Godmorgen til alle
Katastrofetog med eller uden bindestreg skal jeg ikke kunne udtale mig om. Men jeg forstår hvad der menes i begge tilfælde, ”et (sær)tog der indsættes i forbindelse med en katastrofe” kunne vel være en slags definition lige hér.
MEN, når dette er skrevet tror jeg nu hellere, jeg vil anvende (oversætte med) det danske fagudtryk for et sådan tog, nemlig: ”Hjælpe- og Ambulancetog” som beskrevet i ”Reglement for Hjælpe- og Ambulancetogstjenesten af 1927”, normalt refereret til som ”Hjælpetogs-Reglement”.
I Danmark bestod et sådan tog af et antal hjælpe- og ambulancevogne og disse tog var placerede på et antal vigtige jernbaneknudepunkter eller større stationer. Der var udpeget mandskab og en opfyret maskine (normalt Reservemaskinen). Ved iværksættelse blev mandskabet normalt adviseret ved fløjtesignaler (fabriks- og lokomotiv dampfløjter) eller kirkeklokker og de skulle uopholdeligt begive sig til samlestedet for Hjælpe- og Ambulancetoget.
I dette tilfælde om det omtalte tog fra ex. DDR, kender jeg ikke det navn man muligvis har anvendt, MEN på ”østtysk” vedblev man i mange tilfælde at anvende de udtryk, der var gældende før 1945:
Hilfszug (relief train; train de secours; treno di soccorso), Sonderzug, der bei Unfällen zur Hilfeleistung an die Unfallstelle entsendet wird.
[Lexikon: Hilfszug. Zeno.org Sonderband: Röll: Enzyklopädie des Eisenbahnwesens, S. 9491
(vgl. Röll-Eisenbahnwesen Bd. 6, S. 194)]
Jeg tror ikke at der var noget hemmeligt eller andet ved disse tog, men ud over almindelig førstehjælp, udbedring af skader og bespisning af personellet, har togene helt sikkert også været udstyrede med midler for ABC-rensning (væske og pulver) samt tilhørende lægemidler som atropin (mod nervegasser) mv.
Altså ikke hemmelig, men heller ikke opført i diverse åbne DR Rigsbane materielfortegnelser. Og det var jo ej heller nødvendigt.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler