Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Slut med direkte tog København - Struer (Generelt)

af Jens Hansen, 9/11 2016, 11:38 (2727 dage siden)

Der har været åbent samråd i Transportudvalget;

http://www.ft.dk/webtv/video/20161/tru/td.1355414.aspx?from=19-10-2016&to=09-11-201...

Desværre ikke med billeder, men det fremgår at transportministeren forventer at de direkte lyntog København - Struer ophører med at køre. Det sker når han udbyder Arriva-trafikken igen. Så skal det udvides med strækningen Struer - Vejle og Odense - Svendborg.

Slut med direkte tog København - Struer

af glade-koege ⌂, køge, 9/11 2016, 19:11 (2726 dage siden) @ Jens Hansen

Kan jo næsten kun gå til Arriva da udbuddet er for lille til andre vil hoppe på næsten.. så flere lint41 til landet..

Slut med direkte tog København - Struer

af andersj, Aalborg, 9/11 2016, 19:20 (2726 dage siden) @ glade-koege

Kan jo næsten kun gå til Arriva da udbuddet er for lille til andre vil hoppe på næsten.. så flere lint41 til landet..

Nu er det jo alle strækninger der udbydes inkl. dem Arriva har i dag. Det er jo ikke sådan at Arriva har vundet strækningerne for bestandigt. Men Alstom Lint bliver det jo nok uanset eftersom der ikke rigtig eksistere andre seriøse udbydere af dieseltogsæt.

--
Mvh Anders

Slut med direkte tog København - Struer

af re20000, 9/11 2016, 20:52 (2726 dage siden) @ andersj

. Men Alstom Lint bliver det jo nok uanset eftersom der ikke rigtig eksistere andre seriøse udbydere af dieseltogsæt.


Medmindre nogen synes det er gennemførligt at overtage IC2erne til skrotpris, rive indmaden ud og sætte gemmenprøvet teknik i i stedet. Det ville i hvert fald være ressurcebesparende.

Nold

Slut med direkte tog København - Struer

af steenth, 9/11 2016, 21:40 (2726 dage siden) @ andersj

Kan jo næsten kun gå til Arriva da udbuddet er for lille til andre vil hoppe på næsten.. så flere lint41 til landet..


Nu er det jo alle strækninger der udbydes inkl. dem Arriva har i dag. Det er jo ikke sådan at Arriva har vundet strækningerne for bestandigt. Men Alstom Lint bliver det jo nok uanset eftersom der ikke rigtig eksistere andre seriøse udbydere af dieseltogsæt.

DSB har også Desiro-togsæt, som kan tilføjes puljen af togsæt.... Når det nye udbud skal igang er de blevet overflødig på lille Syd.

Slut med direkte tog København - Struer

af Svend, 9/11 2016, 21:06 (2726 dage siden) @ glade-koege

Kan jo næsten kun gå til Arriva da udbuddet er for lille til andre vil hoppe på næsten.. så flere lint41 til landet..


Hvis du havde lyttet til, hvad de sagde i samrådet, ville du have vidst at det bliver et samlet udbud for alle de strækninger der i dag køres af Arriva plus Vejle-Struer og Odense-Svendborg.

Slut med direkte tog København - Struer

af Gæst1, 9/11 2016, 21:43 (2726 dage siden) @ Svend

...og de 43 Arriva LINT41 togsæt er anskaffet med henblik på at Transportministeriet kan stille dem til rådighed for den nye operatør. Der skal anvendes ca 20 togsæt yderligere, når de nye strækninger kommer med. Her er et af løsningsforslagene at alle DSBs 20 Siemens Desiro (både ejede og lejede) kommer med i puljen. Et andet forslag er at operatøren anskaffer 20 nye togsæt. Et tredie forslag (der nok er droppet allerede) er at operatøren anskaffer ca 63 nye tog.

Så ja, det bliver nok LINT, men det kunne godt være, at de 20 nye togsæt blev LINT 54 istedet....

Slut med direkte tog København - Struer

af andersj, Aalborg, 9/11 2016, 22:13 (2726 dage siden) @ Gæst1

...og de 43 Arriva LINT41 togsæt er anskaffet med henblik på at Transportministeriet kan stille dem til rådighed for den nye operatør. Der skal anvendes ca 20 togsæt yderligere, når de nye strækninger kommer med. Her er et af løsningsforslagene at alle DSBs 20 Siemens Desiro (både ejede og lejede) kommer med i puljen. Et andet forslag er at operatøren anskaffer 20 nye togsæt. Et tredie forslag (der nok er droppet allerede) er at operatøren anskaffer ca 63 nye tog.

Så ja, det bliver nok LINT, men det kunne godt være, at de 20 nye togsæt blev LINT 54 istedet....

Den største udfordring bliver at man kommer til at have 5 togtyper der ikke kan koble indbyrdes. De to varianter af Lint som Arriva har kan ikke kobles med hinanden og det kan DSB's to varianter heller ikke. Jeg ved dog ikke om det er muligt at softwareopdatere de gamle Lint og Desiro så de kan koble med de nyere.

Fordelen ved de nye TSI godkendte Lint tog er at de har en tophastighed på 140 km/t hvilket ifølge samrådet er den minimumshastighed regionaltog mellem Odense og Fredericia skal kunne prestere.
Fordelen ved Lint 54 på fx. Svendborgbanen er at de er billigere at anskaffe end to Lint 41 og at man sparer ressourcer ved at man undgår op- og nedformeringer omkring myldretiderne samtidig med at de kun har tre powerpacks hvor to Lint 41 vil have fire powerpacks hvilket sparer energi. Der er desuden gode ind- og udstigningsforhold hvilet er essentielt for at holde den stramme køreplan i den tætte drift der er på den enkeltsporede strækning.
På de øvrige strækninger vil Lint 41 i de fleste relationer være tilstrækkeligt, suppleret op med en ekstra i myldretiden.

--
Mvh Anders

Slut med direkte tog København - Struer

af OLL, Ballerup, 9/11 2016, 22:49 (2726 dage siden) @ andersj

Nu var jeg værnepligtig i Holstebro fra AUG-NOV sidste år, og jeg vil våge den påstand at LINT 81 også ville være en mulighed, i hvert fald fredag og søndag, når værnepligtige skal/skulle til/fra Holstebro mod andre destinationer i landet. Ved godt at det ville være dumt kun at have 1 eller 2 togsæt kun til det, men tror sagtens man ville kunne finde strækninger de også ville kunne bruges på, andre tidspunkter!

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Slut med direkte tog København - Struer

af Niels Munch, 10/11 2016, 09:05 (2726 dage siden) @ andersj

Den største udfordring bliver at man kommer til at have 5 togtyper der ikke kan koble indbyrdes. De to varianter af Lint som Arriva har kan ikke kobles med hinanden og det kan DSB's to varianter heller ikke. Jeg ved dog ikke om det er muligt at softwareopdatere de gamle Lint og Desiro så de kan koble med de nyere.


Det er i første række et softwarespørgsmål, som man allerede har løst i 2009 f.s.v.a. de sjællandske LINT-togsæt (indkøbt hhv. af Lokalbanen og Regionstog, nu Lokaltog), så alle tog her softwaremæssigt er ens (en såkaldt homologisering) og kan kobles.

ARRIVA har ikke hidtil valgt denne omkostning for sine LINT-serier.


M.v.h.
Niels

Slut med direkte tog København - Struer

af Poul Andersen, 9/11 2016, 22:55 (2726 dage siden) @ Gæst1

...og de 43 Arriva LINT41 togsæt er anskaffet med henblik på at Transportministeriet kan stille dem til rådighed for den nye operatør. Der skal anvendes ca 20 togsæt yderligere, når de nye strækninger kommer med. Her er et af løsningsforslagene at alle DSBs 20 Siemens Desiro (både ejede og lejede) kommer med i puljen. Et andet forslag er at operatøren anskaffer 20 nye togsæt. Et tredie forslag (der nok er droppet allerede) er at operatøren anskaffer ca 63 nye tog.

Så ja, det bliver nok LINT, men det kunne godt være, at de 20 nye togsæt blev LINT 54 istedet....


To af LINT 41 togsættene ejes af VESTBANEN A/S.

Mvh. Poul.

Slut med direkte tog København - Struer

af Karsten Jensen, 9/11 2016, 23:57 (2726 dage siden) @ Jens Hansen

Det bliver en lang tur fra Thisted til Vejle i en Lint, med den ukomfortable indretning de har, i forhold til de IC3 som betjener en stor del af afgangene nu. Jeg mener ikke at Lint togene er beregnet til rejser som vare meget længere end en time!

Slut med direkte tog København - Struer

af Bumle, 10/11 2016, 07:32 (2726 dage siden) @ Karsten Jensen

Så skal passagerne nok forsvinde over i egen bil, men til den tid er motorvejen fra Holstebro jo også åbent.

Er det ikke regeringen der vil flytte folk til vestdanmark, for at få lidt mere gang i den vestlige del af landet, det hænger da ikk rigtig sammen.

DSB vinder næppe udbudet, så det betyder jo nærmest et farvel til DSB i Struer i værste fald. Så hele vestjylland kan blive til Arrivaland.

Ok der kommer måske til at kører nogle få IC-tog lige som i dag på Thybanen og Langåbanen.

Kan ikke og kommer aldrig til at forstå hvorfor det er så vigtigt at udlicitere alt muligt her i Danmark. Tror stadig ikke man spare en skid i den sidste ende.

Avatar

Slut med direkte tog København - Struer

af gaest, 10/11 2016, 07:51 (2726 dage siden) @ Bumle

Kan ikke og kommer aldrig til at forstå hvorfor det er så vigtigt at udlicitere alt muligt her i Danmark. Tror stadig ikke man spare en skid i den sidste ende.

DSB's drøm om et dieselhøjhastighedstog holder tilsmurt i grafitti på diverse sidespor, men så er sidesporene da i det mindste bevarede så længe.
Som det er nu hvor der af og til går ild i en IC3, med efterfølgende materielmangel til rådighed - i en alerede anspændt materielsituation, er en udlicitering det eneste rigtige. Sig om Lint hvad i vil, men de kan da i det mindste køre uden at der går ild i dem hele tiden, og driftsomkostningerne mindre end feks IC4 og MR, og vel for den sags skyld også IC3 - eller det der burde have været på vedligehold af IC3.
Hvis DSB ikke skal stille materiel til de strækninger der som noget nyt kommer i udbud, kan det være at de kan stille med noget der virker og ikke brænder hele tiden på det resterende net.
Drømmen om et dieselhøjhastighedsnet som KUN kunne befares af DSB er brast med IC4. Som vi vist efterhånden har fundet ud af findes der ikke den slags materiel på markedet, medmindre man skal ud i specialdesign, og det har vi jo set virkningen af. Ja, så er der kun Lint og Desiro tilbage.

Slut med direkte tog København - Struer

af Niels Bak, 10/11 2016, 09:16 (2726 dage siden) @ gaest

Nu bliver materielsituationen jo ikke bedre af, at man får en anden operatør. Hvis man skal købe nyt kunne man lige så godt lade DSB gøre det som vinderen af et udbud. Tog opstår jo ikke magisk ud af den blå luft, bare fordi der er malet et andet logo på. (og i realiteten så bliver de nok statsejede alligevel ligesom de nuværende arriva-tog). Det mest sandsynlige er dog nok at man samler de Lint og Desiro, man har til rådighed, når Lille Syd mv er færdig med at bruge dem.

Hunden ligger begravet et helt andet sted. For så længe, at man ikke får en elektrificering til Struer med, så er det slut med de gennemkørende intercitytog. Når IC3-togene om ikke så mange år skal pensioneres, så er hele hovedbanesystemet elektrificeret og afløsertogene bliver elektriske. Her er det svært at forestille sig, at man vil gå ud og købe et lille antal dieseltog til at opretholde kørslen til Struer. Dermed bliver banen helt automatisk koblet af landsdelstrafikken.

Desuden er der en vis fordel i kun at have én operatør på en bane, og det vil man også opnå med at udlicitere det hele samlet. Af samme grund er Odense-Fredericia ikke umiddelbart tænkt til at være med i udbudspakken.

Slut med direkte tog København - Struer

af Peter Christensen, 10/11 2016, 10:01 (2726 dage siden) @ Niels Bak

Hvis en privat operatør skal købe materiellet, så påvirker det ikke de EU-krav, som der er for offentligt forbrug.....
DERFOR giver det rigtig god mening at private køber materiellet. At det også passer fint med regerings politik kan anses som en art bonusgevinst.....
Og DSB?
Tja, her er man nok glad ved at kunne få lidt flere togsæt.
Tanken om at IC4 redder det hele er vidst ved at fordufte omend lamgsommere end ønskeligt.
Bevares, DSB har en trafikkontrakt med staten, men jeg kan ikke lige gennemskue om udløbet af DSBs trafikkontrakt falder sammen med at Arrivas nuværende står til udløb; andre må gerne bidrage her.
Alternativt, så kan den ellers monopolelskende bestyrelsesformand for DSB nok overtales til at se det fornuftige i dispositionerne - evt. med lidt vage løfter om kompensation.

Omkring Svendborgbanen, så har DSB formået at pisse temmelig mange af (pendlere og politikere) og så er det vel ikke helt ulogisk at prøve en ny operatør?
Kunne sq være sjovt om der faktisk kom styr på tingene med en anden operatør.......
I mange år har Odense-Fredericia fungeret som en art materieludvekslingsløb til/fra Svendborgløbene.
At det så nærmest er en rullende sporspærring henover vestfyn er en anden sag.....men sært at den ikke er med i puljen, for der bliver "en del" tomløb (= dyrt) hvis Od-Svg kommer til at ligge som en art ø.

Slut med direkte tog København - Struer

af Poul Andersen, 10/11 2016, 10:17 (2726 dage siden) @ Peter Christensen

Omkring Svendborgbanen, så har DSB formået at pisse temmelig mange af (pendlere og politikere) og så er det vel ikke helt ulogisk at prøve en ny operatør?
Kunne sq være sjovt om der faktisk kom styr på tingene med en anden operatør.......


Problemerne på Svendborgbanen skyldes i høj grad de mange signalproblemer,
hvilket vel ikke bliver meget bedre med en ny operatør.
Den nuværende "private" operatør i det Midt- og Vestjyske, er også meget hurtig til at aflyse eller vende tog før endestationen ved driftsuregelmæssigheder,
og lade passagererne vente til næste afgang, men det kan politikkerne slet ikke få øje på.

Mvh.
Poul.

Slut med direkte tog København - Struer

af Niels Bak, 10/11 2016, 13:19 (2726 dage siden) @ Peter Christensen

Mit indlæg skal ikke forstås som for eller imod udlicitering. Blot at hvis der skal nye tog til, så skal de under alle omstændigheder på en eller anden måde finansieres af staten, også selv om man kan finde en måde at komme uden om EU's investeringsloft på. Længere oppe i tråden så det ud som om at en udlicitering ville løse det problem automatisk. Det vil det ikke. En evt. ny operatør har ikke nye tog med under armen.

Slut med direkte tog København - Struer

af andersj, Aalborg, 10/11 2016, 15:56 (2725 dage siden) @ Peter Christensen

I mange år har Odense-Fredericia fungeret som en art materieludvekslingsløb til/fra Svendborgløbene.
At det så nærmest er en rullende sporspærring henover vestfyn er en anden sag.....men sært at den ikke er med i puljen, for der bliver "en del" tomløb (= dyrt) hvis Od-Svg kommer til at ligge som en art ø.

En Desiro/MQ kan ikke overholde køreplanen på Odense-Fredericia togene pga. den lave tophastighed. Derfor er det også primært IC4 der betjener det togsystem.

--
Mvh Anders

Slut med direkte tog København - Struer

af Ole Stuhr Hansen, 10/11 2016, 17:32 (2725 dage siden) @ andersj


En Desiro/MQ kan ikke overholde køreplanen på Odense-Fredericia togene pga. den lave tophastighed. Derfor er det også primært IC4 der betjener det togsystem.

Jo, vi kan da godt holde køreplanen med en MQ. Det har vi i perioder praktiseret dagligt. Kameraovervågningen af dørene gør afgangsproceduren meget hurtigere, end når du skal til vinduet på de andre litra. Så du kommer hurtigere ud af byen end med MF, ER og MG. Det sparer tid. Det samme gør passagerudvekslingen, fordi dørpartierne er bredere og dørlukningen hurtigere. Dertil er nedbremsningerne støttet af retarderbremsen. (Det er faktisk kun MG, der bremser bedre.) Så det er sjældent, at du med MQ hænger mere end 1 - 3 minutter ved endestationen. Eneste minus er, at du ikke i samme grad kan indhente forsinkelser, hvis du for eksempel er trykket af et sent IC eller lyn allerede ved afgangen i Odense eller Fredericia.

Slut med direkte tog København - Struer

af jmp ⌂, Vejle, 10/11 2016, 11:51 (2726 dage siden) @ Niels Bak

statsejede alligevel ligesom de nuværende arriva-tog


Alle kilder siger, at de er ejede at det private britiske leasingselskab Angel Trains Ltd.; men du har måske andre oplysninger?

Jan

Slut med direkte tog København - Struer

af Niels Bak, 10/11 2016, 13:14 (2726 dage siden) @ jmp

Kun længere oppe i tråden her, hvor der står at Transportministeriet stiller dem til rådighed for operatøren. Og det tog jeg så som ejerskab, men du har da ret i at det lige så godt kan være en eller anden leasingløsning. Men staten/ministeriet er så åbenbart leaser/garant svarende til konstruktionen omkring DSB Øresund, hvor Transportministeriet (så vidt jeg husker) havde leaset togene af DSB og så stillet dem til rådighed for DSB Øresund. Jeg kan godt forstå grunden til konstruktionen, men puha, der bliver flyttet noget papir...

Slut med direkte tog København - Struer

af Gæst1, 11/11 2016, 09:13 (2725 dage siden) @ jmp

Ejerskabet af togsættene pr December 2020 - som jeg forstår status nu:

Arrivas 43 stk Lint: Leasingaftale udløber, men staten har en på forhånd defineret frikøbsklausul (leasing forlængelse), således at Transportministeriet kan stille togene til rådighed for en ny operatør (der for eksemplets skyld godt kunne være Abellio så det ikke bliver en "Arriva vs DSB" diskussion)

i 2020 forventes det at DSB ejer de 8 købte Desirotog igen (Nogle af dem har været solgt til Transportministeriet og udlejet til Midttrafik,mens Aarhus Nærbane kørte - ikke et ord her om, hvorvidt DSB eller TRM har tjent på dét set-up)
DSB har forkøbsret på de 12 leasede Desiro tog. Muligvis ikke en reel forkøbsret, men i al fald, er man enige om prisen, hvis Transportministeriet køber disse tog også.

Ja, staten kommer til at betale for nye tog på den ene eller den anden måde. Men tesen er, at eksempelvis Abellio vil være bedre til at købe tog end staten (Abellio og andre køber ofte tog, og har gerne rammeaftaler med leverandørerne). Derfor behøver Abellio og lignende aktører ikke de store indkøbsorganisationer, som DSB, hvor 3-cifrede mio beløb går til konsulenter, der tydeligtvis heller ikke ved noget om at købe tog. DSBs omkostninger til konsulenter til "Fremtidens Tog" vil formentlig alene kunne finansiere de 20 ekstra togsæt til Svendborgbanen og Fredericia - Struer.

Det er derfor sandsynligt, at staten samlet set kan spare penge, ved at lade den vindende operatør komme med en hel ny flåde - eller kun en delmængde heraf. Her vil Desiroerne hænge i en tynd tråd, da indkøb af de 12 leasede ikke er foretaget, og de 8 købte givetvis kan sælges.

Hvis operatøren stiller 20 nye dieseltog, kunne kravene "let" blive til noget LINT 54 lignende tog, der på denne vis, vil kunne give bedre pladser og højere hastighed, i forhold til ældre Desirotog.

DSBs kontrakt angiver,at de kun har monopol indtil December 2020, hvor Arrivas trafik genudbydes. Det er dog ikke formelt, at det "kun" gælder for Svendborgbanen og Fredericia - Struer. Det kunne godt være for Kystbanen eller Lille Syd også. Det er nok blot mere sandsynligt/ "passende" at det bliver linier, som DSB reelt ikke virker specielt interesserede i, og som vil kunne løse DSBs IC4 problemer (her er Aarhus - Esbjerg ikke taget med i overvejelserne, for "IC4 skal jo køre et eller andet sted")

Lyder helt logisk Vejle - Struer

af Nordexpress, 10/11 2016, 11:51 (2726 dage siden) @ Niels Bak

Det lyder da ualmindeligt logisk at lade Vejle-Struer betjene af regionaltogstyper. Det kan jeg kun bifalde, da hovedparten af passagererne jo netop er lokale rejsende, der en kører en mindre del af strækningen.

IC3 togsættenes indretning er da ikke videre velegnede til S-togstrafik.

Lyder helt logisk Vejle - Struer

af Poul Andersen, 10/11 2016, 11:58 (2726 dage siden) @ Nordexpress

Det lyder da ualmindeligt logisk at lade Vejle-Struer betjene af regionaltogstyper. Det kan jeg kun bifalde, da hovedparten af passagererne jo netop er lokale rejsende, der en kører en mindre del af strækningen.

IC3 togsættenes indretning er da ikke videre velegnede til S-togstrafik.

10 stop på 130 km. , er det S-togstrafik ?.

Mvh. Poul.

Slut med direkte tog København - Struer

af Ole Stuhr Hansen, 10/11 2016, 14:12 (2726 dage siden) @ Niels Bak


Hunden ligger begravet et helt andet sted. For så længe, at man ikke får en elektrificering til Struer med, så er det slut med de gennemkørende intercitytog. Når IC3-togene om ikke så mange år skal pensioneres, så er hele hovedbanesystemet elektrificeret og afløsertogene bliver elektriske. Her er det svært at forestille sig, at man vil gå ud og købe et lille antal dieseltog til at opretholde kørslen til Struer. Dermed bliver banen helt automatisk koblet af landsdelstrafikken.

Der bliver hængt ledninger op til Struer, og strækningshastigheden sættes op til 160.
http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=20387

Slut med direkte tog København - Struer

af Niels Bak, 10/11 2016, 18:51 (2725 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Regeringen vil skrotte det, og togfondspartierne har lagt elektrificeringen i "fase 2" - altså de projekter, som der ikke er penge til i første omgang. Så selv i det mest optimistiske scenarie, så bliver der en årrække uden el til Struer, efter hovedbanen er elektrificeret. Og efter IC3 er blevet udfaset.

Slut med direkte tog København - Struer

af Østjyden, 10/11 2016, 18:56 (2725 dage siden) @ Niels Bak

Et lidt nysgerrigt spørgsmål: Er der nogen, som ved, hvornår IC3 bliver udfaset? Det ser ud som om, der er en eller anden herinde, der ved det.

M v h
Peter

Avatar

Slut med direkte tog København - Struer

af BoergeOf61, Randers C, 10/11 2016, 19:40 (2725 dage siden) @ Østjyden

Et lidt nysgerrigt spørgsmål: Er der nogen, som ved, hvornår IC3 bliver udfaset? Det ser ud som om, der er en eller anden herinde, der ved det.


Sandsynligvis ikke. Det bestemmes sandsynligvis af togsættenes levetid. Nogle herinde har nok en idé om, hvornår de ikke længere kan være i drift.

Slut med direkte tog København - Struer

af steenth, 10/11 2016, 19:59 (2725 dage siden) @ Østjyden

Et lidt nysgerrigt spørgsmål: Er der nogen, som ved, hvornår IC3 bliver udfaset? Det ser ud som om, der er en eller anden herinde, der ved det.

Når de nye El-togsæt kommer, skal de afløse IC3, IR4 og IC4 - så de fases ud når efterhånden afløseren er klar.

Mvh
Steen

Slut med direkte tog København - Struer

af Østjyden, 10/11 2016, 20:39 (2725 dage siden) @ steenth

Et lidt nysgerrigt spørgsmål: Er der nogen, som ved, hvornår IC3 bliver udfaset? Det ser ud som om, der er en eller anden herinde, der ved det.


Når de nye El-togsæt kommer, skal de afløse IC3, IR4 og IC4 - så de fases ud når efterhånden afløseren er klar.

Mvh
Steen

Jeg var faktisk ude efter et årstal eller en periode for, hvornår udfasningen finder sted.

M v h
Peter

Slut med direkte tog København - Struer

af steenth, 10/11 2016, 22:10 (2725 dage siden) @ Østjyden

Et lidt nysgerrigt spørgsmål: Er der nogen, som ved, hvornår IC3 bliver udfaset? Det ser ud som om, der er en eller anden herinde, der ved det.


Når de nye El-togsæt kommer, skal de afløse IC3, IR4 og IC4 - så de fases ud når efterhånden afløseren er klar.

Mvh
Steen


Jeg var faktisk ude efter et årstal eller en periode for, hvornår udfasningen finder sted.

Det er svært at giver præcise årstal, når det ikke er besluttet. DSB har opbakning til at anskaffe nye el-togsæt, men det skal politisk besluttes næste år. Et godt bud at de får de første nye togsæt i kommer i 2024. Men det er også afhængig om elektrificering er klar til de nye tog. Så der er mange hvis'er.

Mvh
Steen

Slut med direkte tog København - Struer

af Niels Bak, 10/11 2016, 23:33 (2725 dage siden) @ steenth

Næ der er ikke nogen fast grænse. Men IC3 er for langt de flestes vedkommende leveret i 1989-93 og dermed så vil de ældste i 2024 være 35 år gamle. Det er i overkanten af hvad man normalt mener kan betale sig at holde kørende. (der kører lidt forskellige tal rundt, men 30 år bliver ofte nævnt). Altså er de pensionsmodne når de elektriske afløsere kommer.

Om det kan lade sig gøre at holde dem kørende dem længere? Jo - det bliver bare dyrere og dyrere og formentlig også mindre og mindre stabilt.

Slut med direkte tog København - Struer

af Filip, 11/11 2016, 08:34 (2725 dage siden) @ Østjyden

Tilbage i 2014 så DSBs materielplan således ud:
[image]
Grafikken er hentet fra Beslutningsoplæg Fremtidens Tog

Slut med direkte tog København - Struer

af andersj, Aalborg, 11/11 2016, 09:40 (2725 dage siden) @ Filip

Tilbage i 2014 så DSBs materielplan således ud:
[image]
Grafikken er hentet fra Beslutningsoplæg Fremtidens Tog

Den er allerede forældet på flere punkter. Bla. er IC2 allerede udrangeret, ICE-TD bliver det næste efterår og de nye el-lokomotiver fremgår ikke, samtidig med at dobbeltdækkerne må formodes at være i drift væsentligt længere

--
Mvh Anders

Slut med direkte tog København - Struer

af Gæst1, 11/11 2016, 10:12 (2725 dage siden) @ andersj

Den er allerede forældet på flere punkter. Bla. er IC2 allerede udrangeret, ICE-TD bliver det næste efterår og de nye el-lokomotiver fremgår ikke, samtidig med at dobbeltdækkerne må formodes at være i drift væsentligt længere

Beslutningsoplægget bestod aldrig ekstern kvalitetssikring, og blev beskyldt for at være temmelig subjektivt og misvisende. Det er derfor DSB bruger mio af kr til rådgivere, og ekstern kvalitetssikring, for at se, om de ikke kan få næste beslutningsoplæg (1.5!) godkendt, så de kan gå i gang med at købe tog.

Det er dog tvivlsomt, om de mange ekstra rådgivere og konsulenter ved mere om tog, end DSB selv gør. Spørgsmålet er nok mere, om DSB denne gang har tænkt sig at være objektive, eller om det stadig handler om at sikre DSB en (væsentlig) rolle i en fremtid, hvor de måske i virkeligheden slet ikke behøves.

Slut med direkte tog København - Struer

af andersj, Aalborg, 11/11 2016, 14:44 (2725 dage siden) @ Gæst1

Den er allerede forældet på flere punkter. Bla. er IC2 allerede udrangeret, ICE-TD bliver det næste efterår og de nye el-lokomotiver fremgår ikke, samtidig med at dobbeltdækkerne må formodes at være i drift væsentligt længere


Beslutningsoplægget bestod aldrig ekstern kvalitetssikring, og blev beskyldt for at være temmelig subjektivt og misvisende. Det er derfor DSB bruger mio af kr til rådgivere, og ekstern kvalitetssikring, for at se, om de ikke kan få næste beslutningsoplæg (1.5!) godkendt, så de kan gå i gang med at købe tog.

Det er dog tvivlsomt, om de mange ekstra rådgivere og konsulenter ved mere om tog, end DSB selv gør. Spørgsmålet er nok mere, om DSB denne gang har tænkt sig at være objektive, eller om det stadig handler om at sikre DSB en (væsentlig) rolle i en fremtid, hvor de måske i virkeligheden slet ikke behøves.

Men det er vel også svært at navigere i skiftende politiske vinde for DSB. Kommer Togfonden? Hvor meget af den kommer? Skal DSB fortsat kører fjern og regionaltog? Hvordan skal betjeningsmønsteret se ud i fremtiden? Hvornår kommer Fehmarn forbindelsen, og hvem skal drive de internationale tog?

Der er så mange ubekendte faktorer der ikke er besluttet politisk endnu at der stort set er umuligt for DSB at komme med en langsigtet og realistisk materielplan.

--
Mvh Anders

Slut med direkte tog København - Struer

af UTJ, 12/11 2016, 01:16 (2724 dage siden) @ andersj

Men det er vel også svært at navigere i skiftende politiske vinde for DSB. Kommer Togfonden? Hvor meget af den kommer? Skal DSB fortsat kører fjern og regionaltog? Hvordan skal betjeningsmønsteret se ud i fremtiden? Hvornår kommer Fehmarn forbindelsen, og hvem skal drive de internationale tog?

DSB er faktisk som organisation eminent til at navigere i det skiftende politiske farvand - ellers var organisationen lagt i graven for længst. De skiftende vinde og skiftende koalisationer på borgen holder live i DSB, da der altid er et standpunkt ledigt om at holde fast i "DSB", når andre vil have udlicitering eller andre reformer af togtrafikken.

--
ئۇلغىك

Slut med direkte tog København - Struer

af OLL, Ballerup, 10/11 2016, 18:53 (2725 dage siden) @ gaest

Vi kan altid spørge om der er flere D1'ere som kan ombygges :-D
D1M

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Slut med direkte tog København - Struer

af futtog, 11/11 2016, 20:41 (2724 dage siden) @ Karsten Jensen

Nu er det jo også sådan at Lint er udviklet som et pendler togsæt til rejser af max 1 times varighed hvorimod ic3 er udviklet som et langdistanse tog så de to tog typer kan slet ikke samlingens.

Slut med direkte tog København - Struer

af andersj, Aalborg, 11/11 2016, 20:56 (2724 dage siden) @ futtog

Nu er det jo også sådan at Lint er udviklet som et pendler togsæt til rejser af max 1 times varighed hvorimod ic3 er udviklet som et langdistanse tog så de to tog typer kan slet ikke samlingens.

Problemet i Danmark er at IC3 og IC4 er blevet brugt til regionaltog i mange år og dermed har passagerne vænnet sig til en højere komfort end hvad der eller er typisk for regionaltog. I Nordjylland bliver det rent komfortmæssigt et stort tilbageskridt når vi går fra IC3 og især IC4, der har enorm benplads, til Desiro og Lint.

--
Mvh Anders

Slut med direkte tog København - Struer

af Morten Flindt Larsen, 10/11 2016, 08:29 (2726 dage siden) @ Jens Hansen

Desværre ikke med billeder, men det fremgår at transportministeren forventer at de direkte lyntog København - Struer ophører med at køre.

Så må han jo i stedet give tilladelse til direkte lynbusser København - Struer/Thisted. Mon ikke der står nogle driftige vognmænd klar med nogle komfortable busser. Ganske vist er rejsehastigheden i bus ikke så høj, men det kan klart være at foretrække frem for et forsinket DSB-tog til Vejle og en Arriva-bumler med bybussæder, der er kørt 5 minutter før det forsinkede DSB-togs ankomst.

Vh
Morten

Slut med direkte tog København - Struer

af Bumle, 10/11 2016, 12:08 (2726 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så er det sgu slut her fra med offentlig transport, ikke om jeg vil sidde i en bus helt fra Vejle og til Thisted. Kan sagtens huske de perioder med togbusser på strækningen Vejle - Struer. Ikke nogen udpræget suces. Det tager alt for lang tid med busser, de kan ikke slet ikke konkurrere med toget på hastighed og ikke mindst komfort.

Når man kører med diesel og el-tog sammenkoblet i dag, kan man vel også gører det om 4-5 år.

Men som Poul skriver, man glemmer ofte at ved større forsinkelser eller aflysninger er DSB flinke til at skaffe taxier eller busser. Hvilket Arriva sjælden gør, kun henvise til næste afgang hvis der er én pågældende dag.

Slut med direkte tog København - Struer

af Niels Bak, 10/11 2016, 13:32 (2726 dage siden) @ Bumle

Det ændrer ikke ved. at der ikke er nogen dieseltog at koble sammen med de elektriske, når først IC3 er gået på pension. Og man vil næppe bestille et meget lille antal dieselintercitytog kun til Struerbanen, selv hvis man kunne finde et, der kunne leve op til de krav man har, hvis de skulle køre sammen.

Slut med direkte tog København - Struer

af Ulrich Albrechtsen, 12/11 2016, 08:06 (2724 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten.

Komfortable busser er der skam åbnet op for til både Struer og Thisted.
Det sidste selskab der kørte til Struer valgte at lukke efter 4 måneder,
men til Thisted findes der stadig ikke mindre end to selskaber :-)

Den ene er ganske rigtigt en komfortabel bus, men som har en fast
pris a 380 DKK, hvilket gør at man er i stand til at spare 40 DKK i forhold
til en togbillet. For de 40 DKK får man til gengæld lov til at skifte i Aarhus
til en ny bus (ingen har lovet at den var direkte) samt sidde 1 time mere
i bussen, og blive sat af i Valby.

Den andet selskab til lavpris vil jeg med min ringe viden om bussers komfort
sidestille med en af bybusserne i Thisted. Her får man også en rejsetid på
1 ½ time længere, samt at selskabet forbeholder sig ret til at aflyse såfremt
at der ikke er nok passagerer, hvilket vi kan konstatere på billetkontoret sker
hyppigt ved at passagerer forveksler selskabet med offentlig rutetrafik og
beder om kompensation. Dette busselskab har efter min bedste overbevisning
givet en ufattelig god markedsføring for togdrift/thybanen, ved godt og grundigt
jævnligt at lade deres passagerer i stikken.
Lad os endelig ikke komme ind på en fagforeningssnak om deres overenskomster;-)

Ps. Skulle nogen have 5 minutter til overs så check lige passagertallene for
Thybanen over de sidste 10 år. Thybanens lave frekvens og fart indbyder ikke til
en pendlerbane.
På trods af dette er det den bane i kongeriget der i procent har haft størst vækst...
Vi byder busser velkommen til at tage konkurrencen op :-D :-D :-D

De bedste hilsner

Ulrich

Slut med direkte tog København - Struer

af Børge Sundahl, 12/11 2016, 10:58 (2724 dage siden) @ Ulrich Albrechtsen

Lad os nu ikke male fanden på væggen.

I den tid Arriva har kørt har der hele tiden været en IC forbindelse København-Struer og omvendt over Langå, ligesom der har kørt IC til og fra Thisted, så mon ikke der kunne findes ud af, at gøre det samme via Herning.

Der er vel ingen der vil forringe det mere end det er i forvejen.

I Nordjylland vil der fortsat være IC tog til Frederikshavn, selv om NJ overtager lokalkørslen.

Så vent nu og se

Børge

Slut med direkte tog København - Struer

af Poul Andersen, 12/11 2016, 11:09 (2724 dage siden) @ Børge Sundahl

Lad os nu ikke male fanden på væggen.

I den tid Arriva har kørt har der hele tiden været en IC forbindelse København-Struer og omvendt over Langå, ligesom der har kørt IC til og fra Thisted, så mon ikke der kunne findes ud af, at gøre det samme via Herning.

Der er vel ingen der vil forringe det mere end det er i forvejen.

I Nordjylland vil der fortsat være IC tog til Frederikshavn, selv om NJ overtager lokalkørslen.

Så vent nu og se

Børge


Desværre var man ikke så heldig alle steder, for på "Vestkysten" forsvandt de gennemgående forbindelser
i.f.m. ARRIVA overtagelsen i 2003.
Borgmestrene i Ringkøbing, Skjern og Varde var totalt tavse og gjorde intet for at beholde de gennemgående tog til/fra København.

Mvh.
Poul.

Slut med direkte tog København - Struer

af Leif Jørgensen, København Ø., 12/11 2016, 12:00 (2724 dage siden) @ Poul Andersen

Desværre var man ikke så heldig alle steder, for på "Vestkysten" forsvandt de gennemgående forbindelser
i.f.m. ARRIVA overtagelsen i 2003.
Borgmestrene i Ringkøbing, Skjern og Varde var totalt tavse og gjorde intet for at beholde de gennemgående tog til/fra København.

Mvh.
Poul.

Måske fordi de direkte forbindelser faktisk allerede var forsvundet på det tidspunkt. Der var rigtig nok tidligere to daglige intercitytog fra København til Struer via Esbjerg men kun til vinterkøreplanen i 1997. Ved den lejlighed blev der nemlig gennemført en større reform af køreplanen efter indvielsen af Storebæltsforbindelsen tidligere på året, og da der var brug for IC3 til det, blev vestkysten ofret. Aftentoget fra København og morgentoget retur fik dog umiddelbart lov at overleve men betegnedes som regionaltog mellem Esbjerg og Struer. Den forbindelse forsvandt imidlertid ved køreplansskiftet i 1999.

Med venlige køreplan-hilsner
Leif Jørgensen

Slut med direkte tog København - Struer

af andersj, Aalborg, 12/11 2016, 11:12 (2724 dage siden) @ Børge Sundahl

Lad os nu ikke male fanden på væggen.

I den tid Arriva har kørt har der hele tiden været en IC forbindelse København-Struer og omvendt over Langå, ligesom der har kørt IC til og fra Thisted, så mon ikke der kunne findes ud af, at gøre det samme via Herning.

Der er vel ingen der vil forringe det mere end det er i forvejen.

I Nordjylland vil der fortsat være IC tog til Frederikshavn, selv om NJ overtager lokalkørslen.

Så vent nu og se

Børge

Men med hvilket materiel? Når IC3 og IC4 udrangeres så findes der ikke længere dieselfjerntog i Danmark og dermed vil de strækninger der ikke har køreledninger miste deres direkte forbindelser til København.

I Nordjylland var det slet ikke planen at ICL togene skulle erstatte et lokalt regionaltog, men at de skulle køre i egen køreplan så de kunne aflyses ved forsinkelser sydfra. Det er der dog ikke plads til før infrastrukturen er udbygget og signalprogrammet udrullet, og dermed vil en stor del af Nordjyske Jernbaners forsinkelser sandsynligvis skyldes forsinkede ICL tog fra København.
Desuden forvirre det passagerne når det ene togselskabs rabatbilleter ikke kan bruges i det andet selskabs tog og omvendt. Det ender bare i kontrolafgifter og sure kunder.

--
Mvh Anders

Slut med direkte tog København - Struer

af Bumle, 12/11 2016, 13:46 (2724 dage siden) @ andersj

Forstår ikke vi har en transportminister m.m. der er så vild med at betale den tyske stat penge for at kører tog her i Danmark. Helt ærligt er det så billigt som politikerne m.m. Påstår det er.

Når nu man er så vild med at udlicitere, hvorfor så ikke udlicitere postvæsnet, der må være andre der kan gører det billigere. Forrykt at man kan sende breve fra Tyskland til Danmark billiger end her i landet. Selv i Sverige er det billiger at sende breve.

Man kunne jo også udlicitere trafikken på Sjælland, men man fik jo en over snuden med Kystbanen, så det tør man ikke gøre igen. Men over i Vestjylland tør man godt, vestjyderne brokker sig jo ikke alligevel, de trækker jo bare på skulderen og siger jo jo det går jo nok alligevel.

Men selvfølgelig hvis man gerne vil have elendige tog, ingen personale i togene, ingen hjælp at få ved forsinkelser/aflysninger ja så er det nok billigere at lade bl.a. Arriva kører. Ved godt at DSB heller ikke har personale i alle tog, men der er som regel et nummer at ringe til, og mange gange er der hurtigt indsat busser ved aflysninger .m.m.

Vi vil gerne have kollektiv trafik/transport her i Danmark det må bare ikke koste noget. Ved ikke hvorfor vi her i Danmark aldrig har villet satse noget mere på kollektiv trafik. Spare og spare nedskæringer overalt, men kommer det til ulandsbistand og penge til flygtninge så er der ingen smalle steder så har vi penge nok.

Når man alligevel er igang med de ledninger så få dem da knaldet op også op til Struer. Så dyrt kan det vel heller ikke værer når først maskiner og folk er igang. Vi er alt for dumme her i landet og ikke tænke langsigtet.

Man vil gerne have gang i udkantsdanmark, med flere statsvirksomheder og ny politiskole i Herning. Som man nu åbenbart skal til at bygge nye lokaler til. I stedet for at bruge nogle af de bygninger der står tomme alligevel rundt omkring.

Så har staten åbenbart penge nok.

Avatar

Slut med direkte tog København - Struer

af BoergeOf61, Randers C, 12/11 2016, 16:16 (2723 dage siden) @ Bumle

Forstår ikke vi har en transportminister m.m. der er så vild med at betale den tyske stat penge for at kører tog her i Danmark. Helt ærligt er det så billigt som politikerne m.m. Påstår det er.


Det er altid godt at overlade ansvar til andre.

Når nu man er så vild med at udlicitere, hvorfor så ikke udlicitere postvæsnet, der må være andre der kan gører det billigere.


Det danske postvæsen er allerede solgt til svenske Postnord.

Slut med direkte tog København - Struer

af Niels Munch, 12/11 2016, 17:04 (2723 dage siden) @ BoergeOf61

Det danske postvæsen er allerede solgt til svenske Postnord.


Det var vist en fusion mellem de to selskaber.

Avatar

Slut med direkte tog København - Struer

af BoergeOf61, Randers C, 12/11 2016, 17:24 (2723 dage siden) @ Niels Munch

Det danske postvæsen er allerede solgt til svenske Postnord.

Det var vist en fusion mellem de to selskaber.

Nu under det svenske navn.

Slut med direkte tog København - Struer

af Østjyden, 12/11 2016, 17:42 (2723 dage siden) @ BoergeOf61

Det danske postvæsen er allerede solgt til svenske Postnord.

Det var vist en fusion mellem de to selskaber.


Nu under det svenske navn.

Prøv lige at læse dette her fra Wikipedia, inden du bliver alt for påståelig:
https://da.wikipedia.org/wiki/PostNord_Danmark

M v h
Peter

Slut med direkte tog København - Struer

af Niels Bak, 13/11 2016, 11:57 (2723 dage siden) @ Bumle
redigeret af Tommy Nilsson, 13/11 2016, 12:31

Pengene fra togfonden kommer fra nordsøolien. Men det er klart at det er flygtningene der har spist den.

Slut med direkte tog København - Struer

af steenth, 13/11 2016, 13:27 (2723 dage siden) @ Niels Bak

Pengene fra togfonden kommer fra nordsøolien. Men det er klart at det er flygtningene der har spist den.

Sådan hænger det ikke sammen. Togfonden har gjort man har ramt et generelt investeringsloft, så man skal prioritere imellem projekter. Nordsøolien spiller en mindre rolle...

Slut med direkte tog København - Struer

af Jens Hansen, 12/11 2016, 14:53 (2724 dage siden) @ Børge Sundahl

Desværre, de direkte tog som DSB kører via Viborg og til Thisted er allerede skrevet ud af kontrakten fra 2020.

Slut med direkte tog København - Struer

af Børge Sundahl, 12/11 2016, 17:16 (2723 dage siden) @ Jens Hansen

Ja, ja - man man har et standpunkt til man får et nyt

Børge

Avatar

Slut med direkte tog København - Struer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/11 2016, 22:55 (2713 dage siden) @ Jens Hansen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 22/11 2016, 23:09

Jeg har læst ministerens talepapir fra samrådet (se link nedenfor). Papiret er netop fordelt til udvalget. Hvis ministeren har sagt, hvad der står i papiret, må det betyde nul direkte tog fra Struer-Holstebro-Herning-Brande til København (så kan alle politikadetterne til den nye politiskole i Herning få lov til at skifte i Vejle og en mindst 40 årig(?) tradition for direkte tog fra/til nævnte strækning til/fra hovedstaden er en saga blot. Gad vide hvad borgmesteren i Herning siger til det?)

Som jeg læser talepapiret, er begrundelsen følgende: IC3 bliver udrangeret i midten af 2020'erne og der findes derfor ingen dieseltog, der kan køre direkte København-Vejle-Struer. Det ministeren ikke fortæller er, at så må det vel med samme begrundelse være slut med direkte tog København-Langå-Struer og København-Aalborg-Frederikshavn? Uha-uha.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/spm/114/svar/1360624/1690627.pdf

Slut med direkte tog København - Struer

af Bumle, 22/11 2016, 23:10 (2713 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Endnu et eksempel på at politikerne ikke aner ikke hvad der foregår ude i den virkelige verden.

Hænger jo heller ikke sammen med at man gerne vil have mere vækst i vestdanmark, men det gælder måske kun når det drejer sig om motorveje.

Tror ikke politikerne i vestjylland råber ret højt, nu har de jo fået deres motorvej til Holstebro. Og så kan Arriva vel klare den smule togtrafik der er tilbage vil de jo nok mene. For det er jo trods alt bedre at betale tyskerne for at kører tog her i Danmark.

I stedet for at lave samme fejl to gange, så få da banket de master i jorden og få noget strøm til Struer og Frederikshavn, evt. Langåbanen nu man er i gang.

Slut med direkte tog København - Struer

af LasseG, 22/11 2016, 23:41 (2713 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Som jeg læser talepapiret, er begrundelsen følgende: IC3 bliver udrangeret i midten af 2020'erne og der findes derfor ingen dieseltog, der kan køre direkte København-Vejle-Struer. Det ministeren ikke fortæller er, at så må det vel med samme begrundelse være slut med direkte tog København-Langå-Struer og København-Aalborg-Frederikshavn? Uha-uha.

Direkte tog mellem København og Struer via Langå forsvinder allerede i løbet af den nuværende trafikkontrakt sammen med de direkte tog til/fra Thisted i øvrigt.

Frederikshavn ryger nok samme vej hvis der ikke bliver elektrificeret, medmindre man laver en særlig udbudspakke med Lyn-dieseltog til Struer og Frederikshavn x gange om dagen... (Sker nok ikke)...

--
[image]

Slut med direkte tog København - Struer

af andersj, Aalborg, 23/11 2016, 00:01 (2713 dage siden) @ LasseG


Frederikshavn ryger nok samme vej hvis der ikke bliver elektrificeret, medmindre man laver en særlig udbudspakke med Lyn-dieseltog til Struer og Frederikshavn x gange om dagen... (Sker nok ikke)...

Frederikshavn får allerde fra august 2017 kun 4 direkte forbindelser til/fra København dagligt.

--
Mvh Anders

Slut med direkte tog København - Struer

af LasseG, 23/11 2016, 00:04 (2713 dage siden) @ andersj


Frederikshavn ryger nok samme vej hvis der ikke bliver elektrificeret, medmindre man laver en særlig udbudspakke med Lyn-dieseltog til Struer og Frederikshavn x gange om dagen... (Sker nok ikke)...


Frederikshavn får allerde fra august 2017 kun 4 direkte forbindelser til/fra København dagligt.

Ja og det har man jo selv valgt...
Men det kan hurtigt blive til 0 hvis man ikke har noget passende materiel at kører med.

--
[image]

Slut med direkte tog København - Struer

af andersj, Aalborg, 23/11 2016, 00:28 (2713 dage siden) @ LasseG


Frederikshavn ryger nok samme vej hvis der ikke bliver elektrificeret, medmindre man laver en særlig udbudspakke med Lyn-dieseltog til Struer og Frederikshavn x gange om dagen... (Sker nok ikke)...


Frederikshavn får allerde fra august 2017 kun 4 direkte forbindelser til/fra København dagligt.


Ja og det har man jo selv valgt...
Men det kan hurtigt blive til 0 hvis man ikke har noget passende materiel at kører med.

Ja det er vist en bjørnetjeneste regionen gør passagerene lavet med denne aftale. Det blev slået stort op med 80% mere togkørsel i Nordjylland, men det kommer nu først til at ske tidligst i 2021... Den første etape kommer til at indeholde 25% mere, altså ca. det samme som DSB tilbød regionen i 2013. Tilbuddet blev dog hurtigt afvist dengang, for hvad nu hvis DSB kunne udføre den opgave som regionen selv ville udføre? Hvad var der galt i at passagerene fik en bedre betjening fra 2013 til 2017 hvor regionen selv overtager? http://nordjyske.dk/nyheder/nej-tak-til-flere-tog/4890a3cf-8386-48aa-8a60-25b96f5599f0/...

Det er ikke fordi jeg ikke hilser Nordjyske Jernbaner velkommen med deres bedre regularitet, men meget mere kan de ikke levere bedre end DSB. Komforten i Desiro og Lint er langt under IC4 og IC3, men det er jo selvfølgelig også kun fordi vi er blevet forkælet med fjerntogsmateriel på langt de fleste afgange (inkl. regionaltog) i Vendsyssel.

--
Mvh Anders

Avatar

Slut med direkte tog København-Struer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/12 2016, 22:33 (2698 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har læst ministerens talepapir fra samrådet (se link nedenfor). Papiret er netop fordelt til udvalget. Hvis ministeren har sagt, hvad der står i papiret, må det betyde nul direkte tog fra Struer-Holstebro-Herning-Brande til København (så kan alle politikadetterne til den nye politiskole i Herning få lov til at skifte i Vejle og en mindst 40 årig(?) tradition for direkte tog fra/til nævnte strækning til/fra hovedstaden er en saga blot. Gad vide hvad borgmesteren i Herning siger til det?)

Som jeg læser talepapiret, er begrundelsen følgende: IC3 bliver udrangeret i midten af 2020'erne og der findes derfor ingen dieseltog, der kan køre direkte København-Vejle-Struer. Det ministeren ikke fortæller er, at så må det vel med samme begrundelse være slut med direkte tog København-Langå-Struer og København-Aalborg-Frederikshavn? Uha-uha.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/spm/114/svar/1360624/1690627.pdf


Og alt sammen bekræftes af ministerens svar til udvalget:

http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/spm/135/svar/1365939/1698373.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Slut med direkte tog København-Struer

af Svend, 8/12 2016, 07:14 (2698 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

"Man" (læs: ministeriet) ønsker strækningen Vejle-Herning (-Holstebro-Struer) isoleret fra den øvrige jernbanetrafik. Så enkelt er det.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak