Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Mz i Grejsdalen

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 8/3 2011, 14:08 (4799 dage siden)
redigeret af Henrik Thomsen, 8/3 2011, 14:40

Det har altid været noget særligt at se Mz i Grejsdalen med tunge godstog. Man kunne som regel høre dem længe før de nåede frem.
http://www.youtube.com/watch?v=Q3SWbepUMaU

Spørsmålet er hvornår man begyndte at køre med Mz i dalen? Der var vist noget med at sporene blev skiftet ud i 1972. Det viser svellesømmene ihvertfald.

--
[image]

Mz i Grejsdalen

af Henrik Tolderlund, 9/3 2011, 09:46 (4798 dage siden) @ Henrik Thomsen

Det var dog en herlig video. Bare synd, jeg ikke kan svare på dit spørgsmål. Men dit gæt med, at MZ'erne først blev tilladt på strækningen efter spormoderniseringen i 1972, lyder ikke usandsynligt.

Mz i Grejsdalen

af John Schmidt, 10/3 2011, 07:52 (4797 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Ja jeg husker tydeligt dengang jeg kørte med på MZ 1407 hele vejen fra Nyborg og til Thisted. Det var en skøn og MEGET varm sommerdag hvor 1407 pumpede op igennem dalen med IC 119. Jeg havde vinduet åbent og hoved ud, og kunne rigtig mærke og høre lyden fra 1407 da den buldrede gennem Hørup. I min noterbog har jeg bla. skrevet at vi kørte igennem Hjerm med håndhjulet drejet op med 130 km/t.
Senere da vi var ankommet til Thisted, og 1407 var løbet om lykkedes det mig næsten at få 1407 meldt nedbrudt. Dørhåndtaget til førerumsdøren røg af, og med et bump hørtes tydeligt lyden da det indvendige håndtag røg ned og landede på dørken.
Det var også i Thisted af "verdens varmeste kartoffelmad" blev langet indenbords. Den havde i staniol ligget i vinduet i det bagerste førerum og KOGT I SOLEN hele vejen fra Nyborg og til Thisted.

Ja nu kommer alle minderne frem fra gemmerne.

Hilsner
John.:-)

Avatar

Mz i Grejsdalen

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 10/3 2011, 10:54 (4797 dage siden) @ John Schmidt

Det lader da til at have været en hyggelig tur. Det var godt nok tider dengang IC 119 blev kørt med Mz helt til Thisted. Det varede vist heller ikke så længe. Jeg mener det begyndte i foråret 1985 og var slut i starten af 1989, da man satte to MY af sidste levering på i stedet. Det kunne man da også få nogle gode motiver ud af.
Her er det fine og nymalede Mz 1410 i Thisted den 2. juli 1985, klar til at returnere med IC 180.
[image]
Så er det My 1153 og 1154 Med IC 119 i Thyregod den. 21. juli 1989.
[image]

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak