Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Danmarks første førerløse bus indviet i dag (28-5-2018). (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 28/5 2018, 19:13 (2162 dage siden)

I dag blev Danmarks første førerløse bus / buslinie (249) indviet på Køge Sygehus ved Ølby station.

Dette er første del af en tre-leds afprøvning af de små busser - afprøvninger med stigende sværhedsgrad for hvert led.

[image]
Den første (P 87) bus opstillet til besigtigelse, og der gøres klar til dagens taler
.

[image]
Snoren er klippet.
.

[image]
"De første passagerer stiger ind . . . "
.

[image]
. . . og der er ved at være klar til den første afgang med de prominente gæster.
.

Flere fotos følger på www.evp.dk senere på aftenen.

Erik V.
www.evp.dk
http://evp.dk/index.php?page=april---xxx-2018

Danmarks første førerløse bus indviet i dag (28-5-2018).

af Frank Poulsen, 28/5 2018, 22:53 (2162 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg vil ikke kalde det en rigtig førerløs bus... Den kommer jo ikke ud i trafik. Men er noget indendørs... Men ok, det er da en førerløs transport inden på et stort område ;)

Danmarks første førerløse bus indviet i dag (28-5-2018).

af Mads, 28/5 2018, 23:21 (2162 dage siden) @ Frank Poulsen

Fase1 gør ikke, nej. Fase 2 og 3 gør, som igangsættes indenfor det næste års tid.

Danmarks første førerløse bus indviet i dag (28-5-2018).

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 29/5 2018, 00:37 (2162 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg vil ikke kalde det en rigtig førerløs bus... Den kommer jo ikke ud i trafik. Men er noget indendørs... Men ok, det er da en førerløs transport inden på et stort område ;)

.

-------------------------

.
Det er lige det med at nå (huske) det hele, og hvis det hele skulle med, ville det fylde flere sider ! ! !

[image]
De tre testfacer. ---^


[image]
"Det udleverede materiale" (som det hedder på SHS-rejserne, om diverse skriverier til rejsedeltagerne).

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=april---xxx-2018

.

Danmarks første førerløse bus indviet i dag (28-5-2018).

af SEB, 29/5 2018, 09:17 (2162 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Den nok største ulempe ved at trafikselskaberne indfører føreløse busser bliver, at de så ikke længere kan lave urealistiske køreplaner, hvor der ikke er afsat nok tid til turene, men at der fremover skal tages højde for myldretidstrafik og lign, som man jo IKKE tager højde for i dag, selvom man jo godt ved, hvornår der er myldretid, og hvornår busserne er forsinkede. Altså det bliver slut med at presse chaufførene til at køre lidt hårdere end godt er i myldretiden, da køreplanerne ofte er lavet til kørsel om aftenen, hvor der er færre passagerer og mindre trafik. Men der skal også afsættes realistiske tider til at passagerene, OGSÅ de gangbesværrede, kan nå at stige ind og ud af busserne! Så der er nok en del ting der skal tages højde for, som man endnu ikke helt har tænkt over, men som i dag er det chaufførene dispenserer for. Dertil kommer manglende vejledning og service overfor kunderne. I dette tilfælde er det en lille bus. Men det samme kunne også gælde for et føreløst tog. Og når der så sker uheld, skal man hurtigt have sendt ægte mennesker ud for at vurdere skaderne, og hvor meget hjælp der skal indhentes for at løse problemet - Noget en føreløs bus endnu ikke selv kan gøre/vurdere.

SEB

Danmarks første førerløse bus indviet i dag (28-5-2018).

af Ib Jensen, 29/5 2018, 09:54 (2162 dage siden) @ SEB

Den nok største ulempe ved at trafikselskaberne indfører føreløse busser bliver, at de så ikke længere kan lave urealistiske køreplaner, hvor der ikke er afsat nok tid til turene, men at der fremover skal tages højde for myldretidstrafik og lign, som man jo IKKE tager højde for i dag, selvom man jo godt ved, hvornår der er myldretid, og hvornår busserne er forsinkede. Altså det bliver slut med at presse chaufførene til at køre lidt hårdere end godt er i myldretiden, da køreplanerne ofte er lavet til kørsel om aftenen, hvor der er færre passagerer og mindre trafik. Men der skal også afsættes realistiske tider til at passagerene, OGSÅ de gangbesværrede, kan nå at stige ind og ud af busserne! Så der er nok en del ting der skal tages højde for, som man endnu ikke helt har tænkt over, men som i dag er det chaufførene dispenserer for. Dertil kommer manglende vejledning og service overfor kunderne. I dette tilfælde er det en lille bus. Men det samme kunne også gælde for et føreløst tog. Og når der så sker uheld, skal man hurtigt have sendt ægte mennesker ud for at vurdere skaderne, og hvor meget hjælp der skal indhentes for at løse problemet - Noget en føreløs bus endnu ikke selv kan gøre/vurdere.


Dine argumenter er lødige nok. Men et eller andet sted ville det jo også betyde, at alle elevatorer rundt omkring stadig skulle være betjent af en elevatorfører?

Danmarks første førerløse bus indviet i dag (28-5-2018).

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 29/5 2018, 10:33 (2162 dage siden) @ Ib Jensen

Den nok største ulempe ved at trafikselskaberne indfører føreløse busser bliver, at de så ikke længere kan lave urealistiske køreplaner, hvor der ikke er afsat nok tid til turene, men at der fremover skal tages højde for myldretidstrafik og lign, som man jo IKKE tager højde for i dag, selvom man jo godt ved, hvornår der er myldretid, og hvornår busserne er forsinkede. Altså det bliver slut med at presse chaufførene til at køre lidt hårdere end godt er i myldretiden, da køreplanerne ofte er lavet til kørsel om aftenen, hvor der er færre passagerer og mindre trafik. Men der skal også afsættes realistiske tider til at passagerene, OGSÅ de gangbesværrede, kan nå at stige ind og ud af busserne! Så der er nok en del ting der skal tages højde for, som man endnu ikke helt har tænkt over, men som i dag er det chaufførene dispenserer for. Dertil kommer manglende vejledning og service overfor kunderne. I dette tilfælde er det en lille bus. Men det samme kunne også gælde for et føreløst tog. Og når der så sker uheld, skal man hurtigt have sendt ægte mennesker ud for at vurdere skaderne, og hvor meget hjælp der skal indhentes for at løse problemet - Noget en føreløs bus endnu ikke selv kan gøre/vurdere.

Dine argumenter er lødige nok. Men et eller andet sted ville det jo også betyde, at alle elevatorer rundt omkring stadig skulle være betjent af en elevatorfører?

-------------------------

Når man ser bort fra sikkerhedsforanstaltningerne omkring dørene, alarmknappen, vel også en sikring mod kabelbrud og nogle "ting" yderligere, så "kører" elevatoren dog i sit eget lukkede rum. Der kommer ikke lige en bold og et barn ind foran fra højre, eller en trafikant, der kører over for rødt.

Der må være hundredevis af forhold, der skal gennemtænkes og tages stilling til / løses.

Der skulle jo også gå en mand med et rødt flag foran de første biler. Så sent som i min barndom (1938 til . . . ) gik der en mand med rødt flag og en advarselsklokke foran havnebanetogene i f. eks. København. Jeg så især togene fra Københavns Godsbanegård mod Amager / Amagerbanen, via Kalvebod Brygge, over gamle (herlige) Langebro og ad Islands Brygge. Ud med mand, flag og klokke ved passage af alle de store skærende veje før Amagerbanen.

Alt dette blev løst i årenes løb, med elektriske lys og klokker. -- Nu tager vi så endnu et skridt frem, og de dermed forbundne problemer skal nok også blive løst. Metroen er vel foreløbig et godt eksempel, men stadig i eget afskærmede område.

Det så ret sikkert ud i går på hospitalet, men det var foreløbig også kun ca. 5 km/t og vi blev overhalet af adskillige fodgængere. Fodgængerne var til gengæld skyld i mange "stop", når de kom for tæt på (havde endnu ikke lært at tage hensyn til afstribningerne). Bussen standsede øjeblikkeligt, og den påvirkende forgænger opdagede det måske slet ikke selv - gik bare videre, mens bussens teknik (og den pt medfølgende vagt/teknikker) skulle sikkerhedstjekke, inden man kunne fortsætte. Tjekket gik hurtigt, kun få sekunder, inden bussen kom igang igen - men da var forgængeren måske allerede 10-20 m længere fremme.

Vi får se. Slagelse og atter Ølby kommer vel til at vise vejen.

Danmarks første førerløse bus indviet i dag (28-5-2018).

af SEB, 29/5 2018, 12:47 (2161 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ingen tvivl om, at føreløse busser OG tog nok skal komme, og at de er fremtiden for offentlig transport! Der er bare rigtig mange ting der skal løses, inden de bliver en succes. Og nogle gange tror jeg ikke helt trafikselskaberne og politikerne helt er klar over, hvor mange ting buschafførene OG de ansatte ved banerne løser i en håndevending, uden at det bliver noteret oppe hos ledelsen af trafikselskaberne. Men at få realistiske køreplaner kræver også langt flere busser, end det man bruger i dag. Og med en simpel computer, er der ingen "kære mor" for trafikselskaberne. For så bliver det trafikselskaberne der skal løse problemerne, og ikke blot en buschauffør der skal køre "lidt" hurtigere, eller på anden måde håndtere et pludseligt opstået problem. Det kan jo være et dæk, hvor dæktrykket ikke er perfekt. Chaufføren vil kompensere for dette, ved at holde igen på rattet. Men vil computeren også blot kompensere for dette, eller vil den helt indstille kørselen, da det jo er en fejl, den ikke blot kan kompensere for? Blot for at tage et eksempel.

SEB

Danmarks første førerløse bus indviet i dag (28-5-2018).

af Jones, 29/5 2018, 18:56 (2161 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Efter diverse uheld i USA med førerløse biler fristes man jo til, med lidt morbid humor, at bemærke, at det er heldigt, at første teststrækning er på et hospital, så der ikke er langt til lægehjælp når ulykkerne indtræffer... :-/

Avatar

Danmarks første førerløse bus indviet i dag (28-5-2018).

af Erik H, Frederikssund, 3/6 2018, 21:13 (2156 dage siden) @ Jones

Du har helt ret.
Jeg fik tilfældigvis set et indslag på TV2 Øst den pågældende dag.
Torben Liebst fra SHS var med og han sagde med en hvis portion sarkasme i stemmen "fagre nye busverden"

Jeg spørger bare: hvad bliver det næste hovedløse projekt?

Mvh.
Erik

--
Erik H
[image] [image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak