Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/5 2018, 23:31 (2172 dage siden)

http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/tru/bilag/304/index.htm

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet

af kme, 20/5 2018, 00:10 (2172 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/tru/bilag/304/index.htm

Hvis der først træffes en beslutning om Plan A eller B i ultimo '19 er der to år til at elektrificere og lave signaler på Sjælland inden de første nye el-lokoer ankommer. Det tror jeg simpelthen ikke på. DSB kommer til at udskyde leveringen af Vectrons og lappe videre på ME yderlige et par år.

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet

af Rail, 20/5 2018, 01:37 (2172 dage siden) @ kme

http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/tru/bilag/304/index.htm


Hvis der først træffes en beslutning om Plan A eller B i ultimo '19 er der to år til at elektrificere og lave signaler på Sjælland inden de første nye el-lokoer ankommer. Det tror jeg simpelthen ikke på. DSB kommer til at udskyde leveringen af Vectrons og lappe videre på ME yderlige et par år.

Hvis du nu læser præsentationen fra BDK:

"Plan B er at immunisere strækninger Fredericia – Aalborg, Næstved-
Nykøbing samt evt. Holbæk-Kalundborg og Køge-Næstved. Det er
allerede besluttet at immunisere Roskilde-Holbæk
"

Ringsted - Næstved får nyt immuniseret blokanlæg i sommer 2020 i forbindelse med sporarbejdet der.

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet

af kme, 20/5 2018, 01:45 (2172 dage siden) @ Rail

Hvis du nu læser præsentationen fra BDK:

"Plan B er at immunisere strækninger Fredericia – Aalborg, Næstved-
Nykøbing samt evt. Holbæk-Kalundborg og Køge-Næstved. Det er
allerede besluttet at immunisere Roskilde-Holbæk
"

Ringsted - Næstved får nyt immuniseret blokanlæg i sommer 2020 i forbindelse med sporarbejdet der.

Tror du i ramme alvor at når beslutningen bliver taget i ultimo '19, så kan der sættes strøm og signaler op på seks måneder? Lunderskov-Esbjerg tog over tre år (fire fra bevillingen blev givet), og det var kun strøm.

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet

af Rail, 20/5 2018, 02:04 (2172 dage siden) @ kme

Hvis du nu læser præsentationen fra BDK:

"Plan B er at immunisere strækninger Fredericia – Aalborg, Næstved-
Nykøbing samt evt. Holbæk-Kalundborg og Køge-Næstved. Det er
allerede besluttet at immunisere Roskilde-Holbæk
"

Ringsted - Næstved får nyt immuniseret blokanlæg i sommer 2020 i forbindelse med sporarbejdet der.


Tror du i ramme alvor at når beslutningen bliver taget i ultimo '19, så kan der sættes strøm og signaler op på seks måneder? Lunderskov-Esbjerg tog over tre år (fire fra bevillingen blev givet), og det var kun strøm.

Nej og det er heller ikke planen!

Det der skal besluttes i efteråret 2019 er plan B, imens kører plan A videre hvilket inkludere immunisering af Roskilde - Holbæk samt EL på Køge Nord - Næstved (K21), Ringsted - Næstved (K22) og Roskilde Holbæk (K23)

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet

af Gæst1, 21/5 2018, 10:30 (2170 dage siden) @ Rail

Nej og det er heller ikke planen!

Det der skal besluttes i efteråret 2019 er plan B, imens kører plan A videre hvilket inkludere immunisering af Roskilde - Holbæk samt EL på Køge Nord - Næstved (K21), Ringsted - Næstved (K22) og Roskilde Holbæk (K23)

Hvilket jo egentlig er en sjov proces. For ved at lave små del-beslutninger løbende, sikrer man sig, at der ikke bliver taget den store beslutning, om man egentlig skal stoppe hele projektet nu, hvor man kun har brugt 10 af de 20 mia man har frem til 2023. Der er jo jvf Finanslovens bilag ikke afsat penge til Signalprogrammet fra 2023 og til den nuværende planlagte afslutning i 2030. Hvor mange mia der skal bruges i dén periode (hvor BDK så vil udrulle hurtigere end nu) er uvist, men I år bruger man over 2 mia kroner på "drift af programmet". Pengene kan dog kun komme fra andre infrastrukturprojekter (motorveje eller Togfond), for kanibaliseringen af Banedanmarks fornyelsesprojekter og vedligeholdelsesbudget, som sker i øjeblikket, er uholdbar.

BDK forsøger her at undgå den store "Oktober 2018" beslutning, hvor flere politikere lægger op til en lukning af Signalprogrammet (ERTMS på Early Deployment, København - Ringsted og Thybanen) og så et genudbud i 2027, når andre lande er kommet foran i udviklingen. Simpelthen fordi Danmark ikke har råd til at kaste penge på Banedanmarks ERTMS bålet.

Statusrapporten er ren "IC4-lingo" og bestemt ikke køn, og reelt også på kanten af, hvad man kunne forvente i et demokrati...

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet

af steenth, 22/5 2018, 15:58 (2169 dage siden) @ Gæst1

Hvilket jo egentlig er en sjov proces. For ved at lave små del-beslutninger løbende, sikrer man sig, at der ikke bliver taget den store beslutning, om man egentlig skal stoppe hele projektet nu, hvor man kun har brugt 10 af de 20 mia man har frem til 2023. Der er jo jvf Finanslovens bilag ikke afsat penge til Signalprogrammet fra 2023 og til den nuværende planlagte afslutning i 2030. Hvor mange mia der skal bruges i dén periode (hvor BDK så vil udrulle hurtigere end nu) er uvist, men I år bruger man over 2 mia kroner på "drift af programmet". Pengene kan dog kun komme fra andre infrastrukturprojekter (motorveje eller Togfond), for kanibaliseringen af Banedanmarks fornyelsesprojekter og vedligeholdelsesbudget, som sker i øjeblikket, er uholdbar.

Det kan være praktiske hensyn som har gjort at finansloven ikke er blevet opdateret med et ændringsforslag. Forslaget til finanslov er lavet godt stykke tid før fremsættelsen i august og den politiske beslutning er i november. Derudover der er frigjort midler inden for signalprogrammet budget, som nu er blevet en reserve. Og der er også en central reserve. Og BDK må ikke bruge midler fra de andre konti uden politik opbakning. Men et bud at det næste forslag til finanslov er blevet tilpasset virkeligheden.

BDK forsøger her at undgå den store "Oktober 2018" beslutning, hvor flere politikere lægger op til en lukning af Signalprogrammet (ERTMS på Early Deployment, København - Ringsted og Thybanen) og så et genudbud i 2027, når andre lande er kommet foran i udviklingen. Simpelthen fordi Danmark ikke har råd til at kaste penge på Banedanmarks ERTMS bålet.

Det er svært at lukke på nuværende tidspunkt. For det vil kræve en dyr ophævelse af kontakter....

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet

af Peter Christensen, 22/5 2018, 18:19 (2169 dage siden) @ steenth

BDK forsøger her at undgå den store "Oktober 2018" beslutning, hvor flere politikere lægger op til en lukning af Signalprogrammet (ERTMS på Early Deployment, København - Ringsted og Thybanen) og så et genudbud i 2027, når andre lande er kommet foran i udviklingen. Simpelthen fordi Danmark ikke har råd til at kaste penge på Banedanmarks ERTMS bålet.

Det er svært at lukke på nuværende tidspunkt. For det vil kræve en dyr ophævelse af kontakter....

Det er jo så det, der forhandles om. Der er vel en grund til at Deloittes rapport er fuld af grå felter når det kommer til økonomi?
Der er vel næppe uden grund at ministeren nævner dette i oversendelsesbrevet til transportudvalget.
Omvendt, hvis stikket trækkes, så er det en engangsudgift. Det kan økonomer godt lide.
Fosættes med signalprogrammet, så følger ukendte milliardregninger i kølvandet. Det kan økonomer ikke lide. Slet ikke når sygehuse og forsvaret også skal have.....råderummet er ligesom begrænset. Da SP ikke rigtig kan siges at være en success eller noget letforklarligt overfor vælgerne, så er det fristende at hælde kronerne i sundhedsområdet.....overbelægning i årvis på sygeshuse gør sig dårligt i pressen.
Måske kunne vi endda få noget velfungerende NÅR sagerne er udviklet og tilgængelige? Vel skriver vi så 2030, men det må så være konsekvensen.

Avatar

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet

af mss ⌂, 22/5 2018, 20:39 (2169 dage siden) @ steenth

Det er svært at lukke på nuværende tidspunkt. For det vil kræve en dyr ophævelse af kontakter....

Det sagde man også om IC4...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet

af steenth, 22/5 2018, 21:13 (2169 dage siden) @ mss

Det er svært at lukke på nuværende tidspunkt. For det vil kræve en dyr ophævelse af kontakter....


Det sagde man også om IC4...

De kunne have stoppet IC4 i 2009... Men DSB valgte at forsætte og selv rette op på fejl... jeg dyb overrasket over det.

I signalprogrammet bliver der leveret - dog med store forsinkelser, som også BDK har andel i. Der er ikke kommet noget ud om at der store tekniske problemer. Kun det tager længere tid at få installeret udstyret i tog.. et problem som som af en eller anden grund først blev fanget, da det var for sent i forhold til den nye bane København-Ringsted.

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet

af Morten, 23/5 2018, 07:22 (2168 dage siden) @ steenth

Hvad ville du da mene man kunne have gjort anderledes i forhold til NLCR og indbygning i tog?

Mvh
Morten

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet

af steenth, 23/5 2018, 11:09 (2168 dage siden) @ Morten

Hvad ville du da mene man kunne have gjort anderledes i forhold til NLCR og indbygning i tog?

Jeg har ikke tjek hvad NLCR er - men har kun et gæt. Det ligner en intern forkortelse.....

Reelt var indtil efteråret ikke fokus på indbygning af udstyr af tog, mens der var god fokus var på København-Ringsted... Hvis der have været mere fokus på indbygningen kunne det godt have været at problemerne var blevet håndteret tidligere. For anlægsstatus nævner intet om IC3 i 1. halvår 2017 - det er først i næste status hvor der er slået "alarm".

Avatar

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet

af mss ⌂, 22/5 2018, 20:38 (2169 dage siden) @ Gæst1

Præcis. Det er sq IC4 om igen... De stopper ikke før den sidste krone er brugt. Håbløst...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 21/5 2018, 10:40 (2170 dage siden) @ Rail

Hvis du nu læser præsentationen fra BDK:

"Plan B er at immunisere strækninger Fredericia – Aalborg, Næstved-
Nykøbing samt evt. Holbæk-Kalundborg og Køge-Næstved. Det er
allerede besluttet at immunisere Roskilde-Holbæk
"

Ringsted - Næstved får nyt immuniseret blokanlæg i sommer 2020 i forbindelse med sporarbejdet der.


Tror du i ramme alvor at når beslutningen bliver taget i ultimo '19, så kan der sættes strøm og signaler op på seks måneder? Lunderskov-Esbjerg tog over tre år (fire fra bevillingen blev givet), og det var kun strøm.


Nej og det er heller ikke planen!

Det der skal besluttes i efteråret 2019 er plan B, imens kører plan A videre hvilket inkludere immunisering af Roskilde - Holbæk samt EL på Køge Nord - Næstved (K21), Ringsted - Næstved (K22) og Roskilde Holbæk (K23)

Egentlig ret underligt, at man ikke immuniserer til Aarhus (og DSBs nye værksted i Brabrand) som det første. Særligt når det nu er i fjerntrafikken man taber passagerer, og kæmper mod billige fjernbusser. Særligt når nu man ikke immuniserer helt til Kalundborg eller Nykøbing Falster. Det bliver sådan noget "halve løsninger"-agtigt....
Lasse

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet

af Rail, 21/5 2018, 22:57 (2170 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hvis du nu læser præsentationen fra BDK:

"Plan B er at immunisere strækninger Fredericia – Aalborg, Næstved-
Nykøbing samt evt. Holbæk-Kalundborg og Køge-Næstved. Det er
allerede besluttet at immunisere Roskilde-Holbæk
"

Ringsted - Næstved får nyt immuniseret blokanlæg i sommer 2020 i forbindelse med sporarbejdet der.


Tror du i ramme alvor at når beslutningen bliver taget i ultimo '19, så kan der sættes strøm og signaler op på seks måneder? Lunderskov-Esbjerg tog over tre år (fire fra bevillingen blev givet), og det var kun strøm.


Nej og det er heller ikke planen!

Det der skal besluttes i efteråret 2019 er plan B, imens kører plan A videre hvilket inkludere immunisering af Roskilde - Holbæk samt EL på Køge Nord - Næstved (K21), Ringsted - Næstved (K22) og Roskilde Holbæk (K23)


Egentlig ret underligt, at man ikke immuniserer til Aarhus (og DSBs nye værksted i Brabrand) som det første. Særligt når det nu er i fjerntrafikken man taber passagerer, og kæmper mod billige fjernbusser. Særligt når nu man ikke immuniserer helt til Kalundborg eller Nykøbing Falster. Det bliver sådan noget "halve løsninger"-agtigt....

Helt enig, men disse halve løsninger er lavet for at DSB's nye (Siemens ;-) ) lokomotiver kan komme ud og arbejde - så signalprogrammet ikke kan få skylden for hvis de holder stille efter de er blevet leveret.

Der er store kræfter i spil som kæmper imod at immuniserer, det kan jo ses som et nederlag for Signalprogrammet, hver gang man bliver nød til at immuniserer.

Signalprogrammet er "to big til fail" i både Banedanmark og departementet.

Dette ses også tydeligt på tiden og prisen for immunisering. Før november var planen med El klar til Roskilde - Kalundborg til 2022, nu når der skal immuniseres skal der bruges et år ekstra og det er kun til strækning Roskilde - Holbæk.

Ift. immunisering (og elektrificering) af Fredericia - Brabrand så ville det være en kæmpe fordel at DSB ikke skal udrangere samtlige IC4 den dag der tændes ERTMS på strækningen som er en forudsætning nu. Men prisestimaterne fra Banedanmark for immunisering af stækningen er ikke ligefrem faldende - man kan godt være stærkt bekymret for at den reelle pris ligger et helt andet sted.

Lige nu sidder jeg og håber at den seneste fremdrift i signalprogrammet kan fastholdes og at IC3 i øvrigt kan præstere det næste årti som de gør nu - fordi det er nødvendigt og vil trods alt være bedst. Men jeg er bestemt ikke ubekymret.

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet

af kme, 21/5 2018, 23:48 (2170 dage siden) @ Rail

Helt enig, men disse halve løsninger er lavet for at DSB's nye (Siemens ;-) ) lokomotiver kan komme ud og arbejde - så signalprogrammet ikke kan få skylden for hvis de holder stille efter de er blevet leveret.

[...]

Dette ses også tydeligt på tiden og prisen for immunisering. Før november var planen med El klar til Roskilde - Kalundborg til 2022, nu når der skal immuniseres skal der bruges et år ekstra og det er kun til strækning Roskilde - Holbæk.

Men for Siemenslokoerne kommer den/de første i 2021Q4 og hvor skal de så køre? DSB bliver tvunget til at udsætte leverancen to år og så fremstår DSB igen som dumme.

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet

af Gæst1, 22/5 2018, 11:58 (2169 dage siden) @ kme

Men for Siemenslokoerne kommer den/de første i 2021Q4 og hvor skal de så køre? DSB bliver tvunget til at udsætte leverancen to år og så fremstår DSB igen som dumme.

Hvornår kommer de lokomotiver egentlig. Synes DSB er begyndt at ændre "Køreplansskiftet December 2020" til "i løbet af 2021" til senest "efteråret 2021"...

Og ja, naturligvis skal der være el, hvor de kan køre, men man skal jo stadig have tog til Kalundborg og Nykøbing F, eller det bliver måske med togskifte det hele?

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet

af andersj, Aalborg, 22/5 2018, 12:14 (2169 dage siden) @ Gæst1

Men for Siemenslokoerne kommer den/de første i 2021Q4 og hvor skal de så køre? DSB bliver tvunget til at udsætte leverancen to år og så fremstår DSB igen som dumme.


Hvornår kommer de lokomotiver egentlig. Synes DSB er begyndt at ændre "Køreplansskiftet December 2020" til "i løbet af 2021" til senest "efteråret 2021"...

Og ja, naturligvis skal der være el, hvor de kan køre, men man skal jo stadig have tog til Kalundborg og Nykøbing F, eller det bliver måske med togskifte det hele?

Seneste plan jf. "Ind & Se" maj 2018 er:
Oktober 2020: Første lokomotiv afsendes fra Siemens i München
November 2020: Myndighedsgodkendelse
December 2020: Første 7 lokomotiver leveret
Juni 2021: Seneste tidspunkt for idriftsættelse af lokomotiverne
August 2021: Sidste lokomotiv leveret.

--
Mvh Anders

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet

af kme, 22/5 2018, 12:36 (2169 dage siden) @ andersj

Seneste plan jf. "Ind & Se" maj 2018 er:
Oktober 2020: Første lokomotiv afsendes fra Siemens i München
November 2020: Myndighedsgodkendelse
December 2020: Første 7 lokomotiver leveret
Juni 2021: Seneste tidspunkt for idriftsættelse af lokomotiverne
August 2021: Sidste lokomotiv leveret.

Så tager jeg fejl af 2020Q4 og 2021Q4 (hvilket undrer mig). Det ændrer dog slet ikke ved det grundlæggende problem: Der er ingen nyttige steder Vectrons kan køre i hverken 2020Q4 eller 2021Q4.

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet

af ThomasLarsen, 22/5 2018, 13:30 (2169 dage siden) @ kme

De 7 første lokomotiver skal vel bruges på Nivå-Køge-Næstved linjen, fra december 2020.

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet

af Gæst1, 22/5 2018, 13:37 (2169 dage siden) @ andersj


Seneste plan jf. "Ind & Se" maj 2018 er:
Oktober 2020: Første lokomotiv afsendes fra Siemens i München
November 2020: Myndighedsgodkendelse
December 2020: Første 7 lokomotiver leveret
Juni 2021: Seneste tidspunkt for idriftsættelse af lokomotiverne
August 2021: Sidste lokomotiv leveret.

Men seneste nyhed på DSBs Facebook side sagde "Efteråret 2021", mens DSBs Kvartalsregnskab siger "i løbet af 2021"....

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet

af Thorkil Olesen, 23/5 2018, 18:03 (2168 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hvis du nu læser præsentationen fra BDK:

"Plan B er at immunisere strækninger Fredericia – Aalborg, Næstved-
Nykøbing samt evt. Holbæk-Kalundborg og Køge-Næstved. Det er
allerede besluttet at immunisere Roskilde-Holbæk
"

Ringsted - Næstved får nyt immuniseret blokanlæg i sommer 2020 i forbindelse med sporarbejdet der.


Tror du i ramme alvor at når beslutningen bliver taget i ultimo '19, så kan der sættes strøm og signaler op på seks måneder? Lunderskov-Esbjerg tog over tre år (fire fra bevillingen blev givet), og det var kun strøm.


Nej og det er heller ikke planen!

Det der skal besluttes i efteråret 2019 er plan B, imens kører plan A videre hvilket inkludere immunisering af Roskilde - Holbæk samt EL på Køge Nord - Næstved (K21), Ringsted - Næstved (K22) og Roskilde Holbæk (K23)


Egentlig ret underligt, at man ikke immuniserer til Aarhus (og DSBs nye værksted i Brabrand) som det første. Særligt når det nu er i fjerntrafikken man taber passagerer, og kæmper mod billige fjernbusser. Særligt når nu man ikke immuniserer helt til Kalundborg eller Nykøbing Falster. Det bliver sådan noget "halve løsninger"-agtigt....
Lasse

Mon ikke forklaringen er, at Roskilde-Holbæk og Ringsted-Næstved måske allerede er forberedt for immunisering, og det er de øvrige strækninger ikke?

Kunne man egentligt tænke sig - som alternativ til "Plan B", at man elektrificerer og indfører ETCS samtidigt? Det skulle så være forberedt og udføres i etaper. Det vil selvfølgelig kræver togskift mellem etaperne, og sikkert også nogle lange sporspærringer, men det undgår man nok ikke alligevel. Til gengæld undgår man både at indbygge ETCS i IC3 og immunisere de gamle signalanlæg.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak