Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Padborg den 27. april 2017 (25 billeder) (Generelt)

af Tonny Brandt Andersen ⌂, 30/4 2017, 10:59 (2555 dage siden)

Torsdag havde jeg et ærinde i Sønderjylland. En hel dag med toget, så må kameraet med på turen.

Første stop hvor der kunne fotograferes tog var Vejen. Første foto blev regionaltoget mod Esbjerg.
[image]

nogle minutter efter ankom toget jeg skulle med ind til Kolding.
[image]

I Kolding kunne jeg snuppe et foto af den anden ende, da det kører videre.
[image]

Herefter blev det lidt mere sjovt. MY 1146 og 1807 gennemkørende fra syd.
[image]

[image]

Mens man venter på mere sjov, kan man få tiden til at gå med at tage billeder af persontog. Her mødes MG 5805 og 5860 i Kolding.
[image]

og lidt efter kommer 185 337-0.
[image]

Efter at have klaret mit ærinde i Sønderjylland, var det ren fornøjelse at være i Padborg et par timer. Det er lang tid siden jeg har set så meget kørende godstog på så kort tid.
Jeg startede med at gå en lille tur, for at se om der stod noget, som jeg ikke havde set før.

1812 og 1816 kunne lige fanges af kameraet inden 1812 forsvandt ind i en bygning, som jeg formoder er et værksted.
[image]

Bag 1816 stod som altid MX 1030.
[image]

MY 1158 hvor den også har stået de seneste par gange jeg har været i Padborg.
[image]

... sammen med MY 1148.
[image]

Hvor herligt, der står jo Class 66 T66K714, den havde jeg ikke set før.
[image]

Så kom EG 3104 trillende fra nord, med strømoptaget nede. Det skulle ellers ikke være nødvendigt for en EG.
[image]

Derefter kom 185 335-4 trillende nordfra med strømoptaget nede.
[image]

EG 3103 ankommer nordfra, uden at tage strømoptaget ned.
[image]

Jeg husker ikke om det var på det tidspunkt (men det tror jeg), at en Hectorrail kom sydfra, men nu spærrede de mange træk for mit udsyn. Heldigvis var der også nogle der kørte videre, så jeg kunne få fotomulighed igen, men inden det blev helt godt, kom MX 1029, MY 1146 og 1807 nordfra.
[image]

[image]

[image]

Nu skulle der til at ske noget. Et blåt lokomotiv, som jeg ikke nåede at fotografere og se nummer på samt CFL 185 534-5 blev kørt ud i syd enden af stationen. Der skulle skiftes lokomotiver.
[image]

MX 1029 og MY 1146 blev kørt væk og 1807 skiftede plads med 185 534-5.
[image]

Så var det tid for EG 3103 til at køre videre.
[image]

Så ankom 185 330-5 sydfra.
[image]

... og så blev det tid til at CFL 185 534-5 skulle sydpå.
[image]

1807 havde i mellemtiden fundet noget at køre med, så den var kommet frem i et andet spor.
[image]

Hvad der blev at dette, så jeg ikke for så kom det tog jeg skulle med. Meget forstyrrende, men jeg skulle jo også hjem :-D
[image]

Padborg den 27. april 2017 (25 billeder)

af kme, 30/4 2017, 11:28 (2555 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Du burde tvangsudsendes til Padborg lidt oftere...:-)

Er der et bedre sted end nærværende agtværdige forum at læse om godstog i DK? Når jeg endelig vover mig til provinsen bliver jeg altid overrasket over hvor mange godstog jeg ser. Det fremgår ellers at gods på tog er en død sild, men der må godt nok sælges mange marinerede sild så!

Hvad kommer elektrificering af Lunderskov-Esbjerg til at betyde for gods? Der må være en forretning i at losse containere i Esbjerg Havn og kører dem til Taulov og fordele dem nord/syd/øst derfra.

Padborg den 27. april 2017 (25 billeder)

af Niels Bak, 1/5 2017, 18:44 (2554 dage siden) @ kme

Transittrafikken gennem Danmark har det glimrende og er meget større end den var før i tiden. Også kombiterminalen i Padborg har oplevet rigtig fin vækst efter den blev genåbnet.

Det der stort set er forsvundet er den indenlandske trafik, de lokale godspladser, virksomheds- og havnespor.

Og Esbjerg - tja, det er det her årtis forspildte mulighed. I iver efter at vise at man politisk gør noget for jernbanegodset har man bygget en terminal her, der står brugsklar. Men man var ikke villig til at betale det, som det kostede for at få en terminal med en adgang, som er praktisk operationabel. I stedet har man fået en fin ny terminal, hvor togene skal deles i to og der skal vendes retning undervejs for at komme til den. Og det er der sjovt nok ingen operatører, der kan se en forretning i.

Og med den hvide elefant er der formentlig ingen, som vil investere noget som helt i jernbanegods i Esbjerg i en overskuelig fremtid...

Padborg den 27. april 2017 (25 billeder)

af esni, Frederikssund, 30/4 2017, 13:31 (2555 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Tak fro billederne

Meget forstyrrende, men jeg skulle jo også hjem :-D

10 Bonuspoint for den afslutningsbemærkning

Har T66K714 stadig dansk ATC?
Hvad har den ellers af 'den slags'?

Padborg den 27. april 2017 (25 billeder)

af Nomisdk ⌂, Galten, 30/4 2017, 15:18 (2555 dage siden) @ esni

Har T66K714 stadig dansk ATC?

Jep, det har den.

--
Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk
[image]

Padborg den 27. april 2017 (25 billeder)

af jmp ⌂, Vejle, 30/4 2017, 15:19 (2555 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Så kom EG 3104 trillende fra nord, med strømoptaget nede. Det skulle ellers ikke være nødvendigt for en EG.


Alle tog skal sænke strømaftageren i den neutrale sektion. Tavlerne med den vandrette streg (dansk og tysk udgave) betyder dette. Det betyder ikke noget, at det er et flerstrømslok -- strømaftageren skal ned.

[image]

26.04.2008, Padborg, EG 3104, tog GD 44709.

Jan

Avatar

Padborg den 27. april 2017 (25 billeder)

af Tonny Brandt Andersen ⌂, 30/4 2017, 16:13 (2555 dage siden) @ jmp

Så kom EG 3104 trillende fra nord, med strømoptaget nede. Det skulle ellers ikke være nødvendigt for en EG.

Alle tog skal sænke strømaftageren i den neutrale sektion. Tavlerne med den vandrette streg (dansk og tysk udgave) betyder dette. Det betyder ikke noget, at det er et flerstrømslok -- strømaftageren skal ned.

[image]

26.04.2008, Padborg, EG 3104, tog GD 44709.

Jan

Det kom de altså ikke, som dette billede også viser. De øvrige billeder viser også, at de skilte du har billede af er udskiftet. Hvad de så betyder ved jeg ikke noget om, jeg er bare en person med et kamera. Jeg fik den forklaring på stedet, at 185 skal tage dem ned, men EG kan beholde dem oppe.

[image]

[image]

[image]

[image]

Padborg den 27. april 2017 (25 billeder)

af jmp ⌂, Vejle, 30/4 2017, 16:43 (2555 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

De øvrige billeder viser også, at de skilte du har billede af er udskiftet.

Næh, det er de ikke. Mærket med den lodrette streg betyder hæv strømaftager og sidder ved enden af sektionen. Dem jeg viser sidder ved starten. Du har fotograferet lidt længere inde ad perronen end mig.


[image]

Dette billede er taget mod syd og bagsiden af mærkerne på mit billede (sænk strømaftager) kan ses på dit billede.


[image]

Dette er taget mod nord og kan ses i baggrunden på mit billede. Og til venstre kan man se bagsiden af sænk-mærket for spor 2.

Jan

Padborg den 27. april 2017 (25 billeder)

af Jens V, 30/4 2017, 17:53 (2555 dage siden) @ jmp

De øvrige billeder viser også, at de skilte du har billede af er udskiftet.


Næh, det er de ikke. Mærket med den lodrette streg betyder hæv strømaftager og sidder ved enden af sektionen. Dem jeg viser sidder ved starten. Du har fotograferet lidt længere inde ad perronen end mig.

[image]
[image]
[image]

Avatar

Padborg den 27. april 2017 (25 billeder)

af Tonny Brandt Andersen ⌂, 1/5 2017, 00:04 (2555 dage siden) @ Jens V

Mange tak for jeres svar, så blev jeg fejlinformeret af en lokomotivfører forleden.

Avatar

Padborg den 27. april 2017 (25 billeder)

af Tonny Brandt Andersen ⌂, 25/8 2017, 10:03 (2438 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Jeg var på Padborg station igen i går. Jeg så det samme som i april. Lokomotiver af typen 185 trak deres strømoptage ned, og den EG jeg så, gjorde det ikke. Jeg kom i tanke om denne tråd, da jeg stod på perronen, og forsøgte at tage billeder af det. I april talte jeg med lokomotivføreren om det, og han sagde, at EG ikke behøver at trække strømoptag ned.

[image]

[image]

[image]

[image]

Padborg den 27. april 2017 (25 billeder)

af Svend, 25/8 2017, 11:24 (2438 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

SR og SIN:

[image]

[image] [image]


Ankommende elektrisk trækkraft med 15 kV, 16 2/3 Hz og 25 kV,
50 Hz (fler-strømstrækkraft)

Strømaftageren henholdsvis strømaftagerne skal være sænket
senest inden passage af tysk mærke EL 4 henholdsvis SR-mærke
17.36, ”Sænk strømaftageren”.

Strømaftageren henholdsvis strømaftagerne må igen hæves, når
trækkraften har passeret SR-mærke 17.37, ”Hæv strømaftager”.

--
Svend

Padborg den 27. april 2017 (25 billeder)

af kme, 25/8 2017, 19:03 (2438 dage siden) @ Svend

Helt sikkert et dumt spørgsmål, men hvad gør man i praksis? Triller i "frigear" mellem de to zoner inden man igen kan få strøm?

Padborg den 27. april 2017 (25 billeder)

af Poul Andersen, 25/8 2017, 20:34 (2438 dage siden) @ kme

Helt sikkert et dumt spørgsmål, men hvad gør man i praksis? Triller i "frigear" mellem de to zoner inden man igen kan få strøm?

Ja.

mvh. Poul

Padborg den 27. april 2017 (25 billeder)

af Johnni Christensen, 25/8 2017, 21:45 (2438 dage siden) @ Poul Andersen

Helt sikkert et dumt spørgsmål, men hvad gør man i praksis? Triller i "frigear" mellem de to zoner inden man igen kan få strøm?


Ja.

mvh. Poul

Er det sket at et lokomotiv ikke er nået frem til strøm igen og er havnet i neutral?

Johnni

Padborg den 27. april 2017 (25 billeder)

af Henrik Nielsen, 22/5 2017, 10:09 (2533 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Hej Tonny. Det er nogle fine billeder du har taget der. Kan jeg tage nogle kopier til eget brug. Venlig hilsen Henrik.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak