Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spørgsmål om BR 218 for de tyskkyndige (Generelt)

af Marc Hedegaard, 28/5 2016, 15:12 (2893 dage siden)

Jeg har længe undret mig over IC-togene på Sylt. Alle de gange jeg har været der, har jeg set 2 BR 218 trække rundt på stammen med styrevognen forrest.
Nu har IC-styrevognene været i drift siden midten af 90'erne, så det undrer mig meget at BR 218 af en eller anden grund ikke kan "tale" med dem.
Jeg har set dem fungere sammen med både dobbeltdækker-styrevogne og BDnf, så hvad er egentlig årsagen til at de ikke kan bruges i IC-styrevognstog?
Det ville da gøre rangeringen i Westerland mere enkel.

Spørgsmål om BR 218 for de tyskkyndige

af andersj, Aalborg, 28/5 2016, 15:34 (2893 dage siden) @ Marc Hedegaard

Jeg har længe undret mig over IC-togene på Sylt. Alle de gange jeg har været der, har jeg set 2 BR 218 trække rundt på stammen med styrevognen forrest.
Nu har IC-styrevognene været i drift siden midten af 90'erne, så det undrer mig meget at BR 218 af en eller anden grund ikke kan "tale" med dem.
Jeg har set dem fungere sammen med både dobbeltdækker-styrevogne og BDnf, så hvad er egentlig årsagen til at de ikke kan bruges i IC-styrevognstog?
Det ville da gøre rangeringen i Westerland mere enkel.

Der er fordi man med ZWS kun kan fjernstyre et lokomotiv mens IC-togene til Westerland skal bruge 2 lokomotiver (1 til at trække toget og 1 til at forsyne klimaanlægget med strøm)
Man kan også se det på ME lokomotiverne der får sved på panden ved at skulle trække 6 eller flere dobbeltdækkervogne når en enkelt ME sagtens kan trække et langt tungt godstog. Det er pga. klimaanlægget.

--
Mvh Anders

Spørgsmål om BR 218 for de tyskkyndige

af ChrBrun, Helsingør, 28/5 2016, 18:44 (2892 dage siden) @ andersj

En anden og måske lige så god forklaring er vel også at IC-togene kører elektrisk til Itzehoe, hvor el-lok frakobles i bagenden og diesel-lok tilkobles forpå. Dette kan gøres på de ca 10 minutters ophold, der er dér. Endvidere har IC-togene ofte kursvogne med til Dagebüll (NEG), og det letter også rangeringen dér.
V.H. Christian Brun

--
Christian Brun

Spørgsmål om BR 218 for de tyskkyndige

af esni, Frederikssund, 30/5 2016, 21:31 (2890 dage siden) @ ChrBrun

En anden og måske lige så god forklaring er vel også at IC-togene kører elektrisk til Itzehoe, hvor el-lok frakobles i bagenden og diesel-lok tilkobles forpå. Dette kan gøres på de ca 10 minutters ophold, der er dér. Endvidere har IC-togene ofte kursvogne med til Dagebüll (NEG), og det letter også rangeringen dér.
V.H. Christian Brun

Hvad gør man i den modgående retning?

Spørgsmål om BR 218 for de tyskkyndige

af jmp ⌂, Vejle, 30/5 2016, 22:26 (2890 dage siden) @ esni

En anden og måske lige så god forklaring er vel også at IC-togene kører elektrisk til Itzehoe, hvor el-lok frakobles i bagenden og diesel-lok tilkobles forpå. Dette kan gøres på de ca 10 minutters ophold, der er dér. Endvidere har IC-togene ofte kursvogne med til Dagebüll (NEG), og det letter også rangeringen dér.
V.H. Christian Brun


Hvad gør man i den modgående retning?


Kobler 218-erne af og sætter 101-eren på. Det kan sagtens klares på tolv minutter.

I øvrigt er der nogle af togene, der skifter lok på Hamburg Hbf i stedet for i Itzehoe. En hurtig optælling viser, at i lørdags havde to IC-tog kun to minutters ophold i Itzehoe, mens seks IC-tog havde tolv minutter eller mere.

Jan

Spørgsmål om BR 218 for de tyskkyndige

af caprani ⌂, København, 29/5 2016, 12:16 (2892 dage siden) @ andersj

"Der er fordi man med ZWS kun kan fjernstyre et lokomotiv mens IC-togene til Westerland skal bruge 2 lokomotiver (1 til at trække toget og 1 til at forsyne klimaanlægget med strøm)"

Hmmmmm. I så fald behøvede "kølemaskinen" vel næppe at være styret via ZWS, men kunne løbe "dødt" med, med traktionen frakoblet (aner ikke om det er muligt. BR 218 har vidst diesel-hydraulisk transmission), og nøjes med at drive generatoren til køleanlægget(?)

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Spørgsmål om BR 218 for de tyskkyndige

af jaybora, 30/5 2016, 13:23 (2891 dage siden) @ andersj

Der er fordi man med ZWS kun kan fjernstyre et lokomotiv mens IC-togene til Westerland skal bruge 2 lokomotiver (1 til at trække toget og 1 til at forsyne klimaanlægget med strøm)
Man kan også se det på ME lokomotiverne der får sved på panden ved at skulle trække 6 eller flere dobbeltdækkervogne når en enkelt ME sagtens kan trække et langt tungt godstog. Det er pga. klimaanlægget.

Hm.. som jeg erindrer det, så har ME sin helt egen motor og generator udelukkende til el-varme (altså 1500 volt til vogne). Den har ikke noget direkte med motoren til trækkræft at gøre. Udover at når el-varmen er tændt så går motoren i stilling 4 for at starte ventilatorerne i taget.

Spørgsmål om BR 218 for de tyskkyndige

af Carsten, 30/5 2016, 14:01 (2891 dage siden) @ jaybora

Så erindrer du forkert.
Mvh
Carsten

Spørgsmål om BR 218 for de tyskkyndige

af Erling Pedersen, 31/5 2016, 07:38 (2890 dage siden) @ jaybora

DSB ME Klimaanlæg.

DSB ME har viklinger i hovedgeneratoren som leverer de 1500 volt til ELvarme / Klimaanlæg derfor går hoveddieselmotoren op i stilling 4 for at lave strøm nok og det buldrer tit ved perronen.

Forøvrigt også MZ III og MZ IV, kun MY, MZ I og MZ II havde løse diesel motorer stående hvor der engang havde været dampvarmekedel.

Hilsen Erling.

Spørgsmål om BR 218 for de tyskkyndige

af jmp ⌂, Vejle, 30/5 2016, 14:55 (2891 dage siden) @ andersj

Der er fordi man med ZWS kun kan fjernstyre et lokomotiv


Jeg har mange gange set 2 x 218 skubbe dobbeltdækkerstammer ud af München mod Mühldorf (kan også findes på YouTube); men de bruger måske noget andet end ZWS?

Jan

Spørgsmål om BR 218 for de tyskkyndige

af mss-logoff, 31/5 2016, 10:55 (2890 dage siden) @ jmp

Ved dobbelttraktioner med 2x 218 og styrevognstog anvendes den ene 218 udelukkende til elforsyning af vognene og dens ZDS (ZWS) er ganske enkelt slukket. Uanset om det er IC-tog eller dobbeldækkertog.

Mvh MSS

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak