Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny IC 3 serie?

af Henrik C, Kolding, 8/3 2011, 09:15 (4799 dage siden)

Her på et "spion" foto fra Randers, igennem et trådhegn ses en MFér uden foran en af hallerne. Bemærk venligst nummeret...

[image]

Ny IC 3 serie?

af Hanse, 8/3 2011, 10:40 (4799 dage siden) @ Henrik C

Det kan da ihvertfald ikke blive ringere end alt det kolde spaghitti som trækkes rundt... Så lad os få 100 IC3 mere :-)

Hansi

Ny IC 3 serie?

af Hedegaard, 8/3 2011, 12:31 (4799 dage siden) @ Hanse

Giv os et nyt IC3 togsæt med lavgulvsektion i den midterste vogn, så er den hjemme. Det var det som man skulle have gjort fra starten.
Jeg gad godt se et regnskab over hvor meget det ville have kostet i forhold til IC4

Ny IC 3 serie?

af Peter Frost ⌂ @, 8/3 2011, 13:17 (4799 dage siden) @ Hedegaard

Det har man set tegninger på, ligsom der var noget fremme omkring nattogs udgave. Hvis nogen har de skitser til en 4. vogn kunne det være sjovt at se dem igen :)

Ny IC 3 serie?

af Steen H Nielsen, 8/3 2011, 13:32 (4799 dage siden) @ Peter Frost

En mock-up af Ic3 6002 på CVK aug.1986.[image]

Ny IC 3 serie?

af Ulrik Ernst, 9/3 2011, 14:14 (4798 dage siden) @ Hedegaard

Giv os et nyt IC3 togsæt med lavgulvsektion i den midterste vogn, så er den hjemme. Det var det som man skulle have gjort fra starten.
Jeg gad godt se et regnskab over hvor meget det ville have kostet i forhold til IC4

jeg tilslutter mig ovenstående feks, en 2 generations MF med en lavgulv sektion netop dette har altid været MF største problem af de manglede et sådan men nu skulle det jo også gå hurtigt med nye tog dengang i sidst 80´erne da Sølvpilen jo var stærkt nedsidt
ja jeg ved det er så super nemt af være bagklog for en jernbane iagtager som mig :-D
men allerede i 2000 tænkte jeg af det var underligt af søge nye græsgange i tog leverandør når nu vi har en virksomhed (Bombardier Transport) med world wide forbindelser her i Danmark
:-(

Ny IC 3 serie?

af Christian_3120@hotmail.com, 8/3 2011, 12:35 (4799 dage siden) @ Henrik C

Hvornår er billedet taget?

Ny IC 3 serie?

af Sydbanen, Sydsjælland, 8/3 2011, 12:56 (4799 dage siden) @ Christian_3120@hotmail.com

Jeg gir ikke meget for det billede. Gammelt DSB på fronten og hvis bemaling :-D , det er helt sikkert ændret med computer.

Mvh Mikkel - Sydbanen

Ny IC 3 serie?

af Henrik C, Kolding, 8/3 2011, 13:07 (4799 dage siden) @ Sydbanen

hov hov :-D

her er der ikke fusket med noget...

men billedet er taget engang i 1988 og det der lige undrede mig da jeg digitaliserede billedet var nummeret.

Er der nogen herinde derved om de nogen sinde under prøvekørslerne har kørt med 6000 nr.?

mvh Henrik

Ny IC 3 serie?

af Sydbanen, Sydsjælland, 8/3 2011, 13:11 (4799 dage siden) @ Henrik C

det kan være et prototype, det er der størst sansynlighed for.

Ny IC 3 serie?

af Henrik C, Kolding, 8/3 2011, 13:14 (4799 dage siden) @ Sydbanen

Her kommer lige resten af billedet

[image]

mvh Henrik

Ny IC 3 serie?

af Peter Frost ⌂ @, 8/3 2011, 13:15 (4799 dage siden) @ Henrik C

Kunne godt ligne en mock-up eller måske som andre er inde på en prototype...

Ny IC 3 serie?

af jmp, 8/3 2011, 13:18 (4799 dage siden) @ Peter Frost

Det er en mock-up.

Jan

Ny IC 3 serie?

af Sydbanen, Sydsjælland, 8/3 2011, 13:15 (4799 dage siden) @ Henrik C

Nu er jeg ikke mere i tvivl, en prototype af en MF

Ny IC 3 serie?

af Christian_3120@hotmail.com, 8/3 2011, 13:31 (4799 dage siden) @ Sydbanen

Neej Henrik, der havde du nær snydt mig.
Mig som troede DSB havde fået nye IC3, eller de skulle have ændret numre, men synes nu også nok at billedet så ud til at være gammelt.

Ny IC 3 serie?

af Jens Møller, København S, 8/3 2011, 22:54 (4798 dage siden) @ Henrik C

Det store med luft oppustede toiletsæde på fronten af det med spionkamera forevigede experimentaltog ICEXtoiletFF har tilsyneladende helt tabt pusten efter de intensive hemmelige natlige prøvekørsler mellem Tarms I-signal i den ene ende og Tarms I-signal i den anden ende. I den afbillede vogn var inviteret 50 personer af begge køn og i alle aldre, men dog med eet fællestræk, nemlig kronisk diarrè!!Forsøgsvognen nåede i tidsrummet fra kl. 00.06 og frem til kl. 05.08 at køre 56 dobbeltture i en sporspærring mellem de to I-signaler. Toiletrummet var under hele forsøget stort set under konstant benyttelse af værdigt trængende rejsende. Ved den 37. omgang kl. ca 03.59 eksploderede toiletbeholderen under vognen ved passage af overkørslen i den sydlige ende, med efterfølgende tilsmudsning af vejarealet med fæcali majori i en sådan grad, at externt descinficeringspersonel aprubt måtte indkaldes. For at få det fulde udbytte af forsøgskørslen, måtte man nødvendigvis kontinuere experimentarie, blot med den rent tekniske ændring, at toiletafgang nu foregik direkte til ballast.

Ved den 43. kørsel var vandbeholdningen til toilettet opbrugt, men dette problem blev løst ved udlevering af 5 vådservitter type toi 33 til hver bruger. På hjemturen fra Tarm til Randers indtraf det underlige fænomen, at gummibælgen på fronten af MFT 6001 ved passage af I-signalet til Langå, på det nærmeste imploderede! Det medfølgende tekniske personale fra såvel IFØ som Gustavsberg enedes hurtigt om, at denne implotion kun kunne henføres til den meget intensive brug af toiletfaciliteterne i vognen under hele forsøgskørslen. Ved et under to dage senere afholdt evalueringsseminar var der stor enighed om ved fremtidige leverancer af materiel af tilsvarende type, at have fuldt focus på toiletfaciliteterne, som med den nye toiletpumpe, type BAESk2FAECES36, som arbejder med et sug på 31mg<hectopascall>¤med en sikkerhedsmargin på fra >22 og hele skalaen igennem med et gennemsnit på langt over 21 ¤# ved direkte træk ved et min.modsug 6,9 Richter, men så er systemet også belastet til maksimum ydelse.

--
Jens MO-Møller
[image]

Avatar

Ny IC 3 serie?

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 9/3 2011, 05:16 (4798 dage siden) @ Jens Møller

Egentlig en interessant historie, Den minder meget om en tilsvarende Bessingmotorvognsprøvekørsel, der foregik på den nu forlængst nedlagte DEEJ. Duemomse-Esbønderup-Espegærde Jernbane. Det var dog ikke toilet i vognen!

--
[image]

Ny IC 3 serie?

af Jens Møller, København S, 9/3 2011, 17:51 (4798 dage siden) @ Henrik Thomsen

Jeg har hørt nogle horrible beretninger fra netop denne bane, men det der altid har haft min store interesse, er den fantastiske Bessingmotorvogn, som jo var et ganske usædvanligt tungt køretøj, idet den enlige motorvogn vejede over 130 tons, med en vognlængde på ca. 27 meter. Med de to fireakslede bogier, var akseltrykket dog relativt lavt til de spinkle skinner. Der har altid været meget mystik forbundet med denne motorvogn og navnlig til den meget specielle motor, som var en underlig blanding af både to- og firetaktsmotor, forsynet med tændingsaggregat i form af nogle meget kraftige tændspoler til hver af de 5 cylindre. Brændstoffet til den specielle motor var udviklet i et samarbejde med dr. Bessing fra Tyskland og den fra datiden kendte narkoselæge og proffessor Georg Knnall fra Esbønderup Sygehus. I et velfungerende samarbejde fandt man frem til et for motoren passende brændstof, som bestod af en speciel blanding af tjære, petroleum, karbid og kardus, med en 1 procents tilsætning af æter og opløst lakridsrod.

Men findes der egentlig billeder af denne specielle motorvogn og havnede den ikke eet eller andet sted på Sri Lanka som stationær varmemaskine??

--
Jens MO-Møller
[image]

Avatar

Ny IC 3 serie?

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 9/3 2011, 17:58 (4798 dage siden) @ Jens Møller

Der findes vist kun ét eneste billede af denne mærkelige vogn. Den var nu ikke så lang, tvætimod var den meget kort. Den lignede lidt en Y-vogn som det ses her:
[image]

--
[image]

Ny IC 3 serie?

af Jens Møller, København S, 9/3 2011, 21:51 (4797 dage siden) @ Henrik Thomsen

Det må være experimentalmodellen, i Danmark benævnt IC 11/2, men fra fabrikken benævnt og også litreret XXXP 4711, som i midten af tredserne var på charmetur på flere privatbaner i Europa. Desværre blev vognen på een af de første prøveture i Tyskland udsat for en ret voldsom kollision med 18 store grisesøer lidt nord for Hamburg, så vognen blev i hast transporteret tilbage til fabrikken, hvor man så sig nødsaget til at forkorte vognen med adskillige meter efter afskæring af fronten, som i øvrigt også bærer præg af den i hast påmonterede nye front. Da man på grund af akut materialemangel og restordre på såvel puffere som centralkoblinger, blev det i hast besluttet, at den reparerede front skulle have et frontskørt som spidsede i midten og i øvrigt ikke i denne ende forsynes med nogen form for trækaggregat. Fabrikkens mange ingeniører og tegnere var alle enige med ledelsen om, at en mere "ren" front udstråler fart og hurtighed, i modsætning til materiel med enten centralkobling eller udgaver med traditionel pufferplanke mm.

Hvad der senere blev af denne meget specielle motorvogn, fortaber sig i det uvisse, men jeg hører i sagens anledning meget gerne nærmere om vognens skæbne.

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Ny IC 3 serie?

af re20000, 10/3 2011, 07:42 (4797 dage siden) @ Jens Møller

Den står som kolonihavehus på bunden af Mossø og viser sig en gang imellem som en spejling i overfladen når særligt ivrige fotografer prøver at tage billeder af forbikørende veterantog..

Avatar

Ny IC 3 serie?

af Per Hauberg, 9/3 2011, 21:19 (4798 dage siden) @ Jens Møller

Var det ikke den samme toiletvandspumpe, som mandskabet fra S/S Martha huggede fra det konkurrerende skib ?

Avatar

Ny IC 3 serie?

af Per Hauberg, 8/3 2011, 14:55 (4799 dage siden) @ Henrik C

Mjah - Det billede skulle måske lige have været gemt til den 1.4. - men sådan er det jo, når man ikke kan vente....

Bagstræberisk, som jeg er, mener jeg stadig, det var det kønneste IC3-design. (Den hvide vogn med rød dør, som den optræder på "det hele" billede.)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak