Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften (Generelt)

af Niels Munch, 23/8 2016, 10:07 (2804 dage siden)

DSB pressemeddelelse 23. august 2016 kl. 10:00:

"26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

DSB’s bestyrelse har godkendt et beslutningsoplæg om indkøb af 26 nye el-lokomotiver. Lokomotivernes hovedopgave bliver at trække dobbeltdækkervognene og køre regionaltrafik på Sjælland. Dermed afløser de ME diesellokomotiverne, hvilket både vil gavne miljøet og driftspålideligheden. De nye lokomotiver skal være standardmateriel og dermed velafprøvede i drift."


Læs videre her: http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/26-nye-el-lokomotiver-skal-styrke-tog... .


M.v.h.
Niels

Avatar

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af jhcn, Århus, 23/8 2016, 10:12 (2804 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels
Vi oprettede samme indlæg på samme tid :)
Jeg har fjernet mit igen, så en eventuel tråd kun dannes et sted

--
Henrik
[image]

Avatar

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af BoergeOf61, Randers C, 23/8 2016, 10:35 (2804 dage siden) @ Niels Munch

Mangler der ikke nogle køreledninger, før de kan løse den opgave? Har DSB passagervogne nok til de nye lokomotiver?

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af andersj, Aalborg, 23/8 2016, 11:09 (2804 dage siden) @ BoergeOf61

Mangler der ikke nogle køreledninger, før de kan løse den opgave? Har DSB passagervogne nok til de nye lokomotiver?

Der kommer i forbindelse med Fehmarnforbindelsen el til Nykøbing F og i forbindelse med togfonden el til Kalundborg. DSB har 25 dobbeltdækkerstammer som i dag trækkes af ME lokomotiver der sendes på pension.

--
Mvh Anders

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af Niels Munch, 23/8 2016, 11:20 (2804 dage siden) @ BoergeOf61

Har DSB passagervogne nok til de nye lokomotiver?


Da dit spørgsmål synes at være på "overslagsniveau", må dette svar vist være passende :-P :

I dag har DSB 6 EA og 33 ME, der jf. Tommys lister er forsynet med ZWS for kørsel med dobbeltdækkerstammer.

Hvis DSB "har passagervogne nok" til disse i dag, har man vel også passagervogne nok til 26 nye lokomotiver.

M.v.h.
Niels

Avatar

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af BoergeOf61, Randers C, 23/8 2016, 11:52 (2804 dage siden) @ Niels Munch

Hvis DSB "har passagervogne nok" til disse i dag, har man vel også passagervogne nok til 26 nye lokomotiver.


Det kan jeg godt se, forudsat alle ME-lokomotiverne bruges i driften. I seneste årsrapport s. 64 kan jeg også læse, at DSB har i alt 113 dobbeltdækkervogne til disposition hvoraf 67 er lejede. Næste spørgsmål er så, om nogle af de nye lokomotiver også erstatter togsæt på elektrificerede strækninger, så indkøb af nye elektriske togsæt kan udskydes el. helt undgås.

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af andersj, Aalborg, 23/8 2016, 12:29 (2804 dage siden) @ BoergeOf61

Hvis DSB "har passagervogne nok" til disse i dag, har man vel også passagervogne nok til 26 nye lokomotiver.

Det kan jeg godt se, forudsat alle ME-lokomotiverne bruges i driften. I seneste årsrapport s. 64 kan jeg også læse, at DSB har i alt 113 dobbeltdækkervogne til disposition hvoraf 67 er lejede. Næste spørgsmål er så, om nogle af de nye lokomotiver også erstatter togsæt på elektrificerede strækninger, så indkøb af nye elektriske togsæt kan udskydes el. helt undgås.

DSB kommer til at eje alle 113 dobbeltdækkervogne da staten har købt dem efter endt lejeperiode. Man har 25 styrevogne = 25 togstammer til regionaltog på Sjælland og 26 nye ellokomotiver + 4-5 renoverede EA lokomotiver. Der bliver kun tale om en udskiftning af ME lokomotiverne så jeg ved ikke hvorfor medierne blander IC4 ind i nyheden.

--
Mvh Anders

Avatar

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af Ove Nygaard, 23/8 2016, 12:52 (2804 dage siden) @ andersj

Der bliver kun tale om en udskiftning af ME lokomotiverne så jeg ved ikke hvorfor medierne blander IC4 ind i nyheden.

Hej Anders.

DSB nævner selv IC 4 og IC 2 i pressemeddelelsen.

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

[image]

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af Nordexpress, 23/8 2016, 13:36 (2804 dage siden) @ Niels Munch

Man må da så virkelig håbe på, at der anskaffes ellokomotiver, der kan trække mere end 5 personvogne og dermed udnytte den kritiske kapacitet på nettet bedre.

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af Poul Andersen, 23/8 2016, 14:11 (2804 dage siden) @ Nordexpress

Man må da så virkelig håbe på, at der anskaffes ellokomotiver, der kan trække mere end 5 personvogne og dermed udnytte den kritiske kapacitet på nettet bedre.

Hermed ydelsen på ME og kendte ellokomotiver i Danmark.
Så det er ikke noget problem at finde et nyt ellokomotiv "på hylden", der kan klare opgaverne i fremtiden.

ME: 2.450 kW
EA: 4.000 kW
BR 185: 5.600 kW
EG: 6.500 kW

Mvh.
Poul.

Avatar

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af Erik H, Frederikssund, 23/8 2016, 16:06 (2804 dage siden) @ Poul Andersen

Finde nogle lokomotiver "på hylden". Nej, det lyder næsten for nemt. Hvis det skal være som DSB plejer, så skal de helst være så specielle som muligt, så det svarer til den normale praksis.

Mvh.

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af andersj, Aalborg, 23/8 2016, 16:18 (2804 dage siden) @ Erik H

Finde nogle lokomotiver "på hylden". Nej, det lyder næsten for nemt. Hvis det skal være som DSB plejer, så skal de helst være så specielle som muligt, så det svarer til den normale praksis.

Mvh.

Erik H

Hvornår har DSB sidst købt nyudviklinger af tog hvor der var mulighed for at købe hyldevarer? Jeg kan ikke umiddelbart komme med et eksempel indenfor de sidste 50 år.

--
Mvh Anders

Avatar

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af Erik H, Frederikssund, 23/8 2016, 21:11 (2803 dage siden) @ andersj

Der var "vist nok" engang noget med nogle italienske IC4 tog fra AnsaldoBreda, der mildt sagt ikke helt levede op til forventningerne og det var i 00´erne! Disse var ikke hyldevarer.

Mvh.

Erik

--
Erik H
[image] [image]

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af esni, Frederikssund, 23/8 2016, 21:22 (2803 dage siden) @ Erik H

Der var "vist nok" engang noget med nogle italienske IC4 tog fra AnsaldoBreda, der mildt sagt ikke helt levede op til forventningerne og det var i 00´erne! Disse var ikke hyldevarer.

Mvh.

Erik

De kom da vist også kun i betragtning fordi der IKKE var nogen, der havde hyldevarer at tilbyde.

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af andersj, Aalborg, 23/8 2016, 21:29 (2803 dage siden) @ esni

Der var "vist nok" engang noget med nogle italienske IC4 tog fra AnsaldoBreda, der mildt sagt ikke helt levede op til forventningerne og det var i 00´erne! Disse var ikke hyldevarer.

Mvh.

Erik


De kom da vist også kun i betragtning fordi der IKKE var nogen, der havde hyldevarer at tilbyde.

Lige præcis. Så vi leder stadig efter et svar på mit spørgsmål.

--
Mvh Anders

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af ulca, 23/8 2016, 22:59 (2803 dage siden) @ esni

Der var "vist nok" engang noget med nogle italienske IC4 tog fra AnsaldoBreda, der mildt sagt ikke helt levede op til forventningerne og det var i 00´erne! Disse var ikke hyldevarer.

Mvh.

Erik


De kom da vist også kun i betragtning fordi der IKKE var nogen, der havde hyldevarer at tilbyde.

Man havde også en ganske populær leverandør end AB, nemlig AdTranz (eller hvad de hed på det tidspunkt) der som bekendt havde leveret IC3, IR4, ET (Øresundstog) samt 13 IC2 (private) til lokal-/privat-banerne. De havde været med i udbudsprocessen til man stod og skulle gennem en fusion med en anden producent og derfor trak deres tilbud. Og da det så var overstået var man klar til at levere et tilbud, men på det tidspunkt var tidsfristen for udbud overskredet. Så derfor var IC4 det mest attraktive og billigste tilbud.

Men det kunne være have været interessant at se en videreudvikling af IC3 med 4 vogne i stedet for de italienske Ferrari-tog.

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af esni, Frederikssund, 23/8 2016, 22:44 (2803 dage siden) @ andersj

Finde nogle lokomotiver "på hylden". Nej, det lyder næsten for nemt. Hvis det skal være som DSB plejer, så skal de helst være så specielle som muligt, så det svarer til den normale praksis.

Mvh.

Erik H


Hvornår har DSB sidst købt nyudviklinger af tog hvor der var mulighed for at købe hyldevarer? Jeg kan ikke umiddelbart komme med et eksempel indenfor de sidste 50 år.

Litra SA er vel et eksempel? (Og det skulle inkludere den enkeltaksel teknologi, som DSB og Linke:Hoffman i fællesskab havde udviklet og patenteret)

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af andersj, Aalborg, 23/8 2016, 23:48 (2803 dage siden) @ esni

Finde nogle lokomotiver "på hylden". Nej, det lyder næsten for nemt. Hvis det skal være som DSB plejer, så skal de helst være så specielle som muligt, så det svarer til den normale praksis.

Mvh.

Erik H


Hvornår har DSB sidst købt nyudviklinger af tog hvor der var mulighed for at købe hyldevarer? Jeg kan ikke umiddelbart komme med et eksempel indenfor de sidste 50 år.


Litra SA er vel et eksempel? (Og det skulle inkludere den enkeltaksel teknologi, som DSB og Linke:Hoffman i fællesskab havde udviklet og patenteret)

Det kommer an på om man mener at der fandtes et egnet hyldevarer S-tog i starten af 90erne? Tyske BR 423 blev først bestilt i 1994 og SA i 1992 (prøveserien).
Desuden skal det lige siges at det er mere regelen end undtagelsen at bybaner (S-tog/metro/letbaner) anskaffer specialbyggede togtyper da der ofte er meget forskellige krav og forhold fra by til by. I København kunne man udnytte en bredere fritrumsprofil og dermed give flere siddepladser og bedre cykelmedtagnings muligheder end i de tyske BR 423. SA er faktisk en halv meter bredere end 423, hvilket har enorm betydning for kapaciteten i S-tog.

Aarhus Letbane har også købt specialbyggede tog (Stadler Tango) til den lidt utraditionelle kombination af lokaltogs og sporvognskørsel.

--
Mvh Anders

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af steenth, 23/8 2016, 16:41 (2804 dage siden) @ Erik H

Finde nogle lokomotiver "på hylden". Nej, det lyder næsten for nemt. Hvis det skal være som DSB plejer, så skal de helst være så specielle som muligt, så det svarer til den normale praksis.

Beslutningsoplægget fra DSB, som er på transportsudvalgets hjemmeside, peger på Bombardier, Siemens og Skoda, da de har lokomotiver som er godkendte efter de nyeste europæiske normer. De er produkter lige fra hylden....

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af Bruger4711, 23/8 2016, 18:18 (2804 dage siden) @ steenth

Ingen tvivl om det bliver rent standard. Det er højst førerstolen, som der bliver tilpasset krav fra LPO.

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af Peter Christensen, 23/8 2016, 18:05 (2804 dage siden) @ Nordexpress

ME kan sagtens trække flere end de 4-6 vogne, som oftes er bagpå.
Jeg husker da at have set godstog på 1000-1500 ton med en ME.

Meen, der er kun et sted at tage kraften fra - dieselmotoren.
Ergo, jo flere DD-vogne, jo mere effekt går til klimaanlæg. Dermed bliver køretiderne langsommere.
Den reelle grænse for hvor mange DD-vogne ME kan trække kender jeg ikke - mest fordi jeg ikke ved hvilken belastning klimaanlægget i hver vogn udgør.
Størrelsen af el-varme modulet i ME kendes, så det er en smal sag at regne ud.
Grundet at der ikke er specielt meget effekt i dieselmotoren, så er 4-6 vogne åbenbart det passende kompromis mellem køretid og antal pladser.
Anderledes stiller sagen sig med el-lokomotiver, da den oplyste effekt altid er til traktion og elvarme kommer separat. Der skal altså IKKE fradrages noget i de tilfælde....

Yep - de gamle Bn vogne havde ikke klimaanlæg (andet end åbne/lukkede vinduer) og kun opvarmning med elektriske paneler. Derfor var forholdet tidligere mindre vigtigt og blev nærmest ignoreret.

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af Erling Pedersen, 23/8 2016, 18:36 (2804 dage siden) @ Peter Christensen

Hejsa.

Det vigtigste her er accelleration og decceleration.

Hurtigt op på 180 og hurtigt ned til 0.

Derfor den lave togvægt.

Klart ME kan trække godstog, de tager laaaaaaaaaaaaaaaang at komme op på 100 km/t. ja og før da ME kørte godstog var hastigheden 80 km/t.

Togsæt har motorer på mange hjul og kan derfor accellererer hurtigt, har skal det nye el lok kunne følge med.

Derfor bør EA også smides på porten, den kan heller ikke accellerere som en raket på grund af sine enormt store hjul som er en del af gearingen (tåbeligt valgt for at den skulle kunne køre stærkt på toppen)

Ja vi taler om standarder, Danmarks Jernbane net er stadig langt mindre end Hamborgs S-banenet så vi kan nok finde standard materiel, til vores lilleput land.

I 1937 kunne vi have sat 1500 volt master ud over Danmark og kørt med brune S-tog over hele landet, med forskellig indretning men samme teknik, sikke penge vi havde sparet, købt ens reservedele hjem i bunkevis.

Men vi har storhedsvanvid, hvad andre har og gør duer ikke for os !

Hilsen Erling.

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af andersj, Aalborg, 23/8 2016, 19:10 (2804 dage siden) @ Erling Pedersen


Ja vi taler om standarder, Danmarks Jernbane net er stadig langt mindre end Hamborgs S-banenet så vi kan nok finde standard materiel, til vores lilleput land.

Hvis vi lige skal tilbage til virkeligheden igen:
Københavns S-togsnet: 170 km
Hamburgs S-togsnet: 113 km + de 30 kilometer fra Neugraben til Stade hvor S3 kører på hovedsporet sammen med godstog og regionaltog.

--
Mvh Anders

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af Nordexpress, 23/8 2016, 20:33 (2803 dage siden) @ andersj

Og sporvognsnettet i og omkring Wien under Wiener Linien 172 Km. :-P

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af Peter Christensen, 23/8 2016, 20:04 (2804 dage siden) @ Erling Pedersen

Togsæt har motorer på mange hjul og kan derfor accellererer hurtigt, har skal det nye el lok kunne følge med.

Hmm - nu må du lige forklare mig noget her.
EA har 4 aksler og 4 banemotorer.
ER har 10 aksler, men stadig kun 4 banemotorer.
ET har 12 aksler og 8 banemotorer.
Y-togsmotorvogne havde 4 aksler, men kun træk på 2.
MA-motorvognene havde også 4 aksler og kun træk på 2.
MR/MRD har hver 4 aksler, men kun træk på de 2.
De fleste af disse materieltyper er kendt for en rimelig acceleration, så venligst uddyb forklaringen om at "Togsæt har motorer på mange hjul og kan derfor accellererer hurtigt". Så vidt jeg kan se er det kun ET, der nærmer sig din tese; resten syntes nærmest at modbevise.

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af Lars, 23/8 2016, 19:55 (2804 dage siden) @ Nordexpress

Man må da så virkelig håbe på, at der anskaffes ellokomotiver, der kan trække mere end 5 personvogne og dermed udnytte den kritiske kapacitet på nettet bedre.

Et italiensk firma bygger vist nogle fine lokomotiver

Se bare her

--
mvh
Lars
Esbjerg

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af esni, Frederikssund, 5/10 2016, 20:17 (2760 dage siden) @ Niels Munch

DSB pressemeddelelse 23. august 2016 kl. 10:00:

"26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

DSB’s bestyrelse har godkendt et beslutningsoplæg om indkøb af 26 nye el-lokomotiver. Lokomotivernes hovedopgave bliver at trække dobbeltdækkervognene og køre regionaltrafik på Sjælland. Dermed afløser de ME diesellokomotiverne, hvilket både vil gavne miljøet og driftspålideligheden. De nye lokomotiver skal være standardmateriel og dermed velafprøvede i drift."


Læs videre her: http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/26-nye-el-lokomotiver-skal-styrke-tog... .


M.v.h.
Niels

Nu har jeg læst/skimmet pressemeddelelsen igen, men savner stadig lidt mere om tidsplanen:

Udbuddet af de nye el-lokomotiver forventes gennemført i efteråret 2016 med henblik på at kunne sætte de første lokomotiver i drift fra starten af 2020.

(Det står sikkert i EU tidende eller tilsvarende eksotisk publikation, som er pligtlæsning for leverandørfirmaer)

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af andersj, Aalborg, 5/10 2016, 20:38 (2760 dage siden) @ esni

DSB pressemeddelelse 23. august 2016 kl. 10:00:

"26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

DSB’s bestyrelse har godkendt et beslutningsoplæg om indkøb af 26 nye el-lokomotiver. Lokomotivernes hovedopgave bliver at trække dobbeltdækkervognene og køre regionaltrafik på Sjælland. Dermed afløser de ME diesellokomotiverne, hvilket både vil gavne miljøet og driftspålideligheden. De nye lokomotiver skal være standardmateriel og dermed velafprøvede i drift."


Læs videre her: http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/26-nye-el-lokomotiver-skal-styrke-tog... .


M.v.h.
Niels


Nu har jeg læst/skimmet pressemeddelelsen igen, men savner stadig lidt mere om tidsplanen:

Udbuddet af de nye el-lokomotiver forventes gennemført i efteråret 2016 med henblik på at kunne sætte de første lokomotiver i drift fra starten af 2020.

(Det står sikkert i EU tidende eller tilsvarende eksotisk publikation, som er pligtlæsning for leverandørfirmaer)

Se side 25: http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag/352/1658168.pdf

--
Mvh Anders

DSB: 26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

af esni, Frederikssund, 5/10 2016, 21:37 (2760 dage siden) @ andersj

DSB pressemeddelelse 23. august 2016 kl. 10:00:

"26 nye el-lokomotiver skal styrke togdriften

DSB’s bestyrelse har godkendt et beslutningsoplæg om indkøb af 26 nye el-lokomotiver. Lokomotivernes hovedopgave bliver at trække dobbeltdækkervognene og køre regionaltrafik på Sjælland. Dermed afløser de ME diesellokomotiverne, hvilket både vil gavne miljøet og driftspålideligheden. De nye lokomotiver skal være standardmateriel og dermed velafprøvede i drift."


Læs videre her: http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/26-nye-el-lokomotiver-skal-styrke-tog... .


M.v.h.
Niels


Nu har jeg læst/skimmet pressemeddelelsen igen, men savner stadig lidt mere om tidsplanen:

Udbuddet af de nye el-lokomotiver forventes gennemført i efteråret 2016 med henblik på at kunne sætte de første lokomotiver i drift fra starten af 2020.

(Det står sikkert i EU tidende eller tilsvarende eksotisk publikation, som er pligtlæsning for leverandørfirmaer)


Se side 25: http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag/352/1658168.pdf

Væsentlig for tidsplanen, at der er politisk godkendelse af udsendelsen af udbuddet senest sept 2016.
Men den er vel i orden når DSB kan sende en PM ud?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak