Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mols Linien nedlægger Kb - Ar : Hvad med godset?

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 16/3 2011, 06:48 (4802 dage siden)
redigeret af mhv_vsvt, 16/3 2011, 07:05

- Mols Linien nedlægger Færgefarten mellem Aarhus og Kalundborg når der er en potentiel køber til færgerne, men jeg tænker på alt det fragt-gods der går den vej, betyder det endnu flere trafikpropper i "Trekanten" eller kunne det være at Trailer/Veksellad toget Ar - Htå genopstår?

Læs her det står skrevet som en fodnote i en artikel på Maritime-Danmark om fyring af generaldirekøren:
http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10381

- men mon det ikke var en ide at tænke over at retablere den trailer/veksellad-forbindelse?

Rutenedlæggelsen debatteres også på Shipsforum.dk
http://www.shipsforum.dk/phpbb2/viewtopic.php?t=6221

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Mols Linien nedlægger Kb - Ar : Hvad med godset?

af TeamBaumann, Hjordkær, 16/3 2011, 08:46 (4802 dage siden) @ mhv_vsvt

Kan det måske være at de planlægger en "Kattegat bro" - som erstatning:-D

Mols Linien nedlægger Kb - Ar : Hvad med godset?

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 16/3 2011, 08:55 (4802 dage siden) @ TeamBaumann

Kan det måske være at de planlægger en "Kattegat bro" - som erstatning:-D

- det er jo aldrig til at vide om der er en skjult dagsorden i den retning, men inden den beslutning tages og broen bygges så bliver der lige noget mere fragt-gods der skal neden om og der var det at jeg rettede opmærksomheden mod en evt. reetablering af Trailer/veksellad toget som mulighed på både kort og længere sigt men måske ikke lang sigt.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Mols Linien nedlægger Kb - Ar : Hvad med godset?

af LasseG, 16/3 2011, 09:57 (4802 dage siden) @ mhv_vsvt

eller kunne det være at Trailer/Veksellad toget Ar - Htå genopstår?

Det er vel ikke umuligt, der kører jo allerede containertog på ruten, så det er jo bare at indsætte nogle vogntyper som også kan tage trailer (og evt. nogle flere tog om ugen).

Mols Linien nedlægger Kb - Ar : Hvad med godset?

af L.H. Jensen, 16/3 2011, 10:08 (4802 dage siden) @ LasseG

eller kunne det være at Trailer/Veksellad toget Ar - Htå genopstår?


Det er vel ikke umuligt, der kører jo allerede containertog på ruten, så det er jo bare at indsætte nogle vogntyper som også kan tage trailer (og evt. nogle flere tog om ugen).

Jeg er normalt et optimistisk menneske, men jeg tror, at der er større chancer for genåbning af Maribo-Torrig Jernbane :-D

Men vi har da lov til at blive positivt overrasket ...

Mvh
LH

Mols Linien nedlægger Kb - Ar : Hvad med godset?

af steen møller jensen, 16/3 2011, 18:19 (4801 dage siden) @ L.H. Jensen

som gammel kalundborgjyde og tidligere ansat i "fjolslinien":-D må jeg lige kommentere her . for rederiet har aldrig prioiteret den rute særlig højt , den har altid været et nødvendit onde for mols linien så nu har de endelig fundet den unskyldning de længe har ledt efter for at nedlægge den .. og personligt tror jeg at den rute nok skal bestå i en eller anden form med en anden operatør for vognmands branchen har ikke råd til andet selt og ret .og tidligere tider har vist at der er også politisk vilje til at den rute skal bestå ..

Mols Linien nedlægger Kb - Ar : Hvad med godset?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 9/8 2011, 13:09 (4655 dage siden) @ LasseG

Eller anskaffe nogle trailere der er tilpasset jernbanetransport - det er der ikke mange der kan i dag indenrigs!!

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Mols Linien nedlægger Kb - Ar : Hvad med godset?

af Georg Schmidt, 9/8 2011, 13:35 (4655 dage siden) @ LasseG

Frode Laursen kan nok ikke få sin lastbillogistik (Jyderup) til at passe med den meget effektive og hurtige jernbanetransport mellem Århus Havn og Høje Tåstrup. Hvis ikke lastbilfolket nord for Fredericia har fået øje på hvad der foregår på skinnerne jfr Johnnis herlige video fra Lillebæltsbroen med 185'eren, er der selvfølgelig ikke meget håb. Den med at trailere og jernbanevogne ikke passer sammen, er der vist ikke nogen syd for Fredericia der køber.:-D
Efter min opfattelse er der stadig meget dagligvarerlagerkapasitet på skinnerne syd for Århus om natten. Problemet er måske også, at varerne kommer for hurtigt frem med banen evt også arbejdspladser i spil.
Mvh
Georg

Mols Linien nedlægger Kb - Ar : Hvad med godset?

af Poul Andersen @, 9/8 2011, 17:11 (4655 dage siden) @ Georg Schmidt

I jf. TV 2. bliver det rederiet "Færgen" der forstsætter når Mols-Linien stopper, og i første omgang med en gammel kending, nemlig "Ask" som lejes af Scandlines.

Mvh. Poul.

Mols Linien nedlægger Kb - Ar : Hvad med godset?

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 9/8 2011, 17:33 (4655 dage siden) @ Poul Andersen

I jf. TV 2. bliver det rederiet "Færgen" der forstsætter når Mols-Linien stopper, og i første omgang med en gammel kending, nemlig "Ask" som lejes af Scandlines.

Mvh. Poul.

- Naarj :-) - bliver det gode gamle ASKebæger der efter en forlængning og et udlandseventyr vender hjem! - den kan jo godt tage passagerer, endda op til 600 tror jeg det er, bliver det med mulighed for pax. medtagelse så?

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Mols Linien nedlægger Kb - Ar : Hvad med godset?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 9/8 2011, 22:22 (4655 dage siden) @ Georg Schmidt

Der er forskel på trailere. Skal de bruges på jernbanevogne er de forstærkede hvilket betyder lidt mindre lastkapacitet samt en højere anskaffelsespris, og de skal være certificerede til denne transportform.
Så det er ikke bare sådan at læsse en hvilketsomhelst trailer på en bærevogn, det ved vi her øst for Storebælt. :-D

Hilsen fra Hiolger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Mols Linien nedlægger Kb - Ar : Hvad med godset?

af Georg Schmidt, 9/8 2011, 23:31 (4655 dage siden) @ Holger Sørensen

Ok Holger, men overgang til jernbanetransport ville dog betyde langt færre (nye)trailere i forbindelse med langt hurtigere transporttid end den forholdsvis langsommelige i dag. Med den kreativitet erhvervslivet normalt udviser, må det da være småting at finde egnede køretøjer til disse transporter. En lettere forøget lagerkapacitet hos firmaerne samt effektiv jernbanetransport kunne let spare meget lastbilkørsel. Men treenhalv time Ahv-Htå slider nok for lidt på gummihjulene.:-D

Mols Linien nedlægger Kb - Ar : Hvad med godset?

af Svend B, 9/8 2011, 23:46 (4655 dage siden) @ Holger Sørensen

Der er forskel på trailere. Skal de bruges på jernbanevogne er de forstærkede hvilket betyder lidt mindre lastkapacitet samt en højere anskaffelsespris, og de skal være certificerede til denne transportform.
Så det er ikke bare sådan at læsse en hvilketsomhelst trailer på en bærevogn, det ved vi her øst for Storebælt. :-D

Ja, sådan er det desværre. Er der i det hele taget en kran - og et sted - i Aarhus, hvor der kan omlæsses løstrailere til/fra jernbanevogne? Og helst på den nye havnebane!

/Svend

Samtidig en lille opgave til Tommy: Når jeg logger mig ind med mit brugernavn, kan jeg ikke finde dette indlæg - kun nogle af de noget ældre....??!!??

Avatar

Mols-Linien nedlægger Kb-Ar: Hvad med godset?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/8 2011, 12:51 (4655 dage siden) @ mhv_vsvt

Måske bliver vi lidt klogere efter dette TØF-debatmøde i dag 9. august 2011?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Mols-Linien nedlægger Kb-Ar: Hvad med godset?

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 9/8 2011, 13:21 (4655 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

- Jep det tror jeg også, som jeg lige skrev i en anden tråd så så jeg godt at de "stor høveder" inden for ladtransport stikker hovederne sammen i løbet af dagen.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Mols-Linien nedlægger Kb-Ar: Hvad med godset?

af steen møller jensen, 9/8 2011, 18:54 (4655 dage siden) @ mhv_vsvt

hvad angår passagerer er det et spørgsmål om hvor meget bemanding man vælger at sætte på . hvis den kun sejler med alm sikkerheds besætning . så uanset om færgen er godkendt til 600 passagerer så må de ikke medtage mere end vistnok så vidt jeg husker ca 35 passagerer . for at komme højere op kræver det bemanding i passager afsnittet . og meget større sikkerheds beredskab . så det afhænger jo at om det nye "roderi" vil bekoste dette

Avatar

Tyskere overtager og udvider Kattegat-rute

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/8 2011, 19:28 (4653 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Lidt nyt her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Tyskere overtager og udvider Kattegat-rute

af Mads Olesen @, 11/8 2011, 22:24 (4653 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tja... Man forstår det jo ikke helt...

Clippers Per Gullestrup ville også sejle med en ren trailerfærge.
Han kritiserede endda Mols-linien for at de tilbød overfart af personbiler og passagerer - det kunne der ikke være økonomi i.

Mols-linien drejer nøglen fordi der ikke er økonomi i det...

Nu starter tyskerne så.. Endda med et koncept der til forveksling ligner det som Mols-linien ikke kan få økonomi i..

Mads

Tyskere overtager og udvider Kattegat-rute

af steen møller jensen, 11/8 2011, 23:08 (4653 dage siden) @ Mads Olesen

nu har jeg selv haft en del med færgefart a gøre og har selv været ved fjols linien på kalundborg havn og samtidi er jeg selv gammel færgematros fra storebælt.. det er ingen hemmelighed internt at klb- århus ruten alle dage har været en torn i øjet og at de ville af med den . også længe før at det kom på tale med dårlig økonomi og finans krise. så der er nok nærmere tale om at man jonglerer lidt med tallene til egen fordel .. hvis man kender lidt til færge fart og kender til hvad det koster at drive og ser hvad der går over på hver enekelt overfart og når man ved hvad billet priserne er. så hænger det ikke sammen med de røde tal fjols linien hiver op af tasken . eks i sin tid på storebælt der sagde man at var der 25 personbiler på de gamle olie slugere af nogle færger så var overfarten tjent hjem . og dengang kostede det 225 kr for en personbil .. hvis man så lige prøver at skalere det op til år 2011 og selvfølgelig tager forbehold for stigende udgifter til olie osv . og hvis man så samtidig stiller sig et døgn på arhus havn og på kalundborg havn med jævne mellemrum og ser hvad der går med af trafik . så hænger det overhovedet ikke sammen ..
så jeg tror nu nok der kan være noget om det som folk i branchen siger at man har flyttet tal og budgetter rundt så de passer til fjols liniens egene ønkser .. som er og bliver olie slugende hurtigfærger til ekstrem overpris :-D .. bare lige lidt stof til efter tanke.. god aften til jer alle

Avatar

Vognmænd opgiver Kattegatruten

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/1 2012, 22:26 (4493 dage siden) @ mhv_vsvt

Jeg er lidt bagud med at læse avis:-). Nedenstående er interessant, idet der omtales stigende indenlandsk godstrafik på jernbane fra Aarhus og Taulov til Høje Taastrup.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra Jyllands-Posten 30. december 2011:

"Der var i sommer voldsom polemik om de trafikale og samfundsmæssige konsekvenser, hvis ikke der blev fundet en erstatning for Mols-Liniens fragtruter over Kattegat. Tre måneder efter at FRS-gruppen overtog ruten, har mange af transportvirksomhederne alligevel helt eller delvist opgivet ruten, melder de store brancheorganisationer.

Det blev kaldt en »national nødvendighed«, da transportministeren, trafikordførere, borgmestre og transportvirksomheder i sommer drøftede, hvordan man skulle sikre et alternativ til Mols-Liniens lukkende fragtrute over Kattegat.

Men selv om erstatningen blev fundet i form af det tyske rederi Förde Reederei Seetouristik (FRS), der overtog ruten få dage efter Mols-Liniens sidste sejlads, melder de store brancheorganisationer om faldende interesse blandt medlemsvirksomhederne for at fragte transporten over Kattegat.

For lav overfartsfrekvens

Med reduktionen fra to færger til en, der sejler tre daglige overgange mellem Aarhus og Kalundborg, er forholdene blevet så ufleksible, at vognmændene i stigende grad vælger at køre over Storebæltsbroen eller får fragten transporteret via godsbane mellem Aarhus eller Taulov og Høje Taastrup, lyder det fra både Dansk Transport og Logistik (DTL) og DI Transport.

»Vi får meldinger fra en del af vores virksomheder om, at overfartsfrekvensen simpelthen er for lav. Derfor har de helt eller delvist droppet ruten,« siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.

Fragtmænd undrer sig

Blandt de virksomheder, der har måttet omlægge sin transport, er Danske Fragtmænd, som har 40.000 erhvervskunder.

Virksomheden får i øjeblikket fragtet maksimalt en tredjedel af sit gods over Kattegat i modsætning til op mod tre fjerdedele førhen. Det kommer ifølge organisationsdirektør Peter B. Jepsen til at koste Danske Fragtmænd flere hundrede tusinde kroner på årsbasis.

»Det undrer os, at det nye rederi ikke har kunnet finde et forretningsmæssigt grundlag for en afgang mere. Det virker til, at transportvirksomhederne hungrer efter en færge mere, og vi vil da heller ikke afvise at give flere penge for en ekstra afgang,« siger Peter B. Jepsen.

Dårlig løsning

Også transport- og logistikfirmaet Frode Laursen har måttet tage konsekvensen af den forringede kapacitet og de færre afgange over Kattegat. Direktør Thorkil Andersen mener først og fremmest, at det er manglen på økonomisk støtte fra staten, der har betydet, at der ikke er marked for at drive det fornødne antal afgange.

»Vi synes, det er en dårlig løsning med kun en færge og tre afgange. Det tvinger os til at sende flere lastbiler syd om, fordi afgangene ikke passer ind i vores kunders logistik samt kapacitet på visse afgange. Det er desværre, som vi frygtede, at en rute uden politisk opbakning ikke vil være tilstrækkelig,« siger Thorkil Andersen, som vurderer, at mellem 20 og 25 pct. af den volumen, som Frode Laursen før fik fragtet med færge, nu køres over Storebæltsbroen.

Hård konkurrence

Hos FRS-gruppen mener man ikke, at der i øjeblikket er grundlag for det samme antal overfarter, som Mols-Linien leverede over Kattegat. Det skyldes i hovedtræk to ting, vurderer rederiets forretningsudviklingschef, Philip Eckmann.

»Dels har vi svært ved at konkurrere med østeuropæiske chauffører, der koster meget lidt pr. kørt kilometer og derfor er billigere over broen end med færgen. Og dels er der simpelthen ikke fragtvolumen i markedet til at sejle med to skibe,« siger Philip Eckmann.

Han tilføjer, at FRS-gruppen løbende arbejder på en forretningsmodel med to færger, men at det på nuværende tidspunkt ikke vil være rentabelt for virksomheden.

Grenaa har ikke givet op

Heller ikke i Grenaa og Hundested har man efter mere end et halvt års sondering af markedet fundet en løsning på en alternativ rute til Aarhus-Kalundborg-overfarten. De to havnebyer forventer nu først at have en afklaring tidligst til foråret.

»Vognmandsbranchen sprudler ikke ligefrem af optimisme, og derfor skal vi være på sikker grund, før vi går til investorerne. Men vi har ikke opgivet projektet,« siger Henning Laursen, direktør i Grenaa Havn."

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak