Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sabotage d. 7. eller 8. april 1945 ved Holstebro ?? (Generelt)

af Michael C, 11/1 2018, 15:17 (2296 dage siden)

SPØRGSMÅL:

ifm med bogprojekt om besættelsen i Holstebro søger jeg oplysninger om en jernbanesabotage udført d.7. eller 8. april ved Frøjk, vest for Holstebro.
Jeg har fotoserie med to personvogne afsporet fra stedet, men intet loko. Sprængningen ser ud til at have fundet sted under sidste vogn, og derved trukket to vogne af sporet.

Kilderne refererer oftest til samtale med den lokale sabotageleder d. 15.5.45 i Holstebro Dagblad, at der var tale om flere forsøg på afsporinger de to givne dage. Samme person omtaler det ramte tog som det tyske troppetransporttog "Piraten". Denne betegnelse "Piraten" synes at eksistere flere steder i landet? Officielt var det ved Esbjerg-Varde at "Piraten" kørte eller hvad?

Kan det være "Piraten", der kørte til Holstebro?
Hvilken dato er korrekt? 7. eller 8. april 1945
og hvad er kilderne?

På forhånd tak
mvh
Michael C
Holstebro Museum

Sabotage d. 7. eller 8. april 1945 ved Holstebro ??

af Steff, 11/1 2018, 16:29 (2296 dage siden) @ Michael C

Kære Michael

Nedenstående er hvad jeg har vedr. sabotage og hvor jeg kan se at værnemagtstog er anvendt mellem den 7. og 8. april 1945 og som passer på de opgivne data:

8. april 1945 mellem Holstebro og Nauer (Vemp-Holstebro), sprængning af tog 9987 (tysk orlogstog) kl. 23.54. 3 vogne væltet og 2 afsporet.

(Kilde: DSB rapportering).

Udtrykket ”Piraten” for et bestemt tog, skal man nok tage med et vist grand salt, da der især efter krigen er flere eksempler på, at mange tyske orlovstog havde eller fik denne dansk opfundne betegnelse.

Men flere steder er nævnt at ”Piraten” kan være et (næsten) dagligt orlovstog, med afgang Struer kl. 0800 over Holstebro, Vemb, Ringkøbing, Varde, Esbjerg og til grænsen ved Tønder. Normalt med en DSB P og 5 store tyske bogie-vogne. Hvis ikke DSB kunne stille trækkraft, blev det fremført med tysk loko.
Men også toget mellem Vejle-Vandel-Esbjerg-Nørre Nebel – Nymindegab har haft tilnavnet ”Piraten”.
Info vedr. sabotage venligst HEP Næstved.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Som museum kan man (og private selvfølgelig også) jo gå til Danmarks Jernbanemuseums videncenter. Det giver jo nok den validitet i informationerne du efterlyser.

--
Steffen Dresler

Sabotage d. 7. eller 8. april 1945 ved Holstebro ??

af Michael C, 11/1 2018, 22:16 (2296 dage siden) @ Steff

Ja, har fat i Jernbanemuseet.

Begrebet Pirat fandt jeg også omtalt i De sorte tog

DSB rapportering? Er det en registrant af en art?

Rettelse:Sabotage d. 7. eller 8. april 1945 ved Holstebro ??

af Steff, 12/1 2018, 00:06 (2296 dage siden) @ Steff

Go´aften

Ka´ åbenbart ikke skrive korrekt af (sorry), tog 9987 skal retteligt være tog 9978. Alt andet korrekt. I øvrigt trafik på internettet blandt eksperterne (ej undertegnede), så mon ikke juryens dom kommer senere?

Med venlig hilsen

Steffen DResler

--
Steffen Dresler

Sabotage d. 7. eller 8. april 1945 ved Holstebro ??

af Niels Munch, 11/1 2018, 16:35 (2296 dage siden) @ Michael C
redigeret af Niels Munch, 11/1 2018, 17:21

Hej Michael,

Billederne, du omtaler, kan være disse:

[image]

[image]Begge billeder (uden yderligere tekst) er fra Frihedsmuseets Samlinger.

En søgning her: http://www.kobenhavnshistorie.dk/bog/dbbtb/dbbtb_4-4.html - april 1945 - fører til dette resultat:

"Jernbanesabotagen. Søndag Aften [8. april 1945] skete der Sprængning under et tysk Orlovstog med 5 Vogne. De 3 forreste Vogne afsporedes, og de to bageste væltede. Ifølge Togkontorets Meddelelse skete der iøvrigt ikke andet, end at en Person blev lettere saaret. Toget befandt sig paa Strækningen Holstebro-Naur [i. e. Navr]."

Det er strækningen Holstebro-Vemb. "Frøjkvej" i Holstebro løber ud i Vembvej.

Orlovstoget "Piraten" er omtalt i bogen "De sorte tog: lokomotivmænd i krig" af Carl Otto Petersen (ISBN 87-7321-157-5).

Måske dette kan være til hjælp?


M.v.h.
Niels

Sabotage d. 7. eller 8. april 1945 ved Holstebro ??

af Michael C, 11/1 2018, 22:11 (2296 dage siden) @ Niels Munch

Ja, har netop samme fotos.
Der findes en større serie på ca 15 fotos taget af samme mand. Mht til antal af vogne, så er der kun disse to at se. De havarede vogne blev trukket op og kørt til Holstebro af mindre loko.

Jeg har fat i Jernbanemuseet. Ekspeditionstiden her var bare kvikkere. ;O)
Tak for svar.

Sabotage d. 7. eller 8. april 1945 ved Holstebro ??

af Asger Christiansen, 11/1 2018, 22:49 (2296 dage siden) @ Michael C

Jeg har en affotografering af en håndskrevet sabotageliste udført af DSBs baneafdeling under besættelsen Listen giver kun ganske få detaljer.
Den efterlyste sabotage ved Frøjk omtales således:

Mellem 7. april og 8. april 1945, sabotage Holstebro-Naur, tog 9901

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak