Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kan IC4 mon dette? (Generelt)

af Jan9850, 13/3 2017, 11:46 (2603 dage siden)

3 nye NJBA koblet sammen, og de kan bevæge sig!:-)
[image]

Kan IC4 mon dette?

af Morten Flindt Larsen, 13/3 2017, 11:58 (2603 dage siden) @ Jan9850

3 nye NJBA koblet sammen, og de kan bevæge sig!:-)

Kan de også koble fra hinanden igen? ;-) :-P

Mvh
Morten

Kan IC4 mon dette?

af krabsen, 13/3 2017, 12:17 (2603 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

3 nye NJBA koblet sammen, og de kan bevæge sig!:-)


Kan de også koble fra hinanden igen? ;-) :-P

Meget kan løses med et dask af en stor hammer..

Kan IC4 mon dette?

af Gæst1, 13/3 2017, 13:22 (2603 dage siden) @ Jan9850

3 nye NJBA koblet sammen, og de kan bevæge sig!:-)

Køre til henstilling på et øde beliggende, ikke anvendt godsspor? Jo, det kan IC4 nu nok :-) Men kom IC4 nogensinde itl Hirtshals, burde de fortsætte i havnen eller til kystsikring.

Kan IC4 mon dette? - ny anvendelse og måske mere populært

af Ole Juhl, Skovby, 13/3 2017, 14:29 (2603 dage siden) @ Gæst1

Hej

God ide.
Jeg har i et andet forum (dykkerforum.dk) foreslået noget ligende.
I Rødehavet findes et berømt skibsvrag, SS Thistlegorm sænket af Tyskerne under WW2.
Skibet var et engelsk transportskib der bl.a. sejlede jernbanemateriel til de Ægyptiske jernbaner, 2 damplokomotiver og nogle tankvogne.
(De står stadigvæk på og omkring vraget)
Læs evt. hostorien her: https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Thistlegorm

Vi kunne gøre noget ligende.
Ved sydfyn er den gamle Ærøsund færge, jernbanefærge, sænket og for at skabe et spændende dykkermål.
Jeg tænker at vi kunne fjerne alt brugbart fra nogle IC4 (Det tager ikke længe), miljørense det og sænke det ned på færgen.
Spor og vogndæk er bevaret, så IC4 sæt kommer til at stå fint..

Mvh Ole

Kan IC4 mon dette? - ny anvendelse og måske mere populært

af LHJ, 13/3 2017, 16:10 (2603 dage siden) @ Ole Juhl

Hej

God ide.
Jeg har i et andet forum (dykkerforum.dk) foreslået noget ligende.
I Rødehavet findes et berømt skibsvrag, SS Thistlegorm sænket af Tyskerne under WW2.
Skibet var et engelsk transportskib der bl.a. sejlede jernbanemateriel til de Ægyptiske jernbaner, 2 damplokomotiver og nogle tankvogne.
(De står stadigvæk på og omkring vraget)
Læs evt. hostorien her: https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Thistlegorm

Vi kunne gøre noget ligende.
Ved sydfyn er den gamle Ærøsund færge, jernbanefærge, sænket og for at skabe et spændende dykkermål.
Jeg tænker at vi kunne fjerne alt brugbart fra nogle IC4 (Det tager ikke længe), miljørense det og sænke det ned på færgen.
Spor og vogndæk er bevaret, så IC4 sæt kommer til at stå fint..

Mvh Ole

:-D :-D :-D
Mh LH

Kan IC4 mon dette? - ny anvendelse og måske mere populært

af Niels Munch, 13/3 2017, 16:14 (2603 dage siden) @ Ole Juhl

Spor og vogndæk er bevaret, så IC4 sæt kommer til at stå fint..


Hehe, med sin toglængde på 86,53 m kommer det nok til at rage lidt ud over færgens spor på 54,75 m.

Kan være, en IC2 på 48 m er mere hensigtsmæssig :-D ?

M.v.h.
[image]Niels

Kan IC4 mon dette? - ny anvendelse og måske mere populært

af Ole Juhl, Skovby, 13/3 2017, 17:20 (2603 dage siden) @ Niels Munch

Ja ved du hvad Niels, det passer også godt med at færgen stod i forbindelse med side- privatbane......hø, hø:-P

--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.

Kan IC4 mon dette? - ny anvendelse og måske mere populært

af Niels Munch, 13/3 2017, 17:24 (2603 dage siden) @ Ole Juhl

Ja ved du hvad Niels, det passer også godt med at færgen stod i forbindelse med side- privatbane......hø, hø:-P


Ja, høhø, det var naturligvis DSB IC2, jeg mente, de andre kan vi ikke undvære!

Kan IC4 mon dette? - ny anvendelse og måske mere populært

af Ole Juhl, Skovby, 14/3 2017, 08:40 (2602 dage siden) @ Niels Munch

Sure - det er da underforstået ;-)

--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.

Kan IC4 mon dette?

af Bruger4711, 13/3 2017, 13:50 (2603 dage siden) @ Jan9850

Kan IC4 mon dette?


Ja.

Kan IC4 mon dette?

af Scharfenberg, 14/3 2017, 10:44 (2602 dage siden) @ Bruger4711

Kan IC4 mon dette?


Ja.

Ja, IC4 har endda kørt trippelkoblet MED passagerer. Godt nok kun en enkelt gang. Men det tæller alligevel. IC4 har endda kørt for egen kraft med 4 sammenkoblede togsæt. Dog uden passagerer og kun på Gedserbanen. Men det tæller alligevel.

Kan IC4 mon dette?

af Gæst1, 14/3 2017, 11:32 (2602 dage siden) @ Scharfenberg

Ja, IC4 har endda kørt trippelkoblet MED passagerer. Godt nok kun en enkelt gang. Men det tæller alligevel. IC4 har endda kørt for egen kraft med 4 sammenkoblede togsæt. Dog uden passagerer og kun på Gedserbanen. Men det tæller alligevel.

Til gengæld er driftsomkostningerne ved at køre trippelkoblet IC4 omtrent dobbelt så store, som ved at køre med en ME og 6 dobbeltdækkervogne - selv om kapaciteten med dobbeltdækkervognene er omking 10% højere.

ME har også kørt med 15 dobbeltdækkervogne. Dog uden passagerer. Men det tæller alligevel.

Kan IC4 mon dette?

af Scharfenberg, 14/3 2017, 23:29 (2601 dage siden) @ Gæst1

Ja, IC4 har endda kørt trippelkoblet MED passagerer. Godt nok kun en enkelt gang. Men det tæller alligevel. IC4 har endda kørt for egen kraft med 4 sammenkoblede togsæt. Dog uden passagerer og kun på Gedserbanen. Men det tæller alligevel.


Til gengæld er driftsomkostningerne ved at køre trippelkoblet IC4 omtrent dobbelt så store, som ved at køre med en ME og 6 dobbeltdækkervogne - selv om kapaciteten med dobbeltdækkervognene er omking 10% højere.

ME har også kørt med 15 dobbeltdækkervogne. Dog uden passagerer. Men det tæller alligevel.

15 dobbeltdækkervogne. Vildt! 10 % højere kapacitet. Vildt! Skal vi ikke bare blive enige om, at fremtiden tilhører eltog. I hvert fald på hovedstrækningerne og de øvirge pendlertunge strækninger.

Kan IC4 mon dette?

af Peter Christensen, 16/3 2017, 06:26 (2600 dage siden) @ Scharfenberg

Inden vi falder i svime over IC4s evner til at kører sammenkoblet, så hermed lidt citater fra DSBs sidste IC4 anbefaling fra december 2016.

S.4
Arbejdet med at indføre 4 koblede togsæt (.....) anbefales indstillet.

S.8
Tabel 1.2 viser at status er at sammenkobling af 3 togsæt er udviklet og godkendt.

S.10
Dette uddybes så her hvor det oplyses at pr. 1/10 2016 var 64 IC4 godkendt til sammenkobling med 3 togsæt.

S.20
Her står det ret klart "udvikling af yderlige funktionaliteter på IC4 stoppes".

S.38
Tabel 6.7 - T17
Som jeg læser dette punkt og noterne, så skal softwaren ændres.

Altså kan følgende konkluderes:
- Glem alt om at se 4 IC4 kører sammenkoblet.
- Trods det at sammenkoblingen med 3 togsæt er godkendt, så bruges det ikke fast drift. Der har været 6 måneder til at få opformeret løbene med IC4, men dette er ikke gjort.
- en lidt afledt konklusion bliver, at trods godkendelse så er SW stadig så ustabil, at den ikke kan bruges i drift. Ergo, man skal ikke lægge alt for meget i at TBS har godkendt SW......man kan faktisk få godkendt noget ubrugeligt bras.

Umiddelbart er det lidt underligt at DSB bliver ved med at udvikle SW til 3 koblede togsæt.
Hvorfor ikke bare bruge den overordnede holdning at "yderligere funktionaliteter på IC4 stoppes"?
Statusrapporten fra december 2016 er stadig den mest reelle (trods al ævlet om hvor svært nyanskaffelser er og hvorlang tid det antages at tage efter et begrundet skøn).
Det nævnes at "værdien af IC4 nedskrives i DSB's regnskab til en værdi, der afspejler den forventede fremtidige anvendelse af IC4" (S.25).
Og de gjorde det sq! Kæft der var omtale da 2 mia forsvandt på den led.....men advarslen var lagt ud, om end det kun var insidere, som vidste at 2 mia var i spil til nedskrivninger og at finansministeriet lige skulle tages med på råd i den øvelse.

Kan IC4 mon dette?

af UTJ, 16/3 2017, 08:37 (2600 dage siden) @ Peter Christensen

Jo, men pt er sammenkobling eller ej jo kun hypotese - mon ikke stilstanden for togene skubber yderligere til den endelige opgivelse, hvis det ikke viser sig at de slet ikke kommer ud igen. Finansministeriet skal igang med strimmelregneren igen, men mon ikke det er småting, nu når man har posten til at tage overskrifterne.

Det korte og lange er at der er udskiftet så meget i overetagen i DSB at der ikke er brug for at holde liv i togene mere. Og formentlig kan man hurtig snedkerere en business case sammen som viser at fremtidige penge spildt på IC4 er bedre givet ud til vedligehold af de øvrige tog - uanset eventuel kapacitetsmangel.

--
ئۇلغىك

Kan IC4 mon dette?

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 16/3 2017, 09:55 (2600 dage siden) @ UTJ

Det korte og lange er at der er udskiftet så meget i overetagen i DSB at der ikke er brug for at holde liv i togene mere. Og formentlig kan man hurtig snedkerere en business case sammen som viser at fremtidige penge spildt på IC4 er bedre givet ud til vedligehold af de øvrige tog - uanset eventuel kapacitetsmangel.

Business casen er jo allerede midlertidig implementeret i DSBs produktion, ved at alle IC4 er taget ud af drift for i hvert fald 14 dage. Så længe passagerne affinder sig med tilstanden og et passende antal finder alternativer - så er der jo bevis for at business casen er valid og implementer bar - også på en 'lange bane'...

Produktionstoppet for IC4-tog bekommer derfor DSB ganske belejligt, nu har man mulighed for at foretage en 1:1 analyse af det faktiske behov for IC4 - og indtil videre går det vist nogenlunde udmærket - der er i hvert fald ikke flere læserbreve omkring DSB i aviserne.

Kan IC4 mon dette?

af Peter Christensen, 16/3 2017, 20:21 (2600 dage siden) @ Henrik Hansen

Helt enig i at business casen stort set er lavet.
Mener at der var en analyse for ganske få år siden, som viste at blev IC4 erstattet af el-loko og DD-vogne, så kunne besparelsen betale anskaffelsen.....den kan nok støves af og "tilpasses den nye virkelighed". Læs: endnu større besparelser ved andet materiel.

Og ja, der er færre forbindelser på min pendelrute, men jeg oplever ikke IC4 manglen som et problem.
Måske er det et problem i Jylland - men de har biler og motorveje alle sammen, så who cares? Nå, den kan nok indbringe øretæver om Københavneri.....

I min optik ligger problemet et helt andet sted. EU har nogle krav til offentligt forbrug og det er her det kikser.
Nu kunne jeg komme med alskens udfald med visse professioner, som gør tingene svært for sig selv og andre, men det vil jeg udlade. Teknisk og økonomisk giver det mening at give IC4 et los bagud ud i historiens glemsel, men nye materiel skal jo købes og efterhånden temmelig meget.
En løsning er at udlicitere hele møget og lade vinderen stille med nyt materiel. Ja, vinderen skal betales via sin kontrakt, men det er helt fint med EU.
Alternativt, så skal EU ændre regler og det tror jeg sq ikke på at det dysfunktionelle uhyre kan finde ud af i dette årti.

Kan IC4 mon dette?

af jmp ⌂, Vejle, 17/3 2017, 09:34 (2599 dage siden) @ Peter Christensen

Måske er det et problem i Jylland - men de har biler og motorveje alle sammen, så who cares? Nå, den kan nok indbringe øretæver om Københavneri.....


Ikke noget måske. Vestfyn og Århus-Esbjerg er helt væk. Stationerne mellem Middelfart og Odense, samt Brejning og Børkop betjenes udelukkende med bus og væsentlig forøgede rejsetider. Hedensted og de små stationer Fredericia-Esbjerg betjenes ved ekstra standsende IC/L. Lyntogne standser ekstra i Middelfart, for at skabe forbindelse mellem Århus-Fredericia og Taulov-Esbjerg.

Jeg oplever IC/L-togene mellem Århus og Fredericia som godt og grundig fyldte i myldretiderne og typisk forsinkede pga. den ekstra passagerudveksling.

Ja, det vil være københavneri at påstå, at dette er problemfrit.

Jan

Kan IC4 mon dette?

af Gæst1, 17/3 2017, 14:40 (2599 dage siden) @ jmp

Ja, det vil være københavneri at påstå, at dette er problemfrit.

Til gengæld er der ikke rigtig nogle medier, der interesserer sig for dette...for det er jo netop "ovre i Jylland" - også selvom der jo til historien netop hører, at DSB knap nok er blevet færdige med at ophugge en stribe MR-tog, der ellers var reserveret til "strategisk reserve for IC4".

De have nok snildt kunne dække Aarhus - Esbjerg og Odense - Fredericial (måske med enkelte forsinkelser, men sikkert færre end ekstrastandsningerne giver)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak