Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Vigepligt ifm Letbanen i Århus (Generelt)

af jhcn, Århus, 23/7 2017, 21:24 (2470 dage siden)

Nedenstående artikel fra DR får hermed undertegnede til at udstille min manglende indsigt i gældende færselslov :-)
http://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/koereskoleelev-dumpede-paa-grund-af-letb...

Jeg er helt med på at den såkaldte krydsblokade ikke er tilladt, men det undrer mig at den regel allerede gælder, eftersom den normale drift jo endnu ikke er påbegyndt.
Der har tidligere været historier fremme i pressen, næsten med det omvendt problem - nemlig at arbejdstogene kørte gennem diverse overkørsler uden først at sikre sig at der ikke var anden trafik.
Men hvis der skal være sammenhæng i disse historier, så har arbejdstoget altså hele tiden haft forkørselsret?!

Eller hvad?

Er det bare mig der undrer sig - og åbenbart er uvidende :-D

Jeg håber ikke ikke det bliver værre end ovenstående historie. Jeg har selv set en Volvo S60 komme lidt i vejen for en sporvogn i Göteborg - og bilen er den sikre taber i den dans!

--
Henrik
[image]

Avatar

Vigepligt ifm Letbanen i Århus

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/7 2017, 23:33 (2470 dage siden) @ jhcn

Gældende færdselslov er fra januar 2017 og der er masser om letbanekøretøjer, så det er da helt amatøragtigt af de kørelærere at de ikke underviser om det nu - ikke bare i Århus, men overalt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Vigepligt ifm Letbanen i Århus

af Svend, 24/7 2017, 00:32 (2470 dage siden) @ Michael Deichmann

Gældende færdselslov er fra januar 2017 og der er masser om letbanekøretøjer, så det er da helt amatøragtigt af de kørelærere at de ikke underviser om det nu - ikke bare i Århus, men overalt.

.
Gad vide om kørelærerne kan finde ud af, hvor Færdselsloven i det hele taget gælder ved kørsel med letbanetog. Altså hvordan den skal tolkes. Umiddelbart ser det ud til, at letbanereglerne alene gælder, hvor den kører som en egentlig sporvogn sammen med øvrig trafik; ikke når den kører som tog på Grenå- og Odderbanen (og vel også på den yderste, nordlige del af den nye letbane-/letjernbanestrækning).

--
Svend

Vigepligt ifm Letbanen i Århus

af Ole Juhl, Skovby, 24/7 2017, 09:10 (2469 dage siden) @ Svend

Umiddelbart ser det ud til, at letbanereglerne alene gælder, hvor den kører som en egentlig sporvogn sammen med øvrig trafik<

Hej Send

Det er vel også det mest logiske, andet giver ikke ret meget mening.
Jeg tænker ikke det vil være relevant at anvende færdselsloven ude på stræningerne, der kommer altså ikke ret mange andre trafikanter, end dem letbanen selv har styr på. (Og dem der gør, er på afveje)

Mvh Ole

--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.

Vigepligt ifm Letbanen i Århus

af Svend, 24/7 2017, 19:55 (2469 dage siden) @ Ole Juhl

Umiddelbart ser det ud til, at letbanereglerne alene gælder, hvor den kører som en egentlig sporvogn sammen med øvrig trafik<


Hej Send

Det er vel også det mest logiske, andet giver ikke ret meget mening.
Jeg tænker ikke det vil være relevant at anvende færdselsloven ude på stræningerne, der kommer altså ikke ret mange andre trafikanter, end dem letbanen selv har styr på. (Og dem der gør, er på afveje)

.
Man skal nok være jurist for at kunne finde rundt i det tekstmæssige misk-mask der findes i de forskellige regler og bestemmelser:

Alene i færdselsloven kan man læse dette:

11. Letbanekøretøj:
transportmiddel, som er indrettet til befordring af passagerer eller til udførelse af arbejde på letbanespor m.v., og som kører i eget letbanespor på vej i et lukket letbanesystem adskilt fra anden jernbaneinfrastruktur.

og

§ 43 b. Hastigheden for letbanekøretøj må ikke overstige hastighedsgrænsen for busser, jf. § 42 og § 43, stk. 1 og 10.
Stk. 2. For en vejstrækning, hvor der fremføres både letbanekøretøj og motordrevne køretøjer, og hvor letbanekøretøj fremføres klart adskilt fra den øvrige færdsel, kan der for letbanekøretøj fastsættes en højere hastighedsgrænse end de generelle hastighedsgrænser, hvis ikke afgørende færdselsmæssige hensyn taler imod det.

Nu har vi (eller i hvert fald jeg) endnu ikke set reglerne (sikkerhedsreglerne/operative regler) for kørsel Odder- Aarhus - Grenå, men vi må håbe på, at de i de regler får defineret hvornår letbanetogene kører (fremføres) som sporvogn (efter færdselslovens bestemmelser) hhv som tog.

--
Svend

Vigepligt ifm Letbanen i Århus

af Langelandsbanen, 24/7 2017, 20:12 (2469 dage siden) @ Svend

Det lyder ellers meget simpelt. Det hvor letbanen trafikerer den samme asfalt som billisterne gælder færdselsloven, hvor letbane toget er at sidestille med en bus, medmindre forholdene ikke er til dette.

Hvor letbanen ikke trafikerer samme asfalt som billisterne, altså parallelt med vej (med afspærring til skinne arealet tænker jeg), eller helt ude af byen som jernbane, der kan letbanen køre med højere hastigheder og er meget naturligt ikke omfattet af færdselsloven.

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Vigepligt ifm Letbanen i Århus

af Svend, 24/7 2017, 20:52 (2469 dage siden) @ Langelandsbanen

Det lyder ellers meget simpelt. Det hvor letbanen trafikerer den samme asfalt som billisterne gælder færdselsloven, hvor letbane toget er at sidestille med en bus, medmindre forholdene ikke er til dette.

Hvor letbanen ikke trafikerer samme asfalt som billisterne, altså parallelt med vej (med afspærring til skinne arealet tænker jeg), eller helt ude af byen som jernbane, der kan letbanen køre med højere hastigheder og er meget naturligt ikke omfattet af færdselsloven.

.
Helt enig!
Så enkelt kunne det også have været skrevet ind i færdselsloven, men det er det ikke. I de forskellige love og bekendtgørelse rodes der rundt mellem begreber som kørsel med letbanekøretøjer på letbaneinfrastruktur og letbanespor uden at fortælle forskellen mellem at køre som egentligt tog og som sporvogn. For de fleste bilister - og kørelærere med - vil letbanen være letbanen (og dermed et letbanekøretøj), uanset om den passerer en overkørsel langt ude på Grenå-banen eller den er på vej ned ad Randersvej.

--
Svend

Vigepligt ifm Letbanen i Århus

af jaer, 24/7 2017, 23:20 (2469 dage siden) @ Svend

Det lyder ellers meget simpelt. Det hvor letbanen trafikerer den samme asfalt som billisterne gælder færdselsloven, hvor letbane toget er at sidestille med en bus, medmindre forholdene ikke er til dette.

Hvor letbanen ikke trafikerer samme asfalt som billisterne, altså parallelt med vej (med afspærring til skinne arealet tænker jeg), eller helt ude af byen som jernbane, der kan letbanen køre med højere hastigheder og er meget naturligt ikke omfattet af færdselsloven.

.
Helt enig!
Så enkelt kunne det også have været skrevet ind i færdselsloven, men det er det ikke. I de forskellige love og bekendtgørelse rodes der rundt mellem begreber som kørsel med letbanekøretøjer på letbaneinfrastruktur og letbanespor uden at fortælle forskellen mellem at køre som egentligt tog og som sporvogn. For de fleste bilister - og kørelærere med - vil letbanen være letbanen (og dermed et letbanekøretøj), uanset om den passerer en overkørsel langt ude på Grenå-banen eller den er på vej ned ad Randersvej.

Jeg vil henvise til dette link:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=120393
hvor de tre områder er kort beskrevet.

/Jan

Vigepligt ifm Letbanen i Århus

af Svend, 25/7 2017, 00:01 (2469 dage siden) @ jaer

Det lyder ellers meget simpelt. Det hvor letbanen trafikerer den samme asfalt som billisterne gælder færdselsloven, hvor letbane toget er at sidestille med en bus, medmindre forholdene ikke er til dette.

Hvor letbanen ikke trafikerer samme asfalt som billisterne, altså parallelt med vej (med afspærring til skinne arealet tænker jeg), eller helt ude af byen som jernbane, der kan letbanen køre med højere hastigheder og er meget naturligt ikke omfattet af færdselsloven.

.
Helt enig!
Så enkelt kunne det også have været skrevet ind i færdselsloven, men det er det ikke. I de forskellige love og bekendtgørelse rodes der rundt mellem begreber som kørsel med letbanekøretøjer på letbaneinfrastruktur og letbanespor uden at fortælle forskellen mellem at køre som egentligt tog og som sporvogn. For de fleste bilister - og kørelærere med - vil letbanen være letbanen (og dermed et letbanekøretøj), uanset om den passerer en overkørsel langt ude på Grenå-banen eller den er på vej ned ad Randersvej.

Jeg vil henvise til dette link:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=120393
hvor de tre områder er kort beskrevet.

.
- Eget tracé = de "gamle" jernbanestrækninger
- Særligt tracé = adskilt trafik , eksempelvis Randersvej
- Delt tracé = hvor der er blandet trafik, som pt. er havneområdet

.... det gør ikke forvirringen mindre i f t teksten i færdselsloven - hvor f eks regler for passage af jernbanespor ikke gælder for "Letbanespor" ;-)

--
Svend

Vigepligt ifm Letbanen i Århus

af UTJ, 25/7 2017, 13:47 (2468 dage siden) @ Svend

Det er jo egentlig meget let. Man skal altid holde tilbage for et letbanetog - i det mindste for egen sikkerhed.

--
ئۇلغىك

Vigepligt ifm Letbanen i Århus

af jaer, 25/7 2017, 19:36 (2468 dage siden) @ UTJ

Emnet behandles i aftenens regionale nyhedsudsendelse på TV2 Østjylland.

/Jan

Avatar

Vigepligt ifm Letbanen i Århus

af jhcn, Århus, 25/7 2017, 20:43 (2468 dage siden) @ UTJ

Det er jo egentlig meget let. Man skal altid holde tilbage for et letbanetog - i det mindste for egen sikkerhed.

Det har du jo helt ret i. Min undren gik på at et arbejdskøretøj der tidligere skulle stoppe op og sikre sig at der ingen trafik var, nu kan få en person til at dumpe en køreprøve.

Hvornår skete det skifte? Eller som først skrevet, kobler jeg to ting som reelt ikke har nogen sammenhæng?

Tak for alle input!

--
Henrik
[image]

Avatar

Vigepligt ifm Letbanen i Århus

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/7 2017, 23:29 (2468 dage siden) @ jhcn

Det er jo egentlig meget let. Man skal altid holde tilbage for et letbanetog - i det mindste for egen sikkerhed.


Det har du jo helt ret i. Min undren gik på at et arbejdskøretøj der tidligere skulle stoppe op og sikre sig at der ingen trafik var, nu kan få en person til at dumpe en køreprøve.

Hvis du ser definitionen i Færdselsloven på et letbanekøretøj, så er det både Sporvognen og evt. arbejdskøretøjer. Så den er klokkeklar :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Vigepligt ifm Letbanen i Århus

af jhcn, Århus, 26/7 2017, 07:40 (2468 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er jo egentlig meget let. Man skal altid holde tilbage for et letbanetog - i det mindste for egen sikkerhed.


Det har du jo helt ret i. Min undren gik på at et arbejdskøretøj der tidligere skulle stoppe op og sikre sig at der ingen trafik var, nu kan få en person til at dumpe en køreprøve.

Hvis du ser definitionen i Færdselsloven på et letbanekøretøj, så er det både Sporvognen og evt. arbejdskøretøjer. Så den er klokkeklar :-)

Klokkeklar hvornår det blev ændret?

--
Henrik
[image]

Vigepligt ifm Letbanen i Århus

af jaer, 26/7 2017, 09:41 (2467 dage siden) @ jhcn

Det er jo egentlig meget let. Man skal altid holde tilbage for et letbanetog - i det mindste for egen sikkerhed.


Det har du jo helt ret i. Min undren gik på at et arbejdskøretøj der tidligere skulle stoppe op og sikre sig at der ingen trafik var, nu kan få en person til at dumpe en køreprøve.

Hvis du ser definitionen i Færdselsloven på et letbanekøretøj, så er det både Sporvognen og evt. arbejdskøretøjer. Så den er klokkeklar :-)


Klokkeklar hvornår det blev ændret?

Prøv kilden:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=185819

5. januar 2017!

/Jan

Avatar

Vigepligt ifm Letbanen i Århus

af jhcn, Århus, 26/7 2017, 19:11 (2467 dage siden) @ jaer

Prøv kilden:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=185819

5. januar 2017!

/Jan

Det var jo også et interessant link!
Og 5. januar er længe før at der var brok og bøvl med at arbejdskøretøjerne ikke stoppede op og tjekkede for biler inden de passerede en vej!

Så jeg er stadig forundret over at det nu er anderledes.

Jeg formoder at det er fremtidens scenarie der nu er søsat, jeg havde bare ikke opdaget skiftet.

Den nye dagligdag er startet i Århus :-)

Selv er jeg lige nu igen i Göteborg, og sporvogne er fantastiske at køre rundt med. Og ulykker er vist meget sjældne.
Jeg håber den samme succesfornemmelse indfinder sig i Århus!

Tak for jeres respons!!

--
Henrik
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak