Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kører ståltoget igen? (Generelt)

af Msoerensen, 10/8 2017, 18:44 (2451 dage siden)

Nogle der ved noget?

Kører ståltoget igen?

af AVZ, 10/8 2017, 21:59 (2451 dage siden) @ Msoerensen

Ståltoget er netop passeret Hillerød mod Frederiksværk.
Vh Allan

Kører ståltoget igen?

af Chris, 10/8 2017, 22:13 (2451 dage siden) @ Msoerensen

Ja ! Der har været en lang pause medens Kystbanen blev renoveret, men her til aften passerede MZ1457 Kvistgård til sædvanlig tid 21:42. Der var dog kun 5-6 tomme vogne på krogen. Formentlig vil 1457 passere Kvistgård ca. 01:00 for omløb i Helsingør før turen til Ringsted. Omløb var indtil begyndelsen af dette år i Snekkersten, men blev flyttet til Helsingør, formentlig p.g.a. toglængden, -omløbssporet i Snekkersten er ikke særlig langt og samtidig undgås konflikter med tog på Kystbanen, når Ståltoget skulle krydse begge spor.
Ståltoget har kørt tirsdage og torsdage, dog er det udeblevet en del tirsdage i forår og sommer, men jeg mener at torsdagstogene er blevet noget længere. Siden foråret 2017 er det altid med MZ1457.

Ved nogen her i forumet, hvordan ståltransporterne fra Frederiksværk er foregået ? -på lastbil ? -eller har der været givet dispensation til kørsel på S-togsnettet med omløb i Hillerød ?

Kører ståltoget igen?

af togman, 10/8 2017, 23:20 (2451 dage siden) @ Chris

Der er under papirarbejdet på Kystbanen kørt flere ståltog via Nordbanen. Da denne på dele af strækningen er udrustet med CBCT er Lokaltogs MX 16 brugt på toget sammen med en MZ.

Kører ståltoget igen?

af Rasmus Nielsen, 10/8 2017, 23:35 (2451 dage siden) @ Chris

Ved nogen her i forumet, hvordan ståltransporterne fra Frederiksværk er foregået ? -på lastbil ? -eller har der været givet dispensation til kørsel på S-togsnettet med omløb i Hillerød ?

Se venligst denne tråd, hvori "sagen" blev behandlet:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=120542

Rasmus

Kører ståltoget igen?

af Chris, 9/5 2019, 22:17 (1814 dage siden) @ Msoerensen

Køre Ståltoget ikke mer' ? Det har kørt meget regelmæssigt gennem mange måneder tirsdag og torsdag, passerede Kvistgård ca. 21:40 på vej til Frederiksværk, -og med en enkelt undtagelse altid med MZ 1457 som trækkraft. Siden midten af April (jeg så det sidste gang 11/4) har det ikke kørt på de sædvanlige dage og tider. Er der nogen/nogle som ved noget ???

Kører ståltoget igen?

af PerseusDK, 10/5 2019, 07:20 (1813 dage siden) @ Chris

Det kører i øjeblikket ikke, da der er sporarbejde mellem Ringsted og Storebælt

Kører ståltoget igen?

af AVZ, 10/5 2019, 07:21 (1813 dage siden) @ Chris

Køre Ståltoget ikke mer' ? Det har kørt meget regelmæssigt gennem mange måneder tirsdag og torsdag, passerede Kvistgård ca. 21:40 på vej til Frederiksværk, -og med en enkelt undtagelse altid med MZ 1457 som trækkraft. Siden midten af April (jeg så det sidste gang 11/4) har det ikke kørt på de sædvanlige dage og tider. Er der nogen/nogle som ved noget ???

Jamen! Det kørte da i aftes (9/5), måske nogle minutter tidligere, altså lige før 22.00 gennem Hillerød mod Frederiksværk.
Allan

Avatar

Kører ståltoget igen?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/5 2019, 11:15 (1813 dage siden) @ AVZ

Køre Ståltoget ikke mer' ? Det har kørt meget regelmæssigt gennem mange måneder tirsdag og torsdag, passerede Kvistgård ca. 21:40 på vej til Frederiksværk, -og med en enkelt undtagelse altid med MZ 1457 som trækkraft. Siden midten af April (jeg så det sidste gang 11/4) har det ikke kørt på de sædvanlige dage og tider. Er der nogen/nogle som ved noget ???


Jamen! Det kørte da i aftes (9/5), måske nogle minutter tidligere, altså lige før 22.00 gennem Hillerød mod Frederiksværk.
Allan

De (Stålvalseværket) skal jo også af med det stål de laver.......?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Jeg Kører ståltoget igen?

af Chris, 12/5 2019, 21:42 (1811 dage siden) @ AVZ

Jeg var ved overskæringen her i Kvistgård i torsdags 21:30 som næsten hver tirsdag og hver torsdag, de fleste gange er toget kommet lige omkring 21:38-21:40. Jeg mener at der er et "vindue" fra ca. 21:28 til ca. 21:52, jeg har kun set toget i dette tidsrum. Tiden skal passe til 4 andre køreplaner, Kystbanen, lokalbanen Helsingør-Hillerød, lokalbanen Hillerød-Frederiksværk og S-banen på Hillerød station. Kan det tænkes, at DB/Schenkers MZer har fået udstyr til at køre på S-banen med omløb i Hillerød ? -det er vist ikke særlig sandsynligt. Stålvalseværket behandler over 500.000 tons stål om året, det er kun en lille del, der køres med tog til Tyskland og det øvrige Europa. Alternativet til Ståltoget er lastbiler, men så er den mulige pladestørrelse under 2,50 m mod togets lidt over 3,00 m. Prøver igen på tirsdag 21:30 :o)

Kører ståltoget igen?

af Peter Linaa, 12/5 2019, 21:59 (1811 dage siden) @ Chris

Det kunne vel ikke tænkes, at ståltoget kører 60 minutter eller 40 minutter før den i TKG anførte plan?

M v h
Peter L

Jeg Kører ståltoget igen?

af Frank Poulsen, 13/5 2019, 15:45 (1810 dage siden) @ Chris

Og så var der endda et tog i lørdags morgen/formiddag med vogne til Frederiksværk. Om det var en engangs oplevelse eller noget fremtids ved jeg ikke

Kører ståltoget igen?

af AVZ, 14/5 2019, 07:56 (1809 dage siden) @ Frank Poulsen

Det var nu ikke ståltoget, men en ladning skinner på tilsyneladende spritnye transportvogne. De holdt i Hillerød weekenden over.

Ståltoget kan ikke køre før tid, da de normalt kører i den første kanal med plads på sporet, især Snekkersten - Fredensborg. Sålænge Lokaltog kører halvtimesdrift der, er der ikke plads.

Allan

Jeg Kører ståltoget igen?

af Chris, 14/5 2019, 22:51 (1809 dage siden) @ Frank Poulsen

Heller ingen Ståltog denne aften, var ved overskæringen i Kvistgård fra 21:30 og til Lokalbanens tog afgik fra stationen 21:57 mod Fredensborg/Hillerød. Ståltoget må nødvendigvis køre før Hillerødtoget. I Fredensborg afgår toget mod Hillerød 21:37 og med en køretid Kvistgård-Fredensborg på ca. 8 min., passer det med at Ståltoget har et "vindue" her i Kvistgård fra 21:30 til 21:53. Altså -ingen tog i dag, men hvornår så ?

Jeg Kører ståltoget igen?

af PerseusDK, 14/5 2019, 23:01 (1809 dage siden) @ Chris

Du må nok have tålmodighed indtil BaneDanmark er færdig med arbejderne på Vestsjælland. Der er nemlig forholdsvis begrænset kapacitet på strækningen mellem Ringsted og Korsør pga sporarbejdet.

mvh
Lars

Kører ståltoget igen?

af Peter Linaa, 14/5 2019, 23:56 (1809 dage siden) @ PerseusDK

Du må nok have tålmodighed indtil BaneDanmark er færdig med arbejderne på Vestsjælland. Der er nemlig forholdsvis begrænset kapacitet på strækningen mellem Ringsted og Korsør pga sporarbejdet.

mvh
Lars

Ståltoget udgår fra Høje Taastrup og er kørt mellem Høje Taastrup og Helsingør til tiden, hvornår toget er kørt fra Helsingør, ved jeg ikke noget om.
Hvad har sporarbejdet mellem Ringsted og Korsør med Ståltoget at gøre?

M v h
Peter L

Kører ståltoget igen?

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 15/5 2019, 09:32 (1808 dage siden) @ Peter Linaa

Der er vel pres på det enkelte spor som må benyttes, bare en strøtanke ;-)

"Ståltoget" er flere gange smidt foran "biltoget" som returnerer fra Ringsted, da begge "togtyper" kører til
Fredericia. Så det må da være ulig nemmere at sammenkoble flere mindre godstog når der kun er et
disponibelt spor til trafikafvikling eller er der noget jeg har totalt misforstået :-)

Jeg Kører ståltoget igen?

af Chris, 27/6 2019, 22:30 (1765 dage siden) @ Chris

Ja, -det gør det. Efter nogen tid med uregelmæssig drift, ser det ud til at driften er stabil igen med tog tirsdag og torsdag. Passage her i Kvistgård omkring 21:40 på vej mod Frederiksværk og returløb omkring 01:00 (?). Her til aften var der lys nok til fotografering, så jeg fik et par billeder fra toppen af en grusbunke få meter fra sporet. Som (næsten) altid var det MZ1457, der trak de tomme vogne mod Stålvalseværket.[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak