Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Banedanmark opsiger aftale med Strukton Rail om sporarbejde (Generelt)

af Dagens gæst, 23/5 2016, 14:35 (2896 dage siden)

Fra www.bane.dk:

I lyset af de problemer, der har været med at få færdiggjort sporarbejdet på Fyn i både Kr. himmelfartsferien og pinsen, har Banedanmark valgt at opsige kontrakten med entreprenøren Strukton Rail.

"Det er åbenlyst for enhver, at arbejdet på Østfyn i både Kr. himmelfartsferien og i pinsen langt fra forløb, som Banedanmark havde planlagt. Strukton Rail har ikke levet op til den kontrakt, som vi havde indgået, og det har både påvirket passagerer og godsoperatører på den danske jernbane. Strukton har kontrakt på resten af sommerens sporarbejde på Fyn, men vi har ikke længere tillid til, at de kan løfte opgaven. Derfor har vi i dag valgt at opsige samarbejdet," siger Steen Neuchs Vedel, anlægsdirektør i Banedanmark.

Banedanmark afholdt i fredags et møde med entreprenøren Strukton, der har stået for udførelsen af arbejdet på Østfyn, for at evaluere det udførte arbejde. I forlængelse af mødet fik Strukton i fredags en påkravsskrivelse, hvor entreprenøren blev bedt om at fremvise en ny plan for, hvordan man ville indfri det arbejde, som der er beskrevet i kontrakten.

"Banedanmark bad i fredags Strukton om en revideret plan for de udestående sporarbejder, der kunne betrygge os i, at der ikke ville opstå yderligere forsinkelser, og at alt arbejde ville blive udført. Mandag morgen har vi modtaget Struktons svar, som ikke betrygger os i, at arbejdet kan udføres til den aftalte tid," siger Steen Neuchs Vedel.

Banedanmark vil nu revurdere de planlagte arbejder på Fyn og med egne medarbejdere sørge for en øget vedligeholdelse, så strækningen kan levetidsforlænges i ca. 3 år.

Arbejdet kommer til at ske i de sporspærringer, der er allerede er planlagt hen over sommeren, og derfor kører togene efter den køreplan, der i forvejen var planlagt frem til den 7. august.

"Det er en rigtig ærgerlig situation at ende i. Men vi kan af hensyn til de mange passagerer, der hver dag tager toget, ikke acceptere yderligere forsinkelser," siger Steen Neuchs Vedel.

Banedanmark opsiger aftale med Strukton Rail om sporarbejde

af Jubemanden, 23/5 2016, 14:53 (2896 dage siden) @ Dagens gæst

Banedanmark vil nu revurdere de planlagte arbejder på Fyn og med egne medarbejdere sørge for en øget vedligeholdelse, så strækningen kan levetidsforlænges i ca. 3 år.

dvs. at man skal gentage denne sommers spærringer på østfyn om tre år for at få gennemført renoveringen til den tid? Om ikke andet så passer det vel med at man så til den tid udsætter spærringen på østfyn fordi at signalprogrammet man så (endelig) indser at man ikke når tidsplanen...

Jubelen vil ingen ende tage!

Sarkasme ej brugt!:-|

Banedanmark opsiger aftale med Strukton Rail om sporarbejde

af Pilotens førerhund, 23/5 2016, 15:03 (2896 dage siden) @ Dagens gæst

Fra www.bane.dk:

"Banedanmark bad i fredags Strukton om en revideret plan for de udestående sporarbejder, der kunne betrygge os i, at der ikke ville opstå yderligere forsinkelser, og at alt arbejde ville blive udført. Mandag morgen har vi modtaget Struktons svar, som ikke betrygger os i, at arbejdet kan udføres til den aftalte tid," siger Steen Neuchs Vedel.


Hvis DSB havde udvist samme handlekraft for snart 10 år siden, så havde vi ikke haft en IC4 skandale. Det kan man så tænke lidt over!

Banedanmark opsiger aftale med Strukton Rail om sporarbejde

af Gæst 20, 23/5 2016, 15:14 (2896 dage siden) @ Pilotens førerhund

Men så nemt slipper Banedanmar.

Der er jo nogen her, som har accepteret et tilbud somleverandøren, så ikke kunne levere. Vedkommende firma har før haft leveringsproblemer, hvilket Banedanmark må være bekendt. Dvs. Banedanmark tog chancen, og det gik så galt.

Banedanmark opsiger aftale med Strukton Rail om sporarbejde

af Gæst 30, 23/5 2016, 16:24 (2896 dage siden) @ Gæst 20

Entreprenøren får sparket, og dermed bekvemt hele ansvaret for alt hvad der er gået galt. Men hvad med dem der har projekteret, f.eks. rådgiverne? Kunne det tænkes at der er lagt urealistiske planer for hvad der kan nås I f.eks. Kr. Himmelfartsdagene ? Kunne det tænkes at noget af ansvaret ligger her? Og hvad med Banedanmark selv: Man havde åbenbart "glemt" en tunnel I Odense, der skabte uventet forsinkelse. Det kan vel næppe værer entreprenørens ansvar !
Måske Banedanmark også skulle kigge lidt indad, og vurdere måden man planlægger opgaverne på.

Banedanmark opsiger aftale med Strukton Rail om sporarbejde

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 23/5 2016, 17:56 (2896 dage siden) @ Gæst 20

Men så nemt slipper Banedanmar.

Der er jo nogen her, som har accepteret et tilbud somleverandøren, så ikke kunne levere. Vedkommende firma har før haft leveringsproblemer, hvilket Banedanmark må være bekendt. Dvs. Banedanmark tog chancen, og det gik så galt.

Det er ganske sandt at man har accepteret et tilbud - der er spilleregler for den slags - der betyder at man IKKE frit kan vælge dem der byder, når arbejderne er oppe over grænseværdierne for et EU-bud.

Det er desuden sådan at hvis - og det må indtil andet er bevist - at Banedanmark selvfølgeligt har et udbudsmateriale med samtlige spilleregler nedskrevet herunder tidsplanen - så er det ansvarspådragende at byde og underskrive en kontrakt.

Det der bliver svært er at entreprenøren er et konsortie mellem Structon og Arkil Rail ... de lukker let og elegant selskabet og dermed sidder banedanmark og i sidste ende skatteyderne med aben.

Banedanmark opsiger aftale med Strukton Rail om sporarbejde

af ClausAmager, 23/5 2016, 16:26 (2896 dage siden) @ Dagens gæst

Der er vel næppe nogen entreprenør idag der finder sig i at blive sat fra bestillingen, skyldig eller ej?

Så hvad skal vi skyde på dette kommer til at koste de danske skatteydere i retslige efterspil?

Mvh.
Claus

Banedanmark opsiger aftale med Strukton Rail om sporarbejde

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 23/5 2016, 18:16 (2896 dage siden) @ ClausAmager

Der er vel næppe nogen entreprenør idag der finder sig i at blive sat fra bestillingen, skyldig eller ej?

Så hvad skal vi skyde på dette kommer til at koste de danske skatteydere i retslige efterspil?

Mvh.
Claus

Det er klart at man ikke som entreprenør tager udgangspunkt i at man bliver smidt ud - men det sker og er sket mange gange i byggebranche specielt i Dansk Total Entreprise regi skete det ofte - og oftest på et meget løst grundlag.

Det er sjældent at en stats virksomhed smider entreprenøren på porten og som konsortiet via Structon skriver så gør de nu op og tager deres forholdsregler -- entreprisesummen er i størrelsen 250 millioner .. det første de vil gøre er at opgøre alle ekstraydelser som de mener der er udenfor entreprisen og BD har bedt dem mande op - den slags koster penge og dernæst vil de stille kravet om deres fortjeneste ... hvis AB92 er gældende som underlag er det særdeles komplekst og Banedanmark har ikke erfaring med hvordan man opgør den slags uden for danmark - Strructon er meget organiseret og har stor erfaring med den tyske metode der er særdeles grundg.

Du spørger hvad vi tror det kommer til at koste ... bedste bud er over 30 mill .. grundlæggende er det tåbeligt ikke at søge en løsning - men måske er det så hullet udbudsmaterialet at Banedanamrk vælger denne vej for at sikre egen røv.

Strukton Rail A/S's kommentarer til opsigelsen

af Gæst 20, 23/5 2016, 20:22 (2896 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det synes at kunne blive en dyr addære.

Strukton kommer med regninger.
Banemark skal selv igang.
Og DSB kører særkøreplan i 3 måneder.

Og ingen har ansvar for noget.

Strukton Rail A/S's kommentarer til opsigelsen

af Peter Christensen, 23/5 2016, 20:47 (2896 dage siden) @ Gæst 20

Det synes at kunne blive en dyr addære.

Strukton kommer med regninger.
Banemark skal selv igang.
Og DSB kører særkøreplan i 3 måneder.

Og ingen har ansvar for noget.

Yep - og vi gentager cirkusset igen om 3 år.
Gad hvem der skal være pauseklovn?

Strukton Rail A/S's kommentarer til opsigelsen

af Krabsen @, 23/5 2016, 21:09 (2896 dage siden) @ Peter Christensen

Da alle her tydeligvis ved meget mere om hvordan man skal styre disse projekter, har de pågældende forhåbentlig tilbudt deres uvurderlige assistance.
Jeg er sikker på, at relevant bistand vil blive taget imod med kyshånd og honoreret efter fortjeneste.

Strukton Rail A/S's kommentarer til opsigelsen

af Eriksen, 23/5 2016, 22:17 (2896 dage siden) @ Krabsen

Til Krabsen.

Det tror jeg ikke du skal regne med, masser af kloge hoveder her inde. Men sjælden handling bag ordene.

Strukton Rail A/S's kommentarer til opsigelsen

af Gæst 20, 24/5 2016, 06:34 (2895 dage siden) @ Eriksen

Der er faktisk en del, også som følger med i dette forum, som kontinuerligt løfter problematikker. Men selvom det kommer "helt til tops", er der ingen vilje til forandring.

Strukton Rail A/S's kommentarer til opsigelsen

af Stefan @, Hørsholm, 24/5 2016, 07:02 (2895 dage siden) @ Krabsen

Som Krabsen skriver:

Da alle her tydeligvis ved meget mere om hvordan man skal styre disse projekter, har de pågældende forhåbentlig tilbudt deres uvurderlige assistance.

Ja, men jeg vil hellere fokusere på, at Banedanmark har vist handlekraft, fordi kontrakten ikke bliver opfyldt mht. tidsplanen.
Man må gå ud fra, at Strukton har besigtiget opgaven før de gav tilbud, så et største ansvar ligger hos dem. Den "glemte" undergang i Odense svarer vel til, hvad man oplever utallige gange ved entreprenør arbejder i øvrigt ("ukendte" kabler, kloakledninger osv.). Det er måske værd at bemærke, at fyringen af Strukton først skete efter anden gang, de ikke kunne administrere tidsplanen.
Orientering til interesserede: Jeg har været chef for en statsinstitutions centrale indkøb med ca. 1000 årlige ordrer og med flere EU-udbud bag mig.
Mvh
Stefan K

Strukton Rail A/S's kommentarer til opsigelsen

af Peter Christensen, 24/5 2016, 09:58 (2895 dage siden) @ Stefan

Man må gå ud fra, at Strukton har besigtiget opgaven før de gav tilbud, så et største ansvar ligger hos dem. Den "glemte" undergang i Odense svarer vel til, hvad man oplever utallige gange ved entreprenør arbejder i øvrigt ("ukendte" kabler, kloakledninger osv.). Det er måske værd at bemærke, at fyringen af Strukton først skete efter anden gang, de ikke kunne administrere tidsplanen.

Der skal to til et forhold.
Mine tanker går lidt på om opgavebeskrivelsen var i overensstemmelse med virkeligheden. Sjuskede og mangelfulde beskrivelser er guf for enhver entreprenør.
Ja, den med en glemt tunnel sætter ikke BaneDanmark i det bedste lys.
På den anden side, så kunne jeg også mistænke Structon for at have en "Phil & søn" tilgang. Altså, byde ret lavt og hente resten på alskens unøjagtigheder i beskrivelsen/faktiske forhold.
Ja, Structon har sagt (ret stille) at tidsplanen var for presset/ambitiøs. Det stod dem frit for at undlade et bud.
Håber for dem at de har dokumentationen i orden desangående.

Jo, der bliver et juridisk efterspil på det her og kønt bliver det ikke.
Jeg syntes nu det er mere kedeligt at "showet" skal gentages om få år.....

Strukton Rail A/S's kommentarer til opsigelsen

af A Hansen, 24/5 2016, 10:52 (2895 dage siden) @ Peter Christensen

Ja, den med en glemt tunnel sætter ikke BaneDanmark i det bedste lys.


Det er nok ikke Banedanmark som har glemt denne tunnel. Påstanden er født her på forummet, men bliver altså ikke mere rigtig af at blive gentaget ;-)

Strukton Rail A/S's kommentarer til opsigelsen

af Gæst, 24/5 2016, 11:13 (2895 dage siden) @ A Hansen

Ja, den med en glemt tunnel sætter ikke BaneDanmark i det bedste lys.

Det er nok ikke Banedanmark som har glemt denne tunnel. Påstanden er født her på forummet, men bliver altså ikke mere rigtig af at blive gentaget ;-)

ved du hvem det så er Svend???

Strukton Rail A/S's kommentarer til opsigelsen

af Fysikeren, 24/5 2016, 11:24 (2895 dage siden) @ Gæst

Ja, den med en glemt tunnel sætter ikke BaneDanmark i det bedste lys.

Det er nok ikke Banedanmark som har glemt denne tunnel. Påstanden er født her på forummet, men bliver altså ikke mere rigtig af at blive gentaget ;-)


ved du hvem det så er Svend???

Jeg aner ikke hvem der har glemt tunnelen, men uden yderligere viden kan jeg ikke udelukke, at Banedanmark har udliciteret til Strukton at lave hele eller dele af forundersøgelserne.

Hvis man som en del af entreprisen har sagt, at Strukton laver alle forundersøgelserne, så er det deres ansvar hvad der kommer af uventede ting.

Strukton Rail A/S's kommentarer til opsigelsen

af H N Nielsen, 24/5 2016, 07:13 (2895 dage siden) @ Gæst 20

Hvordan kan vi egentlig have BaneDanmark, når de aldrig udfører arbejdet selv?? På størere projekter som sporarbejde kommer der andre udenlandske Bane arbejdere, hvor det vel bør have været BaneDanmark der uførte alt spor arbejde in Danmark.

Strukton Rail A/S's kommentarer til opsigelsen

af Heine Nielsen, Vejle, 24/5 2016, 07:37 (2895 dage siden) @ H N Nielsen

Helt ok med udenlandske jernbanearbejdere, Banedanmark er ikke selv ret gode til at lægge skinner. Man kan tydelig mærke forskel på hvor Banedanmark har lagt nye skinner, og hvor tyskerne og svenskerne har været igang.

De andre er ofte også meget mere effektive end Banedanmark. Kan stadig huske da man udskiftede skinnerne mellem Herning og Vejle. Da sidste tog forlod Herning station sydpå, gik tyskerne igang med det samme. Banedanmark skulle først til at have stillet maskiner op og andet grej, og så skulle folkene jo lige holde weekend inden man gik igang.

Da man udskiftede skinner på den østjyske længdebane (Vejle - Århus) kan man også tydelig mærke forskel på hvem der har lavet hvad.

Ofte når Banedanmark har lavet noget er der LA-forhold længe efter, når tysker har været igang er der ingen LA-forhold bagefter.

Strukton Rail A/S's kommentarer til opsigelsen

af A Hansen, 24/5 2016, 10:54 (2895 dage siden) @ Heine Nielsen

Helt ok med udenlandske jernbanearbejdere, Banedanmark er ikke selv ret gode til at lægge skinner. Man kan tydelig mærke forskel på hvor Banedanmark har lagt nye skinner, og hvor tyskerne og svenskerne har været igang.

De andre er ofte også meget mere effektive end Banedanmark. Kan stadig huske da man udskiftede skinnerne mellem Herning og Vejle. Da sidste tog forlod Herning station sydpå, gik tyskerne igang med det samme. Banedanmark skulle først til at have stillet maskiner op og andet grej, og så skulle folkene jo lige holde weekend inden man gik igang.

Da man udskiftede skinner på den østjyske længdebane (Vejle - Århus) kan man også tydelig mærke forskel på hvem der har lavet hvad.

Ofte når Banedanmark har lavet noget er der LA-forhold længe efter, når tysker har været igang er der ingen LA-forhold bagefter.


Generaliseringer fremmer (eller nemmer) forståelsen ..................;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak