Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kundeservice eller mangel på samme i forb. med automatudkald (Generelt)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 28/5 2016, 17:19 (2892 dage siden)
redigeret af Holger Sørensen, 28/5 2016, 17:39

Følgende er observeret den 28.05 (men sker jævnligt):

Indledningsvis skel bemærkes, at spor 1 i Hedehusene er en sideperron; spor 2 og 3 er en midterperron; og spor 4 er en sideperron ved stationsbygningen. Afstanden mellem de enkelte sideperronerne og midterperroenen via to trapper er ca 60 meter.

Kl. 14.45: Toget til Østerport kl 14.50 kører fra spor 1 om ca 10 minuter.

Kl. 14.47: Toget til Østerport kl 14.50 kører fra spor 2 om ca 8 minutter.

Kl.14.48: Toget til Østerport kl 14.50 kører fra i spor 2 om ca 7 minutter.

Kl 14.51: Toget til Østerport kl 14.50 kører fra spor 1 om få minutter.

Derefter ikke flere udkald, men toget kørte faktisk fra spor 2!

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-| :-( :-|

Kundeservice eller mangel på samme i forb. med automatudkald

af gaest, 28/5 2016, 18:00 (2892 dage siden) @ Holger Sørensen

Jærnbanen omgiver sig med teknologi de ikke behersker!

Den situation du beskriver bliver der lavet fis med i filmen M. Hulots Ferie (1953) (aka Festlige Feriedage, Feriesabotøren, Ferieforviklinger etc). Der høre rma nen højttaler sige noget koomplet volapyyk, og en stor menneskemængde der stprmer op og ned ad trapper til en perrontunnel, hvorefter toget ankommer til en anden perron, og afgår igen ude menneskemængden, efter ca 5 sekunders ophold.
Det hører vel med til charmen ved at køre tog.

Kundeservice eller mangel på samme i forb. med automatudkald

af Holger Sørensen, Hedehusene, 28/5 2016, 18:14 (2892 dage siden) @ gaest

Kender godt filmen, men et er en parodi, noget andet er dagligdagen.
Det er selvfølgelig "ligegyldigt" for dårligt gående, passagerer med barnevogne, klapvogne m.m.
Og der er ingen elevator til midterperronen - sparet i 1980-erne, da det var forudsætningen at alle standsende tog skulle benytte spor 1 eller 4.
Alt i alt er det dog for dårligt, men et tegn på at jernbanen har mistet grebet om hvad kundeservice er.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Kundeservice eller mangel på samme i forb. med automatudkald

af andersj, Aalborg, 28/5 2016, 18:27 (2892 dage siden) @ Holger Sørensen

Kender godt filmen, men et er en parodi, noget andet er dagligdagen.
Det er selvfølgelig "ligegyldigt" for dårligt gående, passagerer med barnevogne, klapvogne m.m.
Og der er ingen elevator til midterperronen - sparet i 1980-erne, da det var forudsætningen at alle standsende tog skulle benytte spor 1 eller 4.
Alt i alt er det dog for dårligt, men et tegn på at jernbanen har mistet grebet om hvad kundeservice er.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Det er lidt tragikomisk at 9/10 medarbejderblade fra både DSB og Banedanmark igennem de seneste maaaange år har haft artikler med personale eller projekter der skal forbedre trafikinformationen. Realiteten er dog at den blive ringere og ringere.
Det er især sjovt at se på Hjørring station hvor der både er Banedanmark og Rejseplan skærme der viser de næste afgange. Der er ofte stor forskel på hvad de to viser især ved forsinkelser. Det er dog altid Banedanmark skærmen der er korrekt da den til dels basere sig på GPS signaler fra togene og dels på input fra trafiklederne rundt omkring i landet.

--
Mvh Anders

Kundeservice eller mangel på samme i forb. med automatudkald

af ClausAmager, 28/5 2016, 19:13 (2892 dage siden) @ andersj

Kender godt filmen, men et er en parodi, noget andet er dagligdagen.
Det er selvfølgelig "ligegyldigt" for dårligt gående, passagerer med barnevogne, klapvogne m.m.
Og der er ingen elevator til midterperronen - sparet i 1980-erne, da det var forudsætningen at alle standsende tog skulle benytte spor 1 eller 4.
Alt i alt er det dog for dårligt, men et tegn på at jernbanen har mistet grebet om hvad kundeservice er.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)


Det er lidt tragikomisk at 9/10 medarbejderblade fra både DSB og Banedanmark igennem de seneste maaaange år har haft artikler med personale eller projekter der skal forbedre trafikinformationen. Realiteten er dog at den blive ringere og ringere.
Det er især sjovt at se på Hjørring station hvor der både er Banedanmark og Rejseplan skærme der viser de næste afgange. Der er ofte stor forskel på hvad de to viser især ved forsinkelser. Det er dog altid Banedanmark skærmen der er korrekt da den til dels basere sig på GPS signaler fra togene og dels på input fra trafiklederne rundt omkring i landet.

En aften på Kh bekendtgjorde det automatiske højtalerudkald, at toget til Østerport kl. (husker ikke hvad), kører fra spor 26 om x minutter...

Det fik ind til flere blandt det uniformerede personalet til at trække gevaldigt på smilebåndet.

Har i øvrigt aldrig fattet hvad annoncering af fjerntog til Østerport (som i øvrigt har * i køreplanen) skal til for...?

Har i øvrigt helt mistet tællingen på hvilken nummer chef for den koordinerede trafikinformation mellem DSB og Bdk vi nu kører på? Det er tilsyneladende en håbløs opgave.

Mvh.
Claus

Kundeservice eller mangel på samme i forb. med automatudkald

af Scharfenberg, 28/5 2016, 22:19 (2892 dage siden) @ ClausAmager

Synes I burde kontakte de respektive virksomheder, så de kan få rettet ind. Nogle gange hjælper det faktisk at gøre opmærksom på problemet til rette instans

Kundeservice eller mangel på samme i forb. med automatudkald

af andersj, Aalborg, 28/5 2016, 23:26 (2891 dage siden) @ Scharfenberg

Synes I burde kontakte de respektive virksomheder, så de kan få rettet ind. Nogle gange hjælper det faktisk at gøre opmærksom på problemet til rette instans

Problemerne er så store at en simpel e-mail fra en menig borger ikke vil hjælpe en fløjtende fis. Skriver du så alligvel som menig borger kommer der et standardsvar tilbage og som medarbejder får du at vide at

Ligemeget om man skriver til DSB, Banedanmark eller Rejseplanen får man som menig borger et standardsvar tilbage.
Dengang jeg var ansat i DSB var der også enkelte gange hvor jeg forsøgte at få nogle fejl ændret - det tog uger og mange indvolverede parter før en simpel, men for kunderne væsentlig, fejl blev rettet i Rejseplanen. Så mister man hurtigt lysten og lader blot stå til - så er der også mindre chancer for at få skæld ud for at blande sig.

--
Mvh Anders

Kundeservice eller mangel på samme i forb. med automatudkald

af Scharfenberg, 30/5 2016, 12:15 (2890 dage siden) @ andersj

Synes I burde kontakte de respektive virksomheder, så de kan få rettet ind. Nogle gange hjælper det faktisk at gøre opmærksom på problemet til rette instans


Problemerne er så store at en simpel e-mail fra en menig borger ikke vil hjælpe en fløjtende fis. Skriver du så alligvel som menig borger kommer der et standardsvar tilbage og som medarbejder får du at vide at

Ligemeget om man skriver til DSB, Banedanmark eller Rejseplanen får man som menig borger et standardsvar tilbage.
Dengang jeg var ansat i DSB var der også enkelte gange hvor jeg forsøgte at få nogle fejl ændret - det tog uger og mange indvolverede parter før en simpel, men for kunderne væsentlig, fejl blev rettet i Rejseplanen. Så mister man hurtigt lysten og lader blot stå til - så er der også mindre chancer for at få skæld ud for at blande sig.

Ja, ikke alle fejl rettes nødvendigvis så hurtigt, som det kunne ønskes, men de fleste gange, jeg har gjort opmærksom på et problem, har jeg faktisk set nogen tage action.

Kundeservice eller mangel på samme i forb. med automatudkald

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 29/5 2016, 00:13 (2891 dage siden) @ andersj

Det er især sjovt at se på Hjørring station hvor der både er Banedanmark og Rejseplan skærme der viser de næste afgange. Der er ofte stor forskel på hvad de to viser især ved forsinkelser. Det er dog altid Banedanmark skærmen der er korrekt da den til dels basere sig på GPS signaler fra togene og dels på input fra trafiklederne rundt omkring i landet.

Generelt prøver teknologien at give en masse brugbar information automatisk, men det gør ikke godt altid. Det ses for eksempel jævnligt i det kolde nord, at et lyntog, xx, er så forsinket fra København, at det bliver afkortet til enten Aarhus eller Aalborg, og at et andet togsæt kører som 800xx i de oprindelige tider fra Aarhus eller Aalborg.

I så fald får jeg, der bruger lyntoget mellem Lindholm og Brønderslev og har tilmeldt mig Rejseplanens opdateringer, at vide, at mit tog er aflyst. Det er bare erstattet af et nyt tognummer i samme tider og kommer ikke helt fra København, men kun fra Aarhus. I realiteten er der ikke noget, der aflyst, men det fortæller Rejseplanen ikke desto mindre, og den gør mig ikke opmærksom på toget, der kører i stedet for det "aflyste".

PS: Vendsysselsbanens infoskærme er sjældent til megen hjælp ved forsinkelser. De kan have svært ved at give meningsfuld information, når ovenstående sker. Og hvis et tog er forsinket, tager computerne ikke højde for, at togene heroppe nordpå ikke bare kan krydse på fri bane, hvorved den forventede afgangstid tit afviger fra det, der faktisk kan forventes.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Kundeservice eller mangel på samme i forb. med automatudkald

af Allan T, 29/5 2016, 12:47 (2891 dage siden) @ andersj

Det er ingen hemmelighed, at jeg har været medarbejder i DSB i mange år. 12 år med togekspedition og i FC Roskilde, fra 1972 med passagerekspedition. To gange har jeg været instruktør på kurser/kampagner, der drejede sig om information af passagerer ved togforsinkelser og uorden i toggangen, Det var dengang DSB stod for informationen, men lige meget hjalp det. Det personale, der skal betjene højtalerne er fokuseret på tognumre og normalt standsningsmønster. Jeg har en samling af "underlige udkald" fra min tid på billetkontoret i Roskilde, hvor personalet ofte bad mig "overtage" info i kommandoposten, jeg vidste jo, hvad kunderne "ville have" af info. Efter delingen i DSB og BDK og brugen af automatiske monitorer er det ikke blevet bedre. Jeg forstår ikke, at det ikke kan gøres enklere at give information til kunderne, der venter på tog.

Kundeservice eller mangel på samme i forb. med automatudkald

af Allan T, 28/5 2016, 23:25 (2891 dage siden) @ Holger Sørensen

Og her oplevelse i Korsør sidste fredag, hvor togene stadig udgik fra Nyborg.
Udkald manuelt i Korsør kl ca 12.30:

"Intercitytoget til København kl 12.30 er aflyst."

"Der afgår interCity-lyn kl 12.40. Toget standser ved de stationer, hvor IC normalt standser."

ca 5 min senere:

"Intercity-lyn til København afg 12.40 er aflyst"
"Der afgår Intercity til København kl 12.40, det standser i Slagelse, Sorø, Ringsted, Roskilde og Høje Taastrup"

Blev gentaget 1gang.
Intet om Valby?
Det hele kunne have været kortet ned til "der afgår tog til København kl 12.40 standser i Slagelse....osv"
Det er jo fuldstændigt ligegyldigt, hvad det er for et tog, bare info om hvornår der kører et tog.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak