Jeg er lidt bagud med at læse avis. Nedenstående er interessant, idet der omtales stigende indenlandsk godstrafik på jernbane fra Aarhus og Taulov til Høje Taastrup.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Citat fra Jyllands-Posten 30. december 2011:
"Der var i sommer voldsom polemik om de trafikale og samfundsmæssige konsekvenser, hvis ikke der blev fundet en erstatning for Mols-Liniens fragtruter over Kattegat. Tre måneder efter at FRS-gruppen overtog ruten, har mange af transportvirksomhederne alligevel helt eller delvist opgivet ruten, melder de store brancheorganisationer.
Det blev kaldt en »national nødvendighed«, da transportministeren, trafikordførere, borgmestre og transportvirksomheder i sommer drøftede, hvordan man skulle sikre et alternativ til Mols-Liniens lukkende fragtrute over Kattegat.
Men selv om erstatningen blev fundet i form af det tyske rederi Förde Reederei Seetouristik (FRS), der overtog ruten få dage efter Mols-Liniens sidste sejlads, melder de store brancheorganisationer om faldende interesse blandt medlemsvirksomhederne for at fragte transporten over Kattegat.
For lav overfartsfrekvens
Med reduktionen fra to færger til en, der sejler tre daglige overgange mellem Aarhus og Kalundborg, er forholdene blevet så ufleksible, at vognmændene i stigende grad vælger at køre over Storebæltsbroen eller får fragten transporteret via godsbane mellem Aarhus eller Taulov og Høje Taastrup, lyder det fra både Dansk Transport og Logistik (DTL) og DI Transport.
»Vi får meldinger fra en del af vores virksomheder om, at overfartsfrekvensen simpelthen er for lav. Derfor har de helt eller delvist droppet ruten,« siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.
Fragtmænd undrer sig
Blandt de virksomheder, der har måttet omlægge sin transport, er Danske Fragtmænd, som har 40.000 erhvervskunder.
Virksomheden får i øjeblikket fragtet maksimalt en tredjedel af sit gods over Kattegat i modsætning til op mod tre fjerdedele førhen. Det kommer ifølge organisationsdirektør Peter B. Jepsen til at koste Danske Fragtmænd flere hundrede tusinde kroner på årsbasis.
»Det undrer os, at det nye rederi ikke har kunnet finde et forretningsmæssigt grundlag for en afgang mere. Det virker til, at transportvirksomhederne hungrer efter en færge mere, og vi vil da heller ikke afvise at give flere penge for en ekstra afgang,« siger Peter B. Jepsen.
Dårlig løsning
Også transport- og logistikfirmaet Frode Laursen har måttet tage konsekvensen af den forringede kapacitet og de færre afgange over Kattegat. Direktør Thorkil Andersen mener først og fremmest, at det er manglen på økonomisk støtte fra staten, der har betydet, at der ikke er marked for at drive det fornødne antal afgange.
»Vi synes, det er en dårlig løsning med kun en færge og tre afgange. Det tvinger os til at sende flere lastbiler syd om, fordi afgangene ikke passer ind i vores kunders logistik samt kapacitet på visse afgange. Det er desværre, som vi frygtede, at en rute uden politisk opbakning ikke vil være tilstrækkelig,« siger Thorkil Andersen, som vurderer, at mellem 20 og 25 pct. af den volumen, som Frode Laursen før fik fragtet med færge, nu køres over Storebæltsbroen.
Hård konkurrence
Hos FRS-gruppen mener man ikke, at der i øjeblikket er grundlag for det samme antal overfarter, som Mols-Linien leverede over Kattegat. Det skyldes i hovedtræk to ting, vurderer rederiets forretningsudviklingschef, Philip Eckmann.
»Dels har vi svært ved at konkurrere med østeuropæiske chauffører, der koster meget lidt pr. kørt kilometer og derfor er billigere over broen end med færgen. Og dels er der simpelthen ikke fragtvolumen i markedet til at sejle med to skibe,« siger Philip Eckmann.
Han tilføjer, at FRS-gruppen løbende arbejder på en forretningsmodel med to færger, men at det på nuværende tidspunkt ikke vil være rentabelt for virksomheden.
Grenaa har ikke givet op
Heller ikke i Grenaa og Hundested har man efter mere end et halvt års sondering af markedet fundet en løsning på en alternativ rute til Aarhus-Kalundborg-overfarten. De to havnebyer forventer nu først at have en afklaring tidligst til foråret.
»Vognmandsbranchen sprudler ikke ligefrem af optimisme, og derfor skal vi være på sikker grund, før vi går til investorerne. Men vi har ikke opgivet projektet,« siger Henning Laursen, direktør i Grenaa Havn."