Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godstog på Aarhus Havn (Generelt)

af Peter W, 9/11 2016, 14:03 (2733 dage siden)

Det er jo spændende tider på godsområdet for tiden.
Her til morgen kunne Midtjyske Jernbaners MY-MX kobbel ses i enden af AMP-Terminalen, overnattet med Skagens slæberen.
Også interessant kunne der her til middag spottes et godstog med lukkede godsvogne (det er en sjældenhed på vores breddegrader) og en "grundfarvet" MY.
Jeg kan ikke lige huske, hvem der er operatør på denne MY, og hvad er det for øvrigt for et tog?
Er det en "out sider" eller er det en ny forbindelse.
mvh Peter

Godstog på Aarhus Havn

af Michael Thomasberg, 9/11 2016, 15:06 (2733 dage siden) @ Peter W

Formentlig Captrain's tagpladetog til Aarhus eller Hirtshals

--
Vh
Michael Thomasberg
Aabenraa

Godstog på Aarhus Havn

af Østjyden, 9/11 2016, 15:35 (2733 dage siden) @ Michael Thomasberg

Formentlig Captrain's tagpladetog til Aarhus eller Hirtshals

Nej, det er IKKE Captrains tagpladetog, det er fiskemelstoget til/fra Skagen, det kører Aarhus-Skagen tirsdage og Skagen-Aarhus onsdage. Det har kørt hele køreplansperioden. Det er Midtjyske Jernbaners MX 26 og MY 28, der har opgaven i denne uge på grund af manglende MZ-ere. Fiskemelstoget bliver kørt af DB Cargo.

M v h
Peter

Godstog på Aarhus Havn

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 9/11 2016, 15:51 (2733 dage siden) @ Østjyden

[image][image][image][image][image]

De kørte mod syd allerede tirsdag i denne uge. De forlod Aalborg kl 22.25 hvor jeg tog disse billeder - desværre er der ikke så godt lys på denne tid af dagen.

Jeg tog også en lille film af opstarten https://youtu.be/fWCPHX_KUUA

Med venlig hilsen
Lasse

Godstog på Aarhus Havn

af Michael Thomasberg, 9/11 2016, 15:55 (2733 dage siden) @ Østjyden

Der bliver nævnt et tog med lukkede godsvogne.....

--
Vh
Michael Thomasberg
Aabenraa

Godstog på Aarhus Havn

af Østjyden, 9/11 2016, 16:08 (2733 dage siden) @ Michael Thomasberg

Der bliver nævnt et tog med lukkede godsvogne.....

Hvis du nu ser Lasses Youtube-video, vil du tydeligt se, at det er containere og IKKE lukkede godsvogne, så det er Fiskemelstoget, som så er kørt til Aarhus allerede tirsdag aften.

M v h
Peter

Godstog på Aarhus Havn

af Michael Thomasberg, 9/11 2016, 16:16 (2733 dage siden) @ Østjyden

Ja, det er jeg med på. Men Peter W nævner han også så et tog med lukkede godsvogne. Derfor tænkte jeg om det kunne være tagpladetoget????

--
Vh
Michael Thomasberg
Aabenraa

Godstog på Aarhus Havn

af Østjyden, 9/11 2016, 16:23 (2733 dage siden) @ Michael Thomasberg

Ja, det er jeg med på. Men Peter W nævner han også så et tog med lukkede godsvogne. Derfor tænkte jeg om det kunne være tagpladetoget????

Tagpladetoget kommer IKKE ned på APM-terminalen, det er udelukkende containervogne. Tagpladetoget kommer sydfra (Tyskland? - kan ikke lige huske hvilket land) og kører til enten Aalborg Østhavn eller Hirtshals.
I øvrigt så kører MX 26 og MY 28 for DB Cargo på grund af manglende MZ-ere. Normalt køres Fiskemelstoget af en MZ.

M v h
Peter

Godstog på Aarhus Havn

af Michael Thomasberg, 9/11 2016, 16:36 (2733 dage siden) @ Østjyden

Peter W skriver om et tog med LUKKEDE GODSVOGNE han så ved middagstid med en "grundfarvet" My.

Det er dette tog jeg hentyder til.....

Jeg ved udmærket godt at fiskemelstoget blev kørt af Midtjyske's My/Mx, samt at tagpladetoget ikke kommer på APM Terminalen.

--
Vh
Michael Thomasberg
Aabenraa

Godstog på Aarhus Havn

af Østjyden, 9/11 2016, 16:43 (2733 dage siden) @ Michael Thomasberg

Peter W skriver om et tog med LUKKEDE GODSVOGNE han så ved middagstid med en "grundfarvet" My.

Det er dette tog jeg hentyder til.....

Jeg ved udmærket godt at fiskemelstoget blev kørt af Midtjyske's My/Mx, samt at tagpladetoget ikke kommer på APM Terminalen.

Undskyld Michael, det havde jeg så ikke bemærket. Jeg synes "bare", at det lyder mærkeligt, hvis der "kun" har været MY-eren, for det er nemlig et temmelig tungt tog, der normalt fremføres af både en MZ og en MY, og begge maskiner larmer temmelig meget for at trække toget. Jeg beklager endnu engang, at jeg IKKE "lige" havde bemærket "grundfarvet" MY.

M v h
Peter

Godstog på Aarhus Havn

af Michael Thomasberg, 9/11 2016, 16:45 (2733 dage siden) @ Østjyden

Bare ok:-)

--
Vh
Michael Thomasberg
Aabenraa

Godstog på Aarhus Havn

af Tore R.N, København, 9/11 2016, 16:24 (2733 dage siden) @ Michael Thomasberg

Vedr. det LUKKET godstog.

Den grundmalet MY kan meget vel være
Contec Rail's MY 1154

Godstog på Aarhus Havn

af Bent Larsen, Kalundborg, 9/11 2016, 16:25 (2733 dage siden) @ Michael Thomasberg

Hej
MY 1154 er kun grundmalet, men hvem hvad hvorfor den er i Aarhus ved jeg ikke hvis det er den.
vh
Bent Larsen

Godstog på Aarhus Havn

af jmp ⌂, Vejle, 9/11 2016, 16:52 (2733 dage siden) @ Peter W

Også interessant kunne der her til middag spottes et godstog med lukkede godsvogne (det er en sjældenhed på vores breddegrader) og en "grundfarvet" MY.
Jeg kan ikke lige huske, hvem der er operatør på denne MY, og hvad er det for øvrigt for et tog?
Er det en "out sider" eller er det en ny forbindelse.


Det er, som andre antyder, Captrains tagpladetog. Der køres til Århus fordi Ålborg Ø er spærret.

Jan

Avatar

Godstog på Aarhus Havn

af Morten Larsen, Nørresundby, 9/11 2016, 22:13 (2733 dage siden) @ jmp


Det er, som andre antyder, Captrains tagpladetog. Der køres til Århus fordi Ålborg Ø er spærret.

Jan

Der skulle have været kørt til Hirtshals, men kunne ikke lade sig gøre pga sporspærringer i Hjørring om natten i disse uger. Derfor blev Aarhus valgt som "nødløsning".

--
Mvh Morten L.

Godstog på Aarhus Havn

af Peter W, 10/11 2016, 07:37 (2732 dage siden) @ Morten Larsen

Tak for svaret (eller svarene).

Det er ganske korrekt, at der holdt en grundfarvet MY med en lang række vogne. Om der eventuelt hold en MZ gemt bag vognene vides ikke.
Her til morgen holder der blot en række containerbærevogne i den yderste ende.

mvh Peter W

Godstog på Aarhus Havn

af FutteV, 10/11 2016, 12:14 (2732 dage siden) @ Peter W

"Grundfarvet" My er det så ikke ContecRail My 1154?? Mener at den stadig er grundfarvet, for tror næppe at Captrain er gået i gang med en renovering af deres My 1134.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak