Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Mønsted Kalkgruber (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 30/9 2016, 13:11 (2767 dage siden)

En af sommerens ture gik til Mønsted Kalkgruber.
Jeg var ved at klargøre en større portion billeder, da jeg faldt over denne tråd, hvod de fleste af "mine" billeder allerede er vist.
I må derfor nøjes med følgende billeder.
De 2 lokomotiver findes i databasen under Alan Keef Ltd.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Mønsted Kalkgruber nyrestaureret

af Johnni Christensen, 23/8 2017, 15:11 (2440 dage siden) @ Tommy Nilsson

Var der med familien for en måned siden, men da jeg ikke har været der før ved jeg ikke hvad der er nyt ved jernbanen.
Bygninger og stier så meget nye ud, og det hele var meget flot og indbydende.
Toget afgik lige ved siden af det gamle brænderi og havde et sidespor som fik ind i "kælderen" i bygningen. Går ud fra at det var til natlig opbevaring og service.
Banen forløb langs med en sti ned til grotterne og ca. 1-200 meter ind til et trinbræt.
Der var et lokomotiv i hver ende af vognene.
Kan finde nogle billeder frem lidt senere idag.
Desuden var der en model af hvordan man i sin tid brugte jernbanen til transport af kalk (tror det var spor N).

Johnni

Mønsted Kalkgruber nyrestaureret

af Johnni Christensen, 23/8 2017, 15:39 (2440 dage siden) @ Johnni Christensen

Hermed billeder:
Kan se på dine "gamle" billeder at toget kørte fra "kælderen". Den kører nu fra højen bagved som det kan ses på billederne.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Johnni

Mønsted Kalkgruber nyrestaureret

af Niels Munch, 1/9 2017, 19:04 (2431 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Niels Munch, 1/9 2017, 19:46

Tilsyneladende er jernbanen i Mønsted Kalkgruber blevet nyrestaureret - er der nogen, der ved mere?


Området er først og fremmest gjort mere handicapvenligt, se f.eks: http://www.fyens.dk/indland/Verdens-stoerste-kalkmine-bliver-handicapvenlig/artikel/318... samt http://schonherr.dk/aktuelt/nyrestaurerede-moensted-kalkgruber-faar-fornem-indvielse/ .

M.v.h.
Niels



Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak