Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser) (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 23/3 2018, 14:16 (2229 dage siden)

[image]
Så blev det afgjort. I tæt konkurrence med Stadler vandt Bombardier udbuddet på 40 nye tog til Göteborgområdet. Togene går under det svenske produktnavn REGINA RX, de 40 tre-vognstog kan rende 200 km/t men produktet er designet til 250 km/t inkl lavgulvsvogn.
REGINA RX stammer reelt fra udviklingen af Øresundstogene, der via den første "Regina" platform og testtoget "Gröna Tåget" endte som de Kinesiske højhastighedstog CRH1A-A, inden de kom retur til Europa som ZEFIRO v300 Frecciarossa hos FS.

http://www.mynewsdesk.com/se/vasttrafik

/Lasse

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser)

af kme, 23/3 2018, 14:37 (2229 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Til lykke med salget. Findes der en side med tekniske specifikationer på togsættet? Gerne i detaljer.

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser)

af bastholm, 23/3 2018, 15:05 (2229 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det lyder som om, at det ville kunne bruges også af DSB til fremtidens tog?

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser)

af William Skov ⌂, 23/3 2018, 15:34 (2229 dage siden) @ bastholm

Det lyder som om, at det ville kunne bruges også af DSB til fremtidens tog?

Sig ikke det højt, der er jo nogle der håber på lok + vogne. Så når man nævner togsæt der kan køre ordentligt, kan det være Statsbanerne vil have dem.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser)

af Morten, 23/3 2018, 16:58 (2229 dage siden) @ bastholm

De er for brede til Danmark.

Mvh
Morten

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 24/3 2018, 08:36 (2228 dage siden) @ Morten

De er for brede til Danmark.

Togene er bygget efter det (nyere) svenske "Køretøjsprofil", der ikke er større end det danske "Fritrumsprofil" - men større end det (meget gamle) danske "Køretøjsprofil". Tog med svensk "køretøjsprofil" (dem bygger både Alstom, Bombardier og Stadler) må altså bugseres gennem Danmark, med en række restriktioner. Restriktionerne opstår, hvor man med svensk "Køretøjsprofil" i Danmark i teorien vil risikere "ryste så meget", at køretøjsprofilet kommer ud over "Fritrumsprofilet". Derfor nedsættes hastigheden til eks 5 km/t, hvor man passerer signaler placeret tæt på "fritrumsprofilet".

Der blev i 2013 gennemført målinger mellem Peberholm og Helsingør, der viser, at tog med svensk "køretøjsprofil" kan indsættes på strækningen med visse betingelser - og uden betingelser når Signalprogrammet har fjernet signalerne.

Målingerne var finansieret af Bombardier og diverse svenske institutioner - herunder KTH i Stockholm som led i aftalen om at udvide det svenske "køretøjsprofil" ifm introduktionen af REGINA togene (og konkret fordi SJ havde option på X55 til kørsel til Danmark). Banedanmark valgte ikke at fortsætte målingerne for resten af netværket. Så reelt ved man ikke, om tog med svensk "Køretøjsprofil" KAN indsættes herhjemme i passagerdrift eller ej - men de meget gamle regler siger, at de ikke MÅ. Det skal nu nok komme, for Signalprogrammet opsætter ikke nye ting i det eksisterende profil, så svensk køretøjsprofil kan formentlig principielt gennemføres i Danmark i takt med Signalprogrammet - men det er der ingen, der arbejder med, og der er vist også rigeligt at se til dér.

Men når Øresundstogene skal udfases, giver det rigtig god mening, at indsætte nye tog i svensk "køretøjsprofil", ligesom jeg vil tro, at det også kommer "snigende" i resten af landet. Man får trods alt 25% flere siddepladser for samme pris...(uanset leverandør)

Man kan dog også vælge at bruge de brede tog til endnu højere komfort - eller en af mine favoritter: Sædeopstilling i 1+2+1 så man får to mellemgange, og derfor skal ingen rejse sig, når sidemanden skal ud og passagerudvekslingen går hurtigere. Jernbanen skal som bekendt blive billigere, hvis den skal overleve -og det svenske "køretøjsprofil" kommer altså snigende af bagvejen....men først når Signalprogrammet engang er færdigt.

/Lasse

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser)

af Bent Jensen, 24/3 2018, 09:26 (2228 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg ville tro at hvis man slankede toget lidt,. men beholdt teknikken så kunne man vel få et ganske acceptabelt tog, uden jeg skal kloge mig for jeg er ikke ekspert, så andre må sige om det kan lade sig gøre.

aprops nye øresundstog så har jeg forstået at Skånetrafikken ville bestille dobbeltdækkertog til at køre på den linie med flest passagerer altså linie fra Hälsingborg til København (Østerport).

Med venlig hilsen

Bent Jensen (Gadstrup )

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser)

af Morten, 24/3 2018, 09:27 (2228 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Tak fordi du deler denne viden. Meget interessant.

Jeg har forsøgt at finde nogle oplysninger om de svenske profiler, og fandt dette dokument via Transportstyrelsens hjemmeside:

Svenske køretøjsprofiler

Såvidt jeg kan se er der to dynamiske profiler at vælge imellem, nemlig SEa og SEc.
Bliver det nye tog bygget efter et af disse to profiler? I givet fald hvilket af dem?

Mvh
Morten

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser)

af Bent Jensen, 24/3 2018, 09:37 (2228 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg tænker at APO toget kunne da køre uhindret i Danmark i sin tid, men det svenske profil er måske helt anderledes?

Med venlig hilsen

Bent Jensen (Gadstrup)

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/3 2018, 10:07 (2228 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Man kan dog også vælge at bruge de brede tog til endnu højere komfort - eller en af mine favoritter: Sædeopstilling i 1+2+1 så man får to mellemgange, og derfor skal ingen rejse sig, når sidemanden skal ud og passagerudvekslingen går hurtigere. Jernbanen skal som bekendt blive billigere, hvis den skal overleve -og det svenske "køretøjsprofil" kommer altså snigende af bagvejen....men først når Signalprogrammet engang er færdigt.

Danmark vælger vel i realiteten at gå den modsatte vej, altså mod smallere tog, ved at kræve at indkøbet at de elektriske togsæt skal være en 'hyldevare' og derved opnår man vel at investerer i materiel med det smallere europæiske profil i stedet for det noget bredere danske profil.

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser)

af nielsm, 24/3 2018, 18:22 (2228 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvis Sverige allerede har fået leveret adskillige togsæt af typen, og Bombardier er i gang med, eller netop af har afsluttet, en stor produktion af dem, kan typen vel også siges at være "hyldevare". Hvis den tilmed kan godkendes uden videre (måske bare en DK-STM ind), og kan give flere pladser til samme pris som konkurrenter der ikke producerer til svensk Køretøjsprofil, må det vel give et bedre tilbud i sidste ende. Jeg vil i hvert fald umiddelbart tro at udbudsmateriale vil stille krav om at materiellet holder sig inden for danske profilrammer, ikke at det holder sig inden for mindste fællesnævner i Europa.

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser)

af tgpedersen, 26/3 2018, 12:03 (2226 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Men når Øresundstogene skal udfases, giver det rigtig god mening, at indsætte nye tog i svensk "køretøjsprofil", ligesom jeg vil tro, at det også kommer "snigende" i resten af landet. Man får trods alt 25% flere siddepladser for samme pris...(uanset leverandør)

Man kan dog også vælge at bruge de brede tog til endnu højere komfort - eller en af mine favoritter: Sædeopstilling i 1+2+1 så man får to mellemgange, og derfor skal ingen rejse sig, når sidemanden skal ud og passagerudvekslingen går hurtigere. Jernbanen skal som bekendt blive billigere, hvis den skal overleve -og det svenske "køretøjsprofil" kommer altså snigende af bagvejen....men først når Signalprogrammet engang er færdigt.

Sniger samme køretøjsprofil sig videre til Slesvig-Holstein? Der var noget med tilpasning til IC3 mellem Puttgarden og Hamburg, mener jeg at erindre.

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser)

af pjl, 26/3 2018, 21:54 (2226 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Men når Øresundstogene skal udfases, giver det rigtig god mening, at indsætte nye tog i svensk "køretøjsprofil", ligesom jeg vil tro, at det også kommer "snigende" i resten af landet. Man får trods alt 25% flere siddepladser for samme pris...(uanset leverandør)


Går ud fra at det er: "kan, få 25% flere siddepladser for den samme pris"? Spørgsmålet er nærmere om man så skal eller bør.

Man kan dog også vælge at bruge de brede tog til endnu højere komfort - eller en af mine favoritter: Sædeopstilling i 1+2+1 så man får to mellemgange, og derfor skal ingen rejse sig, når sidemanden skal ud og passagerudvekslingen går hurtigere. Jernbanen skal som bekendt blive billigere, hvis den skal overleve -og det svenske "køretøjsprofil" kommer altså snigende af bagvejen....men først når Signalprogrammet engang er færdigt.


Problemet ved de 25% ekstra sæder er at de i realiteten bliver lige så smalle som i et standard Twindexx tog (2800 mm), hvorfor det lyder som en dårlig idé ikke bare at klistre de ekstra 25% sæder ovenpå og have adgang til relativt mange flere standardtog. En anden ting ved 3+2 opstillingen er at mindst én af passagerne får sig en elendig rejseoplevelse, alle som har prøvet at flyve og haft midtersædet ved hvad jeg mener.

Mit hedeste ønske er at man tør gå den modsatte vej og give folk lidt mere plads og dermed bedre komfort, noget man ikke får i hverken busser og fly. Hvis jernbanen ultimativt kommer til at ende som en kreaturtransport, så kan man lige så godt vælge det billigste. Det er sådan Ryanair blev store, ikke på komfort.

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser)

af Morten, 27/3 2018, 08:22 (2225 dage siden) @ pjl

Det ser ud til at SJ3000 opfylder dine hedeste ønsker. 2+2 i bred tog.

Artikel om SJ 3000

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser)

af Bengt Larsson, 26/3 2018, 19:34 (2226 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

En detalj om køretøjsprofil är att de bör kunna transporteras från fabrik till kund. Bombardier har en fabrik i Hennigsdorf utanför Berlin. De kan transporteras till Sassnitz vid Östersjön, eftersom några stambanor i DDR anpassades till profil för sovjetiska godsvagnar, som gick med färja Sassnitz-Baltijsk (Kaliningrad). Det finns tågfärja Sassnitz-Trelleborg. Det finns planer på att lägga ned den och skicka allt gods genom Danmark, men då blir det stopp för svensk maxprofil.

Stadler och Alstom har inte kunnat bygga sådana breda tåg om de inte ska bygga en särskild fabrik för kaross och inredning av tåg till Sverige, för de har ingen sådan möjlighet att transportera tåg. Stadler har en fabrik i Pankow utanför Berlin, så kanske.

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser)

af Morten, 27/3 2018, 08:09 (2225 dage siden) @ Bengt Larsson

270 pladser i et 3 vognstog. Det er meget. Var det valgfrit for tilbudsgiver at byde med enkeldæk eller dobbelt dæk hhv. flere vogne? Blev der afgivet andre tilbud?

Mvh
Morten

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser)

af andersj, Aalborg, 27/3 2018, 09:59 (2225 dage siden) @ Morten

270 pladser i et 3 vognstog. Det er meget. Var det valgfrit for tilbudsgiver at byde med enkeldæk eller dobbelt dæk hhv. flere vogne? Blev der afgivet andre tilbud?

Mvh
Morten

Øresundstoget har 237 sæder, og det meste af mellemvognen er jo blot flexareal. Vognkasserne er jo meget lange på både litra ET og Regina RX i forhold til IC3/IR4. Men mon ikke også der er 3+2 opstilling i noget/meget af toget.

--
Mvh Anders

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser)

af Morten, 27/3 2018, 11:39 (2225 dage siden) @ andersj

Det er pt småt med faktuelle oplysninger on det nye svenske tog. Men jeg tænker også at det har 3+2 opstilling i en stor del af kupeerne. Og sikkert også et flex rum som i OTU. Så alt andet lige ser det ud til at der kan være ca. 14% flere i Regina RX end i OTU. Jeg vil da tro at man kan få plads til flere hvis man i stedet laver dobeltdæk. Men det er sikkert også dyrt.

Mvh
Morten

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/3 2018, 13:50 (2224 dage siden) @ Morten

Det er pt småt med faktuelle oplysninger on det nye svenske tog.

Jeps, vi kommenterer ikke på den aktuelle sag, mens de ti dages klagefrist for de andre bydere pågår. Derefter (i tilfælde af kontraktunderskrift) vil Vasttrafik nok give flere detaljer.

Men generelt kan der siges:
Ved bredt svensk køretøjsprofil får du mulighed for ca 25% flere siddepladser "gratis". Naturligvis er toget tungere og energiforbruget dermed højere, men kostprisen for selve toget er sammenlignelig med et normalt enkeltdækkertog.

Ved dobbeltdækkermateriel får man generelt op til 50% flere siddepladser for 60% højere pris. Dobbeltdækker materiel er dyrere pr siddeplads end enkeltdækkertog, og giver samtidig øgede omkostninger til eksempelvis rengøring. Udfordringen er primært den megen plads som trapperne optager. At dobbeltdækkermateriel alligevel er en god ide mange steder skyldes, de ydre forhold. Altså, hvor mange passagerer skal du have med. Eksempelvis vil København H løbe tør for kapacitet inden 2040, hvis de (tidligere) politiske ambitioner om vækst i passagertallet skulle indfries med enkeltdækkertog.

Prisforskellen afhænger dog også af andre ting, så eksempelvis tog med lokomotivtrukne dobbeltdækkervogne mellem Østerport og Sverige, er billigere end et tog med enkeltdækkertogsæt på samme perronlængde (men med flere pladser i dobbeltdækkerne)...

Men det er fordi lokomotivtrukne tog generelt er billigere end togsæt, hvis du skal have flere end 300 passagerer med....

En af de væsentligste drivere for at prisen for dobbeltdækkertogsæt er højere pr sæde end enkeltdækkertog, er faktisk konkurrence situationen, idet kun Stadler KISS og Bombardier TWINDEXX Vario er på markedet, der drives at de mange tyske udbud for nye togsæt. Da det i Tyskland ofte er delstaterne, der køber togene, og disse er presset på økonomien, bliver udbud lavet til enkeltdækkertog (eller halvandendækkertog), for at øge konkurrencen. Der er flere tilfælde hvor kapaciteten i nye tog faktisk er lavere, end de gamle...

Lasse

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser)

af Morten, 28/3 2018, 16:28 (2224 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Bombardiers Twindex har været nævnt som en favorit til fremtidens tog. Kommer den kun som 4 vognstog som hyldevare? Dvs 335 pladser, med god plads.

I så fald er den vel også i konkurrence med lokomotiv+DD vogne.

PS
Glæder mig til at se Regina RX indretning når det bliver offentligt.

Mvh
Morten

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/3 2018, 18:14 (2224 dage siden) @ Morten

Bombardiers Twindex har været nævnt som en favorit til fremtidens tog. Kommer den kun som 4 vognstog som hyldevare? Dvs 335 pladser, med god plads.

I så fald er den vel også i konkurrence med lokomotiv+DD vogne.

Med de ting, der er meldt ud indtil videre, vil hverken lok-DD vogne eller TWINDEXX Express være i søgelyset hos DSB som Fremtidens Tog. DSB ønsker togsæt, og primært "hurtige regionaltog". TWINDEXX Express er primært tiltænkt krydsfeltet mellem "Intercity" og "250 km/t højhastighedstog".
På stående fod (DSBs endelige beslutningsoplæg deles ikke med leverandørerne forud for udbuddet) vil jeg tro at finalisterne bliver Alstoms Coradia Liner, Stadler Flirt og Siemens Desiro HC. Givetvis i en særlig DSB udgave.

Västtrafik køber 45 nye Bombardier tog (12.150 pladser)

af andersj, Aalborg, 25/11 2018, 00:42 (1982 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
redigeret af andersj, 25/11 2018, 01:06

Västtrafik har bestilt 5 togsæt mere og Bombardier har omdøbt toget til "Zefiro Express" samt lavet nye tegninger.

[image]

[image]

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak