Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokofører-uddannelsen (Generelt)

af 1993matias ⌂, KH, 27/10 2017, 16:52 (2391 dage siden)

Hejsa,

Jeg har søgt lidt på forum allerede, men jeg har kun fundet opslag, der forklarer de faktiske krav til lokoføreruddannelsen. Jeg skal til at søge den (de?) ledige stilling lige nu. Som jeg kan se, opfylder jeg de formelle krav, men mit spørgsmål går mere på, hvordan jeg kan formulere min ansøgning til at se bedst ud? Hvilke personlige egenskaber er gode at have, hvilken tidligere arbejdserfaring er god at fremhæve (f.eks. måske ikke kassedame, men derimod noget med mere ansvar)? Er der nogle ting, som ville trække ned i ansøgningen? Hvis der er nogle lokoførere, der læser dette, hvad kan I godt lide at se i jeres kolleger?

Tak for svar :)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Lokofører-uddannelsen

af AndreasM, 27/10 2017, 18:10 (2391 dage siden) @ 1993matias

Jeg skal til at søge den (de?) ledige stilling lige nu.

“De”, der skal bruges mange lige pt. (Går ud fra at du tænker på DSB.)

Hvilke personlige egenskaber er gode at have,

Selvstændig
Ansvarsbevidst
Moden
Teknisk flair
Klar til skiftende skæve arbejdstider (er noget man kigger meget på pt.)
Loyal
Servicemindet

Gør dig klart at DSB ikke søger en “togtosse”, men en person med ovenstående profil. Er du så tilmed interesseret i jernbanen, så er det næppe et minus heller, men det er ikke det man skal sælge sig selv på :-)

hvilken tidligere arbejdserfaring er god at fremhæve (f.eks. måske ikke kassedame, men derimod noget med mere ansvar)?

Jeg ville ikke tøve med at skrive kassedame på også (jævnfør sidste punkt på listen ovenfor). Er helt sikker på at erhverserfaring er et plus, næsten uanset hvad det er. De elever jeg møder i mit daglige virke har i hvert fald mange forskellige baggrunde.

Held og lykke med søgningen :-)

Mvh
Andreas Ravn Møller
Lokomotivførerkørelærer

Lokofører-uddannelsen

af nielsm, 27/10 2017, 18:35 (2391 dage siden) @ 1993matias

Jeg er sikker på at det Andreas skriver er korrekt, lyt til dem der er i faget først :)
Ud over det, og måske tager jeg fejl, vil jeg mene at det også er vigtigt at du kan koncentrere dig på den meget ensformige opgave længe ad gangen. Husk at du rigtig meget af tiden kommer til se ud ad forruden, holde øje med der ikke er nogen ting på sporet, at signalerne giver køretilladelse, aktivere dødemandsknappen, og så ellers holde styr på hvornår du skal begynde at standse næste gang. Hvis du ikke allerede ved med sikkerhed du har den koncentrationsevne, så kan du måske prøve dig selv af med førerrumsvideoer (som f.eks. På Sporet udsendelserne DR har) og togsimulator-spil til PC.

Lokofører-uddannelsen

af Jimmy, 29/10 2017, 18:22 (2389 dage siden) @ nielsm

Alt det med hvornår du skal bremse, betjene dødmanden, holde øje med signalerne m.m. Lærer du ret hurtigt, især når du lærer de strækninger og stationer at kende som du kommer til at kører på. Hvilket dine kørerlærer også kan fortælle dig en masse om. Især nu her i løvfaldsperioden er det meget godt at vide hvilke stationer der er plaget af glatte skinner og hvor det ikke er så slemt. Da vi desværre kører rundt med en del tog uden sandkasser på. Hvilket jeg og andre kollegaer aldrig har forstået logikken af....

Ja du skal være indforstået med skiftende arbejdstider, weekender og helligdage jernbanen kører hele året rundt også juleaften. Har selv været afsted flere gange juleaften skal desværre også i år men sådan er vilkårene en gang imellem.

Du skal også kunne arbejde selvstændig, og tackle foreskellige problemer der evt. Opstår i løbet af en arbejdsdag. Det kan været tekniske problemer med toget, ballade med passager, forsinkelser m.m. Der er nemlig ikke altid togpersonale med til at hjælpe dig, da vi kører mange enmandsbetjente tog i hvert fald her i Jylland.

Men held og lykke med ansøgningen.

Lokofører-uddannelsen

af bth, 27/10 2017, 19:54 (2391 dage siden) @ 1993matias

Hej!

Vigtigst af alt, vær dig selv. Mange kan bestå en optagelsesprøve, men ikke helt så mange ender med at blive lokomotivførere.

Består du ikke, så husk, at det er ikke for at drille du ikke består, men fordi du skal bruge dit arbejdsliv på noget andet. Mange bliver "afvist" i første omgang, fordi man vurderes som umoden el. lign. Igen skulle de ske for dig så er det et godt signal om at du skal ud og prøve noget andet før end du eventuelt bliver lokomotivfører.

Endelig vil jeg sige til dig at det er et fantastisk job at være lokomotivfører for den rigtige, men ikke nær så morsomt hvis man ender med at havne på den forkerte hylde.

Held og lykke.

/Bjørn

Lokofører-uddannelsen

af Peer Pedersen, 29/10 2017, 07:00 (2390 dage siden) @ 1993matias

Jeg startede med at køre som fyrbøder, har kørt næsten alle tog og lokomotivtyper, men endte med at sidde at tælle sveller som persontogs fører, gab, samlet har jeg kørt i over 40 år og har været glad for mit arbejde.
Jeg er også glad for at jeg gik på pension da det begyndte at blive ensformidt.
Tænk dig godt om, du kommer til at sidde alene i mange timer hver dag.
De bedste hilsner
Peer

Lokofører-uddannelsen

af Niels Munch, 29/10 2017, 09:02 (2390 dage siden) @ Peer Pedersen

..... "men man kan nyde de skiftende årstider", som elevatorføreren i Fernsehturm på Alexanderplatz påpegede.

M.v.h.
Niels

Lokofører-uddannelsen

af Skjold, 29/10 2017, 15:43 (2389 dage siden) @ Niels Munch

… men næppe fra elevatoren i Fernsehturm!

Venlig hilsen Skjold Christensen

Lokofører-uddannelsen

af 1993matias ⌂, KH, 30/10 2017, 15:56 (2388 dage siden) @ 1993matias

Jeg takker alle, der har svaret, det har givet lidt indsigt i hvad det er, jeg skal kunne og hvad jeg skal forvente af jobbet. Forventningsafstemning er godt :)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Lokofører-uddannelsen

af Herold, 1/11 2017, 16:32 (2386 dage siden) @ 1993matias

Hej Matias.

Næste år skal DSB ansætte 40 fører til S - tog og 100 til fjern og regionaltog, så det er godt at se der er nogen der er klar til at tage udfordringen op.

Det er nogle gode svar du har fået her, dog undre det mig at der ikke er nogle der har skrevet noget mere om den optagelsesprøve Bjørn skriver om. Fakta er at ligegyldig hvor god en ansøgning man har skrevet, og hvor gode ens kvalifikationer er, hvis man ikke består optagelsesprøven så kommer man ikke til at køre tog.

Jeg var selv igennem det for få år siden, så hvis du mener du kan have gavn af det og har lyst til det så kan vi jo tage en snak om det. Du kan eventuelt skrive et telefonnummer så kontakter jeg dig.

Held og lykke
venlig hilsen

Herold

Avatar

Lokofører-uddannelsen

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 1/11 2017, 21:24 (2386 dage siden) @ Herold

Næste år skal DSB ansætte 40 fører til S - tog og 100 til fjern og regionaltog, så det er godt at se der er nogen der er klar til at tage udfordringen op.

Hold da op. De har ikke lavet andet end ansætte lokomotivførere til uddannelse det sidste års tid. Vildt nok hvis der skal ansættes 140 mand igen til næste år.

I forvejen har det i enkelte tilfælde knebet med at finde nok egnede til at fylde holdene op, så det bliver da spændende hvis der skal ansættes endnu 7-8 hold til næste år.

Lokofører-uddannelsen

af andersj, Aalborg, 1/11 2017, 21:58 (2386 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Næste år skal DSB ansætte 40 fører til S - tog og 100 til fjern og regionaltog, så det er godt at se der er nogen der er klar til at tage udfordringen op.


Hold da op. De har ikke lavet andet end ansætte lokomotivførere til uddannelse det sidste års tid. Vildt nok hvis der skal ansættes 140 mand igen til næste år.

I forvejen har det i enkelte tilfælde knebet med at finde nok egnede til at fylde holdene op, så det bliver da spændende hvis der skal ansættes endnu 7-8 hold til næste år.

Det er især mærkværdigt når man tænker på at DSB's produktion nærmest er rekord lav efter den nuværende kontrakt blev indgået, efter at man mistede Aarhus Nærbane og efter at man har mistet det meste kørsel i Nordjylland. Der er selvfølgelig nogle ting i de kommende år der er personalekrævende som eksempelvis uddannelse i nye lokomotiver, ny strækning (Rg-Kh) og de nye signaler. Det kan selvfølgelig også skyldes at der er rigtig mange på vej på pension i de kommende år.

At man har svært ved at finde kvalificerede ansøgere kan have noget at gøre med at arbejdsløsheden i de fag som man rekruttere fra er rekord lav. Man kunne muligvis begynde at revurdere kravene til uddannelse, så man også kan komme ind med alle gymnasielle uddannelser. Kravene er meget gammeldags (sådan plejer vi at gøre) og hos Deutsche Bahn kan man også blive lokomotivfører hvis man har en erhvervsuddannelse indenfor logistik eller salg.
Jeg gad faktisk godt at høre begrundelsen for en teknisk student (HTX) er bedre egnet end en student fra det almene gymnasium (STX).

--
Mvh Anders

Lokofører-uddannelsen

af Jimmy, 2/11 2017, 04:12 (2386 dage siden) @ andersj

Det er mig bekendt vores fagforening der stadig holder fast i dette krav. Nuvel mange af de emner der bliver undervis i er også nemmere at forstå med en håndværksmæssig uddannelse i bagagen. Jeg selv er uddannet automekaniker. Jeg tror også at man bl.a. Gerne vil have nogen med lidt erhvervserfaring en student har ikke meget erfaring nogle af dem har gået i skole hele livet, se bare på vores politiker ikke ret mange af dem har prøvet at arbejd på en fabrik, værksted m.m.

En skriver om optagelsesprøven, da jeg for 10 år siden var til denne optagelsesprøve var vi 5 ud af 17 der bestod. Det er ikke mange, flere dumpede ved det afsluttende interview hvor der sidder 3 DSB-medarbejder og spørger om alt muligt. Nogle dumpede også på selve testen. Den første dumpede allerede inden vi var startet da han var farveblind.

Måske kravene er for høje det ved jeg ikke, kan huske for et stykke tid siden at politiet søgte nye folk, over halvdelen dumpede til de fysiske prøver, og mange i den almene viden test. Ham politimesteren der deltog var helt rystet over at unge mennesker vidste så lidt om vores samfund og ikke mindst deres fysiske form...

Lokofører-uddannelsen

af andersj, Aalborg, 2/11 2017, 15:14 (2385 dage siden) @ Jimmy

Det er mig bekendt vores fagforening der stadig holder fast i dette krav. Nuvel mange af de emner der bliver undervis i er også nemmere at forstå med en håndværksmæssig uddannelse i bagagen. Jeg selv er uddannet automekaniker. Jeg tror også at man bl.a. Gerne vil have nogen med lidt erhvervserfaring en student har ikke meget erfaring nogle af dem har gået i skole hele livet, se bare på vores politiker ikke ret mange af dem har prøvet at arbejd på en fabrik, værksted m.m.

En skriver om optagelsesprøven, da jeg for 10 år siden var til denne optagelsesprøve var vi 5 ud af 17 der bestod. Det er ikke mange, flere dumpede ved det afsluttende interview hvor der sidder 3 DSB-medarbejder og spørger om alt muligt. Nogle dumpede også på selve testen. Den første dumpede allerede inden vi var startet da han var farveblind.

Måske kravene er for høje det ved jeg ikke, kan huske for et stykke tid siden at politiet søgte nye folk, over halvdelen dumpede til de fysiske prøver, og mange i den almene viden test. Ham politimesteren der deltog var helt rystet over at unge mennesker vidste så lidt om vores samfund og ikke mindst deres fysiske form...

Jeg tror ikke at kravene er for høje, men man skulle måske gøre dem lidt bredere så flere har mulighed for at søge ind. Jeg ved dog ikke hvor strenge man er i forhold til at give dispensation til folk der ikke har et svendebrev eller HTX. Jeg tror at studenter har nemmere ved at lære SR mens svendbrevsfolket har nemmere ved alt det tekniske.

--
Mvh Anders

Lokofører-uddannelsen

af esni, Frederikssund, 2/11 2017, 20:54 (2385 dage siden) @ andersj

Næste år skal DSB ansætte 40 fører til S - tog og 100 til fjern og regionaltog, så det er godt at se der er nogen der er klar til at tage udfordringen op.


Hold da op. De har ikke lavet andet end ansætte lokomotivførere til uddannelse det sidste års tid. Vildt nok hvis der skal ansættes 140 mand igen til næste år.

I forvejen har det i enkelte tilfælde knebet med at finde nok egnede til at fylde holdene op, så det bliver da spændende hvis der skal ansættes endnu 7-8 hold til næste år.


Det er især mærkværdigt når man tænker på at DSB's produktion nærmest er rekord lav efter den nuværende kontrakt blev indgået, efter at man mistede Aarhus Nærbane og efter at man har mistet det meste kørsel i Nordjylland. Der er selvfølgelig nogle ting i de kommende år der er personalekrævende som eksempelvis uddannelse i nye lokomotiver, ny strækning (Rg-Kh) og de nye signaler. Det kan selvfølgelig også skyldes at der er rigtig mange på vej på pension i de kommende år.

At man har svært ved at finde kvalificerede ansøgere kan have noget at gøre med at arbejdsløsheden i de fag som man rekruttere fra er rekord lav. Man kunne muligvis begynde at revurdere kravene til uddannelse, så man også kan komme ind med alle gymnasielle uddannelser. Kravene er meget gammeldags (sådan plejer vi at gøre) og hos Deutsche Bahn kan man også blive lokomotivfører hvis man har en erhvervsuddannelse indenfor logistik eller salg.
Jeg gad faktisk godt at høre begrundelsen for en teknisk student (HTX) er bedre egnet end en student fra det almene gymnasium (STX).

En relevant Uddannelsesinstitution skriver da:

Ved ansættelse hos DSB og Arriva er der tillige et krav om, at du har højere teknisk eksamen (htx), matematisk studentereksamen eller svendebrev inden for metal- eller el-fagene.

Lokofører-uddannelsen

af AndreasM, 3/11 2017, 00:04 (2385 dage siden) @ esni

En relevant Uddannelsesinstitution skriver da:

“Relevant”, men tydeligvis ikke helt opdateret. Hos DSB hedder den nu:

“har en HTX eller en gymnasial uddannelse med minimum matematik på B-niveau, fysik på B-niveau og kemi på C-niveau eller en faglig uddannelse med svendebrev indenfor el- eller metalfagene”

Lokofører-uddannelsen

af Jens Hansen, 3/11 2017, 06:50 (2385 dage siden) @ AndreasM

Men igen, det er DSBs krav fordi de har indgået en overenskomst med Dansk Jernbaneforbund.

De er således enige om at kravene skal være (væsentligt)skærpet i forhold til de krav som sikkerhedsmyndigheden stiller.

Lokofører-uddannelsen

af Scharfenberg, 2/1 2018, 19:18 (2324 dage siden) @ andersj

Det er især mærkværdigt når man tænker på at DSB's produktion nærmest er rekord lav efter den nuværende kontrakt blev indgået, efter at man mistede Aarhus Nærbane og efter at man har mistet det meste kørsel i Nordjylland. Der er selvfølgelig nogle ting i de kommende år der er personalekrævende som eksempelvis uddannelse i nye lokomotiver, ny strækning (Rg-Kh) og de nye signaler. Det kan selvfølgelig også skyldes at der er rigtig mange på vej på pension i de kommende år.

Ja, der er skruet en smule ned for produktionen, men i et europæisk perspektiv er der mange jernbanestrækninger i Danmark, hvor infrastrukturen udnyttes helt eller næsten fuldt ud.

De næste mange år vil der være mange og omfattende sporarbejder på jernbanen i Danmark, og det er også noget, der trækker mange ekstra lokomotivførerresurser.

Efterhånden som infrastrukturen opgraderes og udbygges, skrues der mere og mere op for produktionen, indtil vil navnlig efter 2025 vil se en rekordhøj produktion.

Og så er der for øvrigt temmelig længe til 2036, når S-banen forventes førerløs

Lokofører-uddannelsen

af Jens Hansen, 3/1 2018, 06:53 (2324 dage siden) @ Scharfenberg

2 ting;

Det forekommer ulogisk at de mange store arbejder på banen skulle afføde brug for flere lokomotivførere. Det er vel snarere flere buschauffører? Når toggangen skæreas ned, eller er helt indstillet, ja så skal lokomotivførerne vel ikke ud og køre.

Andet sted i dette forum er nævnt om statens trafikplan - det virker ikke som om at der skrues op for produktionen, tværtimod. Når man kigger på de diagrammer som er i planen for 2027, ja så er der ikke mange flere tog! Og i teksten er redegjort for at togene kører hurtigere, dvs. Materiel og personale kan lave mere. Dvs. heller ikke flere lokomotivførere.

Lokofører-uddannelsen

af Ole Stuhr Hansen, 3/1 2018, 12:01 (2323 dage siden) @ Jens Hansen

Det forekommer ulogisk at de mange store arbejder på banen skulle afføde brug for flere lokomotivførere. Det er vel snarere flere buschauffører? Når toggangen skæreas ned, eller er helt indstillet, ja så skal lokomotivførerne vel ikke ud og køre.

Når tognumrene delaflyses, er det ikke altid muligt at lade togsættene, der skal vende ekstraordinært, blive holdende ved perron. Derfor skal de bortrangeres og køres til perron igen, når de skal afgå i nyt tognummer. Det kræver personale, og alt afhængigt af stationens struktur vil der typisk være afsat 10-20 minutter pr. rangerbevægelse.

Den ankommende lokomotivfører skal typisk afløse på en anden tur eller holde pause, og derfor skal der bruges ekstra mandskab til enten at blive på togsættene, mens de befinder sig ved perron, eller til at bortrangere, forsyne (tømning af toiletter, påfyldning af vand og evt. brændolie) og afslutte togsættene - og til at klargøre og rangere dem til perron igen.

Så de seneste somre med sporarbejder har der ikke været ekstra numre til rådighed for afvikling af ferie - tværtimod.

Mvh. Ole

Lokofører-uddannelsen

af Jens Hansen, 3/1 2018, 14:23 (2323 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Ikke forstået.

Da Kystbanen var lukket i sommer fra Rungsted til Helsingør, vendte togene i Rungsted, spor 2 og 3. Lokomotivføreren antager jeg, gik i modsat ende, og kørte tilbage igen. De mange tog som ikke kørte imellem Rungsted - Helsingør må, alt andet lige, have betydet at DSB har kunne spare, give folk fri! Hvis det ikke er tilfældet, så forstår jeg godt at det er vanskelligt for DSB.

Lokofører-uddannelsen - optagelsesprøven

af 1993matias ⌂, KH, 2/1 2018, 17:37 (2324 dage siden) @ 1993matias

Jeg har nu været til den famøse test. Den i 2017 tager ca. tre timer med en pause i midten. Den minder lidt om en IQ-/logik-test. Hvis man har styr på hovedregning og har prøvet en IQ-test nogle gange, så skal det nok gå. Der er også en kort del med sprogforståelse, men hvis man kan flydende dansk, så er den let nok.
I hukommelsestesten er det tilfældige detaljer i en tekst, man skal huske - dog mest navne og antal (i hvert fald i den test, jeg prøvede).
Desuden er der flere tests med mønstergenkendelse og en lyttetest, hvor man skal kunne udføre lettere komplicerede instruktioner uden at skrive dem ned.
Multitaskingtesten er den sværeste, der er en kombination af flere af ovenstående opgaver på samme tid.

Min erfaring er, at den er svær at forberede sig til - jeg vil jo ikke afsløre testen ;) Men med god hovedregning og IQ-test-træning, så er man godt på vej.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak