De er for brede til Danmark.
Togene er bygget efter det (nyere) svenske "Køretøjsprofil", der ikke er større end det danske "Fritrumsprofil" - men større end det (meget gamle) danske "Køretøjsprofil". Tog med svensk "køretøjsprofil" (dem bygger både Alstom, Bombardier og Stadler) må altså bugseres gennem Danmark, med en række restriktioner. Restriktionerne opstår, hvor man med svensk "Køretøjsprofil" i Danmark i teorien vil risikere "ryste så meget", at køretøjsprofilet kommer ud over "Fritrumsprofilet". Derfor nedsættes hastigheden til eks 5 km/t, hvor man passerer signaler placeret tæt på "fritrumsprofilet".
Der blev i 2013 gennemført målinger mellem Peberholm og Helsingør, der viser, at tog med svensk "køretøjsprofil" kan indsættes på strækningen med visse betingelser - og uden betingelser når Signalprogrammet har fjernet signalerne.
Målingerne var finansieret af Bombardier og diverse svenske institutioner - herunder KTH i Stockholm som led i aftalen om at udvide det svenske "køretøjsprofil" ifm introduktionen af REGINA togene (og konkret fordi SJ havde option på X55 til kørsel til Danmark). Banedanmark valgte ikke at fortsætte målingerne for resten af netværket. Så reelt ved man ikke, om tog med svensk "Køretøjsprofil" KAN indsættes herhjemme i passagerdrift eller ej - men de meget gamle regler siger, at de ikke MÅ. Det skal nu nok komme, for Signalprogrammet opsætter ikke nye ting i det eksisterende profil, så svensk køretøjsprofil kan formentlig principielt gennemføres i Danmark i takt med Signalprogrammet - men det er der ingen, der arbejder med, og der er vist også rigeligt at se til dér.
Men når Øresundstogene skal udfases, giver det rigtig god mening, at indsætte nye tog i svensk "køretøjsprofil", ligesom jeg vil tro, at det også kommer "snigende" i resten af landet. Man får trods alt 25% flere siddepladser for samme pris...(uanset leverandør)
Man kan dog også vælge at bruge de brede tog til endnu højere komfort - eller en af mine favoritter: Sædeopstilling i 1+2+1 så man får to mellemgange, og derfor skal ingen rejse sig, når sidemanden skal ud og passagerudvekslingen går hurtigere. Jernbanen skal som bekendt blive billigere, hvis den skal overleve -og det svenske "køretøjsprofil" kommer altså snigende af bagvejen....men først når Signalprogrammet engang er færdigt.
/Lasse