Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Katastrofe tog (Generelt)

af trikkeren82, Esbjerg Kommune, 22/3 2018, 23:21 (2234 dage siden)

Faldt lige over denne billedserie fra facebook.

Katastrofe tog

--
Med venlig hilsen

Michael

[image][image]

Katastrofe tog

af dr42 ⌂, 23/3 2018, 00:49 (2234 dage siden) @ trikkeren82

'Katastrofe ortografi'

Det skrives med bindestreg, altså katastrofe-tog. Venligst se forskellen mellem alle germaniske sprog og engelsk. Det kan man helt enkelt ikke kopiere.

Katastrofe tog (DK = Hjælpetog)

af Steff, 23/3 2018, 08:50 (2234 dage siden) @ dr42

Godmorgen til alle

Katastrofetog med eller uden bindestreg skal jeg ikke kunne udtale mig om. Men jeg forstår hvad der menes i begge tilfælde, ”et (sær)tog der indsættes i forbindelse med en katastrofe” kunne vel være en slags definition lige hér.

MEN, når dette er skrevet tror jeg nu hellere, jeg vil anvende (oversætte med) det danske fagudtryk for et sådan tog, nemlig: ”Hjælpe- og Ambulancetog” som beskrevet i ”Reglement for Hjælpe- og Ambulancetogstjenesten af 1927”, normalt refereret til som ”Hjælpetogs-Reglement”.

I Danmark bestod et sådan tog af et antal hjælpe- og ambulancevogne og disse tog var placerede på et antal vigtige jernbaneknudepunkter eller større stationer. Der var udpeget mandskab og en opfyret maskine (normalt Reservemaskinen). Ved iværksættelse blev mandskabet normalt adviseret ved fløjtesignaler (fabriks- og lokomotiv dampfløjter) eller kirkeklokker og de skulle uopholdeligt begive sig til samlestedet for Hjælpe- og Ambulancetoget.

I dette tilfælde om det omtalte tog fra ex. DDR, kender jeg ikke det navn man muligvis har anvendt, MEN på ”østtysk” vedblev man i mange tilfælde at anvende de udtryk, der var gældende før 1945:
Hilfszug (relief train; train de secours; treno di soccorso), Sonderzug, der bei Unfällen zur Hilfeleistung an die Unfallstelle entsendet wird.
[Lexikon: Hilfszug. Zeno.org Sonderband: Röll: Enzyklopädie des Eisenbahnwesens, S. 9491
(vgl. Röll-Eisenbahnwesen Bd. 6, S. 194)]

Jeg tror ikke at der var noget hemmeligt eller andet ved disse tog, men ud over almindelig førstehjælp, udbedring af skader og bespisning af personellet, har togene helt sikkert også været udstyrede med midler for ABC-rensning (væske og pulver) samt tilhørende lægemidler som atropin (mod nervegasser) mv.

Altså ikke hemmelig, men heller ikke opført i diverse åbne DR Rigsbane materielfortegnelser. Og det var jo ej heller nødvendigt.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Katastrofe tog

af Niels, Aarhus, 23/3 2018, 11:55 (2234 dage siden) @ dr42
redigeret af Niels, 23/3 2018, 12:11

'Katastrofe ortografi'

Det skrives med bindestreg, altså katastrofe-tog. Venligst se forskellen mellem alle germaniske sprog og engelsk. Det kan man helt enkelt ikke kopiere.

Niksen biksen.

Katastrofetog er et sammensat ord, og sådanne skal på dansk skrives i ét ord.
Se bl.a. her: http://sproget.dk/raad-og-regler/typiske-problemer/et-eller-flere-ord

Bindestreg bruges i nogle sammenhænge, se bl.a. her: http://sproget.dk/raad-og-regler/typiske-problemer/bindestreger

Desuden hedder det "germanske" sprog, og ikke "germaniske" sprog.

Med venlige sproghilsener

Niels H.

--
Niels

Katastrofe tog

af TeamBaumann, Hjordkær, 23/3 2018, 07:54 (2234 dage siden) @ trikkeren82

Jeg har hørt om disse redsnings- / sygevogne ... mener at man kan finde dem et sted i Tyskland.
mener det var en jernbane-klub der havde dem?

Avatar

Katastrofe tog

af Erik H, Frederikssund, 24/3 2018, 21:38 (2232 dage siden) @ TeamBaumann

Da jeg så ordet "Katastrofetog" faldt tanken straks på IC 4 :-D

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Katastrofe tog

af Svend, 24/3 2018, 21:44 (2232 dage siden) @ Erik H

Vi kommer langt omkring :-) ;-)

--
Svend

Katastrofe tog

af trikkeren82, Esbjerg Kommune, 27/3 2018, 17:20 (2229 dage siden) @ trikkeren82

I må da meget undskylde, at jeg ville vise det jeg havde fundet på fjæsbog, som jeg mente der kunne være interessant for dette forum.

Jeg undres at man skal irettesættes af valget af overskriften, som er taget fra teksten i opslaget?!
Hvorfor bare ikke nyde billederne og få en samtale om emnet, nemlig tog?!

Beklager fejlen, og fremadrettet skal jeg nok være passiv, og ikke slå mere op...

PS Tror admin og medadmin holder ferie!

--
Med venlig hilsen

Michael

[image][image]

Katastrofe tog

af Niels Munch, 27/3 2018, 17:59 (2229 dage siden) @ trikkeren82

PS Tror admin og medadmin holder ferie!


Ligeså burde nok "dr42".

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak