Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trafikforvirring (Jernbanen i dag)

af ClausAmager, 30/8 2016, 17:21 (2802 dage siden)

Er der virkelig en by i Sverige der hedder det? :-)

[image]

Mvh.
Claus

Trafikforvirring

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 30/8 2016, 18:28 (2802 dage siden) @ ClausAmager

Er der virkelig en by i Sverige der hedder det? :-)

[image]

Mvh.
Claus

Hej

Nej det er fordi DSB ikke bryder sig om konkurrence.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Trafikforvirring

af Keld H. Mikkelsen, 30/8 2016, 20:57 (2802 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Nej det er fordi DSB ikke bryder sig om konkurrence.

Monitoren på billedet tilhører Banedanmark.

Trafikforvirring

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 30/8 2016, 22:30 (2802 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen

Nej det er fordi DSB ikke bryder sig om konkurrence.


Monitoren på billedet tilhører Banedanmark.

Ja og den viser alle Banedanmarks togafgange.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Regler for sporbenyttelse

af Nordexpress, 31/8 2016, 09:52 (2801 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Jeg tror jeres forudsætning er helt gal - I tænker jer, at de fine skærme på perronerne skal informere de rejsende i god tid om hvilke tog, der afgår hvorfra hvornår. I tror, at det er publikumsvendt information.

BaneDanmark styrer imidlertid skærmene efter den præmis, at den nær sporet placerede skærm skal vise det korrekt afgående tog max. 60 sekunder før end toget kører til perron. På samme måde som når man på en Märklin bane får det ankommende tog til at styre de umiddelbart foran liggende skiftespor og signaler.

Al anden information på skærmene er ligesom på modeljernbanen hypotetisk, det er tænkte, mulige udfald af den næste times togafgange - herunder sporbenyttelse og afgangstid - al denne information er dynamisk - hedder det - dvs. den kan og vil blive ændret helt op til togets afgang. Efter afgang kan togets information fortsat gerne vises i 10-20 minutter uden ændret skærmbillede.

At det betyder, at passagerer står de forkerte steder, ikke når deres planlagte tog pga. sporskift, at spor er blokerede af ankomne tog, der ikke rangeres til opstillingsspor - jamen det er blot den beskidte virkelighed. Sådan er det. Hvis passagerer og personale er utilfredse eller uoplyste, må de blot vælge en anden transportform.

Skulle en reelt insider vidende person kunne informere os om 60 sekunders reglen kunne det være interessant.

PS. Skulle enkelte læsere ønske at efterprøve 60 sekunders reglen kan en eftermiddags ophold på hyggelige Østerport station i godt vejr anbefales.

PPS. Der er helt sikker rationelle begrundelser for 60 sekunders reglen - der er for få ansatte, Transportministeren bestemmer alligevel, Folketinget fatter ikke togdrift, det kørende personale må ikke stresses, .....

Regler for sporbenyttelse og forvirring.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 31/8 2016, 10:30 (2801 dage siden) @ Nordexpress

Jeg tror jeres forudsætning er helt gal - I tænker jer, at de fine skærme på perronerne skal informere de rejsende i god tid om hvilke tog, der afgår hvorfra hvornår. I tror, at det er publikumsvendt information.

BaneDanmark styrer imidlertid skærmene efter den præmis, at den nær sporet placerede skærm skal vise det korrekt afgående tog max. 60 sekunder før end toget kører til perron. På samme måde som når man på en Märklin bane får det ankommende tog til at styre de umiddelbart foran liggende skiftespor og signaler.

Al anden information på skærmene er ligesom på modeljernbanen hypotetisk, det er tænkte, mulige udfald af den næste times togafgange - herunder sporbenyttelse og afgangstid - al denne information er dynamisk - hedder det - dvs. den kan og vil blive ændret helt op til togets afgang. Efter afgang kan togets information fortsat gerne vises i 10-20 minutter uden ændret skærmbillede.

At det betyder, at passagerer står de forkerte steder, ikke når deres planlagte tog pga. sporskift, at spor er blokerede af ankomne tog, der ikke rangeres til opstillingsspor - jamen det er blot den beskidte virkelighed. Sådan er det. Hvis passagerer og personale er utilfredse eller uoplyste, må de blot vælge en anden transportform.

Skulle en reelt insider vidende person kunne informere os om 60 sekunders reglen kunne det være interessant.

PS. Skulle enkelte læsere ønske at efterprøve 60 sekunders reglen kan en eftermiddags ophold på hyggelige Østerport station i godt vejr anbefales.

PPS. Der er helt sikker rationelle begrundelser for 60 sekunders reglen - der er for få ansatte, Transportministeren bestemmer alligevel, Folketinget fatter ikke togdrift, det kørende personale må ikke stresses, .....

Hej

Må jeg som rejsende tilslutte mig alt det ovenstående.
Som rejsende (passager) har jeg oplevet at en person på Hovedbanegårdens perron med en informationsvest på ikke anede at SJ's afgang til Stockholm var aflyst og det virkede også som om han ikke kendte til den.
Den stod i hvert fald ikke på de papirer han havde med og der kom ingen højttalerudråb om aflysningen. Billetaviseringspersonen ombord kunne derimod uopfordret oplyse om det hele inklusive et spornummer for toget på Malmö C også på højttaleranlægget.
Hurtige perronskift ved sporændringer i sidste minut er ofte forekommet, særlig morsomt er det med børnebørn og barnevogn gennem perrontunnel, fordi toget kører ind samtidig med højttalerudråbet, forvirrede engelsktalende turister spørger hvad der sker og rigtigt kaos råder.
Det gør det jo ikke bedre af at årsagen til sporbyttet var et tomt IC3 på vej fra Helgoland til Kh's klargøringscenter eller opstilling, de kørte i hvert fald videre på rangertogvej. Der skulle skiftes lokofører/køremand ved perron og de gav sig rigtig god tid til at sludre om arbejdspladsens seneste nyt i stedet for at melde klart, og de var effektivt i vejen for det på perronen annoncerede tog til Malmö helt til ankomsttid.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

og inden man begynder at forsvare sig med næb og klør så vil jeg lige sige at udover at foretage næsten alle rejser med tog også har besøgt en del fjernstyringscentraler og både store og små signalposter, også på ganske store stationer.

Regler for sporbenyttelse og forvirring.

af andersj, Aalborg, 31/8 2016, 11:05 (2801 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Jeg tror jeres forudsætning er helt gal - I tænker jer, at de fine skærme på perronerne skal informere de rejsende i god tid om hvilke tog, der afgår hvorfra hvornår. I tror, at det er publikumsvendt information.

BaneDanmark styrer imidlertid skærmene efter den præmis, at den nær sporet placerede skærm skal vise det korrekt afgående tog max. 60 sekunder før end toget kører til perron. På samme måde som når man på en Märklin bane får det ankommende tog til at styre de umiddelbart foran liggende skiftespor og signaler.

Al anden information på skærmene er ligesom på modeljernbanen hypotetisk, det er tænkte, mulige udfald af den næste times togafgange - herunder sporbenyttelse og afgangstid - al denne information er dynamisk - hedder det - dvs. den kan og vil blive ændret helt op til togets afgang. Efter afgang kan togets information fortsat gerne vises i 10-20 minutter uden ændret skærmbillede.

At det betyder, at passagerer står de forkerte steder, ikke når deres planlagte tog pga. sporskift, at spor er blokerede af ankomne tog, der ikke rangeres til opstillingsspor - jamen det er blot den beskidte virkelighed. Sådan er det. Hvis passagerer og personale er utilfredse eller uoplyste, må de blot vælge en anden transportform.

Skulle en reelt insider vidende person kunne informere os om 60 sekunders reglen kunne det være interessant.

PS. Skulle enkelte læsere ønske at efterprøve 60 sekunders reglen kan en eftermiddags ophold på hyggelige Østerport station i godt vejr anbefales.

PPS. Der er helt sikker rationelle begrundelser for 60 sekunders reglen - der er for få ansatte, Transportministeren bestemmer alligevel, Folketinget fatter ikke togdrift, det kørende personale må ikke stresses, .....

Hej

Må jeg som rejsende tilslutte mig alt det ovenstående.
Som rejsende (passager) har jeg oplevet at en person på Hovedbanegårdens perron med en informationsvest på ikke anede at SJ's afgang til Stockholm var aflyst og det virkede også som om han ikke kendte til den.
Den stod i hvert fald ikke på de papirer han havde med og der kom ingen højttalerudråb om aflysningen. Billetaviseringspersonen ombord kunne derimod uopfordret oplyse om det hele inklusive et spornummer for toget på Malmö C også på højttaleranlægget.
Hurtige perronskift ved sporændringer i sidste minut er ofte forekommet, særlig morsomt er det med børnebørn og barnevogn gennem perrontunnel, fordi toget kører ind samtidig med højttalerudråbet, forvirrede engelsktalende turister spørger hvad der sker og rigtigt kaos råder.
Det gør det jo ikke bedre af at årsagen til sporbyttet var et tomt IC3 på vej fra Helgoland til Kh's klargøringscenter eller opstilling, de kørte i hvert fald videre på rangertogvej. Der skulle skiftes lokofører/køremand ved perron og de gav sig rigtig god tid til at sludre om arbejdspladsens seneste nyt i stedet for at melde klart, og de var effektivt i vejen for det på perronen annoncerede tog til Malmö helt til ankomsttid.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

og inden man begynder at forsvare sig med næb og klør så vil jeg lige sige at udover at foretage næsten alle rejser med tog også har besøgt en del fjernstyringscentraler og både store og små signalposter, også på ganske store stationer.

Det ses ofte også at skærmene viser stationsforkortelsen på destinationen, fx. KK, FH, AB istedet for "Østerport, Frederikshavn eller Aalborg".

Her er hvad en britisk rapport konkluderede om togafviklingen på København H efter observationer i 2013:
"Sløset togpersonale, ineffektive arbejdsgange og generel ligegyldighed over for passagererne"
Det lader til at kulturen stadig er den samme.

--
Mvh Anders

Avatar

Regler for sporbenyttelse og forvirring.

af BoergeOf61, Randers C, 31/8 2016, 12:38 (2801 dage siden) @ andersj

Her er hvad en britisk rapport konkluderede om togafviklingen på København H efter observationer i 2013:
"Sløset togpersonale, ineffektive arbejdsgange og generel ligegyldighed over for passagererne"
Det lader til at kulturen stadig er den samme.

Det er også meget almindeligt i Tyskland, at gennemkørende tog og tog, der ankommer til sin endestation, skiltes på perronen med "ingen indstigning" el.lign.

Regler for sporbenyttelse og forvirring.

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 31/8 2016, 23:05 (2800 dage siden) @ andersj

Det ses ofte også at skærmene viser stationsforkortelsen på destinationen, fx. KK, FH, AB istedet for "Østerport, Frederikshavn eller Aalborg".

Når jeg ser den slags, sukker jeg; men jeg kan da let forestille mig andre passagerer blive overordentligt forvirrende; især hvis man skal til Skørping (SØ), Østerport (KK) eller en anden station hvor forkortelsen ikke just er "lige ud ad landevejen".

I øvrigt synes problemet at forekomme hyppigere på ankomsttavlerne. Jeg går ud fra at det er fordi de i BDK manuelt skal indføre toget i et eller andet system og tænker det er ligegyldigt om de skriver startstationen med dens navn eller med forkortelsen. Generelt er det tragikomisk at de ikke her i 2016 kan magte at få systemet til at gøre noget så avanceret som at konvertere eventuelle forkortelser til stationens fulde navn ...

Men det er nu ikke noget jeg ser så meget til, for her i Brønderslev, en mellemstor station i Nordjylland, har vi en afgangstavle. På samtlige af Nordjyske Jernbaners stationer har de opsat fine TUS-skærme. Jeg krydser fingre for at vi får en sådan når de overtager.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Regler for sporbenyttelse og forvirring.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 1/9 2016, 11:27 (2800 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Det ses ofte også at skærmene viser stationsforkortelsen på destinationen, fx. KK, FH, AB istedet for "Østerport, Frederikshavn eller Aalborg".

Når jeg ser den slags, sukker jeg; men jeg kan da let forestille mig andre passagerer blive overordentligt forvirrende; især hvis man skal til Skørping (SØ), Østerport (KK) eller en anden station hvor forkortelsen ikke just er "lige ud ad landevejen".

I øvrigt synes problemet at forekomme hyppigere på ankomsttavlerne. Jeg går ud fra at det er fordi de i BDK manuelt skal indføre toget i et eller andet system og tænker det er ligegyldigt om de skriver startstationen med dens navn eller med forkortelsen. Generelt er det tragikomisk at de ikke her i 2016 kan magte at få systemet til at gøre noget så avanceret som at konvertere eventuelle forkortelser til stationens fulde navn ...

Hej

Jeg har noteret at indlæg om forkortelser på informationsskærme citerer med kun store bogstaver.
Kan den enkle fejl være at programmet kun konverterer hvis man skriver Kk, Fh o Ab og ikke KK, FH og AB.

Med venlig og spekulativ hilsen
Lars Møller Jensen.

Avatar

Regler for sporbenyttelse og forvirring.

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 2/9 2016, 17:31 (2799 dage siden) @ andersj

Det ses ofte også at skærmene viser stationsforkortelsen på destinationen, fx. KK, FH, AB istedet for "Østerport, Frederikshavn eller Aalborg".


Jeg har en teori om at dette udelukkende sker når toget kører med ændringer i forhold til TKVØ/V, altså efter en toganmeldelse. Det er som om at systemet ikke helt kan tolke togets destination automatisk efter den pågældende toganmeldelse. Det er ikke unormalt at 2-3 af afgangene på den store afgangsskærm på Købehavn H er med disse stationsforkortelser i aftentimerne. Henover sommeren, hvor der næsten ikke er nogen IC-/L-tog der har kørt efter tjenestekøreplanen over Fyn, har denne fejl været mere udbredt end normalt.

Men jeg kan kun opfordre til at man gør Banedanmark opmærksom på problemet når man møder underlige og forkerte skiltninger derude. Send en mail til trafikinformation@bane.dk med oplysniger om fejlen og gerne med et billede hvis man eksempelvis har en smartphone der kan det. De er meget taknemmelige for disse tilbagemeldinger og er gode til at rette fejlene. Ikke lige med det samme, men som regel så vil man ikke kunne opleve den samme fejl to dage i træk, hvis man gør dem opmærksom på det.

Her er et udpluk af nogle af de skiltninger jeg i løbet af de sidste par måneder har gjort dem opmærksom på var mindre hensigtsmæssige/brugervenligt udformet:


[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Jeg havde lige glæder mig til gennemgående tog Høje Taastrup-Esbjerg, men skuffelsen var stor da toget kørte som IC-tog fra Odense til Esbjerg :-P

Regler for sporbenyttelse - 60 sekunders reglen

af Niels Munch, 31/8 2016, 13:02 (2801 dage siden) @ Nordexpress

I søndags oplevede jeg 60-sekunders reglen på Tårnby station, hvor jeg indfandt mig kl. 09:45 m.h.p. Öresundståg til Kh kl. 09:48.

Den elektroniske infotavle meddelte, at tog afg 09:07 havde forventet afg 09:48. Fint nok med mig.

Togviserskiltet holdt sig konstant 3 min. forud for dansk sommertid, og da klokken var 09:46, blev forventet afg flyttet til 09:49, og således flyttede man forventet afg 60 sekunder frem i takt med, at den alm. klokketid åd minut for minut.

Da det havde stået på et kvarters tid, meddelte en bedrøvelig kvindestemme i højttaleren, at der ingen toggang var mellem Kastrup Lufthavn og Kh, da Kastrup manglede kørestrøm .....

Men da var det blevet for sent at finde alternativ MOVIA-bus mod centrum. Godt, jeg havde parkeret bilen ved Tårnby station. Uden den var søndagen gået helt i vasken.

Findes der mon flere 60-sekunders regler?

[image]Niels

Trafikforvirring

af Winther, Karlskov, 30/8 2016, 21:23 (2802 dage siden) @ ClausAmager

Hej
Prøv at lede i nærheden af den i bus branchens kendte by 'IKKE I RUTE'.
Jeg har dog aldrig fundet den.:-D
Mvh.
Bent

Trafikforvirring

af Jens H. Bondesen, 31/8 2016, 08:44 (2801 dage siden) @ Winther

Jeg har engang set en dansk(?) bus i Norge beskiltet "IKKE I RUTE".
- Gad vide om chaufføren vidste, at det betyder noget i retning af "Ikke til tiden"?:-D

--
Venlig hilsen
Jens H B

Trafikforvirring

af re20000, 31/8 2016, 09:51 (2801 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Ja i Norge skal man passe på med sproget. Mine børn blev mægtig forventningsfulde første gang de så en ambulance hvor der stod LEGEBIL.

Nold

Avatar

Trafikforvirring

af Erik H, Frederikssund, 31/8 2016, 14:26 (2801 dage siden) @ re20000

Ja man kan hurtig tage fejl. Det er ofte de små forskellige der kan give ordene en helt anden betydning.
Det er også utroligt hvor mange gader i de Tyske byer der hedder "Einbahnstraße".:-D

Mvh.

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Trafikforvirring

af Allan T, 31/8 2016, 17:22 (2801 dage siden) @ Erik H

og byer i Sverige, der hedder "Abonnerad"

Avatar

Trafikforvirring

af Erik H, Frederikssund, 31/8 2016, 20:58 (2801 dage siden) @ Allan T

Og byer i engelsksprogede lande der hedder "One way street":-D


Mvh.

Erik h

--
Erik H
[image] [image]

Avatar

Trafikforvirring

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/9 2016, 08:41 (2800 dage siden) @ Erik H

Og skilte på motorvejene i Tyskland der viser til Ausfahrt

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Trafikforvirring

af Egon Schmidt, 1/9 2016, 09:44 (2800 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja det er en rigtig stor by:-D
Egon

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak