Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Foto af kupévogn.

af Erik V. Pedersen. ⌂ @, 14/10 2010, 15:56 (4943 dage siden)

Er der nogen, der har foto(s) af den lange, "afhjulede" kupévogn, der i mange, mange år stod ved spor 111, næsten lige under Dybbølsbroen, og som var tilholdssted for Vognopsynet på Gb ???

Hvad "hed" den egentlig, litra, nummer, hvis nogen har kunne læse det på vognkassen ???

Hilsen,

Erik V. Pedersen,
www.evp.dk

Medens der ledes .....

af Niels Munch, 15/10 2010, 04:29 (4943 dage siden) @ Erik V. Pedersen.

..... efter egnet foto m.v.: Er det ikke den vogn, der anes på et foto på side 136 i bogen "Københavns Banegårde" af John Poulsen, banebøger 1986, ISBN 87 88632 14-8 ?

Billedet er fra 1939, så vognen har været udrangeret inden da.

Bedste hilsener
Niels

Medens der ledes .....

af OJK37, 15/10 2010, 05:35 (4943 dage siden) @ Niels Munch

Hej Erik.
Jeg kan da hjælpe lidt: taget til venstre i billedet (Undskyld);-)
(Det er forøvrigt Q 340, jeg har foreviget lige først i tresserne.)
Ole-Jørn
[image]

Medens der ledes .....

af Erik V. Pedersen. ⌂ @, 15/10 2010, 06:11 (4943 dage siden) @ Niels Munch

Jo.

Det er netop den vogn, jeg "taler om". Jeg har siddet næsten lige ved siden af den, i Togekspeditionnen, i ca. den halve tid af det år, jeg var tjenestegørende i Togekspeditionen/Kommandoposten i 1963-64. Desværre holdt der næsten altid vogne i spor 111 -foran vognkassens ene side- og den anden, frie side ud mod København H. blev heller ikke foreviget.

Det "farlige" er, at man tænker: "Det kan jeg gøre en anden dag", og så sker der et eller andet, så denne dag ikke kommer. Jeg skiftede tjenestested til Toldpakhuset, og herefter så jeg kun vognen oppe fra Dybbølsbroen.

Mit håb må nu være, at en anden med jernbaneinteresser, var mere kvik med fotografiapparatet, medens tid var. . . F. eks. kunne der være afholdt en DJK-tur til Gb, Kh/Gb eller måske Maskindepotet/Gb ! ! !

Hilsen,
Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Avatar

Foto af kupévogn.

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 15/10 2010, 06:43 (4943 dage siden) @ Erik V. Pedersen.

Her er et udsnit af et billede, der ikke slap igennem kvalitetskontrollen på Jernbanen.dk, så se venligst bort fra MH´en.

[image]

--
[image]

Foto af kupévogn.

af Erik V. Pedersen. ⌂ @, 15/10 2010, 07:07 (4943 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ja, ---som Poul Erik Krogen så ofte sagde: "Vi kommer nærere og nærere".

Først Ole-Jørn alene med vogntaget (vist næsten den eneste vogn på det foto, der ikke synes at have lapper på taget) og så Tommy´s foto. Her mangler vi så bare det foto, Du formentlig også tog, efter Mh´en var kørt forbi ! ! ! :-)

Apropos Ole-Jørn´s foto:
For modelbyggere må det være et skoleeksempel på, hvorledes ældre vogne kan være plastret til med lapper på vogntagene. Små lapper, store lapper, lyse lapper og mørke lapper. Således bør det også være på modelbanevognene -lapper- ikke "klatter", der er malet på tagene, hvilket man desværre ofte ser. Det kan sjældent undgås, at de bliver "uldne" i kanterne, ligesom kanterne i det hele taget mangler.

Atter et godt eksempel på et herligt foto, der måske ellers aldrig var kommet op af skrivebordsskuffen, fordi det ikke falder ind under en af de gængse kategorier.

I Danmarks Radio, Program 2, havde de engang en udsendelsesrække: "Hvorfor hører man aldrig".

Her på sitet kunne måske komme en serie: "Hvorfor ser man aldrig . . . " med nogle af de "skæve" billeder, der ellers ikke falder ind under hverken det ene eller andet interessante emne.

Hilsen,
Erik V. Pedersen
www.evp.dk

CK-vogn

af UTJ, 15/10 2010, 07:23 (4943 dage siden) @ Erik V. Pedersen.

Der er vist ingen tvivl om at det er vognkassen fra en CK-vogn. Efter 1941 CT(S). Til trods for at den grimme MH forstyrrer tør jeg også godt mene at det er den senere version af CK-vogne med 1700 mm brede kupeer.

Så er feltet indsnævret en smule.

Foto af en anden kupévogn.

af Aleman, 16/10 2010, 06:47 (4942 dage siden) @ Erik V. Pedersen.

Her på sitet kunne måske komme en serie: "Hvorfor ser man aldrig . . . " med nogle af de "skæve" billeder, der ellers ikke falder ind under hverken det ene eller andet interessante emne.

Jeg er helt enig med Erik V. Pedersen i, at 'skæve' billeder godt kan bruges, så her er mit bud på et, der kan være lidt svært at indplacere. For den udenforstående viser det noget rodet, blandet materiel - en tysk passagervogn, en gammel vognkasse, en gul værkstedsvogn og en muligvis fransk Gs-vogn - og hvad så?

Nogle har nok allerede regnet ud, hvor jeg vil hen med dette - og lad mig så afsløre, at billedet er taget ved drejeskiven i Nyborg Færge i 1981, hvor denne vognkasse henstod et stykke tid. Mere ved jeg desværre ikke om den, men mon ikke den havnede i 'vognsamlingen' i København?

Hvis nogle har yderligere data om vognen, er alle informationer velkomne.
Venlig hilsen,
Aleman
[image]

Foto af en anden kupévogn.

af UTJ, 16/10 2010, 07:00 (4942 dage siden) @ Aleman

Her på sitet kunne måske komme en serie: "Hvorfor ser man aldrig . . . " med nogle af de "skæve" billeder, der ellers ikke falder ind under hverken det ene eller andet interessante emne.

Jeg er helt enig med Erik V. Pedersen i, at 'skæve' billeder godt kan bruges, så her er mit bud på et, der kan være lidt svært at indplacere. For den udenforstående viser det noget rodet, blandet materiel - en tysk passagervogn, en gammel vognkasse, en gul værkstedsvogn og en muligvis fransk Gs-vogn - og hvad så?

Nogle har nok allerede regnet ud, hvor jeg vil hen med dette - og lad mig så afsløre, at billedet er taget ved drejeskiven i Nyborg Færge i 1981, hvor denne vognkasse henstod et stykke tid. Mere ved jeg desværre ikke om den, men mon ikke den havnede i 'vognsamlingen' i København?

Hvis nogle har yderligere data om vognen, er alle informationer velkomne.
Venlig hilsen,
Aleman
[image]

Det er ganske rigtigt jernbanemuseets kupébogievognsprojekt. BN 884 fra 1897. At det blev den skyldtes vel nok så meget af der under jordniveau gemte sig det meste af vacuumbremsen. Bogierne kunne man jo få fra en CP-vogn eller lignende (en art tilbageombygning). Hvis den bliver færdigrestaureret bliver det nok det dyreste projekt og der vil være meget nyt i vognen - men den vil samtidig være et uhyre godt eksempel på vognbyggeri til DSB omkring forrige århundredeskifte.

Foto af en anden kupévogn.

af Aleman, 16/10 2010, 07:02 (4942 dage siden) @ UTJ

Tak for hurtigt svar! det vil være dejligt, hvis den en skønne dag kommer ud at køre - sådan rigtigt.
Venlig hilsen,
Aleman :-)

Foto af en anden kupévogn.

af Steff, 16/10 2010, 07:08 (4942 dage siden) @ Aleman

Kære Aleman (og alle I andre).

Da EVP´s forespørgsel kom frem m.h.t. vognkassen på Gb troede jeg indledningsvis, at det var den museet havde, men ved kontrol kunne jeg konstatere, at den stammede fra Nyborg. Så, ja, den du har fotograferet er den der er ved DJM. Og der er desværre ikke gjort noget ved vognkassen siden dengang. Men det har jo noget med midler og arbejdskraft at gøre. Men den eksistere den dag i dag og er således sikret for eftertiden - håber jeg!
Nå, hvad så med EVP´s vognkasse fra Gb. Jeg ledte efter billeder og fandt et par stykker, men allesammen "med en forbandet Q-maskine foran"! Men jeg VED, at jeg et og andet sted har læst netop om denne vogn, men jeg ved p.t. ikke lige hvor. Så jeg leder og tænker:-)

God weekend til alle!

Steff

--
Steffen Dresler

Foto af en anden kupévogn.

af Steen Larsen, Søborg, 16/10 2010, 18:23 (4941 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Jeg ville nu vaere mere intereseret i at se Q maskinerne end kupevognen - Kan det mon lade sig goere? :-P

Mvh
Steen

Foto af en anden kupévogn.

af Steff, 16/10 2010, 19:23 (4941 dage siden) @ Steen Larsen

Selvfølgelig:-P !

[image]
DSB litra Q nr. 343 ved Dybbelsbro, 1960. Foto, arkiv Lokomotivet

--
Steffen Dresler

Avatar

Foto af kupévogn.

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 16/10 2010, 18:35 (4941 dage siden) @ Erik V. Pedersen.

I aftenens "Olsen-banden på sporet" fik Egon Olsen en på hatten af Bøffen lige ved siden af omtalte vogn (og nej, man kunne ikke se noget nummer på vognen).

--
[image]

Foto af kupévogn.

af Claus Frost, 17/10 2010, 07:16 (4941 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg lagde også mærke til lige dette, men det var da ikke kupevognen ???? Jeg syntes det lignede noget kombineret person/rejsedgods-vogn ala CPE eller lignende ?

Foto af kupévogn.

af Steff, 17/10 2010, 10:11 (4941 dage siden) @ Claus Frost

Godmiddag til alle!

Har lige snuppet et billede fra Olsenbamnden a.h.t. eventuel konstatering af den famøse vogn i baggrunden.
Min konklusion er, at det IKKE er den før omtalte kupévogn, men en stålvogn. Og som Claus skriver kan det være en CPE eller en CLE. Tror nok det er det sidste, da hjørnerne er afrindede, hvad de ikke var på CPE.
[image]
CLE eller CPE? Tror nu nok det er en CLE.
NB: Undskyld til opretsholderen, men dette er jo i en højere sags tjeneste!

--
Steffen Dresler

Foto af kupévogn.

af Steff, 17/10 2010, 10:24 (4941 dage siden) @ Steff

Et lidt tydeligere billede, bemærk sikkerne på taget. Derfor kan det kun være en CLE[image]

NB: Undskyld stavefejlene i forrige sending, skulle gå lidt strækt:-)

--
Steffen Dresler

Avatar

Foto af kupévogn.

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 17/10 2010, 13:31 (4940 dage siden) @ Steff

Øv - jeg synes ellers det passede perfekt med stedet.

--
[image]

Foto af kupévogn.

af UTJ, 17/10 2010, 14:00 (4940 dage siden) @ Tommy Nilsson

Øv - jeg synes ellers det passede perfekt med stedet.

Kupevognskassen stod på den anden side af Dybbølsbro, mod vest. CLE-vognkassen (for det var en exCLE) stød øst for broen.

Avatar

Foto af kupévogn.

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 17/10 2010, 14:13 (4940 dage siden) @ UTJ

Kupevognskassen stod på den anden side af Dybbølsbro, mod vest. CLE-vognkassen (for det var en exCLE) stød øst for broen.

Kupevognkassen stod på vestsiden af Dybbølsbro? Nu er jeg forvirret på et højere plan. Er mit billede højere oppe i tråden ikke taget mod øst?

--
[image]

Foto af kupévogn.

af Erik V. Pedersen. ⌂ @, 17/10 2010, 16:57 (4940 dage siden) @ UTJ

Hej.

Som den der satte denne tråd i gang, må jeg sige tak for de mange indlæg, der allerede har været på banen, omend vi stadig mangler lige "BILLEDET" af vognen uden Q-maskiner, Egon´er og Bøffer.

Der er kommet mange af de "skæve" fotos, som vi ellers aldrig ser, fordi de hverken hører til det ene eller andet egentlige tema.

Til UTJ lige den bemærkning, at kupé vognen stod ØST for Dybbølsbroen, se -især- Tommy´s foto, det 5. indlæg i tråden, hvor man ser vognen fotograferet fra broen og med Kødbyen i baggrunden.

Jfr. Olsen-banden fotografierne er der heller ingen tvivl om, at også CLE-vognen stod øst for Dybbølsbroen, så ........

Jeg må erkende, at jeg husker det ikke, men det tyder da mere på en udskiftning af kupévognen til CLE-vognen. Olsen-banden på sporet havde premiere 26/9-1975, så hvem husker bare det, som var det i går.

Hilsen og tak for indsatsen til nu,
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

PS. Se evt. også min side om netop disse områder, København Gb, Togekspeditionen: http://evp.dk/index.php?page=togekspeditionen og Vognekspeditionen: http://evp.dk/index.php?page=vognekspeditionen , hvor der er flere fotos fra området der omkring, --bare ikke af "Vognen".

Her ville kupévognen ellers have pyntet !!!

Foto af kupévogn.

af UTJ, 17/10 2010, 17:17 (4940 dage siden) @ Erik V. Pedersen.

Hej.

Som den der satte denne tråd i gang, må jeg sige tak for de mange indlæg, der allerede har været på banen, omend vi stadig mangler lige "BILLEDET" af vognen uden Q-maskiner, Egon´er og Bøffer.

Der er kommet mange af de "skæve" fotos, som vi ellers aldrig ser, fordi de hverken hører til det ene eller andet egentlige tema.

Til UTJ lige den bemærkning, at kupé vognen stod ØST for Dybbølsbroen, se -især- Tommy´s foto, det 5. indlæg i tråden, hvor man ser vognen fotograferet fra broen og med Kødbyen i baggrunden.

Jfr. Olsen-banden fotografierne er der heller ingen tvivl om, at også CLE-vognen stod øst for Dybbølsbroen, så ........

Jeg må erkende, at jeg husker det ikke, men det tyder da mere på en udskiftning af kupévognen til CLE-vognen. Olsen-banden på sporet havde premiere 26/9-1975, så hvem husker bare det, som var det i går.

Hilsen og tak for indsatsen til nu,
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

PS. Se evt. også min side om netop disse områder, København Gb, Togekspeditionen: http://evp.dk/index.php?page=togekspeditionen og Vognekspeditionen: http://evp.dk/index.php?page=vognekspeditionen , hvor der er flere fotos fra området der omkring, --bare ikke af "Vognen".

Her ville kupévognen ellers have pyntet !!!

Jeg husker nu også - efter Tommys fortvivlense at de to vognkasser stod i forlængelse af hinanden øst for broen. Begge vognkasser stod ved broen i slutningen af 1970'erne. Jeg kan huske det, fordi jeg syntes det "så rodet ud"......

Foto af kupévogn.

af Erik V. Pedersen. ⌂ @, 31/10 2010, 10:27 (4926 dage siden) @ UTJ

Hej.

Kommer tid, kommer råd, --som man sagde i gamle dage. Således også her.

Fra Jens Bruun-Petersen har jeg modtaget to fotografier af kupévognen(-vognene), for ret beset var der to gamle kupévogne: En AA/CSS-vognkasse vest for Dybbølsbroen og en CT-vognkasse øst for broen.

UTJ havde derfor helt ret, da han skrev, at der stod en kupévognkasse vest for broen.

Ved synet af billederne, må jeg åbenbart erkende, at man er blevet ældre: JA, --selvfølgelig, --nu husker jeg det, som var det i går. Den bro er man gået over to gange om dagen i ca. 6-7 år, og alligevel "forsvinder" en hel jernbanevogn fra bevistheden.

Jens Bruun-Petersen har givet tilladelse til brug af fotografierne, og de kan nu ses på min hjemmeside (nederst på siden): http://evp.dk/index.php?page=togekspeditionen

Tak Til "J.B-P"

Erik V. Pedersen,
www.evp.dk

Foto af kupévogn.

af Claus Frost, 17/10 2010, 17:24 (4940 dage siden) @ Steff

HA - Det var lige præcis det billede der printede sig, bare ikke lige tydeligt nok til at jeg i farten kunne se det var en CLE.

Tak Steffen :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak