Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Køge bugt sporarbejde - forsinket (Generelt)

af Peter Christensen, 20/7 2016, 05:38 (2841 dage siden)

Så ramte - den næsten forventede - ballade aviserne.

BT

Gad vide hvilke bortforklaringer vi får denne gang?

Lad mig sige det sådan: Med de meldinger fra hist og her jeg har fået gennem den seneste måned, så er jeg IKKE overrasket.

Køge bugt sporarbejde - forsinket

af Gæst 23, 20/7 2016, 11:34 (2840 dage siden) @ Peter Christensen

...men entreprenøren var billig, og det er jo DSB, der betaler busserne...

Køge bugt sporarbejde - forsinket

af BBK, 20/7 2016, 14:33 (2840 dage siden) @ Gæst 23

...men entreprenøren var billig, og det er jo DSB, der betaler busserne...

Måske lidt for billig i forhold til de andre budgivere, men de får heldigvis hjælp af Strukton Rail og så er man da i sikre hænder (Ironi og en anelse sarkasme kan være inkluderet) ;-)

Køge bugt sporarbejde - forsinket

af jaer, 20/7 2016, 15:45 (2840 dage siden) @ BBK

...men entreprenøren var billig, og det er jo DSB, der betaler busserne...


Måske lidt for billig i forhold til de andre budgivere, men de får heldigvis hjælp af Strukton Rail og så er man da i sikre hænder (Ironi og en anelse sarkasme kan være inkluderet) ;-)

Hvorfor tror I altid, at det er entreprenøren, som har ansvaret ? Og hvor er det skrevet, at den dyreste er hurtigere?

/Jan

Køge bugt sporarbejde - forsinket

af Gæst 23, 20/7 2016, 18:03 (2840 dage siden) @ jaer

Det er der vist heller ingen der antager. Det har blot været et temmeligt udbredt rygte, at de to store entrepriser (Vestfyn og Køge Bugt) i år er vundet af entreprenører, der har været bemærkelsesværdigt meget billigere end de øvrige bud.

Dette betyder ikke, at de ikke kan udføre opgaven, eller er dårlige, men det plejer at betyde, at tidsplanerne og planlægningen er temmelig optimistiske, og at selv en mindre forglemmelse eller et lille problem, kan få store konsekvenser.

Skylden er iøvrigt sjældent entreprenørens. Banedanmark må med de priser og kontrakter, der er aftalt, være helt på det rene med, at risikobilledet er noget anderledes ved at vælge det billigste tilbud.

...og så er det et stort problem for jernbanen som sådan, at Banedanmark ikke skal betale for de omkostninger de forvolder for operatørerne, ved ikke at blive færdige til tiden...måske er det hele forståelsen for den kommercielle del, der halter. Forsinkelsen har med garanti været kendt længe inden den er udmeldt.

Køge bugt sporarbejde - forsinket

af Gæst 20, 20/7 2016, 18:28 (2840 dage siden) @ Gæst 23

Sporarbejder der indebærer at operatøren ikke kan køre tog, men f.eks. må køre busser, må principielt betyde, at Banedanmark betaler den meromkostning, som buskørsel giver. Modregnes skal selvfølgelig operatørens sparede omkostninger. Jeg antager at det altid vil koste penge.Dette princip indebærer at Banedanmark i deres tilrettelæggelse af vedligehold, skal indregne de omkostninger som operatørern, og vel også passagererne, har.

Køge bugt sporarbejde - forsinket

af Jørgen Pagh Jensen, 20/7 2016, 18:37 (2840 dage siden) @ Peter Christensen

Nedenstående sakset fra Vejdirektoratets hjemmeside har absolut intet med sagen at gøre. Bare et stykke useless information, som kan more eller genere en smule i sommervarmen:

Køge Bugt Motorvejen åbner et år før tid
Den omfattende udvidelse af Køge Bugt Motorvejen forventes færdig i slutningen af 2017. Det er næsten et år før planlagt

Køge bugt sporarbejde - forsinket

af Cargoman, 20/7 2016, 23:40 (2840 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Nedenstående sakset fra Vejdirektoratets hjemmeside har absolut intet med sagen at gøre. Bare et stykke useless information, som kan more eller genere en smule i sommervarmen:

Køge Bugt Motorvejen åbner et år før tid
Den omfattende udvidelse af Køge Bugt Motorvejen forventes færdig i slutningen af 2017. Det er næsten et år før planlagt

Og vi sakser lidt mere: Årsagen til den hurtigere færdiggørelse skyldes en kombination af god planlægning og favorable vejrforhold. De milde vintre har betydet, at entreprenøren har kunnet arbejde igennem stort set uden afbræk i vinterperioden.

Vejrguderne er heller ikke med jernbanen.

Køge bugt sporarbejde - forsinket

af andersj, Aalborg, 21/7 2016, 02:18 (2840 dage siden) @ Cargoman

Nedenstående sakset fra Vejdirektoratets hjemmeside har absolut intet med sagen at gøre. Bare et stykke useless information, som kan more eller genere en smule i sommervarmen:

Køge Bugt Motorvejen åbner et år før tid
Den omfattende udvidelse af Køge Bugt Motorvejen forventes færdig i slutningen af 2017. Det er næsten et år før planlagt


Og vi sakser lidt mere: Årsagen til den hurtigere færdiggørelse skyldes en kombination af god planlægning og favorable vejrforhold. De milde vintre har betydet, at entreprenøren har kunnet arbejde igennem stort set uden afbræk i vinterperioden.

Vejrguderne er heller ikke med jernbanen.

Og vi sakser noget fra sn.dk:

Dobbeltspor klar et år før tid
På Banedanmarks hjemmeside står der, at det nye dobbeltspor mellem Vipperød og Lejre på Nordvestbanen vil stå klart i 2015.
...
Banedanmark, der står for arbejdet, regner med, at dobbeltsporet kan tages i brug på hele strækningen i september 2014, godt og vel et år før det skulle klart ifølge den oprindelige plan, oplyser Steen Neuchs, områdedirektør for Anlæg og Fornyelse i Banedanmark.

Men ak, den plan holdte heller ikke. Sporet blev taget i brug 18. august 2014...

--
Mvh Anders

Køge bugt sporarbejde - forsinket

af Peter Christensen, 21/7 2016, 04:57 (2840 dage siden) @ andersj

Al den snak om hvor og hvornår et givet arbejde er færdig er lidt trætende.
Ikke mindst når større arbejder afsluttes et år (!!!!!!!!!!!!!) før tid.
Kunne det tænkes at en M E G E T langsom plan var lagt i første omgang?
På den led er det nemt at få en succes.

Køge bugt sporarbejde - forsinket

af Gæst 20, 21/7 2016, 21:20 (2839 dage siden) @ Peter Christensen

Måske kan vi så se hvad der venter for Banedanmark, den nye direktør kom jo fra Vejdirektoratet.

Meldingen om signalprogrammet som vi alle venter på, er så nok at det er færdigt i 2028.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak