Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtidens togtrafik i Nordjylland (Generelt)

af Karl Høst, 14/6 2017, 13:42 (2511 dage siden)

Nu nærmer tiden sig hvor NJ overtager regionaltrafikken i Nordjylland. Men hvad er status for DSB' trafik efter den 8. august. Stopper IC i Aalborg, og hvor mange ICL kører til Frederikshavn, og er der truffet beslutning, om det bliver Skørping eller Støvring, der får glæde af et IC stop. Jeg ved det har været debatteret ivrigt her på siden før, men jeg mangler konklusionen.

Fremtidens togtrafik i Nordjylland

af Svend, 14/6 2017, 13:59 (2511 dage siden) @ Karl Høst

Nu nærmer tiden sig hvor NJ overtager regionaltrafikken i Nordjylland. Men hvad er status for DSB' trafik efter den 8. august. Stopper IC i Aalborg, og hvor mange ICL kører til Frederikshavn, og er der truffet beslutning, om det bliver Skørping eller Støvring, der får glæde af et IC stop. Jeg ved det har været debatteret ivrigt her på siden før, men jeg mangler konklusionen.

.
Du kan finde DSBs tog Aalborg-Frederikshavn-Aalborg på rejseplanen.dk. Du kan til gengæld ikke finde NJs tog.......

--
Svend

Fremtidens togtrafik i Nordjylland

af andersj, Aalborg, 14/6 2017, 14:03 (2511 dage siden) @ Karl Høst

Nu nærmer tiden sig hvor NJ overtager regionaltrafikken i Nordjylland. Men hvad er status for DSB' trafik efter den 8. august. Stopper IC i Aalborg, og hvor mange ICL kører til Frederikshavn, og er der truffet beslutning, om det bliver Skørping eller Støvring, der får glæde af et IC stop. Jeg ved det har været debatteret ivrigt her på siden før, men jeg mangler konklusionen.

DSB's trafik kan ses på Rejseplanen. Der vil blive 6 DSB tog i hver retning dagligt hvoraf de 4 kører direkte Frederikshavn-København og omvendt. 1 togpar kører Aalborg-Frederikshavn om morgenen og tilbage om aftenen og 1 togpar kører til/fra Aarhus (ligeledes morgen/aften)
IC togene fortsætter som i dag med stop på alle nærbanestationerne mellem Aalborg og Skørping fordi Signalprogrammet endnu ikke er taget i brug på strækningen, og dermed er er ikke plads til at både DSB og Nordjyske Jernbaner kan have to tog i timen hver. Nordjyske Jernbaner overtager i første omgang kun Aalborg Nærbane der bliver kortet af fra Lindholm til Aalborg så man kan sparer et togsæt.
Du kan se et udkast til den nye køreplan her: https://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/media/0_kpl_csr/nj_togkoereplan_a4.pdf

Når Signalprogrammet er taget i brug mellem Aalborg og Hobro vil der sandsynligvis blive stop i Støvring da det er det stop Rebild Kommune helst vil have pga. byens størrelse. Men der er stadig et par år endnu til det bliver en realitet.

--
Mvh Anders

Fremtidens togtrafik i Nordjylland

af Østjyden, 14/6 2017, 16:25 (2511 dage siden) @ Karl Høst

Udkast til tjenestekøreplaner for Nordjyske Jernbaner har været fremme her i forummet i august 2016:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=113470, men jeg har ikke set noget nyt om køreplanerne siden.
I øvrigt, så ligger der en TKV gældende fra (så vidt jeg husker) den 07. august 2017 på Banedanmarks hjemmeside.

M v h
Peter L J

Fremtidens togtrafik i Nordjylland

af jmp ⌂, Vejle, 14/6 2017, 18:47 (2511 dage siden) @ Østjyden

I øvrigt, så ligger der en TKV gældende fra (så vidt jeg husker) den 07. august 2017 på Banedanmarks hjemmeside.


Som, sjovt nok, ikke indeholder NJ's tog.

Jan

Fremtidens togtrafik i Nordjylland

af andersj, Aalborg, 14/6 2017, 19:15 (2511 dage siden) @ Østjyden

Udkast til tjenestekøreplaner for Nordjyske Jernbaner har været fremme her i forummet i august 2016:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=113470, men jeg har ikke set noget nyt om køreplanerne siden.
I øvrigt, så ligger der en TKV gældende fra (så vidt jeg husker) den 07. august 2017 på Banedanmarks hjemmeside.

M v h
Peter L J

Jeg har fået/set tre forskellige svar fra NT. Det første i maj var "i slutningen af juni" det andet var i sidste uge da flere spurgte på Facebook "i næste (denne) uge" og nu kan jeg se på køreplansiden på NT's hjemmeside at der står "ca. 1. juli." Nordjyske Jernbaner/NT er dog altid sent ude med nye køreplaner i forhold til DSB.

At der er noget som NT ikke har styr på er dog langt fra en nyhed, men det er en helt anden snak.

Desuden har der heller ikke være nogle informationer om hvilke billetter der godtages i NJ's tog udover de almindelige selvfølgelig. Vil man kunne købe Orange billetter ligesom med Arriva? Hvad med internationale billetter normalpris/Sparpreis Europa? Det eneste jeg har set er at man internt i NT har vedtaget at Interrail kommer til at gælde i alle tog, men det er dog ikke en oplysning der er kommet videre end et referat fra et bestyrelsesmøde i vinters.

--
Mvh Anders

Fremtidens togtrafik i Nordjylland

af Svend, 14/6 2017, 21:57 (2511 dage siden) @ andersj

Jeg har fået/set tre forskellige svar fra NT. Det første i maj var "i slutningen af juni" det andet var i sidste uge da flere spurgte på Facebook "i næste (denne) uge" og nu kan jeg se på køreplansiden på NT's hjemmeside at der står "ca. 1. juli." Nordjyske Jernbaner/NT er dog altid sent ude med nye køreplaner i forhold til DSB.

.
Det er måske ikke helt på plads endnu?

--
Svend

Fremtidens togtrafik i Nordjylland

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 15/6 2017, 13:07 (2510 dage siden) @ andersj

DSB's tog, der jo er på Rejseplanen, peger på at de nuværende minuttal og minuttallene fra køreplansoplægget bibeholdes.

Side 24 i dette oplæg, holdt ved NT's chaufførkontaktudvalgs møde den 9. maj, peger også på at den endelige køreplan følger køreplansoplægget - dog med den justering at DSB's første og sidste tog kører lidt senere end kanalerne tilsiger.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Fremtidens togtrafik i Nordjylland

af jmp ⌂, Vejle, 17/6 2017, 00:11 (2509 dage siden) @ Østjyden

Gad vide hvordan de har tænkt sig kørslen på lørdage?

Lørdage er, i køreplansammenhæng, hverdage og indgår derfor i begge deres køreplantabeller ("hverdage" og "weekender").

Jan

Fremtidens togtrafik i Nordjylland

af Østjyden, 17/6 2017, 00:17 (2509 dage siden) @ jmp

Gad vide hvordan de har tænkt sig kørslen på lørdage?

Lørdage er, i køreplansammenhæng, hverdage og indgår derfor i begge deres køreplantabeller ("hverdage" og "weekender").

Jan

Jeg sad også og undrede mig over det. Nu må vi se, hvordan det kommer til at fremgå af TKV, for jeg går da stærkt ud fra, at NJBAs tog skal optages i TKV.

M v h
Peter L J

Fremtidens togtrafik i Nordjylland

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 18/6 2017, 21:59 (2507 dage siden) @ jmp

Lørdage er, i køreplansammenhæng, hverdage og indgår derfor i begge deres køreplantabeller ("hverdage" og "weekender").

Lørdage indgår i "weekender"-delen, hvor tog med L-note kun kører lørdage. Det er ganske normalt for NT at opdele deres køreplaner i "hverdage (undt. lørdage)" og "weekender".

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Fremtidens togtrafik i Nordjylland

af Østjyden, 18/6 2017, 22:14 (2507 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Lørdage er, i køreplansammenhæng, hverdage og indgår derfor i begge deres køreplantabeller ("hverdage" og "weekender").


Lørdage indgår i "weekender"-delen, hvor tog med L-note kun kører lørdage. Det er ganske normalt for NT at opdele deres køreplaner i "hverdage (undt. lørdage)" og "weekender".


Hvordan skal vi, som IKKE bor i NT´s område vide, at "Hverdage" IKKE gælder lørdage. NT bør bruge samme betegnelser for ugedage, ligesom alle andre trafikselskaber.

M v h
Peter L J

Fremtidens togtrafik i Nordjylland

af andersj, Aalborg, 18/6 2017, 23:35 (2507 dage siden) @ Østjyden

Lørdage er, i køreplansammenhæng, hverdage og indgår derfor i begge deres køreplantabeller ("hverdage" og "weekender").


Lørdage indgår i "weekender"-delen, hvor tog med L-note kun kører lørdage. Det er ganske normalt for NT at opdele deres køreplaner i "hverdage (undt. lørdage)" og "weekender".

Hvordan skal vi, som IKKE bor i NT´s område vide, at "Hverdage" IKKE gælder lørdage. NT bør bruge samme betegnelser for ugedage, ligesom alle andre trafikselskaber.

M v h
Peter L J

Det ser ud til at det er en fejl. Alle andre NT køreplaner har "undt. lørdage" med, selv den nye køreplan for Hirtshalsbanen.

--
Mvh Anders

Fremtidens togtrafik i Nordjylland

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 18/6 2017, 22:25 (2507 dage siden) @ Østjyden

Hermed de nye køreplaner for Nordjyske Jernbaner gældende fra 06. august 2017:
http://www.njba.dk/nyheder/samlet-koereplan-fra-6-august-2017.aspx
Fundet på deres hjemmeside ved et rent tilfælde.

Tak for tippet!

Jeg har lyn-analyseret Aalborg-Hjørring-delen og konstateret følgende:

I forhold til køreplansoplægget ...
* er der indført en afgang fra Hjørring 19:33 på hverdage
* er der indført en afgang fra Hjørring 12:33 på lørdage
* er der indført en afgang fra Aalborg 14:42 på lørdage

I forhold til det nuværende betjeningsomfang ...
* er der indført afgange fra Hjørring 5:33, 8:33, 11:33, 17:33, 18:33, 19:33 og 0:03 på hverdage (også 1:03 fredag)
* er der indført afgange fra Aalborg 4:22, 4:42, 5:42, 12:42, 13:42, 17:42 og 0:12 på hverdage (også 1:12 fredag)
* er der indført afgange fra Hjørring 6:03, 7:33, 8:33, 9:33, 10:33, 11:33, 12:33, 0:03 og 1:03 på lørdage
* er der indført afgange fra Aalborg 4:22, 6:12, 8:42, 9:42, 10:42, 11:42, 12:42, 14:42, 0:12 og 1:12 på lørdage
* er der indført afgange fra Hjørring 6:03 og 0:03 på søndage
* er der indført afgange fra Aalborg 4:22 og 6:12 på søndage

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Fremtidens togtrafik i Nordjylland

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 21/7 2017, 00:22 (2475 dage siden) @ Karl Høst

Søndag den 6. august - dagen hvor NJ overtager det meste af driften på Aalborg Nærbane og Vendsysselbanen - nærmer sig med hastige skridt.

Nordjyllands Trafikselskab (NT) og Nordjyske Jernbaner (NJ) har længe reklameret med overtagelsen, men på et meget overordnet plan. Nogle detaljer henstår stadig i det uvisse (måske nogen på forum har kvalificerede bud), mens andre så småt er faldet på plads.

Betjening og køreplan
Køreplanen er lagt på Rejseplanen og fås også i pdf. Betjeningsomfanget øges betragteligt. Jeg har ikke nogen steder kunnet læse noget om hvordan Lint og Desiro skal køres sammen? Bliver det helt tilfældigt, eller? Ifølge DR vil der året ud blive seks eller flere weekender med sporspærringer på dele af NJ's net. NJ "forhandler" med BaneDanmark om at få omlagt nogle af spærringer til aftenspærringer.

Cykelmedtagning
NJ's hjemmeside er ikke opdateret, men NT's er. Det er gratis at medtage cykler i NJ's tog hvis man rejser på periodekort eller rejsekort. På strækningen Frederikshavn-Skørping kan man for 13 kroner reservere plads online på pladsibussen.dk - pladsbilletten er samtidig en cykelbillet, og pladsreservation er obligatorisk hverdage i tidsrummene 6-9 og 14-17. DSB's regler for cykelmedtagning gælder uændret i DSB's tog.

Diverse produkter
DSB kommer ikke til at udstede orange- og klapsædebilletter til NJ's tog. DSB's familie- og minigrupper er heller ikke gyldige til NJ's tog. DSB kører fremover kun børneguide til og fra Aalborg. Gyldighed af fx Interrail er ikke nævnt på DSB's side om overtagelsen. Er der mon nogen der ved noget om dette?

Rejsetidsgarantier
Ifølge DSB's side om overtagelsen fortsætter DSB's pendlerrejsetidsgaranti uændret - nu blot med NJ's tog indregnet i kompensationsprocenten. DSB’s basisrejsetidsgaranti fortsætter ”uændret, men er NJ-tog årsag til forsinkelsen, skal du søge kompensation hos NT Rejsetidsgaranti”. Jeg er ikke sikker på hvad der menes med det – hvor og hvordan er man dækket hvis korrespondancer NJ- og DSB-tog imellem glipper? I det hele taget er det usikkert hvilken rejsetidsgaranti NJ i sig selv vil tilbyde. Som det er nu, falder de indenfor NT's, som tilsiger at man kan tage en taxa hvis man i grove træk bliver mere end tyve minutter forsinket. NJ's side om det henviser direkte til NT's ditto. Her står der at ordningen dækker "gælder samtlige af NTs, Midttrafiks og Sydtrafiks busser og tog på Hirtshalsbanen, Skagensbanen, Vestbanen, Lemvigbanen og Odderbanen." Spørgsmålet er om de udvider rejsetidsgarantien til Vendsysselbanen og Aalborg Nærbane hvad angår de tog de selv kører, eller om de eventuelt laver en kompensationsbaseret ordning, der læner sig op ad DSB's.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Fremtidens togtrafik i Nordjylland

af andersj, Aalborg, 21/7 2017, 11:20 (2474 dage siden) @ Thomas Rasmussen


Diverse produkter
DSB kommer ikke til at udstede orange- og klapsædebilletter til NJ's tog. DSB's familie- og minigrupper er heller ikke gyldige til NJ's tog. DSB kører fremover kun børneguide til og fra Aalborg. Gyldighed af fx Interrail er ikke nævnt på DSB's side om overtagelsen. Er der mon nogen der ved noget om dette?

Interrail og andre udlandsprodukter vil være gyldige i alle Nordjyske Jernbaners tog fra 6. august. Indtil 6. august er der som altid 50% rabat med Interrail hos Nordjyske Jernbaner (børnebillet).


Rejsetidsgarantier
Ifølge DSB's side om overtagelsen fortsætter DSB's pendlerrejsetidsgaranti uændret - nu blot med NJ's tog indregnet i kompensationsprocenten. DSB’s basisrejsetidsgaranti fortsætter ”uændret, men er NJ-tog årsag til forsinkelsen, skal du søge kompensation hos NT Rejsetidsgaranti”. Jeg er ikke sikker på hvad der menes med det – hvor og hvordan er man dækket hvis korrespondancer NJ- og DSB-tog imellem glipper? I det hele taget er det usikkert hvilken rejsetidsgaranti NJ i sig selv vil tilbyde. Som det er nu, falder de indenfor NT's, som tilsiger at man kan tage en taxa hvis man i grove træk bliver mere end tyve minutter forsinket. NJ's side om det henviser direkte til NT's ditto. Her står der at ordningen dækker "gælder samtlige af NTs, Midttrafiks og Sydtrafiks busser og tog på Hirtshalsbanen, Skagensbanen, Vestbanen, Lemvigbanen og Odderbanen." Spørgsmålet er om de udvider rejsetidsgarantien til Vendsysselbanen og Aalborg Nærbane hvad angår de tog de selv kører, eller om de eventuelt laver en kompensationsbaseret ordning, der læner sig op ad DSB's.

Der kommer en rejsetidsgaranti hos NT for togene med samme vilkår som DSB's. Den rejsetidsgaranti der i øjeblikket tilbydes af NT har ikke levet op til EU lovkrav der siger at man har krav på kompensation ved togforsinkelser på 60 minutter eller derover. Om der så nogensinde har været en togforsinkelse på 60 minutter hos Nordjyske Jernbaner skal jeg ikke kunne sige.

Kilden til mine oplysninger er referater fra NT's bestyrelsesmøder fra første halvår af 2017. De kan alle læses her: https://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/Om-NT/Organisation/Dagsordner---referater-2017

--
Mvh Anders

Fremtidens togtrafik i Nordjylland (div. toganmeldelser)

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 31/7 2017, 19:15 (2464 dage siden) @ Karl Høst

Jeg har søgt aktindsigt i en række toganmeldelser som kunne være interessante i forbindelse med at Nordjyske Jernbaner overtager dele af DSB's drift i Nordjylland. Ganske rigtigt indeholder den interessante toganmeldelser med blandt andet tillysning af prøvekørselstog, lokoføreruddannelsestog, materieltog til placering af materiel, ekstratog og sågar et særtog til Transport-, Bolig- og Bygningsminister Ole Birk Olesen. Dertil kommer en række irrelevante toganmeldelser med aflysninger i løbet af juli osv.

Samtlige toganmeldelser som jeg har fået aktindsigt i, kan ses her.

Selv har jeg fundet følgende toganmeldelser interessante:
[image]

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Fremtidens togtrafik i Nordjylland (4xLint)

af andersj, Aalborg, 5/8 2017, 13:33 (2459 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Tak for TA'erne.

Her er en video af PM 149004 med 4xLint 41 i den sydlige del af Hjørring på vej mod Aalborg: https://youtu.be/0IhdTzCi9XQ

Jeg underestimerede desværre højdeforskellen mellem der hvor jeg stod og skinnerne, men da det er et særsyn med 4xLint (de kan kun køre 3 sammenkoblet i normal passagerdrift) så har jeg alligevel valgt at uploade videoen.

--
Mvh Anders

Avatar

Fremtidens togtrafik i Nordjylland (4xLint)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/8 2017, 23:05 (2459 dage siden) @ andersj

Jeg underestimerede desværre højdeforskellen mellem der hvor jeg stod og skinnerne, men da det er et særsyn med 4xLint (de kan kun køre 3 sammenkoblet i normal passagerdrift) så har jeg alligevel valgt at uploade videoen.

Det går jo fint med 4 - så er vi her ude i hvad der er godkendt hos Færdselsstyrelsen og ikke hvad producenten faktisk understøtter? Eller er det sidste sæt bare passivt hægtet på 3 aktive sammenkoblede sæt?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

For- og fremtidens togtrafik i Nordjylland i billeder

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 5/8 2017, 16:09 (2459 dage siden) @ Thomas Rasmussen

[image]29. april 2013: MG 44 som RV 3229 (Ab-Fh) i Brønderslev
Første IC4-tog i passagerdrift nord for Lindholm

[image][image]4. august 2017: MG 22 som L 74 (Fh-Ar) i Brønderslev
Sidste IC4-tog i passagerdrift nord for Lindholm

[image][image]5. august 2017: Lm 42+49+51+50 som PM 149004 (Hj-Ab) i Brønderslev
4 Lint kører tomme til Aalborg for at være klar til overtagelsen søndag

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

For- og fremtidens togtrafik i Nordjylland i billeder

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 6/8 2017, 14:19 (2458 dage siden) @ Thomas Rasmussen

[image]5. august 2017: MF 38+?? som RV 3290 (Fh-Ab)
Sidste sydgående tog i "DSB-tiden" i Brønderslev - i dagens anledning med aflåst MF bagpå

[image]5. august 2017: MF 38+?? som RV 3273 (Ab-Fh)
Sidste nordgående tog i "DSB-tiden" i Brønderslev

[image]6. august 2017: Til venstre Lm 48+47 som NP 146025 (Ab-Sgb) - til højre Lm 51+50 som NP 146028 (Sgb-Ab)
To Aalborg-Skagen-tog krydser i Hjørring - i dagens anledning fremføres begge med dobbelt Lint

[image]6. august 2017: Til venstre Dm 547 som PP 140725 (Hj-Hhs) - til højre Lm 51+50 som NP 146028 (Sgb-Ab)
NJ's nye Lint til Aalborg og NJ's gamle Desiro til Hirtshals afgår side om side fra Hjørring

[image]6. august 2017: Dm 45 med ukendt tog (???-Hj)
Transportministeren og andre politikere ankommer i særtog sydfra til Hjørring, ank. 11:07

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Fremtidens togtrafik i Nordjylland (togbusser)

af andersj, Aalborg, 20/8 2017, 22:16 (2444 dage siden) @ Karl Høst

Om formiddagen den 27/8 (næste søndag) er strækningen mellem Lindholm og Frederikshavn samt Frederikshavn-Strandby spærret pga. Signalprogrammet. Nordjyllands Trafikselskab og Nordjyske Jernbaner er selvfølgelig ude i god tid med en togbuskøreplan der forventes tilgængelig senest på fredag den 25/8 - altså kun to dage før!! Jeg formoder at det må være NT der har overtaget denne opgave også fra NJ, for i løbet af foråret har NJ altid været rimeligt tidligt ude med buskøreplaner i forbindelse med sporarbejder og spærringer.

Forvirringen gøres total af at DSB også skriver om togbusser, men der er ikke annonceret nogle i Rejseplanen for de 4 afgange DSB har mellem Lindholm og Frederikshavn søndag formiddag: http://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-d...

--
Mvh Anders

Fremtidens togtrafik i Nordjylland (togbusser)

af Poul Andersen, 21/8 2017, 08:16 (2443 dage siden) @ andersj

Det er noget rod i Nordjylland m.h.t. NT og NJ.

Ved uregelmæssigheder (forsinkelser/aflysninger), er det nu på NT´s hjemmeside man finde disse oplysninger.
Her skal man søge på rute 75 og 76 som er de to jernbanestrækninger !.

Det havde været mere logisk at oplysninger om NJ´s tog kunne søges direkte hos operatøren.
For øvrigt har NJ ikke fundet anledning til at ændre deres hjemmeside efter overtagelsen af kørslen til Skørping.

Mvh.
Poul.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak