach...

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af UTJ, 30/4 2016, 08:24 (2920 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Stakkels vendelboer, de er hårdt prøvede.
Hvis man bliver ved på den måde behøver man ikke det nye signalsystem for tættere trafik
- der er jo god plads på motorvejene i den ende af landet.

De er da ikke spor stakkels - tænk om forsinkelsen kan udløse den manglende motorvej mellem Hjørring og Frederikshavn ;-)

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af andersj, Aalborg, 29/4 2016, 14:22 (2921 dage siden) @ andersj

Signalprogrammet på teststrækningen Frederikshavn-Langå er forsinket med 2 år og indtil da er det ikke muligt at gennemføre alt planlagt trafik når Region Nordjylland overtager regionaltogstrafikken mellem Skørping og Frederikshavn. Signalsystemet skulle have været udrullet mellem Frederikshavn og Langå i efteråret i år men er indtil videre er planen at det bliver færdigt i sommeren 2018 hvilket betyder at man føst i 2019/20 kan køre med det planlagte system.

Læs mere her: http://www.rn.dk/Service/Nyhedsliste-RN/Nyhed?id=54c8ab32-6fda-4169-9bd5-fc80fee4394e

Efter at have kontaktet Region Nordjylland for ydereligere detaljer kan følgende nævnes om første fase fra august 2017:
-1 tog i timen Skørping-Lindholm med Nordjyske Jernbaner samt 1 DSB IC tog Aalborg-Flensburg/Hamburg/København med stop ved alle nærbanestationer i timen.
-1 tog i timen Aalborg-Skagen (1/3 afgange bliver med DSB ICL København-Frederikshavn og Nordjyske Jernbaner Frederikshavn-Skagen og 2/3 afgange bliver med Nordjyske Jernbaner direkte Aalborg-Skagen)
-1 tog i timen Aalborg-Hirtshals
-I myldretiden vil der køre lokale tog 1 gang i timen Hirtshals-Hjørring, Hjørring-Frederikshavn og Frederikshavn-Skagen, muligvis direkte.

Anden fase forventes at starte i december 2018 efter at det nye signalsystem er udrullet:
-1 tog i timen Skørping-Skagen (1/3 afgange bliver mellem Aalborg og Frederikshavn erstattet med DSB ICL)
-1 tog i timen Skørping-Hirtshals
-Myldretidstog Hirtshals-Hjørring, Hjørring-Frederikshavn og Frederikshavn-Skagen 1 gang i timen.

Tredje og sidste fase forventes at starte i ca. 2020 efter at der er blevet etableret dobbeltspor nord for Lindholm og syd for Hjørring station:
-1 tog i timen Skørping-Skagen
-1 tog i timen Skørping-Hirtshals
-1 ICL tog hver tredje time København-Frederikshavn
-Myldretidstog Hirtshals-Hjørring, Hjørring-Frederikshavn og Frederikshavn-Skagen 1 gang i timen.

Desuden vil Region Nordjylland gerne lade et tog ved middagstid udgå for at få plads til et godstog.

--
Mvh Anders

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af Gæst., 29/4 2016, 18:56 (2921 dage siden) @ andersj

Anden fase forventes at starte i december 2018 efter at det nye signalsystem er udrullet:
-1 tog i timen Skørping-Skagen (1/3 afgange bliver mellem Aalborg og Frederikshavn erstattet med DSB ICL)
-1 tog i timen Skørping-Hirtshals
-Myldretidstog Hirtshals-Hjørring, Hjørring-Frederikshavn og Frederikshavn-Skagen 1 gang i timen.

Tredje og sidste fase forventes at starte i ca. 2020 efter at der er blevet etableret dobbeltspor nord for Lindholm og syd for Hjørring station:
-1 tog i timen Skørping-Skagen
-1 tog i timen Skørping-Hirtshals
-1 ICL tog hver tredje time København-Frederikshavn
-Myldretidstog Hirtshals-Hjørring, Hjørring-Frederikshavn og Frederikshavn-Skagen 1 gang i timen.

Desuden vil Region Nordjylland gerne lade et tog ved middagstid udgå for at få plads til et godstog.

..
Det kunne være interessant at se en køreplan. Det lyder vel optimistisk at tro, at der kan køre så mange tog på den enkeltsporede strækning fra december 2018.
Mon ikke dobbeltspor på en del af strækningen i 2020 er en del af nordjydernes våde drømme? Der er ikke besluttet (eller undersøgt) noget om dobbeltspor i Nordjylland endnu, selv om der kan blive brug for et sådan hele vejen fra Aalborg til Hjørring, med alle de mange tog man taler om at køre.

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af andersj, Aalborg, 29/4 2016, 21:25 (2921 dage siden) @ Gæst.

Anden fase forventes at starte i december 2018 efter at det nye signalsystem er udrullet:
-1 tog i timen Skørping-Skagen (1/3 afgange bliver mellem Aalborg og Frederikshavn erstattet med DSB ICL)
-1 tog i timen Skørping-Hirtshals
-Myldretidstog Hirtshals-Hjørring, Hjørring-Frederikshavn og Frederikshavn-Skagen 1 gang i timen.

Tredje og sidste fase forventes at starte i ca. 2020 efter at der er blevet etableret dobbeltspor nord for Lindholm og syd for Hjørring station:
-1 tog i timen Skørping-Skagen
-1 tog i timen Skørping-Hirtshals
-1 ICL tog hver tredje time København-Frederikshavn
-Myldretidstog Hirtshals-Hjørring, Hjørring-Frederikshavn og Frederikshavn-Skagen 1 gang i timen.

Desuden vil Region Nordjylland gerne lade et tog ved middagstid udgå for at få plads til et godstog.

..
Det kunne være interessant at se en køreplan. Det lyder vel optimistisk at tro, at der kan køre så mange tog på den enkeltsporede strækning fra december 2018.
Mon ikke dobbeltspor på en del af strækningen i 2020 er en del af nordjydernes våde drømme? Der er ikke besluttet (eller undersøgt) noget om dobbeltspor i Nordjylland endnu, selv om der kan blive brug for et sådan hele vejen fra Aalborg til Hjørring, med alle de mange tog man taler om at køre.

Der er ingen forskel på antallet af tog nord for Aalborg på første og anden fase. Halvtimesdrift køres der allerede i dag i myldretiden mellem Aalborg og Frederikshavn samt på Nordjyske Jernbaners strækninger.

Der er i Togfonden afsat penge til at udvide kapaciteten mellem Aalborg og Hirtshals. Ingen ved om dobbeltsporet bliver til noget men pt. er det planen og det er det man arbejder ud fra. Hvis regeringen vælger at fjerne dette projekt fra Togfonden må man jo arbejde ud fra de nye realiteter.

--
Mvh Anders

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af en gæst, 29/4 2016, 23:54 (2921 dage siden) @ andersj

Der er i Togfonden afsat penge til at udvide kapaciteten mellem Aalborg og Hirtshals. Ingen ved om dobbeltsporet bliver til noget men pt. er det planen og det er det man arbejder ud fra.

Der må være foretaget nogle trafikale analyser, som ender ud i, at der er behov for dobbeltspor lige netop der. Kan man se det konkrete forslag nogen steder, for der må jo være noget på tryk?

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af andersj, Aalborg, 30/4 2016, 01:40 (2921 dage siden) @ en gæst

Der er i Togfonden afsat penge til at udvide kapaciteten mellem Aalborg og Hirtshals. Ingen ved om dobbeltsporet bliver til noget men pt. er det planen og det er det man arbejder ud fra.

Der må være foretaget nogle trafikale analyser, som ender ud i, at der er behov for dobbeltspor lige netop der. Kan man se det konkrete forslag nogen steder, for der må jo være noget på tryk?

Der er ikke noget offentligt tilgængeligt information om forslaget, men Banedanmark har i 2015 foreslået flere forskellige muligheder for at udvide kapaciteten mellem Hjørring og Aalborg.
Problemet i dag ligger på at det tager 17 minutter at køre Hjørring-Brønderslev med stop i Vrå og det er 2 minutter for lang tid til at kunne nå at krydse i Brønderslev ved halvtimedrift. Derfor er der ophold i Hjørring på 9 minutter og i Vrå på 3 minutter samt krydsning i Hjørring, Vrå og Sulsted.
Hvis man kan nå til Brønderslev og krydse så kan man også nå helt til Lindholm og dermed sparer man at et tog skal ind og vige i Sulsted.

--
Mvh Anders

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af en gæst, 30/4 2016, 18:54 (2920 dage siden) @ andersj

Der er i Togfonden afsat penge til at udvide kapaciteten mellem Aalborg og Hirtshals. Ingen ved om dobbeltsporet bliver til noget men pt. er det planen og det er det man arbejder ud fra.

Der må være foretaget nogle trafikale analyser, som ender ud i, at der er behov for dobbeltspor lige netop der. Kan man se det konkrete forslag nogen steder, for der må jo være noget på tryk?


Der er ikke noget offentligt tilgængeligt information om forslaget, men Banedanmark har i 2015 foreslået flere forskellige muligheder for at udvide kapaciteten mellem Hjørring og Aalborg.
Problemet i dag ligger på at det tager 17 minutter at køre Hjørring-Brønderslev med stop i Vrå og det er 2 minutter for lang tid til at kunne nå at krydse i Brønderslev ved halvtimedrift. Derfor er der ophold i Hjørring på 9 minutter og i Vrå på 3 minutter samt krydsning i Hjørring, Vrå og Sulsted.
Hvis man kan nå til Brønderslev og krydse så kan man også nå helt til Lindholm og dermed sparer man at et tog skal ind og vige i Sulsted.


Hvis Banedanmark har foreslået - eller bare gjort sig overvejelser om - ændringer i infrastrukturen, havde man nok hørt om det. Tanker (og drømme for den sags skyld) er noget svære at nedfælde på et stykke papir;-)
Bortset fra det er der ingen problemer med at køre tog i ren 30-minutters takt mellem Aalborg og Hjørring uden at holde længere tid på stationerne. Anderledes bliver det, hvis man vil også køre tog ind imellem halvtimes togene. Her er det en god ide at lade DSBs ICL køre i halvtime togenes køreplan mellem Aalborg og Hjørring (-Frederikshavn) for at undgå dette.

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af andersj, Aalborg, 30/4 2016, 23:41 (2920 dage siden) @ en gæst

Der er i Togfonden afsat penge til at udvide kapaciteten mellem Aalborg og Hirtshals. Ingen ved om dobbeltsporet bliver til noget men pt. er det planen og det er det man arbejder ud fra.

Der må være foretaget nogle trafikale analyser, som ender ud i, at der er behov for dobbeltspor lige netop der. Kan man se det konkrete forslag nogen steder, for der må jo være noget på tryk?


Der er ikke noget offentligt tilgængeligt information om forslaget, men Banedanmark har i 2015 foreslået flere forskellige muligheder for at udvide kapaciteten mellem Hjørring og Aalborg.
Problemet i dag ligger på at det tager 17 minutter at køre Hjørring-Brønderslev med stop i Vrå og det er 2 minutter for lang tid til at kunne nå at krydse i Brønderslev ved halvtimedrift. Derfor er der ophold i Hjørring på 9 minutter og i Vrå på 3 minutter samt krydsning i Hjørring, Vrå og Sulsted.
Hvis man kan nå til Brønderslev og krydse så kan man også nå helt til Lindholm og dermed sparer man at et tog skal ind og vige i Sulsted.

Hvis Banedanmark har foreslået - eller bare gjort sig overvejelser om - ændringer i infrastrukturen, havde man nok hørt om det. Tanker (og drømme for den sags skyld) er noget svære at nedfælde på et stykke papir;-)

Brev fra Region Nordjylland til Adm. Direktør Jesper Hansen i Banedanmark

Svar fra Jesper Hansen til Region Nordjylland

Informationerne om at det er Hjørring og Lindholm løsningerne man arbejder videre på har jeg modtaget 29/4 2016 pr. mail fra Region Nordjylland.

Bortset fra det er der ingen problemer med at køre tog i ren 30-minutters takt mellem Aalborg og Hjørring uden at holde længere tid på stationerne. Anderledes bliver det, hvis man vil også køre tog ind imellem halvtimes togene. Her er det en god ide at lade DSBs ICL køre i halvtime togenes køreplan mellem Aalborg og Hjørring (-Frederikshavn) for at undgå dette.

Ja man kan godt køre 30-minutters takt Hjørring-Aalborg men skal togene videre til Frederikshavn og/eller Hirtshals bliver der ophold i Hjørring. Det er også derfor at der så længe jeg kan huske har været lange stationsophold i myldretiden mellem Aalborg og Frederikshavn, primært for myldretidstogene.
At lade ICL erstatte et regionaltog er en løsning som også bruges i de første faser, men det betyder også at når der skal køres fx. godstog skal enten et regionaltog udgå eller aflyses. Det optimale er at have 5 kanaler i timen Hjørring-Lindholm hvilket man får når/hvis hele planen udmøntes.
Man skal også forvente at hvis lyntoget er forsinket sydfra kan det hurtigt blive nødvendigt at aflyse det Aalborg-Frederikshavn-Aalborg for ikke at ødelægge trafikken.

--
Mvh Anders

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af en gæst, 1/5 2016, 18:38 (2919 dage siden) @ andersj

Der er i Togfonden afsat penge til at udvide kapaciteten mellem Aalborg og Hirtshals. Ingen ved om dobbeltsporet bliver til noget men pt. er det planen og det er det man arbejder ud fra.

Der må være foretaget nogle trafikale analyser, som ender ud i, at der er behov for dobbeltspor lige netop der. Kan man se det konkrete forslag nogen steder, for der må jo være noget på tryk?


Der er ikke noget offentligt tilgængeligt information om forslaget, men Banedanmark har i 2015 foreslået flere forskellige muligheder for at udvide kapaciteten mellem Hjørring og Aalborg.
Problemet i dag ligger på at det tager 17 minutter at køre Hjørring-Brønderslev med stop i Vrå og det er 2 minutter for lang tid til at kunne nå at krydse i Brønderslev ved halvtimedrift. Derfor er der ophold i Hjørring på 9 minutter og i Vrå på 3 minutter samt krydsning i Hjørring, Vrå og Sulsted.
Hvis man kan nå til Brønderslev og krydse så kan man også nå helt til Lindholm og dermed sparer man at et tog skal ind og vige i Sulsted.

Hvis Banedanmark har foreslået - eller bare gjort sig overvejelser om - ændringer i infrastrukturen, havde man nok hørt om det. Tanker (og drømme for den sags skyld) er noget svære at nedfælde på et stykke papir;-)


Brev fra Region Nordjylland til Adm. Direktør Jesper Hansen i Banedanmark

Svar fra Jesper Hansen til Region Nordjylland

Informationerne om at det er Hjørring og Lindholm løsningerne man arbejder videre på har jeg modtaget 29/4 2016 pr. mail fra Region Nordjylland.

Bortset fra det er der ingen problemer med at køre tog i ren 30-minutters takt mellem Aalborg og Hjørring uden at holde længere tid på stationerne. Anderledes bliver det, hvis man vil også køre tog ind imellem halvtimes togene. Her er det en god ide at lade DSBs ICL køre i halvtime togenes køreplan mellem Aalborg og Hjørring (-Frederikshavn) for at undgå dette.


Ja man kan godt køre 30-minutters takt Hjørring-Aalborg men skal togene videre til Frederikshavn og/eller Hirtshals bliver der ophold i Hjørring. Det er også derfor at der så længe jeg kan huske har været lange stationsophold i myldretiden mellem Aalborg og Frederikshavn, primært for myldretidstogene.
At lade ICL erstatte et regionaltog er en løsning som også bruges i de første faser, men det betyder også at når der skal køres fx. godstog skal enten et regionaltog udgå eller aflyses. Det optimale er at have 5 kanaler i timen Hjørring-Lindholm hvilket man får når/hvis hele planen udmøntes.
Man skal også forvente at hvis lyntoget er forsinket sydfra kan det hurtigt blive nødvendigt at aflyse det Aalborg-Frederikshavn-Aalborg for ikke at ødelægge trafikken.


Du skal i svaret fra Banedanmark hæfte dig ved ordet/begrebet "screening". Hvad Banedanmark fortæller er, at man udpeger nogle anlægsprojekter, for på forhånd at kunne vurdere, i hvilket omfang disse er VVM-pligtige. Der er meget lang fra igangsætning af sådanne forundersøgelser til at projekterne bliver til noget (de kan jo bremses netop af en sådanne screeninger). Sælg nu ikke skindet før bjørnen er skudt - og håb ikke på for meget.

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af andersj, Aalborg, 1/5 2016, 21:05 (2919 dage siden) @ en gæst

Der er i Togfonden afsat penge til at udvide kapaciteten mellem Aalborg og Hirtshals. Ingen ved om dobbeltsporet bliver til noget men pt. er det planen og det er det man arbejder ud fra.

Der må være foretaget nogle trafikale analyser, som ender ud i, at der er behov for dobbeltspor lige netop der. Kan man se det konkrete forslag nogen steder, for der må jo være noget på tryk?


Der er ikke noget offentligt tilgængeligt information om forslaget, men Banedanmark har i 2015 foreslået flere forskellige muligheder for at udvide kapaciteten mellem Hjørring og Aalborg.
Problemet i dag ligger på at det tager 17 minutter at køre Hjørring-Brønderslev med stop i Vrå og det er 2 minutter for lang tid til at kunne nå at krydse i Brønderslev ved halvtimedrift. Derfor er der ophold i Hjørring på 9 minutter og i Vrå på 3 minutter samt krydsning i Hjørring, Vrå og Sulsted.
Hvis man kan nå til Brønderslev og krydse så kan man også nå helt til Lindholm og dermed sparer man at et tog skal ind og vige i Sulsted.

Hvis Banedanmark har foreslået - eller bare gjort sig overvejelser om - ændringer i infrastrukturen, havde man nok hørt om det. Tanker (og drømme for den sags skyld) er noget svære at nedfælde på et stykke papir;-)


Brev fra Region Nordjylland til Adm. Direktør Jesper Hansen i Banedanmark

Svar fra Jesper Hansen til Region Nordjylland

Informationerne om at det er Hjørring og Lindholm løsningerne man arbejder videre på har jeg modtaget 29/4 2016 pr. mail fra Region Nordjylland.

Bortset fra det er der ingen problemer med at køre tog i ren 30-minutters takt mellem Aalborg og Hjørring uden at holde længere tid på stationerne. Anderledes bliver det, hvis man vil også køre tog ind imellem halvtimes togene. Her er det en god ide at lade DSBs ICL køre i halvtime togenes køreplan mellem Aalborg og Hjørring (-Frederikshavn) for at undgå dette.


Ja man kan godt køre 30-minutters takt Hjørring-Aalborg men skal togene videre til Frederikshavn og/eller Hirtshals bliver der ophold i Hjørring. Det er også derfor at der så længe jeg kan huske har været lange stationsophold i myldretiden mellem Aalborg og Frederikshavn, primært for myldretidstogene.
At lade ICL erstatte et regionaltog er en løsning som også bruges i de første faser, men det betyder også at når der skal køres fx. godstog skal enten et regionaltog udgå eller aflyses. Det optimale er at have 5 kanaler i timen Hjørring-Lindholm hvilket man får når/hvis hele planen udmøntes.
Man skal også forvente at hvis lyntoget er forsinket sydfra kan det hurtigt blive nødvendigt at aflyse det Aalborg-Frederikshavn-Aalborg for ikke at ødelægge trafikken.

Du skal i svaret fra Banedanmark hæfte dig ved ordet/begrebet "screening". Hvad Banedanmark fortæller er, at man udpeger nogle anlægsprojekter, for på forhånd at kunne vurdere, i hvilket omfang disse er VVM-pligtige. Der er meget lang fra igangsætning af sådanne forundersøgelser til at projekterne bliver til noget (de kan jo bremses netop af en sådanne screeninger). Sælg nu ikke skindet før bjørnen er skudt - og håb ikke på for meget.

Jeg formidler fakta, og fakta er at Region Nordjylland pr. 29/4 2016 arbejder ud fra at de to nævnte infrastrukturprojekter er gennemført. Nøjagtig ligesom det fortsat arbejdes med alle øvrige projekter i Togfonden da planerne stadig er at alle projekter gennemføres. Enhver ved godt at alle projekterne ikke bliver realiseret, men indtil andet er besluttet bliver der arbejdet videre med projekterne.

--
Mvh Anders

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af en gæst, 1/5 2016, 23:46 (2919 dage siden) @ andersj

Jeg formidler fakta, og fakta er at Region Nordjylland pr. 29/4 2016 arbejder ud fra at de to nævnte infrastrukturprojekter er gennemført.


Det er her filmen (igen) knækker for region Nordjylland. Masser af optimisme - men desværre for lidt realisme.

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af andersj, Aalborg, 2/5 2016, 00:54 (2919 dage siden) @ en gæst

Jeg formidler fakta, og fakta er at Region Nordjylland pr. 29/4 2016 arbejder ud fra at de to nævnte infrastrukturprojekter er gennemført.

Det er her filmen (igen) knækker for region Nordjylland. Masser af optimisme - men desværre for lidt realisme.

Hvis det er noget så er det da lige præcis realisme. Man planlægger kørslen ud fra de anlægsprojekter der er planlagt. Vejdirektoratet er igang med en VVM-redegørelse for den nye jernbanebro over Vejle Fjord til 91,9 mio. kr. og man har allerede eksproprieret 12 ejendomme for 47 mio. kr. Det er også et projekt i Togfonden.
Vejdirektoratet handler ligesom Region Nordjylland også efter de anlægsprojekter der er planlagt.

Som det ser ud i dag så bliver alle Togfondens projekter realiseret og det er det Banedanmark mfl. arbejder ud fra. Regeringen har jo ikke bedt nogle om at stoppe projekteringen.

--
Mvh Anders

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af Niels Bak, 2/5 2016, 07:23 (2918 dage siden) @ andersj

Desuden er det klog politik.

Jo længere man er kommet, og jo mere man kan demonstrere behovet, jo større er chancen for at det er et af de projekter, der overlever når/hvis der skal ud og skæres projekter fra.

For ligeså givet, som det er at der er for få penge i fonden, så nogen projekter må opgives eller udskydes, hvis der ikke kommer flere penge, lige så givet er det jo, at nogle projekter vil blive gennemført for de penge, der faktisk er.

Og at lægge en plan, der faktisk viser behovet fremover, koster stort set ingen penge, så selv hvis det bliver lagt ned, har man ikke rigtig spildt noget.

Hvis man for eksempel begynder at købe nyt materiel ind til driften, så har man taget et større sats - men samtidig et som kan være med til at prioritere projektet op. Så selv det kan vise sig at være fornuftigt, rent lokalpolitisk.

Om kapaciteten i Nordjylland så nationalt er på listen over de bedste projekter, som bør prioriteres, er en anden sag (og som jeg ikke er nok inde i sagerne til at kunne sige hverken for eller imod)

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af en gæst, 2/5 2016, 13:36 (2918 dage siden) @ andersj

Jeg formidler fakta, og fakta er at Region Nordjylland pr. 29/4 2016 arbejder ud fra at de to nævnte infrastrukturprojekter er gennemført.

Det er her filmen (igen) knækker for region Nordjylland. Masser af optimisme - men desværre for lidt realisme.


Hvis det er noget så er det da lige præcis realisme. Man planlægger kørslen ud fra de anlægsprojekter der er planlagt. Vejdirektoratet er igang med en VVM-redegørelse for den nye jernbanebro over Vejle Fjord til 91,9 mio. kr. og man har allerede eksproprieret 12 ejendomme for 47 mio. kr. Det er også et projekt i Togfonden.
Vejdirektoratet handler ligesom Region Nordjylland også efter de anlægsprojekter der er planlagt.

Som det ser ud i dag så bliver alle Togfondens projekter realiseret og det er det Banedanmark mfl. arbejder ud fra. Regeringen har jo ikke bedt nogle om at stoppe projekteringen.


Læse lige denne artikel som blev bragt i Ingeniøren for nogle dage siden.
https://ing.dk/artikel/analyse-banen-er-kridtet-op-til-politiske-forhandlinger-om-togfo...

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af Gæst1, 2/5 2016, 14:53 (2918 dage siden) @ en gæst

Der er spildt en del penge (nok mindst en mia de seneste 8 års tid) på at lave rapporter, indledende undersøgelser og forberedelser på ting, som de fleste hele tiden har været klar over, ikke vil blive til noget.

Det er en del af det politiske spil, at man bruger mange penge på at forfølge "midlertidige politiske løsninger", måske endda samtidig med, at man uformelt arbejder imod realiseringen af de vedtagne projekter.

Eksempelvis er DSBs opbakning til Timemodellen og Togfonden jo decideret manglende, ligesom det er kendt, at flere projekter - på trods af politisk flertal i godkendelsesøjeblikket - vil blive ændret, når det politiske flertal er anderledes.

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af en gæst, 2/5 2016, 15:05 (2918 dage siden) @ Gæst1

Der er spildt en del penge (nok mindst en mia de seneste 8 års tid) på at lave rapporter, indledende undersøgelser og forberedelser på ting, som de fleste hele tiden har været klar over, ikke vil blive til noget.

Det er en del af det politiske spil, at man bruger mange penge på at forfølge "midlertidige politiske løsninger", måske endda samtidig med, at man uformelt arbejder imod realiseringen af de vedtagne projekter.

Eksempelvis er DSBs opbakning til Timemodellen og Togfonden jo decideret manglende, ligesom det er kendt, at flere projekter - på trods af politisk flertal i godkendelsesøjeblikket - vil blive ændret, når det politiske flertal er anderledes.


Alt dette gælder også for Nordjylland ;-)

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 2/5 2016, 15:51 (2918 dage siden) @ en gæst

Jeg formidler fakta, og fakta er at Region Nordjylland pr. 29/4 2016 arbejder ud fra at de to nævnte infrastrukturprojekter er gennemført.

Det er her filmen (igen) knækker for region Nordjylland. Masser af optimisme - men desværre for lidt realisme.

Hej

eller filmprojektoren er for dyr for banedanmark.
Det er jo kedeligt at region Nordjylland ikke kan planlægge efter banedanmarks planer.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af gæst, 2/5 2016, 19:26 (2918 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Jeg formidler fakta, og fakta er at Region Nordjylland pr. 29/4 2016 arbejder ud fra at de to nævnte infrastrukturprojekter er gennemført.

Det er her filmen (igen) knækker for region Nordjylland. Masser af optimisme - men desværre for lidt realisme.


Hej

eller filmprojektoren er for dyr for banedanmark.
Det er jo kedeligt at region Nordjylland ikke kan planlægge efter banedanmarks planer.

Det er vist at gå for vidt at kalde det planer - tidlige overvejelser dækker nok bedre ....

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 2/5 2016, 22:40 (2918 dage siden) @ gæst


Det er vist at gå for vidt at kalde det planer - tidlige overvejelser dækker nok bedre ....

Hej

Det havde været fint om det var lidt mindre politikersprog og noget mere håndfast planlægning der prægede dansk jernbane og dens fremtid. Med tilhørende midler.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Avatar

Nyt regionaltogssystem rammes af ændringer.

af Ove Nygaard, 30/4 2016, 12:24 (2920 dage siden) @ Gæst.

Mon ikke dobbeltspor på en del af strækningen i 2020 er en del af nordjydernes våde drømme? Der er ikke besluttet (eller undersøgt) noget om dobbeltspor i Nordjylland endnu, selv om der kan blive brug for et sådan hele vejen fra Aalborg til Hjørring, med alle de mange tog man taler om at køre.

Kære Gæst m. fl.

Interessant læsning med mange hypotetiske betragtninger. Jeg vil stilfærdigt gætte på, at "det omtalte dobbeltspor" skal fortolkes som en plan om at etablere et par krydsningsstationer mere mellem Lindholm og Hjørring, f. eks. "genåbne" et par af krydsningsstationerne, som blev fjernet i forbindelse med etablering af fjernstyring af Vendsysselbanen i sin tid. Det gav lange afstande mellem krydsningsmulighederne, men "man" fandt, at køretiden mellem disse var acceptabel til den eksisterende køreplan. Ved uregelmæssigheder har det dog vist sig, at forsinkelser "slår igennem", når der ikke kan forlægges krydsninger, og disse forsinkelser har bredt sig til hele hovedstrækningen syd for Aalborg m. v. Tidligere krydsningsstationer, som vel stadigvæk har "ledige arealer", nævnes i flæng: Hvorupgaard, Tylstrup (hvor jeg under udlæsning fra pakvognen tabte en bundløs kasse fisk ned på den grusbelagte perron via min selvbetalte uniform under afløsning i 1961, så jeg måtte "vaske sild" (og uniform), inden kassen blev afhentet af modtageren (som blev underrettet om "fadæsen"), måske Hæstrup (kunne i sin tid anvendes i nødsfald med ladespor som "krydsningsspor"), og for fuldstændighedens skyld, så var der mellem Hjørring og Frederikshavn krydsningsstationer i Sønderskov og Tolne, som også er væk. F. s. v. angår strækningen mellem Hjørring og Hirtshals har jeg et eller andet sted læst, at der er stipuleret en krydsningsstation i Vidstrup, hvor der (vist nok) også tidligere har været en sådan.
Og så lige "min kæphest" (en af dem): Når det nu ser ud til, at ERTMS alligevel er forsinket, så kunne man måske overveje at indkorporere i sikringsanlægget den ændring, som for længst er foretaget spormæssigt i Frederikshavn, så Nordjyske Jernbaner og DSB kan køre ind på og ud af Frederikshavn station uden "at køre i vejen for hinanden". Ja, det "koster penge" at indføre ændringen, når ERTLMS alligevel kommer og skal indbygges, men det gør det principielt også i den daglige drift, når "man afventer kørsel på fjendtlige togveje". Men her skal "en gammel banemand" nok sige: Duk og væk.:-(

Bedste hilsener

Ove af Erritsø
som trådte sine "baneungdomssko" i Vendsyssel 1951 - 1953:-)

Nyt regionaltogssystem rammes af ændringer.

af andersj, Aalborg, 30/4 2016, 15:03 (2920 dage siden) @ Ove Nygaard

Mon ikke dobbeltspor på en del af strækningen i 2020 er en del af nordjydernes våde drømme? Der er ikke besluttet (eller undersøgt) noget om dobbeltspor i Nordjylland endnu, selv om der kan blive brug for et sådan hele vejen fra Aalborg til Hjørring, med alle de mange tog man taler om at køre.


Kære Gæst m. fl.

Interessant læsning med mange hypotetiske betragtninger. Jeg vil stilfærdigt gætte på, at "det omtalte dobbeltspor" skal fortolkes som en plan om at etablere et par krydsningsstationer mere mellem Lindholm og Hjørring, f. eks. "genåbne" et par af krydsningsstationerne, som blev fjernet i forbindelse med etablering af fjernstyring af Vendsysselbanen i sin tid. Det gav lange afstande mellem krydsningsmulighederne, men "man" fandt, at køretiden mellem disse var acceptabel til den eksisterende køreplan. Ved uregelmæssigheder har det dog vist sig, at forsinkelser "slår igennem", når der ikke kan forlægges krydsninger, og disse forsinkelser har bredt sig til hele hovedstrækningen syd for Aalborg m. v. Tidligere krydsningsstationer, som vel stadigvæk har "ledige arealer", nævnes i flæng: Hvorupgaard, Tylstrup (hvor jeg under udlæsning fra pakvognen tabte en bundløs kasse fisk ned på den grusbelagte perron via min selvbetalte uniform under afløsning i 1961, så jeg måtte "vaske sild" (og uniform), inden kassen blev afhentet af modtageren (som blev underrettet om "fadæsen"), måske Hæstrup (kunne i sin tid anvendes i nødsfald med ladespor som "krydsningsspor"), og for fuldstændighedens skyld, så var der mellem Hjørring og Frederikshavn krydsningsstationer i Sønderskov og Tolne, som også er væk. F. s. v. angår strækningen mellem Hjørring og Hirtshals har jeg et eller andet sted læst, at der er stipuleret en krydsningsstation i Vidstrup, hvor der (vist nok) også tidligere har været en sådan.
Og så lige "min kæphest" (en af dem): Når det nu ser ud til, at ERTMS alligevel er forsinket, så kunne man måske overveje at indkorporere i sikringsanlægget den ændring, som for længst er foretaget spormæssigt i Frederikshavn, så Nordjyske Jernbaner og DSB kan køre ind på og ud af Frederikshavn station uden "at køre i vejen for hinanden". Ja, det "koster penge" at indføre ændringen, når ERTLMS alligevel kommer og skal indbygges, men det gør det principielt også i den daglige drift, når "man afventer kørsel på fjendtlige togveje". Men her skal "en gammel banemand" nok sige: Duk og væk.:-(

Bedste hilsener

Ove af Erritsø
som trådte sine "baneungdomssko" i Vendsyssel 1951 - 1953:-)

Der er tale om at forlænge de eksisterende krydsningsspor i hhv. Hjørring og Lindholm så et tog kan afgå fra Hjørring fx. 15:10 mens toget sydfra ankommer 15:12 så krydsningen sker i fart syd for Hjørring. Der er allerede plads til det ekstra spor syd ud af Hjørring og de tre vejbroer er bygget til dobbeltspor. Den nye kombinerede sti- og vandunderføring ved jeg ikke om er bygget til dobbeltspor.

Nordjyske Jernbaner er igang med at planlægge et krydsningsspor uden perroner mellem Vellingshøj og Vidstrup, men det kan man læse mere om i den nye udgave af "Jernbanen" der landede i postkassen i dag.

Det nye spor i Frederikshavn afventer ERTMS da man fandt det for dyrt at ombygge Frederikshavns eksisterende sikringsanlæg under to år før ERTMS var planlagt til at skulle være udrullet i Fh.

--
Mvh Anders

Nyt regionaltogssystem rammes af ændringer.

af jaer, 30/4 2016, 15:16 (2920 dage siden) @ andersj

Der er tale om at forlænge de eksisterende krydsningsspor i hhv. Hjørring og Lindholm så et tog kan afgå fra Hjørring fx. 15:10 mens toget sydfra ankommer 15:12 så krydsningen sker i fart syd for Hjørring. Der er allerede plads til det ekstra spor syd ud af Hjørring og de tre vejbroer er bygget til dobbeltspor. Den nye kombinerede sti- og vandunderføring ved jeg ikke om er bygget til dobbeltspor.

Det kan godt være, at broerne er brede nok, men dæmningerne lige syd for Hjørring st (ud mod Ulvegravene) er da kun til et enkelt spor.

Der har vel også været (eller bør være) overvejelser om at forlænge spor 1 i Brønderslev mod nord.


/Jan

Nyt regionaltogssystem rammes af ændringer.

af andersj, Aalborg, 30/4 2016, 17:08 (2920 dage siden) @ jaer

Der er tale om at forlænge de eksisterende krydsningsspor i hhv. Hjørring og Lindholm så et tog kan afgå fra Hjørring fx. 15:10 mens toget sydfra ankommer 15:12 så krydsningen sker i fart syd for Hjørring. Der er allerede plads til det ekstra spor syd ud af Hjørring og de tre vejbroer er bygget til dobbeltspor. Den nye kombinerede sti- og vandunderføring ved jeg ikke om er bygget til dobbeltspor.

Det kan godt være, at broerne er brede nok, men dæmningerne lige syd for Hjørring st (ud mod Ulvegravene) er da kun til et enkelt spor.

Der har vel også været (eller bør være) overvejelser om at forlænge spor 1 i Brønderslev mod nord.


/Jan

Ja dæmningerne skal bygges ud, men der skal sandsynligvis ikke eksproprieres. I nordenden af Brønderslev er der ilagt et mere fladt sporskifte så man kan køre til/fra spor 1 med 100 km/t når sikringsanlægget bliver lavet om. I og med det i dag tager 17 minutter fra Hjørring til Brønderslev med IC3 så vil jeg mene at man sagtens kan hente de 2 minutter med Hjørring løsningen og den hurtige ind- eller udkørsel i Brønderslev.
Men ja dobbeltspor nord for Brønderslev har også været under overvejelse.

--
Mvh Anders

Nyt regionaltogssystem rammes af ændringer.

af en gæst, 30/4 2016, 18:57 (2920 dage siden) @ jaer

Der har vel også været (eller bør være) overvejelser om at forlænge spor 1 i Brønderslev mod nord.

Til hvilken nytte?

Nyt regionaltogssystem rammes af ændringer.

af jaer, 30/4 2016, 21:59 (2920 dage siden) @ en gæst

Der har vel også været (eller bør være) overvejelser om at forlænge spor 1 i Brønderslev mod nord.


Til hvilken nytte?

Kapacitetsforøgelse.

/Jan

Avatar

Nyt regionaltogssystem rammes af ændringer.

af Ove Nygaard, 30/4 2016, 16:14 (2920 dage siden) @ andersj


Det nye spor i Frederikshavn afventer ERTMS da man fandt det for dyrt at ombygge Frederikshavns eksisterende sikringsanlæg under to år før ERTMS var planlagt til at skulle være udrullet i Fh.

Tak til andersj, som leverer en forklaring næsten som "fra hestens mule".

Til det sidste om ombygning af Frederikshavns eksisterende sikringsanlæg, bøjer jeg mig selvfølgelig for argumentet, men hvis det nu trods bliver yderligere forsinket med ERTMS - men det gør det nok ikke;-) - så har det til alle tider, da jeg "var ved banen og endda med et vist ansvar for anlæg og drift" været en god ide at udnytte forbedringer i de faste anlæg fra dag 1, netop ud fra, at planer kan skride.

Nå, det var bare lige det, jeg ville sige!

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Nyt regionaltogssystem rammes af ændringer.

af andersj, Aalborg, 30/4 2016, 17:13 (2920 dage siden) @ Ove Nygaard


Det nye spor i Frederikshavn afventer ERTMS da man fandt det for dyrt at ombygge Frederikshavns eksisterende sikringsanlæg under to år før ERTMS var planlagt til at skulle være udrullet i Fh.


Tak til andersj, som leverer en forklaring næsten som "fra hestens mule".

Til det sidste om ombygning af Frederikshavns eksisterende sikringsanlæg, bøjer jeg mig selvfølgelig for argumentet, men hvis det nu trods bliver yderligere forsinket med ERTMS - men det gør det nok ikke;-) - så har det til alle tider, da jeg "var ved banen og endda med et vist ansvar for anlæg og drift" været en god ide at udnytte forbedringer i de faste anlæg fra dag 1, netop ud fra, at planer kan skride.

Nå, det var bare lige det, jeg ville sige!

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Det var også planen at det skulle igang men man må have stødt på nogle bekostelige udfordringer. Selvom der nu går et par år inden det kommer i brug så var det nok alligevel en klog beslutning at anlægge det på samme tid som resten af stationen i Frederikshavn blev sporrenoveret. "Når nu man var igang"

--
Mvh Anders

Nyt regionaltogssystem rammes af ændringer.

af en gæst, 30/4 2016, 19:01 (2920 dage siden) @ andersj


Det nye spor i Frederikshavn afventer ERTMS da man fandt det for dyrt at ombygge Frederikshavns eksisterende sikringsanlæg under to år før ERTMS var planlagt til at skulle være udrullet i Fh.


Tak til andersj, som leverer en forklaring næsten som "fra hestens mule".

Til det sidste om ombygning af Frederikshavns eksisterende sikringsanlæg, bøjer jeg mig selvfølgelig for argumentet, men hvis det nu trods bliver yderligere forsinket med ERTMS - men det gør det nok ikke;-) - så har det til alle tider, da jeg "var ved banen og endda med et vist ansvar for anlæg og drift" været en god ide at udnytte forbedringer i de faste anlæg fra dag 1, netop ud fra, at planer kan skride.

Nå, det var bare lige det, jeg ville sige!

Bedste hilsener

Ove af Erritsø


Det var også planen at det skulle igang men man må have stødt på nogle bekostelige udfordringer. Selvom der nu går et par år inden det kommer i brug så var det nok alligevel en klog beslutning at anlægge det på samme tid som resten af stationen i Frederikshavn blev sporrenoveret. "Når nu man var igang"


Der er sikkert lavet økonomiske beregninger på, om det kunne betale sig at foretage dyre ændringer i det eksisterende sikringsanlæg (og fjernstyringsanlæg). Og det kan det sikkert ikke (så nødvendigt det ekstra spor ind på Frederikshavn station altså heller ikke). I må vente på signalprogrammet.

Nyt regionaltogssystem rammes af ændringer.

af Erik Nielsen, 30/4 2016, 19:58 (2920 dage siden) @ en gæst

Ikke desto mindre skrev Banedanmark for to år siden (2014): "Når det nye spor tages i brug til efteråret, vil togene fra Skagensbanen og DSBs regionaltog kunne køre til og fra stationen uafhængigt af hinanden. I modsætning til i dag, hvor togene må deles om det samme spor og derfor let påvirkes af forsinkelser."

Nyt regionaltogssystem rammes af ændringer.

af n gæst, 30/4 2016, 20:14 (2920 dage siden) @ Erik Nielsen

Ikke desto mindre skrev Banedanmark for to år siden (2014): "Når det nye spor tages i brug til efteråret, vil togene fra Skagensbanen og DSBs regionaltog kunne køre til og fra stationen uafhængigt af hinanden. I modsætning til i dag, hvor togene må deles om det samme spor og derfor let påvirkes af forsinkelser."


Det kom så ikke til at passe.

Avatar

Nyt regionaltogssystem rammes af ændringer.

af Ove Nygaard, 1/5 2016, 13:08 (2919 dage siden) @ n gæst

Ikke desto mindre skrev Banedanmark for to år siden (2014): "Når det nye spor tages i brug til efteråret, vil togene fra Skagensbanen og DSBs regionaltog kunne køre til og fra stationen uafhængigt af hinanden. I modsætning til i dag, hvor togene må deles om det samme spor og derfor let påvirkes af forsinkelser."

Det kom så ikke til at passe.

[/b]
Hvad var det, der ikke kom til at passe? Mon ikke stationsbestyrerpersonalet i Frederikshavn kan nævne måske endda adskillige situationer, hvor "dagens trafiksituation" med "fjendtlige togveje" giver forsinkelser, som yderligere breder sig i uregelmæssighedssituationer. Nå, sporændringen er lavet, så det er ikke helt spildt, men der kunne nok være andre steder i landet - måske "tættere på København" eller lignende, hvor man ville færdiggøre sikringsanlægget, så det udnytter sporanlægget optimalt. Også selv om ERTMS er "lige på trapperne", hvad det så trods alt ikke er!:-(

Bedste hilsener

Ove af Erritsø
(Frederikshavn 1.5.1952 - 30.08.1953, længe inden den nye banegård blev bygget:-) )

Nyt regionaltogssystem rammes af ændringer.

af en gæst, 1/5 2016, 18:47 (2919 dage siden) @ Ove Nygaard

Ikke desto mindre skrev Banedanmark for to år siden (2014): "Når det nye spor tages i brug til efteråret, vil togene fra Skagensbanen og DSBs regionaltog kunne køre til og fra stationen uafhængigt af hinanden. I modsætning til i dag, hvor togene må deles om det samme spor og derfor let påvirkes af forsinkelser."

Det kom så ikke til at passe.

[/b]
Hvad var det, der ikke kom til at passe? Mon ikke stationsbestyrerpersonalet i Frederikshavn kan nævne måske endda adskillige situationer, hvor "dagens trafiksituation" med "fjendtlige togveje" giver forsinkelser, som yderligere breder sig i uregelmæssighedssituationer. Nå, sporændringen er lavet, så det er ikke helt spildt, men der kunne nok være andre steder i landet - måske "tættere på København" eller lignende, hvor man ville færdiggøre sikringsanlægget, så det udnytter sporanlægget optimalt. Også selv om ERTMS er "lige på trapperne", hvad det så trods alt ikke er!:-(

Nu er trafikintensiteten ikke synderlig voldsom på dette sted...... (undskyld hvis det lyder som københavneri eller aarhusianeri).
Vær i stedet glad for at der blev fundet penge til at bygge sporet for - et sådan anlægsprojekt var sikkert blevet bremset, hvis det havde været i dag. Men nu er det her, for at kunne ibrugtages i forbindelse med indførelse af ERTMS. Så sæt jer roligt ned og vent på, at det sker ;-)

Nyt regionaltogssystem rammes af ændringer.

af andersj, Aalborg, 1/5 2016, 20:00 (2919 dage siden) @ en gæst

Ikke desto mindre skrev Banedanmark for to år siden (2014): "Når det nye spor tages i brug til efteråret, vil togene fra Skagensbanen og DSBs regionaltog kunne køre til og fra stationen uafhængigt af hinanden. I modsætning til i dag, hvor togene må deles om det samme spor og derfor let påvirkes af forsinkelser."

Det kom så ikke til at passe.

[/b]
Hvad var det, der ikke kom til at passe? Mon ikke stationsbestyrerpersonalet i Frederikshavn kan nævne måske endda adskillige situationer, hvor "dagens trafiksituation" med "fjendtlige togveje" giver forsinkelser, som yderligere breder sig i uregelmæssighedssituationer. Nå, sporændringen er lavet, så det er ikke helt spildt, men der kunne nok være andre steder i landet - måske "tættere på København" eller lignende, hvor man ville færdiggøre sikringsanlægget, så det udnytter sporanlægget optimalt. Også selv om ERTMS er "lige på trapperne", hvad det så trods alt ikke er!:-(


Nu er trafikintensiteten ikke synderlig voldsom på dette sted...... (undskyld hvis det lyder som københavneri eller aarhusianeri).

Også alligevel:
13:20 ankomst fra Skagen
13:24 ankomst fra København H
13:33 afgang mod Skagen
13:35 ankomst fra Hjørring
13:35 afgang mod København H
13:40 ankomst fra depot
13:47 afgang mod Aalborg

Alle skal igennem samme spor. Men mod Aalborg/København er der alligvel god køretid med 5 minutters ophold i Hjørring og 3 minutter i Vrå, så det gør ikke så meget at 13:35 altid bliver forsinket.

Men derudover er jeg enig i at det smarteste er at vente til ERTMS selvom trafikken bliver mindre på stationen til den tid.

--
Mvh Anders

Nyt regionaltogssystem rammes af ændringer.

af Georg Schmidt, 3/5 2016, 10:14 (2917 dage siden) @ andersj

Hullet fra Skagensporet og indefter til spor 31 er så lukket, men er der ikke et lille hul inde ved spor 27?
[image]

[image]

Mvh
Georg

Nyt regionaltogssystem rammes af ændringer.

af andersj, Aalborg, 3/5 2016, 10:28 (2917 dage siden) @ Georg Schmidt

Hullet fra Skagensporet og indefter til spor 31 er så lukket, men er der ikke et lille hul inde ved spor 27?
[image]

[image]

Mvh
Georg

Det er også lukket.

--
Mvh Anders

Nyt regionaltogssystem rammes af ændringer.

af Erik Nielsen, 1/5 2016, 20:14 (2919 dage siden) @ en gæst

Var pengene til ændringer i sikringsanlægget ikke fundet sammen med pengene til sporændringerne?

Var ændringerne i sikringsanlægget ikke gennemført - lige med undtagelse af afprøvning og ibrugtagning?

Nyt regionaltogssystem rammes af ændringer.

af Erik Nielsen, 30/4 2016, 16:36 (2920 dage siden) @ andersj

Var ombygningen af det eksisterende sikringsanlæg i Frederikshavn ikke påbegyndt?

Nyt regionaltogssystem rammes af ændringer.

af andersj, Aalborg, 30/4 2016, 17:11 (2920 dage siden) @ Erik Nielsen

Var ombygningen af det eksisterende sikringsanlæg i Frederikshavn ikke påbegyndt?

Det ved jeg ikke. Dog har jeg set et billede af sportavlen i Kmp Frederikshavn hvor det nye spor er indtegnet.

--
Mvh Anders

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 30/4 2016, 17:50 (2920 dage siden) @ andersj

Hej andersj

Tak for at du bringer facts ind i billedet ved at gå til formodentlig velunderrettede kilder!

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

PS Det er med andre ord ikke overtro at motorvejsbyggeri genererer biltrafik.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak