Avatar

Fremtid: Brinttog (Generelt)

af BoergeOf61, Randers C, tirsdag 04. april, 2017, 17:17 (615 dage siden)

Alstom har tilsyneladende udviklet en udgave af Lint, som kører på brint. Det kaldes iLint. En video om toget kan findes på Facebook. Alstom påstår, det eneste, der udledes fra togene, er vand og damp, og de forventes i drift fra 2018.

Det bliver lidt spændende, om de kommer til at køre på danske skinner.

Fremtid: Brinttog

af hummel_62, tirsdag 04. april, 2017, 19:55 (615 dage siden) @ BoergeOf61

Jo men hvor skal brintenkomme fra?

Avatar

Fremtid: Brinttog

af BoergeOf61, Randers C, tirsdag 04. april, 2017, 20:09 (615 dage siden) @ hummel_62

Det kan produceres af el og vand. El kan produceres med fx. vindmøller.

Fremtid: Brinttog

af ulca, onsdag 05. april, 2017, 09:01 (615 dage siden) @ BoergeOf61

Det kan produceres af el og vand. El kan produceres med fx. vindmøller.

Nemlig. Og i følge bl.a. Alstoms sider om Coradia produktblad iLint, så befinder brinttanke og brændselsceller sig på taget af toget, mens at de elektriske komponenter befinder sig i nærheden af bogierne; ca. hvor der ellers ville være dieselmotorer og gearkasser. Og på deres hjemmeside skriver de at rækkevidden skulle være 600 - 800 km. på en optankning, en topfart på op mod 140 km/t og op til 300 passagerer.

Navnlig hvad angår rækkevidden, så gad jeg godt vide hvor langt f.eks. den dieseldrevne udgave af en Lint kører på en tankfuld diesel. Hvis vi f.eks. tager udgangspunkt i en strækning på 40 km. er en dobbelt-tur 80 km. lang så med den rækkevidde iLint hævdes at have vil det sige 8 - 10 dobbelt-ture. Tilsvarende hvis strækning f.eks. er 50 km. lang giver det 6 - 8 dobbelt-ture.

Fremtid: Brinttog

af bastholm @, onsdag 05. april, 2017, 10:35 (615 dage siden) @ BoergeOf61

Det kan produceres af el og vand. El kan produceres med fx. vindmøller.

Det kræver bare at der er nogle vindmøller der producerer overskud af strøm som ikke allerede bliver brugt til noget andet, og det gør sig ikke gældende, vi bruger stadigvæk mindst 5 gange så meget strøm som der produceres af vindmøllerne. En dag man hypotetisk (læs aldrig) bare har strøm nok der ikke koster noget og ej heller sviner kan det blive relevant. Men så løber man ind i andre problemer, når man producerer brint, er udbyttet meget lille, der bliver tabt meget i processen, dvs der skal bruges meget el for at produceres lidt brint.

Jeg tror ikke på brinten som teknologi, forskerne har arbejdet i mange år på at løse problemerne med udbyttet, men det er ikke lykkedes endnu.

Jeg tror på batteriteknologi, den udvikling går hurtigt, der kan lagres mere og mere strøm i mindre og mindre batterier, tabet af energi når den lagres i batterier er lille.

Jeg tror også på metan (naturgas) den har de samme fordele som brint, men har ikke ulemperne. Brint er små molekyler, og det skal opbevares under stort tryk, det kræver meget specielle og dyre tanke. Metan er et større molekyle, og det er lettere at opbevare under tryk. Alternativt kan metan i også nedkøles og opbevares flydende. Brint skal produceres ud fra el med stort energitab til følge. Metan skal ikke produceres, det kan tappes direkte af naturgasnettet. Hvis ikke brinten bliver brugt hvor den bliver produceret så skal den transporteres på vejene på en lastbil, dette medføre øgede transport og øgede risici. Da naturgasnettet er landsdækkene, behøver man ikke transportere metan på vejene. Metan kan bruges i på traditionel vis i en motore der ligener benzin motorer (teknologien er kendt og bruges dagligt), men metan kan også bruges i 'fuel cells' på samme måde som brint. Dette er naturligvis fremtiden, og kræver stadigvæk noget udvikling. Men man kan starte med metan på traditionelle motorer, også når så 'fuel cells' er tilstrækkeligt udviklede så kan man skifte over til dem.

Avatar

Fremtid: Brinttog

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, onsdag 05. april, 2017, 22:14 (614 dage siden) @ bastholm

Jeg tror ikke du er helt opdateret mht andelen af vedvarende energi i vores elproduktion. Ved god vind produceres der mere strøm end vi selv kan forbruge og må sælge den til klare underpriser på den nordiske el-børs.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Fremtid: Brinttog

af bastholm @, onsdag 05. april, 2017, 23:45 (614 dage siden) @ Michael Deichmann

For at være helt præcis: "I 2016 endte vindenergi med at udgøre cirka 37,6 procent procent af det samlede, danske elforbrug"

Avatar

Fremtid: Brinttog

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, torsdag 06. april, 2017, 00:29 (614 dage siden) @ bastholm

For at være helt præcis: "I 2016 endte vindenergi med at udgøre cirka 37,6 procent procent af det samlede, danske elforbrug"

Ja i snit - inklusive dage med vindstille, men det ændrer ikke på at der er dage hvor hele forbruget + et overskud produceres af vind eller sol. Det er faktisk et problem og der ville produktion af brint være en mulig måde at gemme energien til senere brug. Andelen af el produceret af solceller er også stigende.

Men når det er sagt, så er jeg enig med dig i at der er plads for udvikling af brint som energilager.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Fremtid: Brinttog

af ThomasTT, fredag 07. april, 2017, 13:17 (613 dage siden) @ bastholm

Det kan produceres af el og vand. El kan produceres med fx. vindmøller.


Det kræver bare at der er nogle vindmøller der producerer overskud af strøm som ikke allerede bliver brugt til noget andet, og det gør sig ikke gældende, vi bruger stadigvæk mindst 5 gange så meget strøm som der produceres af vindmøllerne. En dag man hypotetisk (læs aldrig) bare har strøm nok der ikke koster noget og ej heller sviner kan det blive relevant. Men så løber man ind i andre problemer, når man producerer brint, er udbyttet meget lille, der bliver tabt meget i processen, dvs der skal bruges meget el for at produceres lidt brint.

Jeg tror ikke på brinten som teknologi, forskerne har arbejdet i mange år på at løse problemerne med udbyttet, men det er ikke lykkedes endnu.

Jeg tror på batteriteknologi, den udvikling går hurtigt, der kan lagres mere og mere strøm i mindre og mindre batterier, tabet af energi når den lagres i batterier er lille.

Jeg tror også på metan (naturgas) den har de samme fordele som brint, men har ikke ulemperne. Brint er små molekyler, og det skal opbevares under stort tryk, det kræver meget specielle og dyre tanke. Metan er et større molekyle, og det er lettere at opbevare under tryk. Alternativt kan metan i også nedkøles og opbevares flydende. Brint skal produceres ud fra el med stort energitab til følge. Metan skal ikke produceres, det kan tappes direkte af naturgasnettet. Hvis ikke brinten bliver brugt hvor den bliver produceret så skal den transporteres på vejene på en lastbil, dette medføre øgede transport og øgede risici. Da naturgasnettet er landsdækkene, behøver man ikke transportere metan på vejene. Metan kan bruges i på traditionel vis i en motore der ligener benzin motorer (teknologien er kendt og bruges dagligt), men metan kan også bruges i 'fuel cells' på samme måde som brint. Dette er naturligvis fremtiden, og kræver stadigvæk noget udvikling. Men man kan starte med metan på traditionelle motorer, også når så 'fuel cells' er tilstrækkeligt udviklede så kan man skifte over til dem.

Det passer jo ikke, at der aldrig bliver produceret strøm nok fra vindmøller. Det sker periodevist allerede i dag. I julen var man nødt til at stoppe møller pga overproduktion, man ikke kunne slippe af med. Her havde muligheden for relevant produktion af brint reelt været gratis. Og det er også forventningen, at marginaludgiften til enrrgi i fremtiden bliver tæt på nul. Problemet er opbevaring og her kan brint sagtens spille en rolle. Måske er jernbanen endda en oplagt mulighed, fordi der kan tankes ved enkelte større lagre togene kommer forbi.

Teoretisk set kunne det muligvis helt fjerne behovet for el- drift generelt, men det vil være omfattende og risikabelt. Men hvorfor skulle det ikke kunne bruges fra tønder til thisted, hvor der produceres lokalt, når storme gør det gratis.

Fremtid: Brinttog - nu i ordre

af Niels Munch @, fredag 27. oktober, 2017, 10:14 (410 dage siden) @ BoergeOf61

"Hydrogen fuel cell multiple-units ordered":

http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/hydrogen-fue... .

V.h.
Niels

Fremtid: Brinttog, nu godkendt

af Niels Munch @, fredag 13. juli, 2018, 12:31 (151 dage siden) @ BoergeOf61

"Hydrogen fuel cell trainset approved for passenger service":

http://www.railwaygazette.com/news/technology/single-view/view/hydrogen-fuel-cell-train...

M.v.h.
Niels

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen