Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Syvstjernen Trinbræt - nøjagtigt hvor?

af Minoque, 12/3 2011, 17:54 (4802 dage siden)

Vi var idag ude at besigtige det sted hvor trinbrættet havde ligget! Efter vi var kommet hjem, viste der sig lidt forvirring om den præcise placering. Kan det passe at trinbrættet er blevet flyttet to gange? Hertil skulle det være flyttet i ca 1952.
[image]
[image]
Der er dog ikke meget at spore på Kortals luftbilleder fra 1954, men billeder fra stedet efter 1954 viser ganske rigtig trinbrætet. Gunnar W Christensen har dog taget et billede i 1974, der viser trinbrætet på dets gamle placering??

Syvstjernen Trinbræt - nøjagtigt hvor?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 12/3 2011, 21:07 (4801 dage siden) @ Minoque

Hej.

Prøv evt. Kort og matrikelstyrelsens kort:

http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/index.htm

Klik på Stednavn og skriv "Syvstjernen". Vælg: "Historiske kort" , og herefter kortet dækkende "Målebordsblade 1928-40".

[image]
"Vor mand" er her på vej fra Hareskov station mod Syvstjernen. 10. februar 1967.
-C- Erik V. Pedersen.

Kik godt på kortet og skift til kortet: "4-cm kort 1980-2001"

Kortene dækker over hinanden, så her kan man se den "rimelig nøjagtige" placering, --men eet er som bekendt "søkort" at forstå, noget andet skib at føre / at finde stedet i "naturen".

Hilsen,
Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Syvstjernen Trinbræt - nøjagtigt hvor?

af Jens Møller, København S, 12/3 2011, 21:15 (4801 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Een af mine gamle venner, nu afdøde Mogens Andersson, boede som barn tæt ved Syvstjernen og jeg da et par billeder taget af ham ved dette trinbræt. Det var jo også der, at MO 1998 "halvvæltede" i starten af halvfjerdserne, hvor motorvognen stod i en 45 graders hældning efter afsporing.

--
Jens MO-Møller
[image]

Syvstjernen Trinbræt - nøjagtigt hvor?

af Steff, 13/3 2011, 07:09 (4801 dage siden) @ Jens Møller

Godformiddag!

Jeg errindre Syvstjernen som en svelleperronkant og grus liggende i "no where" og med et "drejekors" udgang til en sti. Det var den absolutte yderkant, når man var i Hareskoven. Så jeg kan ikke lige hjælpe med placeringen, men jeg synes den sidste passer nogenlunde med husene (billederne). Ellers var normal ankomstsstation med "motortoget" Skovbrynet, muligvis Hareskov. Det var de officielle ture. Daglig tog vi bare cyklen og kørte i skoven og så på tog, grusballast og "idelig trutten i fløjten".
Omtalen af en ulykke? Jeg har nedennævnte udklip fra åbenbart omkring Bagsværd, men det var 1802. Kørte derud med min mor og så det hele. En C-maskine med hjælpevogn holdt bagest. Men, jeg har klippet datoen fra, nogen der kan hjælpe?
[image]
Fortsat god søndag til alle.

--
Steffen Dresler

Syvstjernen Trinbræt - nøjagtigt hvor?

af Jens Møller, København S, 13/3 2011, 15:00 (4801 dage siden) @ Steff

Det er tilsyneladende sket flere gange, at en MO-vogn er væltet på de meget dårlige skinner derude.

--
Jens MO-Møller
[image]

Syvstjernen Trinbræt - nøjagtigt hvor?

af Minoque, 13/3 2011, 18:06 (4801 dage siden) @ Jens Møller

jep og ligesom Mo er væltet flere gange har trinbrættet også skiftet plads, flere gange og det var egentligt det der var spørgsmålet :-)

Syvstjernen Trinbræt - nøjagtigt hvor? nu + "sporplan" ! ! !

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 5/4 2011, 11:56 (4778 dage siden) @ Jens Møller

Een af mine gamle venner, nu afdøde Mogens Andersson, boede som barn tæt ved Syvstjernen og jeg da et par billeder taget af ham ved dette trinbræt. Det var jo også der, at MO 1998 "halvvæltede" i starten af halvfjerdserne, hvor motorvognen stod i en 45 graders hældning efter afsporing.

----------

Som led i hjemmesiden om København-Slangerup Banen (KSB) har jeg nu lagt en "sporplan" ind på siden, der vel -i det store og hele, og sammen med billedteksten- viser trinbrættets (trinbrætternes) placering i årenes løb.
.
[image]

Jens Møller -hvis indlæg jeg her svarer på- må da meget gerne scanne og sende det par billeder, som JM har modtaget fra Mogens Andersson.

Måske kan de også kaste enten lidt lys opklaringen af beliggenheden eller glans over "siden".

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=hareskov---farum

Syvstjernen trinbræt. -- 11 fotos på: www.evp.dk

af Minoque, 13/3 2011, 20:32 (4800 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Minoque, 13/3 2011, 20:53

Mange tak, det er rigtigt gode billeder, der tydeligt viser hvor det lå de sidste år og hvor det blev flyttet fra.

Farum station -- 9 fotos på: www.evp.dk

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/3 2011, 12:55 (4800 dage siden) @ Minoque

Når vi nu er i det "hjørne" af landet, så lige 9 fotos fra Farum station, april 1973.

Det er tydeligt, at den flotte gamle station "synger" på sidste vers - i det mindste spormæssigt.

Erik V. Pedersen.
DSB - Diverse: http://evp.dk/index.php?page=dsb---diverse , nederst.

Farum station -- + 2 fotos

af Niels Munch, 14/3 2011, 18:14 (4800 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg kvitterer lige med disse:

[image]
Farum St. juni 1959 - rutebil til Slangerup i baggrunden (nm).

[image]
Farum St. 13.03.1976 (nm).

M.v.h.
Niels

Farum station -- + 2 fotos på www.evp.dk

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/3 2011, 19:11 (4800 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Tak for de to fotos, --de er nu tilføjet de tidligere.

I morgen følger nogle fotos fra sporarbejderne.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=dsb---diverse


(. . . og der er naturligvis "åbent" også for andres fotobidrag omkring såvel den gamle København-Slangerup Bane, som "mellemårene" (Hareskovbanen), omstillingen til eldrift og indvielsen af S-banen)

(Værløse) - Farum st.. - 14 + 1(nm) foto på www.evp.dk

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 15/3 2011, 11:40 (4799 dage siden) @ Erik V. Pedersen

14 fotos fra sporombygningen til S-togsdrift i august 1973. Strækningen Fiskebækbroen til og med (på) Farum station samt "Gummitoget", der var indsat som erstatning for Mo-vognene.

Hertil et tilsendt Niels Munch-foto efter arbejdets afslutning og Mo-ernes midlertidige genindsættelse.
.

[image]
"Gummitoget" afventer passagerer på Værløse station. August 1973.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=dsb---diverse

.

(Værløse) - Farum st.. - 14 + 1(nm) foto på www.evp.dk

af UTJ, 15/3 2011, 12:12 (4799 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg ved du kan tåle det: hvor er det nogle gode sider du disker op med, Erik. De bliver kun bedre af, at der også kommer mere detaljerede billeder af anlægsarbejder og andre detaljer, som ikke lige er det traditionelle billede af "toget foran stationsbygningen". Og hermed også sagt at du er en af de få som i tide har opdaget at stationsbygningernes velside er velkomsten til jernbanen - set fra byen.

(Værløse) - Farum st.. - 14 + 1(nm) foto på www.evp.dk

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 15/3 2011, 18:25 (4799 dage siden) @ UTJ

Hej Ulrik.

Tak for de pæne ord, --det "luner" jo altsammen i en kold tid.

Jeg er nu kommet over åen, og er -i løbet af få minutter- klar til endnu nogle fotos af sporarbejdet / -omlægningerne på strækningen mod Værløse.

Hilsen og TAK,

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=dsb---diverse

Værløse station - 15 nye fotos på www.evp.dk

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/3 2011, 08:50 (4796 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Endnu en opdatering med flere fotos fra -især- Værløse, medens der endnu kørte "rigtige" tog til Farum ( maj 1967 og april 1973).

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=dsb---diverse

Værløse station - 15 nye fotos på www.evp.dk

af re20000, 18/3 2011, 15:40 (4796 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Var det ikke Hareskov, der var Tyllefyllebølleby Hovedbanegård i børne tv serien med Gotha "lærer" Andersen og Jytte Abildstrøm?

Nold

Hareskov

af UTJ, 18/3 2011, 15:48 (4796 dage siden) @ re20000

Var det ikke Hareskov, der var Tyllefyllebølleby Hovedbanegård i børne tv serien med Gotha "lærer" Andersen og Jytte Abildstrøm?

Nold

Ja

Værløse station - 15 nye fotos på www.evp.dk

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/3 2011, 16:03 (4796 dage siden) @ re20000

Hej.

"Jow,":-) ---og Hareskov station kommer jeg til om et par dage. Husk dog, --det var kun de udendørs scener/optagelser. Ikke interieur-optagelserne.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=dsb---diverse

Syvstjernen trinbræt. -- første flytning ?

af Minoque, 16/3 2011, 18:41 (4798 dage siden) @ Minoque

Så er den flyttet tilbage i 1973, men mon der så er nogen der kan fortælle hvornår den blev flyttet første gang, mener det må være efter 1954 og før 1969, men kan ikke lige finde det præcise årstal ?

Syvstjernen trinbræt. -- første flytning ?

af Steen @, Værløse, 25/8 2011, 02:41 (4636 dage siden) @ Minoque

Syvstjernen Trinbræt har ligget 3(2) steder:
Syvstjernehusene (oprindeligt)
Brådervej (på begge sider af vejen & både nord og syd for sporet)
Syvstjernehusene (Flyttet her tilbage da tunnelbyggeri(kommende Bøgemosen/Syvstjernevænge) startede. (se billedet med en pige der hopper og DSB folk + Folkevogn i baggrunden).

Se iøvrigt EVP's flotte gennemgang af stationerne(rul ned til "Syvstjernen"):

Marts 1973:
http://evp.dk/index.php?page=hareskov---farum
og
November 1974:
[image]
Det er ved Syvstjernehusene. (sydlig blå dot på nedenstående kort)

Ukendt dato:
http://www.slangerupbanen.dk/yvt.htm
Det er ved Syvstjernevej/Brådervej: (nordlig blå dot på nedenstående kort)

http://map.krak.dk/m/avCqb

Der var dog intet at gøre. Med mindre end to ugers varsel bekendtgjorde DSB nedlæggelsesdatoen for trinbrættet til at være den. 26. maj 1976, til gengæld skulle Værløse station flyttes ind til Værløse midtby, så der ville alligevel være tog i nærheden, mente man.

Ophavsret til dem jeg har lånt fra.

PS: Jeg gik til/fra skole ad Brådervej og hang sommetider i bommene når de gik op igen !
Og vi "hang ud" (legede) ved skurene på trinbrættet ved Syvstjernevænge.

Avatar

Syvstjernen Trinbræt - nøjagtigt hvor?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/11 2011, 00:08 (4546 dage siden) @ Minoque
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 23/11 2011, 00:29

Som et beskedent bidrag til den lange tråd om de komplicerede forhold omkring de forskellige placeringer af Syvstjernen Trinbræt poster jeg hermed to cirkulærer fra det daværende trafikkontor.

Når man er en "sucker" efter primærkilder til beskrivelse af infrastrukturens ændringer over tid, findes der simpelthen ikke noget bedre end cirkulærer, der beskriver de "håndrettelser", som senere bliver til reelle rettelsesblade til TIB. I modsætning til rettelsesbladene indeholder cirkulærerne ofte en kort beskrivelse af baggrunden for ændringerne samt en nøjagtig tidsfastsættelse af ændringen, hvorimod rettelsesbladene til TIB ofte udsendes efter at ændringen er trådt i kraft.

Til Erik V. Pedersen: Du er velkommen til at vise cirkulærerne på din hjemmeside.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Syvstjernen Trinbræt. Nedlæggelse af overkørsel pr. 1. november 1972. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

[image]

Syvstjernen Trinbræt. Ibrugtagning af ny perron pr. 3. november 1972. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Syvstjernen Trinbræt - nøjagtigt hvor?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 25/11 2011, 01:36 (4544 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas.

Tak for dit tilbud om brug af "dine" cirkulærer. Jeg har først set dette tilbud i dag torsdag, men har (også) svaret dig direkte, at jeg gerne vil benytte mig deraf.

TAK.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

(Sammen er vi bedst :-) )

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak